NoCtrl1984
Rookie
- 9 dec 2018
- 12
- 0
Beste leden/techneuten,
Mijn motor (Kawasaki Z750S 2006 KM stand: +/- 85000 ) wilt niet meer volledig ontkoppelen, ook niet nadat deze warm is (zover temperatuur daar een invloed op zou kunnen hebben). Starten met ingeknepen koppeling in de eerste versnelling geeft goed merkbaar kracht op het achterwiel, en starten gaat moeizaam tot niet. In de neutraal zijn deze verschijnselen niet. Tijdens rijden gaat het schakelen hakerig.
Gecontroleerd:
Koppelingskabel: Binnenkabel is onbeschadigd aan beide kanten en kan vrij bewegen door de buitenkabel.
Afstelling: Als test heb ik bijna alle speling er uit gedraaid om te kijken of dit positief effect had op het volledig ontkoppelen. Helaas geen positief effect. De symptomen blijven aanwezig.
Op basis van het bovenstaande ben ik begonnen met het demonteren van de koppelingdeksel. De afgetapte olie had geen afwijkende kleur. Echter in de deksel kleurt de olie lichtbruin en is wat schuimerig.
Vervolgens heb ik de bouten van de veren losgedraaid om bij de platen te kunnen komen. De voorste platen tonen geen sporen van verhitting (verkleuring). De veren heb ik opgemeten en de lengte hiervan is nog binnen tolerantie.
Wat is jullie advies? Is het aan te raden nieuwe platen en of nieuwe tussenplaten preventief te wisselen? De olie gaat zoiezo vervangen worden.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Mijn motor (Kawasaki Z750S 2006 KM stand: +/- 85000 ) wilt niet meer volledig ontkoppelen, ook niet nadat deze warm is (zover temperatuur daar een invloed op zou kunnen hebben). Starten met ingeknepen koppeling in de eerste versnelling geeft goed merkbaar kracht op het achterwiel, en starten gaat moeizaam tot niet. In de neutraal zijn deze verschijnselen niet. Tijdens rijden gaat het schakelen hakerig.
Gecontroleerd:
Koppelingskabel: Binnenkabel is onbeschadigd aan beide kanten en kan vrij bewegen door de buitenkabel.
Afstelling: Als test heb ik bijna alle speling er uit gedraaid om te kijken of dit positief effect had op het volledig ontkoppelen. Helaas geen positief effect. De symptomen blijven aanwezig.
Op basis van het bovenstaande ben ik begonnen met het demonteren van de koppelingdeksel. De afgetapte olie had geen afwijkende kleur. Echter in de deksel kleurt de olie lichtbruin en is wat schuimerig.
Vervolgens heb ik de bouten van de veren losgedraaid om bij de platen te kunnen komen. De voorste platen tonen geen sporen van verhitting (verkleuring). De veren heb ik opgemeten en de lengte hiervan is nog binnen tolerantie.
Wat is jullie advies? Is het aan te raden nieuwe platen en of nieuwe tussenplaten preventief te wisselen? De olie gaat zoiezo vervangen worden.
Alvast bedankt voor jullie tips!