Motor zichtbaarder maken

Valt echt wel mee.

En het gaat over je eigen veiligheid, iemand kan je "witte" reflector verkeerd inschatten en op basis daarvan een verkeerde beslissing maken en jou plat rijden. (of een ander)

Dus ipv "roomser dan de paus" te zeggen, zou je ook kunnen zeggen; verrek je hebt een punt bedankt.
Het is maar hoe je in de wedstrijd staat.
Je moet je afvragen of iemand die een loopje neemt met de verkeersveiligheid en de man die hem daarop attendeerde als schijnheilige probeert weg te zetten wel genoeg hersencellen heeft om voor rede vatbaar te zijn. Op een manier zoals deze “man” te reageren zeg je eigenlijk dikke middelvinger met z’n allen. Zo een ben je toch liever kwijt dan rijk. Het geeft ons motorrijders alleen maar een slechte naam.
 
Passeert er zo'n kansloze op een GS.
Normaal gesproken geen probleem, ware het niet dat hij te moeten menen om 2 stroboscoop lampen voorop aan te hebben.
.
Niks nieuws. Dit fenomeen kwam ik jaren geleden al tegen op de Brusselse ring. Dikke GS'en met alle koffers erop en eraan, flitslichten in alle kleuren alsof ze een uitzonderlijk vervoer moesten begeleiden en wild revvend en gebarend naar eenieder die volgens hen niet ver genoeg aan de kant ging..
Of in mijn geval, niet aan de kant ging.

Zum kotzen zoiets!
:r
 
Mijn maatregelen:
Reflectie stickers die van voor, achter en opzij de motorcontour benaderen, reflecterende kleding, reflectie op helm, breedstralers, anticiperend rijden, regelmatig positie op de rijstrook aanpassen, zorgen voor ruimte om me heen, motor elke 1000 km poetsen, kleding elk half jaar wassen. Ik rijd regelmatig in het donker en denk overigens te merken dat ik dan beter zichtbaar ben dan overdag.
Ben je niet gewoon bang?
 
Om maar terug on topic te komen op praktische, niet verblindende zichtbaarheidstips:
Zoals je in mijn avatar ziet rijd ik met een fluorhelm. Ik denk echt verschil te merken met mijn voorgaande zwarte helm.
Met de koffers erop is de motor stiekem best een flink bakbeest. Daarom heb ik de afgeschuinde hoeken van mijn kofferset voorzien van breedtemarkering met reflecterende tape 50mm.


reflectie.jpg
 
Ben je niet gewoon bang?
Een vraag in de vorm van een aanname... Verwar alert en risicomijdend niet met bang. Ik ben de laatste decennia wel verstandiger geworden en dat heeft invloed op het rijgedrag. Overigens beweeg je dan meestal vlotter en zuiniger door het verkeer. Niks mis mee, lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Een vraag in de vorm van een aanname... Verwar alert en risicomijdend niet met bang. Overigens beweeg je dan meestal lekker vlot door het verkeer. Niks mis mee, lijkt me.
Echt motorrijden is toch iets anders. Ik probeer me helemaal niet door het verkeer te bewegen. Als er sprake is van enig verkeer, ga ik langs de kant staan tot het verkeer verdwenen is. Daarna kan ik weer verder gaan met motorrijden.
 
Een vraag in de vorm van een aanname... Verwar alert en risicomijdend niet met bang. Ik ben de laatste decennia wel verstandiger geworden en dat heeft invloed op het rijgedrag. Overigens beweeg je dan meestal vlotter en zuiniger door het verkeer. Niks mis mee, lijkt me.
ik rij 12 jaar met 1 kapot achterlicht op een zwarte motor in een zwart pak met gedimd gele koplampen. Rij zoals ik zin heb om te rijden zonder allerhande voorzorgsmaatregelen buiten assertief en anticiperend rijgedrag en ik ben er nog nooit vanaf geketst...
 
Ander ding... ik kreeg een envelop met rode en witte reflecterende ronde stickertjes voor contourmarkering. ben er nooit aan begonnen omdat ik geen rode balletjes achterop wil.. op een reflex-zilveren bus.

Maar die kleredingen hebben nog allemaal een bovenkant ook, en dat luistert best precies
 
Niks nieuws. Dit fenomeen kwam ik jaren geleden al tegen op de Brusselse ring. Dikke GS'en met alle koffers erop en eraan, flitslichten in alle kleuren alsof ze een uitzonderlijk vervoer moesten begeleiden en wild revvend en gebarend naar eenieder die volgens hen niet ver genoeg aan de kant ging..
Of in mijn geval, niet aan de kant ging.

Zum kotzen zoiets!

:r

Inderdaad zum kotsen. Ga gewoon aan de kant man.





:+
 
Ander ding... ik kreeg een envelop met rode en witte reflecterende ronde stickertjes voor contourmarkering. ben er nooit aan begonnen omdat ik geen rode balletjes achterop wil.. op een reflex-zilveren bus.

Maar die kleredingen hebben nog allemaal een bovenkant ook, en dat luistert best precies
Klinkt wel leuker dan de enveloppen die ik meestal krijg. Met zo'n paars streepje.
 
Echt motorrijden is toch iets anders. Ik probeer me helemaal niet door het verkeer te bewegen. Als er sprake is van enig verkeer, ga ik langs de kant staan tot het verkeer verdwenen is. Daarna kan ik weer verder gaan met motorrijden.
Zo sta je zeg maar al 8 jaar op de Laan van Meerdervoort / beeklaan
 
Ik vind dat iedereen die dat voor zichzelf nodig vind zichzelf en zijn motor vol moet kunnen hangen met reflectie hesjes, strepen en lampjes. Ik ben er dan ook wel van overtuigt dat dat wel degelijk iets bijdraagt aan de veiligheid voor De Motor Rijder.
Maar waar ik dan weer wel poepieflauw van wordt is dat deze uitermate zichtbare collega bikers vaak vinden dat dan gelijk IEDEREEN als een felverlichte kerstboom rond moet gaan rijden.
Minder reflecterende mede motorrijders worden vaak vermanend toegesproken en bijkans als asociaal weggezet.
Ik zeg leven en laten leven, ik rijd al 40 jaar in het zwart en heb alle dodelijke blikken nog steeds weten te ontwijken. 8-)
 
Echt motorrijden is toch iets anders. Ik probeer me helemaal niet door het verkeer te bewegen. Als er sprake is van enig verkeer, ga ik langs de kant staan tot het verkeer verdwenen is. Daarna kan ik weer verder gaan met motorrijden.
Ach natuurlijk, in het verkeer leer je niet motorrijden. Ik kom de circuit rijders, of hoe noem je de echte, ook wel eens tegen. Dat zijn altijd goede lessen…
 
Laatst bewerkt:
Echt motorrijden is toch iets anders. Ik probeer me helemaal niet door het verkeer te bewegen. Als er sprake is van enig verkeer, ga ik langs de kant staan tot het verkeer verdwenen is. Daarna kan ik weer verder gaan met motorrijden.
"Echt motorrijden is"...
Met een brulpijp door een woonwijk knallen...
Met een cruiser/supersport op de markt staan revven...
De motor alleen gebruiken als het mooi weer is...

Ik heb gevonden waar je leeft RR:
ADRES
Phantasialand/Fantasieland
Schmidt-Löffelhardt GmbH & Co. KG
Berggeiststraße 31-41
50321 Brühl (D)
 
Ik vind dat iedereen die dat voor zichzelf nodig vind zichzelf en zijn motor vol moet kunnen hangen met reflectie hesjes, strepen en lampjes. Ik ben er dan ook wel van overtuigt dat dat wel degelijk iets bijdraagt aan de veiligheid voor De Motor Rijder.
Maar waar ik dan weer wel poepieflauw van wordt is dat deze uitermate zichtbare collega bikers vaak vinden dat dan gelijk IEDEREEN als een felverlichte kerstboom rond moet gaan rijden.
Minder reflecterende mede motorrijders worden vaak vermanend toegesproken en bijkans als asociaal weggezet.
Ik zeg leven en laten leven, ik rijd al 40 jaar in het zwart en heb alle dodelijke blikken nog steeds weten te ontwijken. 8-)
ze mogen het proberen om mij vermanend toe te spreken
 
Uiteraard weet ik dat het symptoombestrijding is, maar graag maak ik mijn motor iets zichtbaarder. Binnenkort ga ik weer in het donker weg en kom ik in het donker thuis namelijk. Nu rij ik gewoon met dimlicht aan (er zit al een zo fel mogelijk lampje in) en als het donker is doe ik een reflectorhesje aan. Toch word ik geregeld niet gezien ondanks alle trucjes van plek op de weg, dode hoeken ontwijken, te luide uitlaat, etc. etc. Graag maak ik dit probleem iets minder als dit mogelijk is.

Het makkelijkst lijkt mij twee led-lampjes te laten monteren aan de voorzijde ergens.
Ik heb al even gekeken, maar ik zie vooral een praktisch probleem: waar moet je die lampjes bevestigen bij een Rockster zodat ze wat toevoegen? Iemand een geniaal idee?
Leuke motor, pa had er ook zo één, was de eerste motor waar ik op reed.

Verder moet je natuurlijk vooral doen wat je leuk vind. Ik denk dat je netto meer gevaar loopt door een vals gevoel van veiligheid door die opsmuk. Wat natuurlijk niet betekend dat je totaal gecamoufleerd moet rondrijden. Denk dat je er te snel vanuit gaat, onderbewust misschien, dat je door alle getroffen zichtbaarheidsvergrotende maatregelen dan wel gezien wordt. Je wordt niet gezien, punt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan