Motor start niet meer na sleutelen

Japanse raket

Rookie
14 jun 2020
21
6
Beste allemaal,

Na lange tijd te hebben uitgetrokken om mijn motor helemaal op te knappen start hij helaas niet meer. Toen ik gisteren voor het eerst probeerde om mijn motor te starten gaf hij alleen een duidelijk hoorbaar ratelend en sputterend geluid. Dit geluid werd al snel minder duidelijk hoorbaar naarmate ik vaker probeerde te starten. Nu is er zelfs helemaal geen geluid meer hoorbaar op alleen een klik na die je hoort als je de startknop indrukt. Jammer genoeg kan ik hier op dit forum geen filmpje uploaden want dit wordt niet ondersteund. De accu is zowel gisteren als vandaag (na de startpogingen van gisteren) nog helemaal opgeladen en de usb-lader aansluiting geeft ook aan dat de accu genoeg stroom heeft.

De afgelopen tijd heb ik onder andere de bougies en de bougiekabels vervangen en de carburateur eruit gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Ook heb ik er een nieuw spruitstuk opgezet maar dat doet voor het startprobleem minder ter zake denk ik. Wat ik wel laatst ontdekte tijdens het eruit halen van de olie was dat er ook veel water in de olietank zat; er stroomde zo ongeveer 300 milliliter uit. Blijkbaar was de waterdichte hoes niet helemaal waterdicht en is dit ergens de olietank ingelopen.

Zoals jullie horen veel informatie, maar misschien komt dit iemand van jullie bekend voor en kunnen jullie me helpen deze puzzel op te lossen? Misschien ook handig om te weten dat het gaat om een Kawasaki ZZR 600 uit 1998. Alvast bedankt voor de reacties!
 
Dat geldt dus alleen als je de diesel wil starten mbv de benzine. Niet andersom.

Ook dat niet. Heb ooit eens 1 vd 2 accu's van een vrachtwagen aan mijn benzine blik gehangen omdat de vrachtwagen net niet startte. Toen ik de vrachtwagen startte, toch best een heule zware diesel, sloegen de kabels even tegen elkaar aan en toen liep de vrachtwagen al. Kabels waren net handwarm.
 
Water dus via de carbs in het blok gelopen en vervolgens langs de zuigerveren het carter in.
Dan is de kans op vast geroeste inlaatkleppen en zuigerveren in de cilinder vastgeroest heel groot. Verklaart ook wrm de startmotor het blok niet rond krijgt.
Bougies er uit en versnelling inschakelen en heel voorzichtig proberen of het blok nog los is
 
Het begint erop te lijken dat dit topic beter was worden gestart in: Mijn grootste sleutel-blunders!

Soms ontkom je er niet aan dat het blok aan de inlaatzijde open moet.
Dan ALTIJD zo kort mogelijk, evt. proppen erin en zeker voorkomen dat er water in kan lopen.
Kan je de klus voor een tijdje niet afmaken (bijv je hebt niet de benodige onderdelen) dan carbs (provisorisch) monteren ook met luchtfilter.
Ten alle tijden voorkomen dat er iets in het inlaatkanaal kan komen.
 
Het was een waterdichte hoes dus dacht dat het geen probleem zou zijn. Maar er zit blijkbaar een lekje ergens. Wat bedoel je met 'proberen of het blok nog los is'? Hoe kan ik checken dat alles niet naar de gallemiezen is gegaan?
 
Zie post van daddyphilipsen,om te controleren of er iets mis is,die lichte vloeistof die bij de olie zat is zeer
waarschijnlijk water en water in een motor kan flinke schade veroorzaken zoals oa roest en hydrolock.
 
Ik heb effe hier onderstaand een Youtube linkje naar een filmpje. Je hoort daar het geluid dat de motor maakte toen ik hem voor het eerst weer probeerde te starten. Dit geluid maakt hij nu niet meer. Naarmate ik vaker probeerde te starten werd dat ratelende, sputterende geluid steeds minder en nu hoor ik dus alleen nog maar een klikje. Iemand misschien enig idee wat dit kan zijn? Misschien startmotor juist naar de klote geholpen door te proberen te starten terwijl er misschien nog ergens water van binnen zat? Vandaag nog gekeken maar de bougies waren niet nat ofzo, en ik zag ook nergens sporen van roest toen ik in de cilinders keek met een zaklampje. De accu is trouwens het probleem niet, dat heb ik al uitgesloten. Alvast bedankt voor de reacties jongens, ik kan alle adviezen gebruiken.




Heb je ook iets aan je startmotor gedaan bij het opknappen?

Nope.


Zit de massa kabel die van de minpool van de accu naar het frame loopt goed vast op het frame en zit er geen roest onder de aansluiting op het frame?

Ga ik nog checken.
 
Het was een waterdichte hoes dus dacht dat het geen probleem zou zijn. Maar er zit blijkbaar een lekje ergens. Wat bedoel je met 'proberen of het blok nog los is'? Hoe kan ik checken dat alles niet naar de gallemiezen is gegaan?

Aan het achterwiel draaien terwijl de versnelling ingeschakeld is. Het achterwiel en dus ook de draaiende en bewegende delen van het blok moeten dan in beweging komen
 
Starterkranstandwieldinges niet helemaal verrot?

Gisteren alleen effe gekeken bij de bougies en in de cilinders met een lampje en toen weer alles in elkaar gezet. Ik ga dan nog het motorblok een andere keer openschroeven. Dan kan ik effe checken of een en ander in beweging komt zoals daddyphilipsen zegt en kan ik kijken of ik bij het starterkranstandwiel kan komen
 
Dat geluid uit het filmpje vind ik niet klinken als een startrelais. Check de zekering eens in het startmotor circuit.
Als je deze kapot is moet je deze vervangen maar dat is dan niet de oorzaak.
Ik zou de start motor er uithalen en deze testen door er rechtstreeks 12 volt op te zetten. Ik zou ook testen of het blok niet vast staat en ik zou de start koppeling nakijken.
 
Ik heb effe hier onderstaand een Youtube linkje naar een filmpje. Je hoort daar het geluid dat de motor maakte toen ik hem voor het eerst weer probeerde te starten. Dit geluid maakt hij nu niet meer. Naarmate ik vaker probeerde te starten werd dat ratelende, sputterende geluid steeds minder en nu hoor ik dus alleen nog maar een klikje. Iemand misschien enig idee wat dit kan zijn? Misschien startmotor juist naar de klote geholpen door te proberen te starten terwijl er misschien nog ergens water van binnen zat? Vandaag nog gekeken maar de bougies waren niet nat ofzo, en ik zag ook nergens sporen van roest toen ik in de cilinders keek met een zaklampje. De accu is trouwens het probleem niet, dat heb ik al uitgesloten. Alvast bedankt voor de reacties jongens, ik kan alle adviezen gebruiken.






Nope.




Ga ik nog checken.
Klinkt voor mij als een ratelend startrelais.
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Na een paar keer aanlopen vandaag wilde hij toch starten! De schade van het water lijkt mee te vallen; tot nu toe is alleen het ruitje waar je het oliepeil door kan zien troebel geworden na de eerste rit en dit is ook geen damp, het gaat helaas niet weg. Waarschijnlijk doordat er nog wat water in de olie zat. In ieder geval wel weer kunnen genieten en na alles wat ik heb vervangen is het echt een beest geworden. Bedankt iedereen nog voor alle tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan