Keuren rdw bouwjaar 1978 zonder papieren

13 jun 2019
84
74
Hallo,

Ik ben bezig met een Yamaha rd250 die ik binnenkort bij de rdw wil laten keuren voor een kenteken.

Nu heb ik dit in het verleden bij andere motoren wel succesvol gedaan dus ik heb enige ervaring alleen ik kan me nog herinneren dat wanneer de motor van voor 1976 de regels soepeler waren en je bijvoorbeeld geen typegoedkeuring nodig hebt.

Ik heb een aankoopbewijs maar geen originele papieren uit het land van oorkomst. Motor komt wel uit de eu maar er is geen typegoedkeuring op de motor te vinden.

Wie heeft hier ervaring mee mbt keuring bij de rdw?

Bedankt
 
Dat weet ik maar ik heb liever informatie uit de praktijk van ervaringsdeskundigen. Heb al meer dan eens meegemaakt dat de verstrekte informatie van de rdw niet overeenkwam met de werkelijkheid helaas.
 
Een voertuig tot bouwjaar 1985 gaat 'soepeler' bij het RDW.
De kans bestaat, komende uit de EU, dat de RD al eerder een Europees kenteken heeft gehad.
Dat kan het RDW op basis van framenummer voor je achterhalen.
Tevens kunnen ze via Interpol zien of het apparaat ergens uit een Italiaanse tuin of vanonder een duitse lantaarnpaal is gejat..

In het eerste geval zul je via de ambassade van het betreffende land óf via hun "RDW" het oorspronkelijke kenteken moeten opvragen en het meteen aanmelden voor export.
Ons RDW kan dan eenvoudig een Nederlands kenteken afgeven.
In het tweede geval...gaat de motor via de politie naar de rechtmatige eigenaar, en kun je fluiten naar je aankoop...
 
Een voertuig tot bouwjaar 1985 gaat 'soepeler' bij het RDW.
De kans bestaat, komende uit de EU, dat de RD al eerder een Europees kenteken heeft gehad.
Dat kan het RDW op basis van framenummer voor je achterhalen.
Tevens kunnen ze via Interpol zien of het apparaat ergens uit een Italiaanse tuin of vanonder een duitse lantaarnpaal is gejat..

In het eerste geval zul je via de ambassade van het betreffende land óf via hun "RDW" het oorspronkelijke kenteken moeten opvragen en het meteen aanmelden voor export.
Ons RDW kan dan eenvoudig een Nederlands kenteken afgeven.
In het tweede geval...gaat de motor via de politie naar de rechtmatige eigenaar, en kun je fluiten naar je aankoop...
Man, man, man wat haal je er allemaal bij... ksst :r
 
Toch klopt het...

Vraag een identiteitsonderzoek aan, dan voorkom je vervelende verrassingen...
 
Hallo,

Ik ben bezig met een Yamaha rd250 die ik binnenkort bij de rdw wil laten keuren voor een kenteken.

Nu heb ik dit in het verleden bij andere motoren wel succesvol gedaan dus ik heb enige ervaring alleen ik kan me nog herinneren dat wanneer de motor van voor 1976 de regels soepeler waren en je bijvoorbeeld geen typegoedkeuring nodig hebt.

Ik heb een aankoopbewijs maar geen originele papieren uit het land van oorkomst. Motor komt wel uit de eu maar er is geen typegoedkeuring op de motor te vinden.

Wie heeft hier ervaring mee mbt keuring bij de rdw?

Bedankt
Dit had ik met mijn suzuki. De RDW doet dan een aanvraag omtrent geen bezwaar in land van herkomst.
 
Zonder papieren moet je een kentekenkeuring voor invoer voertuig van BUITEN de EU. Staat niet duidelijk op de site van de RDW.
Kwam in achter met mijn 1975 MV Agusta zonder papieren. Ja die komt oorspronkelijk uit een EU land, maar het moest toch een keuring voor voertuig van buiten de EU.

Als jouw RD er origineel (zoals in de folder) uitziet en alles naar behoren functioneert (ja, ook de claxon doet het en de koplamp correct afgesteld) dan ben je al een eind of weg. Resteert bouwjaar, jaar moet je aannemelijk kunnen maken. Dat is uit het VIN nummer wel te herleiden, als mede het exacte type.
 
Ik kocht een Spaanse Ducati(Mototrans)bij een handelaar,zonder kenteken,met een verkoopovereenkomst.
Eerste vraag bij het RDW:hoe kun je bewijzen dat ie uit Spanje komt? Uh,er zit een Spaanse plaat op.Daar hebben we niks aan....
Toch ging het vrij soepel,had alles werkend gemaakt,maar daar wordt niet naar gekeken.Had een oud Catawiki kavel gevonden met zo'n zelfde motor,waar het framenummer en bouwjaar op stonden.Aan de hand van die getallen kreeg ik een kenteken van vóór 1978,waardoor ik een blauwe plaat kon aanschaffen.
Had het ook wel getroffen met de keurmeester,die hield wel van het oude spul....
 
Ik kocht een Spaanse Ducati(Mototrans)bij een handelaar,zonder kenteken,met een verkoopovereenkomst.
Eerste vraag bij het RDW:hoe kun je bewijzen dat ie uit Spanje komt? Uh,er zit een Spaanse plaat op.Daar hebben we niks aan....
Toch ging het vrij soepel,had alles werkend gemaakt,maar daar wordt niet naar gekeken.Had een oud Catawiki kavel gevonden met zo'n zelfde motor,waar het framenummer en bouwjaar op stonden.Aan de hand van die getallen kreeg ik een kenteken van vóór 1978,waardoor ik een blauwe plaat kon aanschaffen.
Had het ook wel getroffen met de keurmeester,die hield wel van het oude spul....
Zo omgeveer is het met mij ook gegaan, maar ik kon met een sticker op het frame,een persoons zadel en een oude catawiki kavel. aan tonen dat het een zwitser is. Mooiste was nog dat ik met dat oude kavel bouwjaar aan kon tonen. Frame nummer kavel eindigde op 099 die van mij op 306.
 
Zonder papieren moet je een kentekenkeuring voor invoer voertuig van BUITEN de EU. Staat niet duidelijk op de site van de RDW.
Kwam in achter met mijn 1975 MV Agusta zonder papieren. Ja die komt oorspronkelijk uit een EU land, maar het moest toch een keuring voor voertuig van buiten de EU.

Als jouw RD er origineel (zoals in de folder) uitziet en alles naar behoren functioneert (ja, ook de claxon doet het en de koplamp correct afgesteld) dan ben je al een eind of weg. Resteert bouwjaar, jaar moet je aannemelijk kunnen maken. Dat is uit het VIN nummer wel te herleiden, als mede het exacte type.
Dit klopt inderdaad ben ik nu achter
 
Dit klopt inderdaad ben ik nu achter

en wat kost het dan ongeveer? Ik zit met ongeveer een zelfde "probleem". Ben een cagiva mito 350 aan het bouwen. Heb een frame van 2005 (staat op stickers, en in het frame) nr gecheckt bij RDW en via een site (weet naam ff niet meer), en ding is niet gejat. Nooit in NL geregistreerd volgens de RDW. Lijkt uit Italie te komen.
Nu wilde ik de motor als circuitmotor gaan gebruiken als hij ooit klaar is. Maar een kenteken is toch ook wel leuk. Nu denk ik dat ik toch een volledige keuring nodig heb door dat ik er een yamaha 350 blok onder leg. Of zou het toch makkelijker zijn als ik nu een frame zoek met NL kenteken (staat er nu toevallig 1 te koop op marktplaats voor 300 euro), en dan alleen een keuring laat doen op ombouw 125cc naar 350cc.

Ik zoek vooral naar de snelste en goedkoopste weg. Mocht ik dat andere frame kopen dan moet ik uiteraard weer deel van mijn project afbreken, steunpunten opnieuw lassen enz. Maar stel dat scheelt me weken gezeik en 1000 euro, dan is de keuze voor mij snel gemaakt.

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
 
Bij jouw gaat het om een compleet andere situatie toch? Je hebt een niet bestaande motor gemaakt. Het verschil tussen 125 en 350cc is dusdanig groot dat ik er niet vanuit ga dat de motor goedgekeurd gaat worden.
 
Bij jouw gaat het om een compleet andere situatie toch? Je hebt een niet bestaande motor gemaakt. Het verschil tussen 125 en 350cc is dusdanig groot dat ik er niet vanuit ga dat de motor goedgekeurd gaat worden.
nee niet zomaar nee. Ik verwacht dus dat wel of geen kenteken niet veel uitmaakt (mits niet gejat natuurlijk), omdat ik toch al een volledige keuring moet doorlopen (zelfbouw zoals ze dat op de rdw site noemen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan