Motor schakelt beroerd. Olie???

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.540
186
Zwolle
Juist in dit warme tropische weekend viel me op dat de motor erg beroerd schakelt. Van tijd tot tijd voelde het alsof er geschakeld werd zonder koppeling. Het ging met best veel geweld/kabaal.

Het is een Aprilia Shiver uit 2009. Volgens het boekje moet er 15W50 olie. De olie is bij de dealer tijdens een reparatie vervangen. Ik weet niet wat voor olie er in is gekomen. Het zou me niet verbazen als de meer standaard 10W40 in het blok gekieperd is.

Kan een dunnere olie bij dit extreem warme weer voor genoemde schakelproblemen zorgen?
 
Juist in dit warme tropische weekend viel me op dat de motor erg beroerd schakelt. Van tijd tot tijd voelde het alsof er geschakeld werd zonder koppeling. Het ging met best veel geweld/kabaal.

Het is een Aprilia Shiver uit 2009. Volgens het boekje moet er 15W50 olie. De olie is bij de dealer tijdens een reparatie vervangen. Ik weet niet wat voor olie er in is gekomen. Het zou me niet verbazen als de meer standaard 10W40 in het blok gekieperd is.

Kan een dunnere olie bij dit extreem warme weer voor genoemde schakelproblemen zorgen?
Wellicht, maar zodra de motor op temperatuur is, zou je geen last meer moeten hebben. Denk eerder aan je schakelwals of je schakelvorken.
 
Bij mij is het eerder andersom. Hoe kouder het blok/olie, hoe beter deze schakelt. Wanneer het een graad 10 in de ochtend is en het blok is nog koud van de nacht, schakelt de boel als een warm mes door de boter.

Wanneer ik rustiger schakel (koppeling dus ook langer vasthouden) gaat het een stuk beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan