Motor te arm?

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
Delft
Ik zal weer niet eens wat hebben :P

Mijn zxr400 is voor een grote beurt geweest bij motoport uithoorn.
Nadat ik €573 euro had afgetikt , inclusief accu, was hij weer klaar om te gaan.
Ik merkte al snel het volgende :
Er was tikken te horen , vooral zo rond de 4000 rpm.Ik dacht zelf aan de nokkenaskettingspanner.
En het viel me op dat de motor de neiging had in te houden.
Doortrekken tot 14000rpm , dan ff gas los , om het er bij 12000 rpm er weer op te zetten resulteerde in een soort "ff wachten" beweging.Alsof ie ff niet wilde. :?

Ik ben er natuurlijk mee teruggegaan naar de dealer , om het te laten ontroleren.Er heeft dan ook een monteur op gereden.
Zijn mededeling was dan ook : "dat tikken is je nokkenaskettingspanner , die stelt automatisch , dus das niet erg.Dat inhouden heb ik niet gemerkt" .

Gisteren echter , toen ik van amstelveen naar delft reed , viel het me op dat met 140 kph er nagenoeg geen fut was.Ik moet er wel bijzeggen dat er een sterke tegenwind was , echter was de versnelling bij volgas wel erg weinig.
Daarbij het volgende : mijn motor heeft de neiging tot "vlammen uit de pijp" bij gas los vanaf hoge toeren.Dat vind ik zelfs erg leuk klinken en eruit zien , maar ik had nu ook het idee dat bij vol optrekken er ook een backfire te horen was :S.Dit heb ik een keer op de dyno gezien bij een andere motor , wiens eigenaar het advies kreeg om hem te laten afstellen.

Wat nu?
Er zit een laser demper op , en sproeiermaat 95.Tot voor de beurt nooit last gehad...
Moet dit afgesteld worden door de dealer ? Of is het logisch dat ie veel lucht krijgt door het nieuwe filter en is er een dynokit noodzakelijk?
En moet ik me nou zorgen maken om het tikken?

Sjonge , heel verhaal , maar ik ben toch bezorgd .
500 euro en dan dit .... :(
Of valt het mee :?
 
Bij de zxr 400 moeten de nokkenassen eruit om kleppen te kunnen stellen, er zit een (kleine) kans in dat ze de uitlaatnokkenas een tandje verkeerd gezet hebben.
De "fut" moet dan wel uit de motor zijn, en de topsnelheid bereiken duurt dan behoorlijk wat langer (als je het al haalt).

Paul.
 
Bij de zxr 400 moeten de nokkenassen eruit om kleppen te kunnen stellen, er zit een (kleine) kans in dat ze de uitlaatnokkenas een tandje verkeerd gezet hebben.
De "fut" moet dan wel uit de motor zijn, en de topsnelheid bereiken duurt dan behoorlijk wat langer (als je het al haalt).

Paul.
topsnelheid zou ik niet weten , niet geprobeerd.Maar ik zal daar nog een testrun voor moeten maken , want die tegenwind is ook zoiets.
Als die nokkenas verkeerd gezet is , klopt dat dan ook met die backfire bij optrekken??
 
topsnelheid zou ik niet weten , niet geprobeerd.Maar ik zal daar nog een testrun voor moeten maken , want die tegenwind is ook zoiets.
Als die nokkenas verkeerd gezet is , klopt dat dan ook met die backfire bij optrekken??

Als de uitlaatnokkenas fout staat (tandje te vroeg) dan krijg je idd erg veel backfire bij het afremmen op de motor vanaf hoge toerentallen.
Ik ga er dan nu ook vanuit dat het bij afremmen op de motor gebeurd, en niet bij het optrekken zoals je in deze reactie schrijft, want dat is in je openingstopic ook zo geschreven.
Ook is het mogelijk dat als je een naverbrandings systeem erop hebt zitten, dat dit verkeerd is aangesloten, of dat ze de vacuümdop(jes) vergeten zijn.
Hij moet dan echter wel stationair slecht lopen.
 
Als de uitlaatnokkenas fout staat (tandje te vroeg) dan krijg je idd erg veel backfire bij het afremmen op de motor vanaf hoge toerentallen.
Ik ga er dan nu ook vanuit dat het bij afremmen op de motor gebeurd, en niet bij het optrekken zoals je in deze reactie schrijft, want dat is in je openingstopic ook zo geschreven.
Ook is het mogelijk dat als je een naverbrandings systeem erop hebt zitten, dat dit verkeerd is aangesloten, of dat ze de vacuümdop(jes) vergeten zijn.
Hij moet dan echter wel stationair slecht lopen.
Nou , stationair loopt ie prima.Alles is echt goed , ik merk gewoon goed dat ie een grote beurt heeft gehad.
Alleen dat afstellen en tikken dus.
Die backfires zijn inderdaad bij gas los laten vanaf hoge toeren , maar ik dacht eergisteren dus ook een backfire te horen bij het optrekken :?
Dat moet ik echter nakijken.
Kan ik hiermee terug naar de dealer?Moet zij zorgen dat dit opgelost wordt?
Of is het gewoon gevolg van andere demper , schoon luchtfilter.

Nogmaals , voor de beurt startte hij niet goed , maar ik heb nooit het idee gehad dat ie inhield.De backfires had ie toen ook al , maar nu wel meer lijkt het.
Ik wil wel op de dynobank bij je paul , maar ik denk dat ik beter wat sneller terug kan gaan naar de dealer , anders is het niet geloofwaardig meer ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan