Motorband internet besteld en nu?

Als jij als bedrijf zijnde er een standaard van maakt dat mensen hun eigen onderdelen meenemen dan houd je het niet lang vol in de autowereld.

Mensen denken dat garages grof geld verdienen aan het onderhoud van auto's, geloof me dat valt flink tegen.

Vroeger kon je het doen met een paar steeksleutels, schroevendraaiers en een hamer. Tegenwoordig moet je letterlijk voor tig duizend euro aan apparatuur en gereedschap hebben. Als jij mensen zelf onderdelen mee laat brengen, en hooguit een paar tientjes aan een beurt overhoudt dan geef ik je nog geen jaar.
En dan met zijn allen zwaar verongelijkt op een forum roepen dat er maarliefst €25,- afrekend moest worden om een foutcode uit te lezen / te resetten. Mensen verliezen compleet uit het oog dat die garage gewoon volgens de spelregels werkt en dus een diagnose apparaat van €2000,- + updates moet terug verdienen. Het is niet anders dan een banketbakker om de oren slaan met een advertentie voor een Lidl diepvriestaart.

Aan de andere kant: Zou het wel werken als je een soort budget concept opzet waarbij mensen hun eigen Bölk troep mogen meenemen en jij alleen monteert tegen uurtarief. 3x opnieuw, omdat die mensen zichzelf wijsmaken dat de kwaliteit toch het zelfde is.
 
In plaats van de strijd aan te gaan zullen ze altijd blijven klagen dat de webshops goedkoper zijn.
Uiteindelijk gaan ze ten onder aan hun eigen klaagzang.
Iemand die zelf handig is en in staat om zelf zijn onderhoud uit te voeren aan zijn motor, heeft natuurlijk groot gelijk als hij zijn onderdelen via het internet koopt. Dat doe ik ook voor zover mogelijk. Maar als je op zaterdagavond gaat dineren met je vriendin neem je toch ook niet de biefstukjes mee vanuit de supermarkt.
 
In plaats van de strijd aan te gaan zullen ze altijd blijven klagen dat de webshops goedkoper zijn.
Uiteindelijk gaan ze ten onder aan hun eigen klaagzang.

Nee hoor. De webshops hebben afstand tot de klant en er zal altijd een drempel zijn voor een grote groep klanten. Daarbij wil ik me er nog wel in verdiepen welke maat banden er op de motor of auto moet, maar de meeste mensen niet. Die willen gewoon nieuwe banden. En gezien het motorbanden topic, weten veel mensen niet welke band voor hen de juiste is. Laat staan welke bougies, benzinefilters, olie, etc, etc. Zolang een garage ervoor zorgt dat mensen zich niet druk hoeven te maken wat er met hun motor of auto mis is, maar hij goed onderhouden wordt zodat hij goed blijft functioneren en die mensen een acceptabele rekening krijgen, blijven ze bestaan.

En vergeet bij nieuwe auto's de verplichte koppelverkoop ivm 5-7 jaar garantie niet ;)
 
Ach, ik heb een collega die zelf zijn zonnepanelen op het dak heeft gemonteerd. Daar heeft hij twee weken voor vrij genomen om een bedrag uit te sparen dat toen ik hem voorrekende overeenkwam met één week nettosalaris. Toch is hij er nog steeds van overtuigd dat hij veel geld heeft bespaard.
 
Nee hoor. De webshops hebben afstand tot de klant en er zal altijd een drempel zijn voor een grote groep klanten. Daarbij wil ik me er nog wel in verdiepen welke maat banden er op de motor of auto moet, maar de meeste mensen niet. Die willen gewoon nieuwe banden. En gezien het motorbanden topic, weten veel mensen niet welke band voor hen de juiste is. Laat staan welke bougies, benzinefilters, olie, etc, etc. Zolang een garage ervoor zorgt dat mensen zich niet druk hoeven te maken wat er met hun motor of auto mis is, maar hij goed onderhouden wordt zodat hij goed blijft functioneren en die mensen een acceptabele rekening krijgen, blijven ze bestaan.

En vergeet bij nieuwe auto's de verplichte koppelverkoop ivm 5-7 jaar garantie niet ;)
Toch zijn het de webshops die bruggen bouwen, niet de dealers.
Tuurlijk zijn er winkels met een webshop ter ondersteuning van de winkel maar daar heeft de internetkoper weinig aan vanwege de te hoge prijzen.

Maar wat te denken als je een winkel hebt ter ondersteuning van je webshop?
Zo kocht ik onlangs een helm waar ik via een webshop terecht kwam.
Met laagste prijs garantie en goede service en advies.

Daar kan tot nu toe een winkel met een bijbehorend webshop niet tegenop.

Maar on topic.
Waarom bestaan er legio bandenboeren zoals kwikshit, profile, en nog vele andere terwijl je voor een motorband nog steeds naar een dealer gaat?
In de autobranche zie je nog maar weinig dealers die zelf banden doen en daarvoor naar bandenboeren gaan.
Zal dat over 10 jaar in de motorbranche zo zijn of is dat al gaande?
 
Als jij als bedrijf zijnde er een standaard van maakt dat mensen hun eigen onderdelen meenemen dan houd je het niet lang vol in de autowereld.

Mensen denken dat garages grof geld verdienen aan het onderhoud van auto's, geloof me dat valt flink tegen.

Vroeger kon je het doen met een paar steeksleutels, schroevendraaiers en een hamer. Tegenwoordig moet je letterlijk voor tig duizend euro aan apparatuur en gereedschap hebben. Als jij mensen zelf onderdelen mee laat brengen, en hooguit een paar tientjes aan een beurt overhoudt dan geef ik je nog geen jaar.
Niemand heeft het hier over standaard eigen onderdelen meebrengen.

Jij zegt letterlijk, dat als er geen onderdelen verkocht kunnen worden, het uurtarief omhoog gaat met 25%.

Eigenlijk zeg je dus dat jullie uurtarief niet klopt en er koppelverkoop nodig is om het hoofd boven water te kunnen houden.
 
Als een webshop echt goede productkennis, assortiment, service en tastbare voorraad heeft, dan worden de verschillen met een traditionele winkel steeds kleiner. Of andersom geredeneerd: Het enige verschil is dan een wat goedkoper pand. Die webshops houden uiteindelijk geen stand en dan krijgen we alsnog centralisering, dus dan komt er een punt waarop je alleen een helm kan kopen tegen een leuke prijs en met service, bij een gigantische Duitse semi-groothandel. De middenstand verdwijnt dan in zijn geheel.

Kledingwinkels in stadscentra laten dat al zien: Soms in 1 straat 3 filialen van exact dezelfde modegigant, en geen enkele middenstander meer te bekennen.
 
Zijn webshops echt zoveel goedkoper, want bij de laatste beurt van mijn vfr: olie, remblokken en kettingset etc ook een set banden. En de uren die in rekening zijn gebracht waren echt niet veel... ik dacht nog: die hebben hard voor gewerkt.....en ik op de knieën geen uren geknoei.... :+

En totaal gezien eens in de 4-5 jaar een set banden maak ik me voor die paar tientjes verschil niet druk. Bovendien altijd tijd voor een praatje, gratis koffie en een check op andere zaken voor mijn veiligheid....
 
Kledingwinkels in stadscentra laten dat al zien: Soms in 1 straat 3 filialen van exact dezelfde modegigant, en geen enkele middenstander meer te bekennen.
Nou, daar komt een andere belangrijke punt bij, huurprijzen zijn niet meer op te brengen...vastgoed maatschappijen willen vette winsten maken. En ondertussen personeel voor een hongerloon laten werken met 0 uren contracten.


Kortom, denk aan de middenstander voordat je iets koopt....
 
Niemand heeft het hier over standaard eigen onderdelen meebrengen.

Jij zegt letterlijk, dat als er geen onderdelen verkocht kunnen worden, het uurtarief omhoog gaat met 25%.

Eigenlijk zeg je dus dat jullie uurtarief niet klopt en er koppelverkoop nodig is om het hoofd boven water te kunnen houden.
Dat is op zich niet heel raar. Iemand die zorgt dat hij zijn hoofd boven water kan houden door:
  1. Een basisuurloon.
  2. Marge op materialen.
En dat is een keuze. Hij zou ook het uurloon omhoog kunnen gooien, of zelfs helemaal weg doen en onderdelen achterlijk duur maken. Linksom of rechtsom betaal je als klant hetzelfde.
 
Dat is op zich niet heel raar. Iemand die zorgt dat hij zijn hoofd boven water kan houden door:
  1. Een basisuurloon.
  2. Marge op materialen.
En dat is een keuze. Hij zou ook het uurloon omhoog kunnen gooien, of zelfs helemaal weg doen en onderdelen achterlijk duur maken. Linksom of rechtsom betaal je als klant hetzelfde.
Je basis uurloon moet gewoon in orde zijn.
Ik heb nog nooit een garage (auto of motor) gezien die 2 tarieven hanteert (met of zonder onderdelen).
Natuurlijk kun je voor specialistische werkzaamheden aparte tarieven rekenen, maar het tarief voor een standaard monteur is gewoon altijd hetzelfde.
 
Je basis uurloon moet gewoon in orde zijn.
Ik heb nog nooit een garage (auto of motor) gezien die 2 tarieven hanteert (met of zonder onderdelen).
Natuurlijk kun je voor specialistische werkzaamheden aparte tarieven rekenen, maar het tarief voor een standaard monteur is gewoon altijd hetzelfde.
Dat komt omdat typisch gezien garages geen onderdelen monteren waarvan ze niet weten waar het vandaan komt. Alle garages en met name dealers zijn duurder in onderdelen. Daar verdienen ze genoeg aan om het uurloon wat lager uit te laten komen.

Bestel maar eens op internet onderdelen voor je auto, dan betaal je altijd minder dan bij de dealer.
 
Dat komt omdat typisch gezien garages geen onderdelen monteren waarvan ze niet weten waar het vandaan komt. Alle garages en met name dealers zijn duurder in onderdelen. Daar verdienen ze genoeg aan om het uurloon wat lager uit te laten komen.

Bestel maar eens op internet onderdelen voor je auto, dan betaal je altijd minder dan bij de dealer.
Dat verschil zit niet alleen in het uurloon van de monteur goed maken.
Ik heb namelijk thuis ook geen showroom met 6 verkopers, een magazijn met een inkoper, voorraad beheerder, magazijn chef en noem zo nog maar wat op.
Vaak is een dealer duurder omdat er van alles betaald moet worden, waaronder een groot glimmend pand en bijvoorbeeld alle nieuwe auto's die ze jaarlijks verplicht moeten afnemen bij de importeur.
 
Toch heeft hij een punt.
Waarom moet ik voor eenzelfde band bij een dealer veel meer betalen dan bij een webshop?
De dealer kan die banden toch ook gewoon bij een webshop bestellen uit naam van een klant.
M.i. trek je p die manier veel meer klanten en kan je 1 montagetarief hanteren.
De meeste klanten kijken alleen naar de prijs van de banden en niet naar de prijs van het monteren van de banden.

Vroeger werden er nog onderdelen gerepareerd, tegenwoordig is het alleen maar vervangen.
Dit mede door de hoge uurtarieven en de onkunde van de monteurs.
Uit naam van klant mag wellicht, maar dat weet ik niet.... Zelf mogen dealers van banden niet elders kopen of tegen lagere dan de vast afgesproken prijzen verkopen, meen ik.

Daar komt bij dat het per land verschilt. In Duitland mag band A voor xx verkocht worden, maar in NL moet band A voor xxx verkocht worden.
De dealer moet inkopen bij de importeur en mag niet in Duitsland gaan shoppen bij motorbandenmarkt.nl ofzo iets.

Dit is wat ik begrepen heb van SuperBlackBird hier op MF.
Als ik het goed onthouden heb!

Concurreren met de goedkopere buitenlandse webshops is niet zo simpel aangezien men zich aan spelregels moet houden welke niet voor iedereen hetzelfde zijn.
 
Dat is op zich niet heel raar. Iemand die zorgt dat hij zijn hoofd boven water kan houden door:
  1. Een basisuurloon.
  2. Marge op materialen.
En dat is een keuze. Hij zou ook het uurloon omhoog kunnen gooien, of zelfs helemaal weg doen en onderdelen achterlijk duur maken. Linksom of rechtsom betaal je als klant hetzelfde.
90 % van alle serieuze bedrijven maken hun begroting op deze manier maar vele op dit forum willen of kunnen dit niet begrijpen.
 
90 % van alle serieuze bedrijven maken hun begroting op deze manier maar vele op dit forum willen of kunnen dit niet begrijpen.
Dan heb je het waarschijnlijk over merkdealers die veel overheadkosten hebben.
Een bedrijf dat gericht is op onderhoud kan normaal gesproken rondkomen met uren maken.
 
Dan heb je het waarschijnlijk over merkdealers die veel overheadkosten hebben.
Een bedrijf dat gericht is op onderhoud kan normaal gesproken rondkomen met uren maken.
Blijkbaar niet, anders hadden ze het allemaal wel zo gedaan.

Ik ken eerlijk gezegd geen enkele garagehouder die het alleen van zn uren moet hebben.
Motorbanden bestel ik ook altijd bij een klein 1mans zaakje. Die monteert ze "gratis" en die banden zijn ongeveer de prijs van een band + uurloon x benodigde tijd om het erom te leggen.
 
Ach, ik heb een collega die zelf zijn zonnepanelen op het dak heeft gemonteerd. Daar heeft hij twee weken voor vrij genomen om een bedrag uit te sparen dat toen ik hem voorrekende overeenkwam met één week nettosalaris. Toch is hij er nog steeds van overtuigd dat hij veel geld heeft bespaard.
Hij heeft toch geen geld uitgegeven? dus dat heeft hij bespaard :+
Die "gemiste inkomsten" vanwegen niet werken / verlies/verbruik vrije dagen is "een ander potje"....
 
Blijkbaar niet, anders hadden ze het allemaal wel zo gedaan.

Ik ken eerlijk gezegd geen enkele garagehouder die het alleen van zn uren moet hebben.
Motorbanden bestel ik ook altijd bij een klein 1mans zaakje. Die monteert ze "gratis" en die banden zijn ongeveer de prijs van een band + uurloon x benodigde tijd om het erom te leggen.
Ik ken zo'n zaak wel, zowel voor de auto als de motor.
Die belasten de onderdelen inkoop +btw door aan de klant.
Maar die hebben dan ook geen showroom en in het geval van de auto alleen 6 monteurs in dienst en verder geen overhead.
De motorzaak waar ik kom hetzelfde verhaal, alleen 2 monteurs.

Beide zaken zitten dan ook niet verlegen om werk en maken voldoende uren om het licht te laten branden.
 
Als een webshop echt goede productkennis, assortiment, service en tastbare voorraad heeft, dan worden de verschillen met een traditionele winkel steeds kleiner. Of andersom geredeneerd: Het enige verschil is dan een wat goedkoper pand. Die webshops houden uiteindelijk geen stand en dan krijgen we alsnog centralisering, dus dan komt er een punt waarop je alleen een helm kan kopen tegen een leuke prijs en met service, bij een gigantische Duitse semi-groothandel. De middenstand verdwijnt dan in zijn geheel.

Kledingwinkels in stadscentra laten dat al zien: Soms in 1 straat 3 filialen van exact dezelfde modegigant, en geen enkele middenstander meer te bekennen.
De tijd zal het leren.

Kocht hier onlangs een mooie helm voor een prijs die ik nergens lager kon vinden.
Deze winkel is voortgekomen uit een webshop.
 
Toch heeft hij een punt.
Waarom moet ik voor eenzelfde band bij een dealer veel meer betalen dan bij een webshop?
De dealer kan die banden toch ook gewoon bij een webshop bestellen uit naam van een klant.
M.i. trek je p die manier veel meer klanten en kan je 1 montagetarief hanteren.
De meeste klanten kijken alleen naar de prijs van de banden en niet naar de prijs van het monteren van de banden.

Vroeger werden er nog onderdelen gerepareerd, tegenwoordig is het alleen maar vervangen.
Dit mede door de hoge uurtarieven en de onkunde van de monteurs.
Hier wil ik even op inhaken :)

Ik heb het 7 jaar gedaan. Zelf banden leveren, maar ook gewoon eigen banden monteren en balanceren. Had ik vaste tarieven voor, geen probleem.

Het is wel een probleem als ik een band bij een webshop zou moeten bestellen, in naam van een klant (wat dat ook precies inhoudt). Het is dan namelijk werk. Onbetaald. Het is investeren in voorraad, voorschieten. En dan maar de vraag of de klant komt opdagen. En als er al eens iets is met de band (komt zelden voor, maar bij honderden banden per jaar kom je het tegen), dan kun je geen goede service bieden aan die klant, want er zit een buitenlandse webshop tussen.

Er zit al tientallen euro's verschil tussen inkoopprijs Nederlandse groothandel, en particuliere verkoopprijs van een webshop. Raar maar waar.

Als bedrijf kon ik ook bij buitenlandse webshop kopen. Marge (korting voor een bedrijf), was nog geen 5%.

Bij de NL groothandel wel directe garantie, en vandaag besteld is morgen binnen (voorraad is te tjekken).

Ik had het liefste heel veel internetbandjes. Die mensen dan zelf meenemen. Scheelt mij ook weer een hoop ruimte :)
 
Hier wil ik even op inhaken :)

Ik heb het 7 jaar gedaan. Zelf banden leveren, maar ook gewoon eigen banden monteren en balanceren. Had ik vaste tarieven voor, geen probleem.

Het is wel een probleem als ik een band bij een webshop zou moeten bestellen, in naam van een klant (wat dat ook precies inhoudt). Het is dan namelijk werk. Onbetaald. Het is investeren in voorraad, voorschieten. En dan maar de vraag of de klant komt opdagen. En als er al eens iets is met de band (komt zelden voor, maar bij honderden banden per jaar kom je het tegen), dan kun je geen goede service bieden aan die klant, want er zit een buitenlandse webshop tussen.

Er zit al tientallen euro's verschil tussen inkoopprijs Nederlandse groothandel, en particuliere verkoopprijs van een webshop. Raar maar waar.

Als bedrijf kon ik ook bij buitenlandse webshop kopen. Marge (korting voor een bedrijf), was nog geen 5%.

Bij de NL groothandel wel directe garantie, en vandaag besteld is morgen binnen (voorraad is te tjekken).

Ik had het liefste heel veel internetbandjes. Die mensen dan zelf meenemen. Scheelt mij ook weer een hoop ruimte :)
Of de klant zelf laten kopen en laten afleveren in jouw werkplaats.
Dan heeft de werkplaats er toch ook geen omkijken meer naar, ook niet als de band een slecht exemplaar is.

Zo hebben de webshops toch hun vaste montagepunten?
 
Jij bent ook een rekenwonder.
Goed beredenering toch? Misschien niet als je voor jezelf werkt.

Als ik 2 weken vrij neem en mij dat vrije dagen kost die ik niet in geld krijg dan kost dat mij 2 weken aan dagen. Als ik daar een paar duizend euro mee bespaar (ik heb totaal geen idee wat het monteren van zonnepanelen kost) dan heb je toch echt een paar duizend euro's bespaard.

Is tijd geld voor jou dan gaat dat niet op. In mijn geval zou dat wel opgaan, want ik laat mijn vrije tijd nooit uitbetalen door de baas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan