Motor GPS met bochten planner

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Heb al even gekeken naar oude topics, maar wellicht dat er toch wat veranderd is in de laatste tijd, vandaar dit topic.

Wat is een goede dedicated GPS voor op de motor waarbij je een planmodus hebt, waar je bijv een route van een aantal km kan creëren met zoveel mogelijk bochten? Dus aanzetten, route creëren/plannen met startpositie waar jij je op dat moment bevindt en rijden.

Ik snap dat je bochtige wegen kan plannen dmv RouteYou oud en dit kan inladen, maar zoals ik afgelopen weekend opmerkte toen ik een weekendje weg was in de Achterhoek, dat ik toch graag eigenlijk zo een functie, welke je 'on the fly' aan kan zetten, wel miste. Smartphone op de motor ben ik geen fan van, dus apps als Calimoto even niet meegerekend.

Hoor graag jullie adviezen en ervaringen.
 
TomTom Rider. Kan je aangeven of je weinig, gemiddeld of veel bochten wil. Ook onthoudt ie welke routes je al gereden hebt en zal, indien mogelijk, een andere route presenteren om weer van dezelfde A naar B te komen.
 
TomTom 550 heeft goede opties hiervoor, ook in de praktijk werkt de optie uitstekend. Wellicht de nieuwe Garmin XT ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Ik heb zelf de Garmin Zumo 590 LM, die zelf een rondrit kan maken. Ik ben daar niet echt tevreden over. Pakt mij te vaak grote doorgaande wegen (provinciaal of autoweg). Ook laatst behoorlijk ruzie gehad met een geladen route. ipv rondrijden werd ik steeds direct naar het eindpunt gestuurd. Ik heb geen ervaring met TT, maar zit er wel steeds meer aan te denken om mijn Garmin om te ruilen.
 
Vroeger, toen dat allemaal nog niet bestond, was het lekker rustig op de mooie bochtige wegen...
 
Mijn ervaring is eigenlijk dat ik de kronkel/bochtenfunctie nooit gebruik. In gebieden die sowieso saai zijn leidt de tomtom je dan naar de kleinste achterafwegen waar het rijden nou ook niet echt geweldig is. En in bochtenrijke gebieden pak je dan ook nog vaak de geitenpaadjes i.p.v. de echte scheurwegen (ook al kan je instellen wat voor soort wegen de vookeur genieten, maar dat is vaak geen succes) en wijkt hij nooit zo ver van de route af dat je ook nieuwe regio's ontdekt. Ik stel dus liever zelf mijn route samen na wat zoeken op internet naar mooie wegen.

Volgens mij levert een route met enkele hoofdbestemmingen en vervolgens 'snelwegen vermijden' hetzelfde of beter resultaat op, maar dat is slechts mijn ervaring.

Aan eerder reactie van Vmaxx te lezen is de kronkelfunctie wel wat verbeterd. Ik heb nog een van de eerdere TomTom Riders.
 
Die kronkelfunctie van die nieuwe TomTom klinkt idd wel erg netjes. Even in mn achterhoofd houden. Bedankt voor alle reacties tot nu toe, erg handig.
 
TT 550 om wat hierboven al beschreven is. Ik werd in de buurt bij Elburg een weggetje op gestuurd waarvan ik dacht dat het een fietspad was. 👍
 
Volgens mij levert een route met enkele hoofdbestemmingen en vervolgens 'snelwegen vermijden' hetzelfde of beter resultaat op, maar dat is slechts mijn ervaring.
Ik heb dat wel eens met een Garmin gedaan, maar die wilde steevast door het centrum van elke stad rijden. Start/stop verkeer.
Een paar verveelde collega motorrijders achter mij. :+

Ik heb de kronkelroute van mijn TomTom 550 vorig jaar wel een keer aangezet in Zeeland, maar de route duurde gelijk twee uur langer.. dan toch maar gelijk naar huis na mijn afspraak. _O-
Hij zal dus inderdaad geweldig zijn.
 
TT 550 om wat hierboven al beschreven is. Ik werd in de buurt bij Elburg een weggetje op gestuurd waarvan ik dacht dat het een fietspad was. 👍
Ik had mijn TomTom gisteren thuis, maar Google Maps kan dat ook heb ik gemerkt.
Het leek hier inderdaad ook een fietspad en schaamde mij dood toen ik in de verte een wandelaar net hond zag.
Maar in dat gebied was dit toch echt de kortste en snelste route.
Er omheen allemaal grotere verbindingswegen.. het weggetje zag ik eerst niet eens en de meters maar aftellen.
In het midden van de weg daarvoor gaan rijden om veilig te kijken en een achterop komende auto te laten passeren. _O-
 
Ik ben zeer tevreden van de TT550, met zn gemakkelijke wifi functie voor te updaten en dankzij z'n quad processor is ie nog snel ook. Zoals hier boven gezegt heeft ie de functie om de hoeveelheid bochten te kiezen, hoeveel heuvels je wil,.. via de app mydrive ook nog veel in te stellen enzo kortom een aandrader :Y
 
Nou die WiFi update vd TT550 vind ik een drama, de afgelopen nacht aan laten staan en slechts op 58% vanmorgen........|( toen via de USB dan.

Maar de spannende route optie vind ik geweldig.....:], doel instellen en onderweg van afwijken.....kom ik toch verrassende wegen tegen.

Voor 289 euro die hij nu kost een mooie aanvulling voor uitstapjes.
 
Nou die WiFi update vd TT550 vind ik een drama, de afgelopen nacht aan laten staan en slechts op 58% vanmorgen........|( toen via de USB dan.

Maar de spannende route optie vind ik geweldig.....:], doel instellen en onderweg van afwijken.....kom ik toch verrassende wegen tegen.

Voor 289 euro die hij nu kost een mooie aanvulling voor uitstapjes.
Bij mij valt dat beste mee hoor met die wifi
 
Even dit topic volgen.

Ik gebruik de tomtom go app op mijn telefoon. 20€ per jaar, onbeperkt navigeren. Ik sleutel als ik wat leuks wil thuis meestal via mydrive de route in elkaar, synchroniseer en vervolgens gas er op. Ik vertik het om een apparaat te kopen van een paar honderd euro wat over drie jaar hopeloos verouderd is terwijl ik een smartphone van €600 altijd al op zak heb wat het zelfde zou moeten kunnen met de juiste software.

Tomtom op deze manier heeft alleen een paar grote nadelen:
-Het kost tijd om een leuke route te verzinnen, en je moet hem zelf verzinnen. Als je hem alles op zijn manier laat doen krijg je lang niet de leukste wegen in een omgeving.
-gewoon on the fly op 'kronkelroute' naar huis houd ik niet zo van, hij houdt er van om alle dorpskernen mee te nemen in de route in plaats van het weggetje om een dorp heen. Ook wijkt hij inderdaad niet ver van de snelste route af. Ook denk hij dat als je een 'op en afrit' van een dijk hebt bijvoorbeeld dat je maar beter af kunt slaan, dat stukje naar beneden naar de boerderij kunt rijden en vervolgens weer terug naar de dijk... Hier word ik echt gestoord van. Vaak zie je ze gelukkig wel aankomen als je er op berekend bent.


Zelf routes maken in mydrive werkt tot nu toe het beste...
 
Ik kocht de TomTom toen ik zelf nog niet eens een smartphone had. Het fijne van het apparaat is wel dat het erg robuust en goed af te lezen is. Nu zou ik zeker ook een smartphone overwegen om te gebruiken met een goede app en een waterdichte case plus oplaadmogelijkheid.

Wat trouwens ook interessant voor je kan zijn is de site kurviger.de. Daar kan je heel snel en makkelijk op je laptop/pc/smartphone een bochtige route met tal van instellingen (type weg, richting, lengte en overzicht hoogte) ben zelf fan van de rondrit functie zoals hieronder:

kurviger.jpg

Toch voor de beste routes moet je op sites als motorcyclediaries.com zijn of een van de vele motorbladen die vaak ook routes op hun site delen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Kurviger app op mijn telefoon (Pro, kost 10 euro geloof ik). Kan zowel zelf bochtige routes creeeren als routes inladen. Werkt prima voor een fractie van de kosten van een navogatiekastje. Bovendien geeft de telefoon ook Flitsmeister waarschuwingen.
 
Ik gebruik zelf ook de TT 550. Super makkelijk, ook in combinatie met Mydrive.
Vooraf je route plannen op de pc en zonder kabels of iets op de TT zetten. Dus geen gedoe of een 5 daagse cursus :)
Ook de rondrit met bochtige routes is top! Wat ik vaak gebruik is als ik halverwege naar huis moet een spannende route terug aanklikken.
 
Even dit topic volgen.

Ik gebruik de tomtom go app op mijn telefoon. 20€ per jaar, onbeperkt navigeren. Ik sleutel als ik wat leuks wil thuis meestal via mydrive de route in elkaar, synchroniseer en vervolgens gas er op. Ik vertik het om een apparaat te kopen van een paar honderd euro wat over drie jaar hopeloos verouderd is terwijl ik een smartphone van €600 altijd al op zak heb wat het zelfde zou moeten kunnen met de juiste software.

Tomtom op deze manier heeft alleen een paar grote nadelen:
-Het kost tijd om een leuke route te verzinnen, en je moet hem zelf verzinnen. Als je hem alles op zijn manier laat doen krijg je lang niet de leukste wegen in een omgeving.
-gewoon on the fly op 'kronkelroute' naar huis houd ik niet zo van, hij houdt er van om alle dorpskernen mee te nemen in de route in plaats van het weggetje om een dorp heen. Ook wijkt hij inderdaad niet ver van de snelste route af. Ook denk hij dat als je een 'op en afrit' van een dijk hebt bijvoorbeeld dat je maar beter af kunt slaan, dat stukje naar beneden naar de boerderij kunt rijden en vervolgens weer terug naar de dijk... Hier word ik echt gestoord van. Vaak zie je ze gelukkig wel aankomen als je er op berekend bent.


Zelf routes maken in mydrive werkt tot nu toe het beste...
Ik heb 15 jaar met mijn Garmin gedaan.
En alleen maar vervangen omdat ik hem gebrickt heb door de live update te gebruiken terwijl ik er jaren eerder een software hack op had gezet. Stom. Anders zou ik hem nu nog gebruiken. Nieuwe open street Maps kaart er op en gaan. :9

Een volledig autonoom systeem vind ik gewoon fijn en betrouwbaar.. zeker door weer en wind of in het buitenland.
Al een keer mijn telefoon opgeofferd met vijf rondjes op Zandvoort voor de tijdmeting. Gelijk defect.
Daar zijn nu wel betere houders voor, maar heb ook daar al acht jaar een 10 Hz GPS systeem voor die voor het circuit gemaakt is en nooit een rondje mist of op andere wijze de fout in gaat.

Dus deze apparaten zijn niet perse na drie jaar hopeloos verouderd.
Bij een navigatie de map updaten (gratis streetmaps bij de Garmin) en de GPS meter voor op het circuit is zelfs nog in de handel. 8)7 :)
 
Dus deze apparaten zijn niet perse na drie jaar hopeloos verouderd.
Bij een navigatie de map updaten (gratis streetmaps bij de Garmin) en de GPS meter voor op het circuit is zelfs nog in de handel. 8)7 :)

Toen ik een jaar of tien terug mijn autorijbewijs haalde en mijn eerste auto had gekocht kocht ik gelijk een tomtom. Na drie jaar hopeloos verouderd en weggedonderd. Later kreeg ik een tomtom met live verkeer en dat soort onzin van het werk. Na twee jaar hopeloos verouderd, was niet eens een goedkoop ding.

Misschien ligt het aan mij maar ik heb er geen goede ervaringen mee.

Mijn telefoon daarentegen is waterdicht (IP68 volgens Sony), is ook na drie jaar hopeloos verouderd maar dan koop ik gewoon een nieuwe. Ik heb een RAM mount op mijn motor die ik gebruik met het bijgeleverde elastiek om hem dubbel te beveiligen. Een 8000mah powerbank met een klittebandje aan een kuip of op de kroonplaat voorziet hem van de prik. Tot nu toe een fantastisch systeem! Maar, anderen hebben andere ervaringen. Waarschijnlijk is het een kwestie van mindset en wat je zelf lekker vind werken. Voor mij geen los kastje meer wat maar één ding kan en bijna evenveel kost als mijn telefoon waar ik het zelfde mee kan.
 
Toen ik een jaar of tien terug mijn autorijbewijs haalde en mijn eerste auto had gekocht kocht ik gelijk een tomtom. Na drie jaar hopeloos verouderd en weggedonderd. Later kreeg ik een tomtom met live verkeer en dat soort onzin van het werk. Na twee jaar hopeloos verouderd, was niet eens een goedkoop ding.

Misschien ligt het aan mij maar ik heb er geen goede ervaringen mee.

Mijn telefoon daarentegen is waterdicht (IP68 volgens Sony), is ook na drie jaar hopeloos verouderd maar dan koop ik gewoon een nieuwe. Ik heb een RAM mount op mijn motor die ik gebruik met het bijgeleverde elastiek om hem dubbel te beveiligen. Een 8000mah powerbank met een klittebandje aan een kuip of op de kroonplaat voorziet hem van de prik. Tot nu toe een fantastisch systeem! Maar, anderen hebben andere ervaringen. Waarschijnlijk is het een kwestie van mindset en wat je zelf lekker vind werken. Voor mij geen los kastje meer wat maar één ding kan en bijna evenveel kost als mijn telefoon waar ik het zelfde mee kan.
Ik heb donderdag ook prima genavigeerd op mijn oude mobiel en een (AliExpress) X-grip houder op het 1' bolletje.
De nieuwe telefoon van enkele weken oud in mijn rugzak als WiFi hotspot.
Google Maps aan met offline kaart (maar wel wat internet) .. 200 km, waarvan tussendoor dus 50 km tijdelijk met telefoonnavigatie over kleine weggetjes door Zeeland.. perfect.

Ik gebruik dus beiden.
(Twee motorfietsen ingericht met stroom en genoeg ruimte, de derde motor zit het bolletje helaas met 1 schroef en tierib, stroom niet aanwezig, als het moet kan de lichte en platte telefoon er op. Ik zou ook nooit met die volledig handgebouwde motor toeren was het plan :+ )
 
Kronkelige routes maak ik zelf met MapSource voor mijn Zumo 220 van 10 jaar oud. Gebruik die op de motor, in de auto en op de fiets. Met behulp van Google Maps en Streetview en evt. de kaarten van Michelin maak ik de routes zelf.
 
Ik rij zelf nog met de TomTom 410, begin me er steeds meer aan de trage rekenkracht te irriteren. Ik maak mijn routes vaak in Kurviger, heb geen ervaring in de nav functie daarvan, ik beheer en bewerk mijn routes in myroute app die heeft ook een nav functie. Ik vind het nadeel van de TomTom dat de kronkelroute functie je juist door dorpen en steden voert, waarbij Kurviger hier omheen gaat. Persoonlijk gaat mijn voorkeur steeds meer richting smartphone navigatie, ik ga dan voor myroute app, daarin heb je de meeste mogelijkheden. Dus als je nog een tomtom410 zoekt voor weinig...
 
Wel verschillend ervwrjngen tot nu toe. Die TT 550 (of beter de functies van) klinken mij zeer goed. En ja inderdaad, een waterproof case voor je tel en een mount en je bent ook snel klaar, hoewel dat toch niet mijn voorkeur heeft. Die Kurviger app klinkt dat wel weer precies wat ik doe eigenlijk. Toch nog even goed over.
nadenken.

Die Kurviger website is wel een goeie aanrader!

Btw, wat is jullie ervaring met de afleesbaarheid (in de zon) met een telefoon op een mount/in een case?
 
Terug
Bovenaan Onderaan