motor loopt slecht tijdens regen

Dynom

MF'er
2 mei 2003
193
0
Utrecht
Heb net even gezocht maar kan zo snel geen antwoord vinden.

Als het goed regent merk ik dat me motor gaat inhouden/op 3 poten lopen
bijzonder irritant, en zeker in het bochten werk. Iemand een hint/tip.. ?
Ik heb een Suzuki GSX 600 F Katana uit 1990 (dus geen injectie).
Een oud beesie die flink wat gelopen heeft maar onlangs een grote beurt heeft gehad.

Zelf dacht ik dat het met me luchtfilter temaken had.
 
Heb ik ook gehad, en ik dacht ook dat het aan de carburatie lag, omdat mijn "power filters" (uche) een beetje uitsteken en makkelijk water kunnen vangen.
Ik heb echter een dekseltje aan de rechterkant van het blok waar het een en ander aan onsteking achter zit. Daar zat een scheur in en daardoor kwam er makkelijk water bij... Ik ga dus opzoek naar een nieuw dekseltje, maar alles is schoon en droog gemaakt en op een echte beunhazen-manier dicht gemaakt met kit. Ziet er niet uit, maar m'n motor loopt weer prima.

Ik heb ook van horen zeggen dat het kan liggen aan de bobines en bougie-kabels, die door slaan als ze nat worden. Raar maar waar, maar je kunt er eens naar kijken. Je kunt ze daar tegen invetten als ik het goed begrepen heb (of vervangen natuurlijk).
 
Nee, lijkt me een elektrisch probleem:
Kheb 't zelf ooit gehad.
Bougie-kabel/dop nakijken en de plaats waar de bougiekabel de boubine ingaat nakijken. Zit er zout op de kabels? Zout trekt vocht aan.
Maak de kabels schoon en spuit ze in. Afkitten waar de bougiekabel de boubine ingaat.

Gr Ferkel ;)
 
Hmm,
kweenie waarom. maar denk toch niet dat het electrisch is
want dan zou het dat ook moeten doen als er erg veel dauw is en dan doetie het niet.
Maar ik zal alle punten eens nalopen, heb wat artikels gelezen, maar het is geen 'soes gsx 600 F standaard probleem' dus we kieken wel ff, intussen als iemand nog iets weet, let me know!
 
Probeer 't uit op welke pot de motor niet loopt. Is 't steeds dezelfde? Als je weet welke 't is, spuit dan als de motor weer goed loopt bv over deze bougiekabel (+boubine) wat water. Als hij dan weer op 3 cylinders loopt is het dus weldegelijk de elektro.
Kweet 't bijna zeker. Hou me svp even op de hoogte!!! *D

Gr Ferkel
 
Rubber van je bougiekabels zal wel droog zijn. Dan komen er haarscheurtjes in en bij regen lekt de stroom weg. Testen: droog starten en dan met een plantenspuit wat water eroverheen nevelen. Remedie: vervangen. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn GS650 Katana. Daar was het voldoende om de doppen te vervangen
 
Bougiekabels die door veroudering haarscheurtjes in de isolatie krijgen kunnen inderdaad bij nat weer doorslaan, heb het ook eens gehad met mijn 20 jaar oude BMW R 80/7.

Carburatie kan het - theoretisch - niet zijn, hooguit een dicht luchtfilter. Daar gaat-ie niet beroerd van lopen, alleen verlies je vermogen en kan uiteindelijk de boel helemaal stilvallen. Stotteren doet-ie dan bij mijn weten in ieder geval niet. Volgens mij moet het probleem zo te horen in de ontsteking zittn.

Zet de fiets eens draaiend onder de brandslang en leg dan je hand één voor één op de bougiekabels en -doppen, als er een doorslaat voel je het dan wel })
 
Ik heb vroeger bij mijn GSX600F ('91) hetzelfde probleem gehad. Dat zijn de hoogspanningsbobijnen die doorslaan als er water aankomt. Dat water geraakt daar blijkbaar alleen maar als het stevig regent. Ik heb die hoogspanningsbobijnen en kabels eerst droog gemaakt (met een haardroger), en daarna overvloedig ingespoten met isolatielak. Daarna heb ik met die motor zelf nog 80.000km gebold, en die motor heeft nooit meer gesputterd in de regen.
 
Hier ook alleen als 't stevig regent dezelfde problemen. Bij mij is 't ook bobine/bougie-kabels/bougie-doppen verhaal.

Met name 1 bobine waar 'n 'scheur' in zit, waar ik 't ook echt zag vonken als 't op z'n ergst was. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan