Motor kopen met hoge kilometerstand?

SanderGSX

MF'er
5 aug 2020
74
24
Hi guys,

Ik zag bij de plaatselijke motorboer een dikke Suzuki GSX 1400 staan met alles erop en eraan. Motor is uit 2006. Prijs is wel aardig (5700). Enige dat me een beetje afremt om te gaan kijken is de kilometerstand.. Er staat namelijk al bijna 63.000 km op. Ik heb geen idee of dat veel is voor deze blokken. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Wel/niet doen met dergelijke kilometerstanden?
 
Ik heb geen ervaring met dit model, maar een beetje motor kan met normaal onderhoud prima 100.000 kilometers rijden. Onderhoud is het sleutelwoord 😁
 
35K waar magischerwijs heel veel motoren op staan...
Als je daar van uit moet gaan kan je niks meer kopen... In het `segment` waar ik in zit staat alles dat verkocht wordt idd op 40000 - 45000, dat is kleppensteltijd en kost meestal meer dan de motorfietsen waard zijn.
 
Voor sommige motorfietsen heb ik er liever een die 100k gelopen heeft en een goede onderhoud historie dan 30k en niet bekend. Dit helemaal icm leeftijd dan kun je ook een beetje berekenen wat er gemiddeld per jaar mee is gereden en of dit logisch is. Een motor die veel stil staat en vooral buiten is ook niet alles. Beetje logisch nadenken en vooral kijken naar de historie en de staat van het hele geheel. Dit zegt voor mij meer als de km stand.
 
Ik heb wel eens een BMW gekocht met 155.000 km op de teller. Dat ding reed heerlijk en heeft me probleemloos twee jaar iedere dag naar mijn werk gebracht. Later weer ingeruild en ik denk dat die toen nog wel een keer iemand heeft blij gemaakt.
 
Als er in 16 jaar 63000 kilometer mee is gemaakt is dat alleen maar logisch bij zo,n zware toerfiets. Is nog niet veel per jaar. Ik weet alleen niet of de prijs wel ok is. 5700 euro vind ik persoonlijk wel redelijk hoog. Maar ik ken de markt niet voor GSX1400. Als alle slijtagedelen goed zijn kan het een goede deal zijn. Ik zie nu dat er meerdere aangeboden worden met lagere kilometerstanden voor rond de 4000 euro.
 
Als de motor netjes is dan kan dat geen probleem zijn, maar 5700 vind ik redelijk hoog…

Bedenk wel dat bij inruil motorzaken gaan ‘zeuren’ over de hoge kilometerstand. Maar ga je motor voor jaren gebruiken dan kopen en veel rijplezier ermee. Tegen die tijd zie je dan maar weer.

Mocht je snel van motoren wisselen dan liever eentje met zo weinig mogelijke kilometers op de teller.

Mijn huidige motoren, 30 (120k)en 17 (80k) jaar beschouw als oudijzer maar technisch in uitstekende staat, vind ik belangrijker dan een nieuwe met 0km…Trouwens, deze beiden zijn mijn laatste motoren en dan stop ik met motorrijden.
 
Ik moet er wel bij zeggen, dat het veel uit maakt waar je zo'n motor koopt. Er zijn handelaren die onder een grote beurt alleen "olie bijvullen" verstaan en er zijn goede dealers die daadwerkelijk groot onderhoud uitvoeren. Daar is dan de prijs ook wel naar.
Ik kan zelf niet veel, dus ik kies minimaal voor een Bovag dealer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn st1100 Pan European heb ik verkocht met 150.000km en die tuft nog steeds vrolijk rond, de xl1000v Varadero welke ik nu heb heeft bijna 100k en rij ik dagelijks mee, de motor welke jij aangeeft kan er nog met groot gemak ( en onderhoud ) 100k + bijzetten ( theoretisch)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige motor (VFR) particulier gekocht met 89.000 km voor 1500 euro en er zelf nog wel voor 2000/2500 euro werk in gestoken.
Inruil krijg je er inderdaad geen zak voor weer ongeacht wat je er aan gedaan hebt.

Vind het nogal aardig geld, tenzij je zeker weet dat alles in zo'n conditie is dat je er nog jaren mee vooruit kunt.
 
Die kilometerstand betekent dat er met enige regelmaat op gereden lijkt te zijn. Dat is toch echt beter dan die leeftijd en maar 6300 op de teller.
Ik verkocht mijn vorige motor (K1100LT) met 100.000 op de klok aan een collega, 10 jaar geleden. Hij rijdt er nog steeds op en tikt inmiddels de 180.000 aan. Maakt regelmatig met zijn partner meerdaagse trips naar het buitenland. Het gaat om fatsoenlijk onderhoud en niet zo zeer om de tellerstand, wat een motor van die leeftijd waard is. Die van mij is van 2002 en gaat mijn laatste motor zijn. Bevalt zo goed, dat ik geen andere meer ga kopen. Ik heb nog meer (en duurdere) hobbies.
 
Ook al koop je een nieuwe of 2 jaar oude. Als je hem inruilt heb je toch net dat ene krasje of is jouw type motor op dat moment net even niet de markt.
De mensen waar je hem bij inruilt hebben als werk om zo min mogelijk uit te geven en zoveel mogelijk te ontvangen.
 
Deze km stand zou ik niet van schrikken. 1400 cc blokken zijn niet zomaar versleten. Zou het minder snel doen als het een 400 cc blok is die hoog in de toeren moet werken. Deze kan rustig zijn werk doen.
 
Oke, blijkbaar is de KM-stand niet zo'n issue als ik dacht :') . Ga maandag wel even kijken, eens zien of ze bereid zijn te praten over de prijs.
 
Oke, blijkbaar is de KM-stand niet zo'n issue als ik dacht :') . Ga maandag wel even kijken, eens zien of ze bereid zijn te praten over de prijs.
Weet niet wat de uiterlijke staat is en welke opties en afthermarket onderdelen er allemaal op zitten. De prijs is best stevig dus ruimte zat zo en er zijn er gelukkig zat op de markt van.

Lekker een goeie proefrit maken, enjoy alvast.
 
Het maakt wel uit waar ie gereden heeft en waarvoor ie gebruikt is ............... Ik kocht eens een Suzuki 1100 g met redelijk km`s op de klok .
Man was uit randstedelijk gebied naar Friesland komen wonen en was de G niet meer nodig . ik kocht dat ding voor een habbekrats , maar hij was in de primaire overbrenging/vertanding compleet op gereden . Was dus een woonwerk ding geweest , stilstaan en rijden etc etc . Er had bij nader inzien beter een uren teller op kunnen zitten . ik wil maar zeggen .......................
 
Mijn broertje heeft heel lang met een fantastische GSX 1400 lopen leuren omdat er 112k op stond.
Ding was tadeloos, en de eigenaar ervoor een verschrikkelijke pietlut.
Andere teller erop met 60k; binnen twee dagen verkocht..

Nee...niet netjes, want je werkt mee aan dit soort praktijken.
Maar mensen zitten met hun hoofd nog in de jaren '70...
'Een blok is op met een ton'..of 'Engels/ Amerikaans lekt, Italiaans is drama, Duits is goed' of nog erger 'de Kever was betrouwbaar dus is VW/ VAG betrouwbaar'..

Staar je niet blind op kilometrages...let op algemene staat, dat zegt meer.
Als er niet fatsoenlijk met een blok omgesprongen wordt krijg je ook het allerbetrouwbaarste blok om zeep, en andersom kan een rothok bij goed anticiperend onderhoud heel betrouwbaar zijn..
 
Mijn GSA zit net over de 175.000km heen en ik heb niet het idee dat hij het binnenkort gaat begeven. Maar ik weet dat hij regulier onderhoud heeft gehad, ik zou er wel twijfels bij hebben een motor met deze km-stand te kopen, tenzij de prijs er ook echt naar is.
 
Ach, ik rij met km onbekend.
Maakt niet zo veel uit, en onderhoud? Ik gok erop dat omstanders iets horen en zeggen: "goh, er tikt/kraakt/piept iets, je moet ff langs een zaak"....

Heb mn volvo 940 gekocht met 450000 km op de teller. Beetje auto moet een miljoen km kunnen rijden. Bij een vrachtwagen, gaan ze dan pas uit de lease....
 
Terug
Bovenaan Onderaan