Iedereen praat hier over een te grote koelcapaciteit van de radiator, maar volgens mij is de vraag of het blok op temperatuur komt veel belangrijker:
Plaats een olie temperatuur meter en kijk of deze op temperatuur komt. Dat de koelvloeistof koud blijft zal me dan worst zijn. Olie smeert de boel.
De koelcapaciteit van de radiateur doet er inderdaad niet toe, mits er geen koelvloeistof doorheen stroomt als het blok koud is. Als de thermostatische afsluiter dus goed is, blijft de radiateur koud, de ventilator uit (want een koude radiateur koelen is onzin) en blijft het blok warm.
Plaats een olie temperatuur meter en kijk of deze op temperatuur komt.
een hoop motoren blijven circulatie houden, ook als hij koud is.
een hoop motoren blijven circulatie houden, ook als hij koud is.en waar vind je die voor een fatsoenlijke prijs?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/109986/Voltcraft-DET1R-Insteek-thermometer?ref=searchDetail
als er veel circulatie is als de motor koud is dan werkt de thermostaat niet goed lijkt me. Maar dat kan natuurlijk een constructiefout zijn.
wat moet de olie temperatuur dan zijn voor die motor? zit er nog verschil in temp tussen verschillende modellen? en wat is de boven en onder grens?daarom eerst de olietemperatuur meten, dan weet je of je meter van het dashboard een goede waarde aan geeft.
Een referentie is dan niet nodig, als elke motor van hetzelfde type niet op temperatuur komt wil dat in mijn ogen niet zeggen dat je motor goed is om in de winter mee te rijden. De olie moet natuurlijk wel op temperatuur komen om een goede levensduur van je motor te hebben.
De olietemperatuur vind ik minder belangrijk. De olie word heet (gevoeld aan het blok) en zal daarom voldoende smeren/koelen. Een te koude kop is niet goed voor het gebruik maar bovendien niet goed voor het mechaniek.
de temp meter gaat omhoog bij stilstaande (en draaiende) motor en zelfs de fan slaat aan.Doet je waterpomp het wel?
Monkey,
De olie wordt gewoon warm. Het blok, carter, wordt heet dus olie is op temp, in ieder geval heet, en daarom niet van belang voor het probleem koude watertemp. Vind ik dus niet zo interessant.
Ik weet dat olie essentieel is voor het mechaniek en dat het op temp moet zijn wil het overal even goed kunnen smeren en koelen.
Op mijn F650 zit uiteraard wel een thermostaat maar geen temperatuurmeter( die hebbben ze standaard vervangen voor een tijdklokje), ik moet zeggen dat het rustiger rijdt, want op mijn gpz 500 betrap ik mezelf vooral tijdens hete dagen dat je onbewust op het metertje zit te kijken.Als kvs temp niet belangrijk is waarom zit er dan een thermostaat op
Kvs en olie moeten evenredig op temp komen voor optimaal werking en behoudt van het motorblok.
Op mijn F650 zit uiteraard wel een thermostaat maar geen temperatuurmeter( die hebbben ze standaard vervangen voor een tijdklokje), ik moet zeggen dat het rustiger rijdt, want op mijn gpz 500 betrap ik mezelf vooral tijdens hete dagen dat je onbewust op het metertje zit te kijken.