Ik zou het verticale deel langer maken zodat de axiale belasting op de bevestigingsbouten minder wordt, zodat ze niet uit de muur worden getrokken.
Als hij precies goed hangt wel ja.
Maar ik dacht dat je al eens eerder een motor aan de muur had gehangen?
Dat zal niet gauw gebeuren de druk gaat de wand in
Afschuifbelasting is te verwaarlozen
Heb je toevallig niet eenzelfde band los liggen?
Kan je die meegeven aan degene die je steun gaat maken.
Een 17 inch wiel heeft een diameter van
17 inch x 2,54 cm = 43,2 cm.
De straal is 43,2 cm / 2 = 21,6 cm.
De hoogte van een 110/70 band is
70% x 110 mm = 7,7 cm.
De totale straal van je voorwiel + band is dan
21,6 + 7,7 = 29,3 cm.
De hoogte van een 150/60 band is
60% x 150 mm = 9 cm.
De totale straal van je achterwiel + band is
21,6 + 9 = 30,6 cm.
Je had het goed gemeten. Een band kan in de praktijk best een beetje afwijken van de theorie.
Ik laat me graag corrigeren door de bandenboeren.
Ik zou de banden goed hard oppompen. Ze worden straks scheef belast, het zou jammer zijn als er een slag in komt.
Maar een motor die op zijn jiffy staat belast de banden ook scheef. En daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Het zal dus wel meevallen.
Ja idd het gedeelte tegen de wand iets groter maken. Boutgaten zo hoog mogelijk in metaaldeel wat tegen de muur komt.
Het uitbreekmoment blijft hetzelfde maar door grotere arm zal de (uittrek)kracht op het muuranker minder worden. Afschuifkracht zal geen probleem zijn.
Een ander punt wat nog niet is gemeld. Ik zou 2 stuks hetzelfde maken met een radius van 32 cm. Het is echt niet nodig dat band over gehele lengte moet worden gesteund. Verder zou met exacte diameters de banden er precies IN moeten passen. Dus heel nauwkeurig boren dan......? Ook als je bij de motor een keer de ketting stelt zal het achterwiel een cm naar achteren komen. Maw dan past 't al niet meer! Met radius 32cm is dat dan opgelost!!
In dat geval horizontale sleufgaten maken waar de muurankers doorheen gaan. Kan je er nog iets mee spelen.
Dat zal niet gauw gebeuren de druk gaat de wand in
Afschuifbelasting is te verwaarlozen
Je hoeft uberhaupt niet zo'n grote oppervlakte als ondersteuning te hebben. En de bevestiging aan de muur: ik kan met mijn volle 100 kg aan 1 keilbout hangen. Je hebt het een beetje overgedimensioneerd. Het zou wel mooi zijn als je de steunen van dik alu maakt, de scherpe punt is misschien de moeite van het weglaten waard. Vergeet niet dat die motor altijd op een halve bankpas heeft gestaan... Je kan in plaats van die volledige ondersteuning ook 2 "lepeltjes" maken, dan steunen de wielen op 2 halve bankpassen
Twee pennen in de muur kan ook he. Per band dan.
Ben ik dan de enige die zich afvraagt waarom je niet gewoon met de motor blijft rijden?
ik (en met mij meer gok ik zo) zie hier graag het eindresultaat via foto's verschijnen.
Je hoeft uberhaupt niet zo'n grote oppervlakte als ondersteuning te hebben. En de bevestiging aan de muur: ik kan met mijn volle 100 kg aan 1 keilbout hangen. Je hebt het een beetje overgedimensioneerd. Het zou wel mooi zijn als je de steunen van dik alu maakt, de scherpe punt is misschien de moeite van het weglaten waard. Vergeet niet dat die motor altijd op een halve bankpas heeft gestaan... Je kan in plaats van die volledige ondersteuning ook 2 "lepeltjes" maken, dan steunen de wielen op 2 halve bankpassen
Ook geen probleem, de banden komen tegen de muur en de motor kantelt iets de kamer in. Bovenaan met een staalkabel.
Volgens mij komen hier nog de grootste krachten op te staan.Neem aan dat die kabel uit het zicht komt, dus de kracht trekt bijna loodrecht op de bout/muuranker.
Heb je daar goed over nagedacht?
Chemisch anker....
Het word óf een keilbout/ankerbout/of hoe het ook heet, ...
....
Chemisch anker.
Hallo mensen die met wiskunde beter opgelet hebben
Ik ben eindelijk zo ver dat ik 2 beugels ga laten maken om mijn RS125 op te kunnen hangen aan de muur maar ben me niet zeker of mijn tekening een beetje klopt. Ik wil 2 steunen laten maken die de ronding van de banden volgen zodat ze zo min mogelijk opvallen. Geef je dan gewoon de straal van je wiel aan? Anders gezegd,
diameter delen door 2 = straal?
Voor zit een 110/70-17 band om, als ik dit goed gemeten zou hebben heeft die een straal van 29.4cm.
Achter een 150/60-17 en die zou dan op een straal van 30.6cm zitten.
Iemand die dit kan bevestigen?
En dit is wat ik nu op papier heb staan en hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien:
(Je kan zien dat ik voor mijn werk technisch tekenaar ben)
Bekijk bijlage 1347682
Bekijk bijlage 1347683
Twee pennen in de muur kan ook he. Per band dan.
Als hij permanent blijft hangen zou ik hem blind aan de muur bevestigen. Banden aan muurzijde van de velg drukken zodat je hem dmv zelf inelkaar gebakte beugels achter je velgrand kan haken. Eventueel daarna de banden weer oppompen. Kan je die haakbeugeltjes achter de banden weg laten vallen.
Denk je???Als je de motorfiets verticaal op de grond zet en je meet vanaf de vloer tot het middel van de wielas(sen) dan heb je je juiste radius/straal.
Bruggehoofd... Als je dan toch in extremen gaat...Chemisch anker.