Motor heeft bougie met grotere "reach" dan origineel?

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
804
983
Limbürg
(Edit, ik bedoel kleinere reach dan origineel)

In het boekje van mijn Kawasaki 250LTD staat dat deze 'n NGK B7ES gebruikt. Maar door de vorige eigenaar is er een NGK B6HS ingeschroefd.

Het ding loopt prima hiermee, en de specs van de bougies liggen niet zo ver uit elkaar, voor zover ik kan beoordelen. Behalve één detail, en dat is dat de B6HS een "reach" heeft van 12,7mm, en de origineel aangeraden B7ES heeft 19mm. Als ik het goed begrijp steekt deze dus 6,3mm minder uit, als het ware. Dat klinkt als een verschil wat toch nogal enige invloed zou moeten hebben.

Maar zoals gezegd loopt de fiets in mijn oordeel prima. Enig idee waarom dit verschil, eh, geen verschil maakt?

Omdat het kan, een foto van de B6HS in kwestie:



IMG_4615.JPG
 
De goedkope beunhaasoplossing is een extra bougie kopen van het juiste type. In het schroefdraad kan dan met een slijptol/dremel een paar verticale groeven geslepen worden. Alle bramen moeten dan goed verwijderd worden. Nou heb je een goedkoop tooltje om de koolaanslag te verwijderen. Bij het indraaien van de gegroefde bougie wordt de kool losgeschraapt en verzamelt zich in de verticale groeven. Het is wel verstandig om dat in etappes elke keer in en uit te draaien.
Rob RD..
 
Ik zie twee dingen: De te korte schroefdraad (met kool in de draad van de kop zoals hier uitgebreid beschreven) en het feit dat een B6 bougie één warmtegraad heter is dan voorgeschreven. Soms word/werd dat opzettelijk gedaan om de bougie beter schoon te laten branden om daarmee veelvuldig/langdurig gebruik op te lage toeren, een te rijk mengsel, veel korte ritjes en/of een hoog olieverbruik "te verdoezelen" (lees: om te voorkomen dat door deze factoren zoveel kool opbouwt op de bougie dat deze na enige tijd doorslaat ipv vonkt). Ik zou na een eind rijden(kwartiertje oid. de motor moet goed op temperatuur gekomen zijn) met de juiste bougie hem er eens uitdraaien om te checken of een van die factoren op jouw motor van toepassing zijn.

Gezien de te korte schachtlengte zou ik niet gelijk in paniek schieten. Het natuurlijk ook goed kunnen dat er helemaal geen idee achter zit, anders dan dat iemand nog ergens een bougie had liggen "die het nog deed" ;)
 
Laatst bewerkt:
Beste meneer René als je iets niet snapt moet je het niet afschrijven als onzin.
Je kennis van motoren ontbreekt duidelijk.

De linker zuiger is komvormige, de middelste is platter.

De kans is klein maar ik heb al vreemdere dingen gezien.
ik denk ook dat mijnheer rene hier voor het eerst komt, weer zo'n puber die denkt dat hij alles weet.
ik denk dat iemand Heron zuigers in de kawa gezet heeft voor meer performance.
 
Wat voor zuiger je ook hebt als je bougie onder je kop uitsteekt is hij gewoon te lang.
Ik mag dan een puber zijn,maar dan eén met 69 jaar ervaring
Man man man.
69j ervaring met een model T Ford?
Stop effe want je maakt je belachelijk.
 

Bijlagen

  • a-spark-plug-mounted-in-the-cylinder-head-with-valves-visible-K8D8H5.jpg
    a-spark-plug-mounted-in-the-cylinder-head-with-valves-visible-K8D8H5.jpg
    146,4 KB · Weergaven: 8
  • modern-natural-gas-car-engine-cylinder-head-cross-section-E8B1TH.jpg
    modern-natural-gas-car-engine-cylinder-head-cross-section-E8B1TH.jpg
    158 KB · Weergaven: 10
  • 02.jpg
    02.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 5
  • istockphoto-922737892-1024x1024.jpg
    istockphoto-922737892-1024x1024.jpg
    94 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Bij een motor die ik kocht zat ook een verkeerde bougie in. Hier kwam ik achter nadat ik het probleem wilde oplossen dat als ik de motor vanaf hoog toerental liet uitbollen dat hij dan bij een laag toerental af sloeg. Ik heb toen de kleppen gesteld, tps opnieuw ingesteld en toen ik de bougie ging vervangen zag ik pas dat het de verkeerde was die er in zat.
Nog mazzel.. ik had net een motor gekocht en de week erop een gat in de zuiger.
De bougie die er in zat was veel te heet.

Ik had al wel de olie ververst, maar nog niet naar de bougie gekeken. -O-
 
Het was gelukkig wel de juiste hittegraad alleen de lengte was een paar mm anders. Ik heb in mijn motor nu ook 1 maatje koudere hittegraad. Maar die is ook niet meer standaard.
Jaren geleden met de brommers gebruikten we ook soms 2 hittegraden kouder.
 
Ik zou nog verslag uitbrengen!

De B7ES past niet. Ofja, hij gaat er wel in, maar steekt inderdaad uit. Blokje rondgedraaid en hij tikt de uitlaatklep aan. Dus de korte teruggezet.

Ik heb nog 3x gekeken of ik het echt niet fout heb gelezen, want de NGK B7HS heeft wél een kortere draad, maar ze raden echt aan de "te lange" B7ES te gebruiken.

Dus of er zijn verschillen in de blokjes en ik heb een boekje van een andere 250LTD, of er is ooit iets aan dit blok aangepast. Hij was nog volledig origineel toen ik hem kocht, geen half verzaagde uNiEkE cAfErAcEr ofzo. Dus geen idee wat hier nou precies aan de hand was.
 
Gewoon die B7HS gebruiken het komt vaak voor dat er in zo'n handleiding een fout staat ( tikfout/vertaalfout) .
En nog vaker wordt zo'n fout overgenomen door allerlei figuren en website's zonder controle bij de fabrikant .
Warmte graad klopt en ze past wat diameter en lengte aangaat en dat is belangrijk .
Mocht na verloop van tijd wat vettig worden kan je terug gaan naar die B6
 
Er werd nog een andere bougie geadviseerd in 't boekje, heb eigenlijk nog niet opgezocht welke maat die heeft. Vanavond eens doen.

@GromBom Het plan is rijden maar. Hij snort heel tevreden, klinkt/ruikt/voelt eigenlijk zoals het hoort, dus ik maak me geen zorgen. Mocht er ooit groot onderhoud in de buurt nodig zijn ga ik wel op onderzoek uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan