Motor inrijden

Chevy454

MF veteraan
6 jul 2002
2.814
1
België
Zoals iedereen weet moet je de motor langzaam inrijden zodoende dat de onderdelen op elkaar zijn ingespeeld. Echter vroeg ik me daarnet het volgende af en dit is dus algemeen bedoeld en gaat niet op voor motorblokken voorzien met een slijtvaste laag (Nikasil).

Als de cilinder pas gehoond is dan is de cilinderwand nog wat ruw tengevolge van de bewerking. Wanneer de cilinder, zuiger en zuigerveren worden gemonteerd is de afdichting tussen cilinderwand en zuigerveren nog niet optimaal. Machines zijn ook eenmaal onderhevig aan slijtage ;) Als we de motor vervolgens langzaam gaan inrijden dan wordt de cilinderwand door de nog inperfecte zuigerveren geschraapt waarbij er ijzerdelen van zowel de cilinderwand en de zuiger loskomen.

Bij dit inrijden wordt het oppervlak van de cilinderwand door de olie \"gepolijst\" waarbij de zuigerveren perfect de ruimte afsluiten en waarbij de wrijving tussen cilinderwand en zuigerveren verminderd is. Minder wrijving is meer plezier ;)

En nu dan het punt waar ik net aan zit te denken:
Tengevolge van de massatraagheid van de zuiger, drijfstang en krukas zal de drijfstang verlengt worden in het BDP en kleiner worden in het ODP. De mate van verlenging is afhankelijk van het aantal toeren. Als de motor langzaam wordt ingereden dan is de verlenging minimaal en zal er een randje ontstaan in de cilinderwand waardoor er vermogensverlies op zal treden. Dit laatste is natuurlijk niet wenselijk.

En dit is dan meteen de stelling met een vraag.
Een motor moet je de eerste kilometers met een fluwelen hand inrijden (eerst goed warm rijden natuurlijk en wisselende toerentallen) en daarna periodiek alles van de motor vragen zodat de verlenging maximaal is en dus ook een groter gedeelte van de cilinderwand wordt geschraapt en er geen randvorming optreedt. Maar dan vraag ik mij af hoe het zit met de levensduur.
 
Zoals iedereen weet moet je de motor langzaam inrijden .....

Een motor moet je de eerste kilometers met een fluwelen hand inrijden (eerst goed warm rijden natuurlijk en wisselende toerentallen) en daarna periodiek alles van de motor vragen zodat de verlenging maximaal is en dus ook een groter gedeelte van de cilinderwand wordt geschraapt en er geen randvorming optreedt. Maar dan vraag ik mij af hoe het zit met de levensduur.

Je schrijft het zelf al, je moet niet LANGZAAM inrijden, maar met WISSELENDE toerentallen. Langzaam inrijden gaat juist ten koste van de levensduur! Zo nu en dan even alles van je blok vragen niet, maar niet te lang, even voluit, dan weer gas terug enz.
 
Je schrijft het zelf al, je moet niet LANGZAAM inrijden, maar met WISSELENDE toerentallen. Langzaam inrijden gaat juist ten koste van de levensduur! Zo nu en dan even alles van je blok vragen niet, maar niet te lang, even voluit, dan weer gas terug enz.

Met langzaam inrijden bedoelde ik eigenlijk, met wisselende toerentallen zonder hoog te gaan in toeren (zeg maar tot 50% van de toeren). Met een compleet nieuwe/gereviseerde motorblok zou ik niet meteen naar de 10 000 toeren janken ;)

Maar na hoeveel kilometer kan je al eens flink tot het rode gaan?

Even op www.mototuneusa.com gekeken maar hoe goed is hun methode?
 
Laatst bewerkt:
Inrijden moet je inderdaad doen met veel wisselende toerentallen en vooral niet te hoog! Veel schakelen en wisselende snelheden voorkomen een ingesleten randje. Maar wat dat doet met de levensduur heb ik zelf nooit kunnen testen :P
 
Inrijden moet je inderdaad doen met veel wisselende toerentallen en vooral niet te hoog! Veel schakelen en wisselende snelheden voorkomen een ingesleten randje.

Maar als je niet hoog in de toeren gaat dan is de verlenging niet maximaal en kom je niet in dat gedeelte van de cilinderwand. Dus dan krijg je daar weer randvorming. Daarom wordt een motor ook lui.
 
Maar als je niet hoog in de toeren gaat dan is de verlenging niet maximaal en kom je niet in dat gedeelte van de cilinderwand. Dus dan krijg je daar weer randvorming. Daarom wordt een motor ook lui.

En hoeveel denkt je dat die verlenging is? 0,01% van de volledige slag van de zuiger?
Het lijkt mij dat de dikte van de olie (temp) er zo ook toe doet omdat dunnere olie onder belasting een dunnere laag zal vormen tussen je lagers van de drijfstang waardoor deze een langere slag zal maken :P .

Maar volens mij is dit iets te ver gezocht, een oliewissel iets eerder doen heeft meer invloed dan hierop te letten tijdens het inrijden.
 
Laat je niet gek maken door allerlei praatjes, rij je motor rustig in met wisselende toerentallen, en zonder passagier.
Ververs de olie + filter na 1000 km, en dan mag je iets vlotter doorrijden, bij +/- 1600 km is je motortje bijna ingereden, en kun je langzaam het toerental opbouwen naar max. toerental.
Ik wéét dat iedereen het beter weet, maar dit is de methode!

Paul.
 
pcies zoals hierboven
na die 1600 km ben ik elke 100 km weer wat meer gas gaan geven
inrijden is niet alleen motorisch belangrijk
remmen moeten ook ingereden worden
zoals zoveel dingen
als je je motor te veel belast word ie te heet omdat alles nog niet goed onder de olie zit
dus extra slijtage
inrijden is zo verschrikkelijk belangrijk voor de levensduur van de motor
dus voorzichtig zijn en heel veel geduld hebben
heb je he tmeeste plezier van je motor
 
Laat je niet gek maken door allerlei praatjes, rij je motor rustig in met wisselende toerentallen, en zonder passagier.
Ververs de olie + filter na 1000 km, en dan mag je iets vlotter doorrijden, bij +/- 1600 km is je motortje bijna ingereden, en kun je langzaam het toerental opbouwen naar max. toerental.
Ik wéét dat iedereen het beter weet, maar dit is de methode!

Paul.

Ik zat al op jouw reply te wachten sinds jij immers een tuner bent :)
Dus gewoon langzaam aan met de motor. I will do so. De motor heeft al veel ondergaan en verkeerd inrijden hoeft niet ;)
 
Laat je niet gek maken door allerlei praatjes, rij je motor rustig in met wisselende toerentallen, en zonder passagier.
Ververs de olie + filter na 1000 km, en dan mag je iets vlotter doorrijden, bij +/- 1600 km is je motortje bijna ingereden, en kun je langzaam het toerental opbouwen naar max. toerental.
Ik wéét dat iedereen het beter weet, maar dit is de methode!

Paul.

:^
Vergeet vooral niet na 1000km olie+filter te vervangen. In het begin komt er relatief veel ijzervijlsel los in de motor en die wordt in het filter er uitgehaald. Om te voorkomen dat het filter volraakt en niet meer goed filtert moet je het dus na 1000km vervangen.
 
En als je nieuwe krukaslagers en big-endlagers hebt?
Ik heb eens gelezen dat juist lage toeren voor deze lagers erg schadelijk zijn. Ik heb er tot nu toe 60 km mee gereden, tussen 3000 en 8000 toeren ongeveer. Is dit goed of kan ik gewoon meteen de motor op zijn kloten geven, bij wijze van?
 
En als je nieuwe krukaslagers en big-endlagers hebt?
Ik heb eens gelezen dat juist lage toeren voor deze lagers erg schadelijk zijn. Ik heb er tot nu toe 60 km mee gereden, tussen 3000 en 8000 toeren ongeveer. Is dit goed of kan ik gewoon meteen de motor op zijn kloten geven, bij wijze van?

Glij óf rolgelagerde krukas :?
Iig is 8000 rpm aan de (erg) hoge kant!

Paul.
 
Vooral een motor belasten in zijn middengebied. Niet te snel opschakelen waardoor de motor \'vanonder\' moet trekken (je krijgt dan klappen op de lagers), maar ook niet te hoge toeren vanwege overmatige slijtage.

En uiteraard de motor netjes op temperatuur brengen.
 
Vooral een motor belasten in zijn middengebied. Niet te snel opschakelen waardoor de motor \'vanonder\' moet trekken (je krijgt dan klappen op de lagers), maar ook niet te hoge toeren vanwege overmatige slijtage.

Wat is precies het middengebied? Ik dacht dat dat ongeveer tussen 1/3 en 2/3 van het max. toerental ligt.

En uiteraard de motor netjes op temperatuur brengen.
Uiteraard! Als de koelvloeistoftemperatuurmeter (29 letters) op 75 staat, wacht ik nog een kwartier met boven 8ooo toeren komen. Zou dat genoeg zijn?
 
Op zondag 19 januari 2003 01:31 schreef Van Oekel het volgende:Wat is precies het middengebied? Ik dacht dat dat ongeveer tussen 1/3 en 2/3 van het max. toerental ligt.Uiteraard! Als de koelvloeistoftemperatuurmeter (29 letters) op 75 staat, wacht ik nog een kwartier met boven 8ooo toeren komen. Zou dat genoeg zijn?

Tussen 1/3 en 2/3 klopt wel. Max toeren op b.v. 10.000 dan ondergrens ongeveer 3000 en bovengens 6500... Bij te lage toeren merk je al snel dat de motor begint te \'bokken\'. Als je dat merkt: gewoon even terugschakelen.

En na dat kwartier lijkt hij me echt wel op temperatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan