Motor verkopen en dan (rare)eisen stellen

Ik ga echt geen volle pond betalen. Betaal ik het bedrag en de eigenaar verdwijnt. En dan? Zit ik met een motor zonder papieren of iets. Of inderdaad zoals hiervoor aangekaart, betaal ik netjes in echt geld en krijg ik de helft terug in nep 50jes. Nee, je mag mijn rijbewijs houden, dat stukje risico wil ik wel nemen om zonder te rijden maar daar stopt het wel voor mij. Je mag eventueel ook wel achterop zitten als het om een dure motor gaat (dat begrijp ik wel) want hele gekke dingen doe ik niet bij een proefrit. Controleer alles op hoge snelheid, remmen controleren, stukje onverharde weg pakken om eventuele rare dingen horen en dat was hem wel voor mij.

Precies. Gewoon effe naar de 200 met een koud blok, daarna met 75 door dat weiland ploegen met die R1.
Verder doen we geen gekke dingen tijdens die proefrit.
Uiteraard geven we hem terug met de opmerking dat je toch liever een andere kleur hebt :+
 
Ook op je rijbewijs staat je BSN.... Dus je kan er kwa fraude net zoveel mee als met een paspoort...

-O-
En weer wat geleerd..
Dacht toch echt dat het met een rijbewijs veel lastiger was..

Ooit, lang geleden:
Had een R6 te koop staan, kerel reageert, nette mail verkeer over en weer.
Afspraakje gemaakt om langs te komen, geen probleem.
Zoals afgesproken, de betreffende dag:
Kerel komt, met geloof ik 5 á 6 maten erbij. Allen op de motor.
De betreffende kerel, achter op....
Hier en daar wat MF stickers op de de platen.

Kerel zelf nog geen rijbewijs, en een van zijn maatjes wilde proef rijden.
(goed van vertrouwen, doormede wat MF stickers...) zijn maatje preof rit laten maken.
You break it, he pay it!!!
LOL, geen probleem, zijn verantwoording ;)

Kerels maatje denk misschien 0.30/0.45 minuten weg geweest.
Ondertussen lekker staan ouwehoeren met elkaar..
En kerels maatje komt terug, zegt tegen zijn maatje.
Niets mis mee, doen!!

Met dat hele zooitje naar overschrijvingskantoor, en direct uit de MUUR de centen.
Nieuwe eigenaar stapt op en rijdt weg, helemaal heppie..
(was toch wel effe schrikken, toen ze met zijn allen aankwamen, hij had wel van te voren gezegd één maatje mee te nemen)
Hij heeft hem nu nog geloof ik :+

---------------------------------------------------------------------------------------

Een van mijn laatste verkopen, ook weer keurig mail contact, (man kwam niet uit de buurt).
Kwam met zijn zoon, was liefde op eerste gezicht, en wilde geen test rit maken..
Na aandringen (mijn zijde) heeft hij toch een test rit gemaakt.
En was helemaal verliefd geworden op de fiets!!
Ter plaatse het geld over gemaakt, en hij wilde niet eerder weg voordat ik het gecontrolleerd had..
(zelfde bank..)

---------------------------------------------------------------------------------------

Zo kan het dus ook.


Edit:

Wel leuk om ieder zijn mening hier over te lezen
 
Laatst bewerkt:
Precies. Gewoon effe naar de 200 met een koud blok, daarna met 75 door dat weiland ploegen met die R1.
Verder doen we geen gekke dingen tijdens die proefrit.
Uiteraard geven we hem terug met de opmerking dat je toch liever een andere kleur hebt :+

Gelukkig haat ik buikschuivers dus ik spreek voor mezelf *O*. Als ik wil liggen dan ga ik wel in bad, ik doe het liever met een allroad model.
 
Voor kopen of verkopen gebruik ik de Tikkie-app. Je stuurt degene een betaalverzoek via Whatsapp, mail, etc, die kan met z'n betaalapparaatje een iDeal-betaling doen en jij krijgt de melding dat het ontvangen is. Tussenpartij is ABNAmro en duurt meestal 2 werkdagen voor het geld op je rekening staat.
 
Voor kopen of verkopen gebruik ik de Tikkie-app. Je stuurt degene een betaalverzoek via Whatsapp, mail, etc, die kan met z'n betaalapparaatje een iDeal-betaling doen en jij krijgt de melding dat het ontvangen is. Tussenpartij is ABNAmro en duurt meestal 2 werkdagen voor het geld op je rekening staat.
Tikkie werkt maar tot 750 euro... Wilde ik dus laatst bij de verkoop van mijn motor ook gebruiken, maar dat kan dus niet. Overigens heb je met ideal meteen het geld op je rekening.
 
Blijkbaar denken er toch veel mensen heel slecht over de medemens. Maar draai het eens om, jij krijgt 5000euro echt geld in je handen, waarschijnlijk in briefjes van 50. Vervolgens ga ik proefrijden, vind het niks, en krijg "mijn" geld terug. Maar nu allemaal neppe briefjes van 50. Jij als verkoper weet van niks....

In mijn mening, als je niet bereid bent om je medemens te vertrouwen "normale" afspraken te maken (bij een dealer leg je ook niet 10k neer voor een proefrit, als ze dat vragen schreeuwt iedereen hier moord en brand) Moet je je motor maar verkopen bij een dealer. Ik zal ondanks dat ik totaal geen slechte intenties heb, met een grote boog om de mensen heen lopen die mij niet vertrouwen, want als je mij al niet vertrouwd hoe kan ik jou dan vertrouwen op je blauwe ogen dat het onderhoud uitgevoerd is etc.

*Normale afspraken doel ik mee, eventueel foto van rijbewijs, en een persoon/aanbetaling als borg achterlaten. Het word een ander verhaal als je een slecht gevoel bij iemand hebt, die met de trein is gekomen en alleen is. Een auto kan je zo via ovi.rdw.nl checken of die als gestolen geregistreerd staat.
dus jij vertrouwt de ander niet maar die moet jouw wel vertrouwen met zijn dure bezit en maar hopen dat je er mee terug komt. dat is pas echt krom. en klanten zoals jij verkoop ik mijn motor liever niet aan. dus als jij mijn advertentie voorbij loopt heb jij even pech dan loop je weg van een goede deal. er is vast wel een ander met iets meer vertrouwen die hem wel wil kopen.
 
Wat we eigenlijk moeten hebben is een overschrijf systeem die gelinkt is aan het RDW. Inloggen met DigiD. Verkoper kan koper uitnodigen in het systeem mbv een linkje. Koper stort het aankoopbedrag in het depot. Zodra het voertuig is overschreven bij het plaatselijke postkantoor en dit dus zichtbaar is in het RDW systeem wordt het depot vrijgegeven aan de verkoper.
 
dus jij vertrouwt de ander niet maar die moet jouw wel vertrouwen met zijn dure bezit en maar hopen dat je er mee terug komt. dat is pas echt krom. en klanten zoals jij verkoop ik mijn motor liever niet aan. dus als jij mijn advertentie voorbij loopt heb jij even pech dan loop je weg van een goede deal. er is vast wel een ander met iets meer vertrouwen die hem wel wil kopen.
Waar lees jij dat ik iemand anders niet vertrouw, ik geef nog aan dat ik onder normale afspraken dit bedoel;
" Normale afspraken doel ik mee, eventueel foto van rijbewijs, en een persoon/aanbetaling als borg achterlaten. Het word een ander verhaal als je een slecht gevoel bij iemand hebt, die met de trein is gekomen en alleen is. Een auto kan je zo via ovi.rdw.nl checken of die als gestolen geregistreerd staat. "

Ik ga niet het volledige bedrag, mijn ID, mijn voertuig etc achterlaten. Het vertrouwen moet van 2 kanten komen, en beide partij-en mogen een risico lopen, niet alleen de koper of verkoper.
 
Tikkie werkt maar tot 750 euro... Wilde ik dus laatst bij de verkoop van mijn motor ook gebruiken, maar dat kan dus niet. Overigens heb je met ideal meteen het geld op je rekening.

Dat wist ik niet, maar inderdaad, na enig zoeken op de website zag ik het staan. Het hoogste bedrag dat ik via Tikkie geregeld heb, was ergens in de €500. Mijn monteur gebruikt het namelijk ook. Voordeel daar is trouwens wel, als het toch over de handel gaat, dat ik proefrij, als ik m wil hebben de motor op naam zet en hij me een factuur in de bus gooit en ik die betaal. Alleen daarom al zou ik mijn motor niet snel ergens anders kopen.
 
Waar lees jij dat ik iemand anders niet vertrouw, ik geef nog aan dat ik onder normale afspraken dit bedoel;
" Normale afspraken doel ik mee, eventueel foto van rijbewijs, en een persoon/aanbetaling als borg achterlaten. Het word een ander verhaal als je een slecht gevoel bij iemand hebt, die met de trein is gekomen en alleen is. Een auto kan je zo via ovi.rdw.nl checken of die als gestolen geregistreerd staat. "

Ik ga niet het volledige bedrag, mijn ID, mijn voertuig etc achterlaten. Het vertrouwen moet van 2 kanten komen, en beide partij-en mogen een risico lopen, niet alleen de koper of verkoper.
dat je bang bent om nepgeld terug te krijgen of niks dat is gewoon een gebrek aan vertrouwen.
 
dat je bang bent om nepgeld terug te krijgen of niks dat is gewoon een gebrek aan vertrouwen.
Klopt, ik vertrouw een vreemde niet voor 100%, maar nu ik een koper ben "mag" dat niet, maar als verkoper iemand totaal niet vertrouwen is wel OK? Voor mij werkt het in de wereld zo dat iedere partij een evenredig risico moet lopen, en eigenlijk de verkopende partij een groter risico, anders had je maar bij de dealer die lagere prijs moeten accepteren.
 
Toen ik mijn huidige motor kocht was de particuliere verkoper ook erg op zijn strepen. Hier in Zweden is het lastig jezelf te beschermen tegen malafide kopers. Heb je een all risk verzekering, dan kun je een claim op diefstal vergeten als een motor wordt gestolen tijdens een proefrit. Het wordt dan eerder verduistering als economisch delict.

Die verkoper wile een geldig rijbewijs zien en een borg van rond de 500 EUR. En dat je je eigen helm en kleding aantrekt.

Verkoop vond bij em thuis plaats. Via LinkedIN had ik al gezien dat het bijna een collega had kunnen zijn. Zat in het zelfde consultant wereldje.

Ik vond zijn eisen niet heel onredelijk en overkomelijk en het was een hele nette aanbieding en het aanbod was ook niet zo dat ik mij kon veroorloven verder te kijken. (niet zoals in NL waar je in een straal van 100 km zo naar 10 verschillende Fazers kon gaan kijken).

De borg kreeg ik na de proefrit direct weer terug. En geen valse flapjes, maar ook dat is natuurlijk weer een risico. Wel irritant dat je dan ineens met 500 eur cash zit als je de motor niet koopt. Maar hij kon ze naar het onderhandelen weer terugpakken als aanbetaling (zo makkelijk ben ik dan weer).

Kortom: perfect indekken kan je je toch nooit.

Je kan door dit soort eisen daadwerkelijk door te voeren wel wat ongewenst volk afschrikken. Overigens ook serieuze kopers. Die meneer had nog geen enkele andere koper gehad, terwijl die motor toch al een paar weken te koop stond en het echt wel een nette aanbieding was.

Een iets ander voorbeeld was een collega die ging kijken en aangeboden kreeg om proef te rijden, terwijl hij nog aan het lessen was. De motorzaak vroeg nooit naar zijn rijbewijs en hij vertelde dat ook niet. Sja, dat is ook wel wat schaamteloos als koper.

Ik geloof niet dat dat mij ooit is overkomen bij proefritten maken bij auto of motorbedrijven.
 
Klopt, ik vertrouw een vreemde niet voor 100%, maar nu ik een koper ben "mag" dat niet, maar als verkoper iemand totaal niet vertrouwen is wel OK? Voor mij werkt het in de wereld zo dat iedere partij een evenredig risico moet lopen, en eigenlijk de verkopende partij een groter risico, anders had je maar bij de dealer die lagere prijs moeten accepteren.
nee je meet met 2 maten 1 voor de ander en 1 voor jouw. je vind het doodnormaal dat iemand maar zijn kostbaarheden aan jouw ter beschikking moet stellen en maar moet hopen dat er niks mis gaat en dat jij de financiële middelen en wil hebt om het recht te beien als er wel wat mis gaat. maar zekerstellingen wil je niet geven want misschien krijg je ze wel niet terug. vertrouwen werkt 2 kanten op. als jij mij niet vertrouwt met jouw borg vertrouw ik jouw niet met mijn motor. en jouw auto of rijbewijs heb ik niks aan. die auto kan gestolen of geleend zijn en jouw auto of rijbewijs kan ik niet in geld omzetten als jij niet terug keert met mijn zaken.
 
Laatst bewerkt:
dat je bang bent om nepgeld terug te krijgen of niks dat is gewoon een gebrek aan vertrouwen.

Dat je geld moet achterlaten of jouw rijbewijs is ook een gebrek aan vertrouwen.

Wat is nu jouw punt?

Je zeikt hem af dat hij een verkoper niet vertrouwt maar jouw dure bezit op goed geluk aan hem meegeven zou je ook niet doen.

Iets met pot en ketel?
 
Dat je geld moet achterlaten of jouw rijbewijs is ook een gebrek aan vertrouwen.

Wat is nu jouw punt?

Je zeikt hem af dat hij een verkoper niet vertrouwt maar jouw dure bezit op goed geluk aan hem meegeven zou je ook niet doen.

Iets met pot en ketel?
maar ik meet niet met 2 maten. een gebrek aan vertrouwen dat heb ik en zeker als anderen mij niet vertrouwen. maar dat vertrouwen kan worden opgebouwd door een borg die gelijk is in waarde aan de goederen die ik uitleen. en wil je een wachter achterlaten die op je geld past tot je terug bent prima. en die kan ook nog een kop koffie en een koek krijgen geen probleem. maar mijn spullen worden niet uitgeleend zonder borg die de waarde dekt. ik heb mijn leergeld betaald (al was het niet bij een motorvoertuig).
maar omgekeerd werkt het net zo. mag ik van iemand spullen lenen om te testen dan vind ik het helemaal niet erg om daar een borg tegenover te stellen die de waarde dekt zolang er maar duidelijke afspraken zijn dat het om een borg gaat en de koop nog niet gesloten is. mag het zonder borg dan vind ik dat erg fijn maar dat is geen recht maar een gunning.
 
Ik lees dat hij aangeeft niet aan achterlijke voorwaarden te willen voldoen. Niet dat hij niet aan voorwaarden wilt voldoen.

Tevens lees ik dat hij zelf aangeeft geen achterlijke voorwaarden te stellen.


Ik kan daar niet van opmaken dat er gemeten wordt met 2 maten.
 
de voorwaarden worden gesteld door de eigenaar/verkoper. en of een potentiële koper dat achterlijk vind moet hij zelf weten. en mensen die mijn voorwaarden achterlijk vinden heb ik liever niet aan de deur want die vertrouw ik voor geen meter.
 
Als het echt om grote bedragen gaat, doe ik het als volgt...
Koper komt, en als ze met meerdere zijn, dan blijft er een achter ...
Is ie alleen rijd ik mee
gaat de koop door, en hij kan het niet direct ophoesten, krijgen ze de papieren mee tegen handgeld , kunnen hem overschrijven, na tekenen koopcontract waar instaat dat de motor binnen drie dagen betaald moet zijn, en of contant, of overgemaakt zijn op mijn giro
 
de voorwaarden worden gesteld door de eigenaar/verkoper. en of een potentiële koper dat achterlijk vind moet hij zelf weten. en mensen die mijn voorwaarden achterlijk vinden heb ik liever niet aan de deur want die vertrouw ik voor geen meter.
Buiten het feit dat je blijkbaar totaal niet begrijpt wat II bedoel, jij wilt wel het volledige bedrag en een kopie van het rijbewijs het huidige vervoer van de koper en het liefst die sleutels etc maar de potentiële koper heeft helemaal niks van jou behalve een motor waar je niks mee kan als jij hem als gestolen opgeeft? Hoezo is dat dan eerlijk?

Ik denk dat wij in de toekomst inderdaad geen zaken doen, ik doe zaken met mensen die bereid zijn risico's te nemen als ik die ook neem. En ik ga gelukkig nog uit van het goede in de mens, als iemand hier iets komt kopen zoals de laatste keer, met vader en moeder erbij, want ze kwamen van ver en maakte er een dagje uit in Nijmegen van. En het klikt krijgen paps en mams een kopje koffie en koek en mag zoonlief een proefrit maken zonder handgeld, kopie rijbewijs, autosleutels, maar met de afspraak slopen is kopen.
 
nee hoor rijbewijs geen belang bij auto ook niet heb ik helemaal niks aan. het is al vaker voorgekomen dat er een persoon en auto werd achtergelaten als borg. en de auto bleek gestolen tijdens een proefrit en de persoon liep gewoon weg want tegen houden mag je hem niet want dat is wederrechtelijke vrijheidsberoving. de auto wordt in beslag genomen door justitie en gaat waarschijnlijk terug naar de rechtmatig eigenaar de verzekering zegt dat het geen diefstal is want je hebt toestemming gegeven voor de proefrit. dus het goed is wel ontvreemd maar niet gestolen en dus dekt de verzekering niks. en als eigenaar die iets probeerde te verkopen blijf je achter met niks en mag in een civiele procedure gaan proberen om je geld of motor terug te krijgen. dus wil ik als borg geld en of je het kentekenbewijs komt ophalen of opgestuurd wilt krijgen zal mij een zorg zijn. vind je gebreken (en daar is een proefrit voor) dan gaat de koop niet door. ik verkoop geen dingen met gebreken behalve krassen of deuken die die enkel optisch zijn.
maar als jij geen vrij verhandelbare borg wilt achterlaten wordt er geen proefrit gemaakt.
 
Wat we eigenlijk moeten hebben is een overschrijf systeem die gelinkt is aan het RDW. Inloggen met DigiD. Verkoper kan koper uitnodigen in het systeem mbv een linkje. Koper stort het aankoopbedrag in het depot. Zodra het voertuig is overschreven bij het plaatselijke postkantoor en dit dus zichtbaar is in het RDW systeem wordt het depot vrijgegeven aan de verkoper.

Een overschrijfsysteem gelinkt aan DigiD is er al. Ik heb vorige maand mijn nieuwe auto zo overgeschreven. Gewoon bij de verkoper thuis via appen DigiD. Vrijwaring via e-mail. Ging perfect.
Er is alleen geen link aan een betalingssysteem of depot of zoiets. En dat snap ik ook wel. De RDW zal zich niet bemoeien met betalingen. Wat hun betreft betaal je cash, via internetbankieren of met kraaltjes en kamelen.
 
dat je bang bent om nepgeld terug te krijgen of niks dat is gewoon een gebrek aan vertrouwen.

Dat vind ik dus ook.

De verkoper moet over een groter vertrouwen beschikken om een wildvreemde op zn motor te laten wegrijden. Ik acht de kans ook groter dat een koper met nepgeld betaald, dan dat een koper echt geld met nepgeld omwisselt tijdens een proefrit.
 
Als het echt om grote bedragen gaat, doe ik het als volgt...
Koper komt, en als ze met meerdere zijn, dan blijft er een achter ...
Is ie alleen rijd ik mee
gaat de koop door, en hij kan het niet direct ophoesten, krijgen ze de papieren mee tegen handgeld , kunnen hem overschrijven, na tekenen koopcontract waar instaat dat de motor binnen drie dagen betaald moet zijn, en of contant, of overgemaakt zijn op mijn giro

Nog steeds redelijk riskant. Als ik mijn motor zou verkopen, mag ie handgeld achterlaten en reserveer ik de motor voor 'm. De motor krijgt ie pas mee als ie volledig is betaald en is overgeschreven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan