Motor ontkoppelt niet volledig

NoCtrl1984

Rookie
9 dec 2018
12
0
Beste leden/techneuten,

Mijn motor (Kawasaki Z750S 2006 KM stand: +/- 85000 ) wilt niet meer volledig ontkoppelen, ook niet nadat deze warm is (zover temperatuur daar een invloed op zou kunnen hebben). Starten met ingeknepen koppeling in de eerste versnelling geeft goed merkbaar kracht op het achterwiel, en starten gaat moeizaam tot niet. In de neutraal zijn deze verschijnselen niet. Tijdens rijden gaat het schakelen hakerig.

Gecontroleerd:
Koppelingskabel: Binnenkabel is onbeschadigd aan beide kanten en kan vrij bewegen door de buitenkabel.
Afstelling: Als test heb ik bijna alle speling er uit gedraaid om te kijken of dit positief effect had op het volledig ontkoppelen. Helaas geen positief effect. De symptomen blijven aanwezig.

Op basis van het bovenstaande ben ik begonnen met het demonteren van de koppelingdeksel. De afgetapte olie had geen afwijkende kleur. Echter in de deksel kleurt de olie lichtbruin en is wat schuimerig.
Vervolgens heb ik de bouten van de veren losgedraaid om bij de platen te kunnen komen. De voorste platen tonen geen sporen van verhitting (verkleuring). De veren heb ik opgemeten en de lengte hiervan is nog binnen tolerantie.

Wat is jullie advies? Is het aan te raden nieuwe platen en of nieuwe tussenplaten preventief te wisselen? De olie gaat zoiezo vervangen worden.
Alvast bedankt voor jullie tips!
 

Bijlagen

  • photo_2018-12-09_11-31-37.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-37.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 114
  • photo_2018-12-09_11-31-26.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-26.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 109
  • photo_2018-12-09_11-31-32.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-32.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 96
  • photo_2018-12-09_11-31-57.jpg
    photo_2018-12-09_11-31-57.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 92
Yes, voor elkaar! Ik heb hem eerst gesteld bij de deksel :t In het begin deed hij nog even moeilijk bij het schakelen naar de eerste versnelling, maar naar 1 a 2 km merkte ik dat het rare punt waar hij pakte verdween. Even een stukje gereden en het probleem is nu helemaal weg *O*
Conclusie: vervuilde olie.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!
 
Yes, voor elkaar! Ik heb hem eerst gesteld bij de deksel :t In het begin deed hij nog even moeilijk bij het schakelen naar de eerste versnelling, maar naar 1 a 2 km merkte ik dat het rare punt waar hij pakte verdween. Even een stukje gereden en het probleem is nu helemaal weg *O*
Conclusie: vervuilde olie.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!
Dank voor het melden van de oplossing, dan heeft een ander er ook wat aan.
Gefeliciteerd, veel plezier :]
 
Mwah ik vind bij best veel motoren dat de verstelling aan de hendel zelf wat gammel worden als je die te ver naar buiten moet draaien. Dan beter aan het blok.
het ging er om dat je een koppelingsprobleem niet kan oplossen door de speling eerst aan het blok te regelen en daarna aan het hendel of omgekeerd. de koppeling weet dat niet en kan dus ook niet "anders reageren" of er problemen mee oplossen.
 
of je een kabel stelt aan het hendel op het blok of op het stuur maakt voor niets een verschil uit. het enige wat je regelt is de speling van de kabel.
het ging er om dat je een koppelingsprobleem niet kan oplossen door de speling eerst aan het blok te regelen en daarna aan het hendel of omgekeerd. de koppeling weet dat niet en kan dus ook niet "anders reageren" of er problemen mee oplossen.

Je kan op beide plaatsen de speling stellen dat klopt, maar het is zeker wel van belang dat de hendel op het blok in de goede positie staat voor een goede werking.
Hij moet zijn slag kunnen maken.

Als iets los/ uit elkaar is geweest zet je ook eerst de hendel op het blok in de juiste positie met de hand, daarna ga je pas draaien aan verstelling op het blok, als laatste draai je pas aan de verstelling op het stuur
 
Laatst bewerkt:
Je kan op beide plaatsen de speling stellen dat klopt, maar het is zeker wel van belang dat de hendel op het blok in de goede positie staat voor een goede werking.
Hij moet zijn slag kunnen maken.

Als iets los/ uit elkaar is geweest zet je ook eerst de hendel op het blok in de juiste positie met de hand, daarna ga je pas draaien aan verstelling op het blok, als laatste draai je pas aan de verstelling op het stuur

BS

als het helemaal uit mekaar is geweest, draai je de regeling op je stuur helemaal in, regel je de regeling aan het blok eerst en daarna eventueel nog wat aan het stuur. Waarom ? niet omdat je koppeling zo beter werkt, maar opdat je maximale regeling over houdt aan je stuur en je dus minder snel weer met sleutels aan de slag moet.

speling regelen = buitenkabel langer of korter maken tov de binnenkabel. aan welk eind je dat doet maakt niet uit. en het heeft niets met de positie van de hevel te maken, want die regel je niet, je regelt enkel de speling.

al ga je op je kop staan, het verandert niets |(

Waarom ik blijf door lullen ? opdat niemand zou denken dat zijn gezever enige waarheid bevat.
 
BS

als het helemaal uit mekaar is geweest, draai je de regeling op je stuur helemaal in, regel je de regeling aan het blok eerst en daarna eventueel nog wat aan het stuur. Waarom ? niet omdat je koppeling zo beter werkt, maar opdat je maximale regeling over houdt aan je stuur en je dus minder snel weer met sleutels aan de slag moet.

speling regelen = buitenkabel langer of korter maken tov de binnenkabel. aan welk eind je dat doet maakt niet uit. en het heeft niets met de positie van de hevel te maken, want die regel je niet, je regelt enkel de speling.

al ga je op je kop staan, het verandert niets |(

Waarom ik blijf door lullen ? opdat niemand zou denken dat zijn gezever enige waarheid bevat.
Jij weet er duidelijk niks van
 
Als bijvoorbeeld een hevel op het blok te ver naar voren zit gemonteerd, dan heb je nog steeds speling op de kabel, maar dan kan die maar een halve slag maken, dan ontkoppeld die dus niet voledig.
Ook niet als je dan de speling er uit gaat draaien op het blok of stuur.
 
Laatst bewerkt:
|(|(|(|(|(

foute montage van het hendel krijg je niet goed door speling te regelen Dat is precies wat ik zeg , je zet gewoon het hendel weer correct :')Dan moet je ook niet zeggen dat de stand van de hevel geen invloed heeft op een goede koppelwerking

Ga je eerst me verhaal BS, en gezever noemen, vervolgens heb je een beetje na gedacht, en kom je tot de zelfde conclusie als ik.
 
Laatst bewerkt:
kan ik er aan doen dat jij misschien wel iets denkt maar iets anders schrijft.
Of dat jij zelf een verhaal bedenkt omdat je mij graag te kakken wil zetten.
Al je iets niet begrijp is dat niet erg, maar dan kan je dat ook gewoon vragen.

het hendel heeft maar 1 positie, de juiste. die "stel je niet"
Je houd met alles rekening bij een koppel probleem, zeker als na het stellen van alleen de kabel die nog niet goed koppelt
ga geen tijd meer aan je verspillen.
Oke
 
Het leuke van de Kerst periode is dat mensen wat aardiger voor elkaar zijn, net wat meer kunnen hebben van elkaar en bovenal de moeite doen om elkaar te begrijpen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan