Motorblokje spuiten

motorrijder2

Die hard MF'er
13 sep 2009
525
0
Ik heb hier een Honda rebel 250cc motorblokje liggen die ik graag zwart of zilver wil spuiten. heeft iemand een idee hoeveel me dit ongeveer gaat kosten?

het hoeft niet extreem netjes, helemaal glad stralen vind ik daarom niet perse nodig.

ik heb dus nodig:
hittebestendige primer
hittebestendige verf

misschien nog hittebestendige lak eroverheen?

welke verf kan ik het beste ervoor gebruiken?
 
Ik heb overigens die VHT spuitlak wel eens gebruikt op de zwarte uitlaatbochten van m'n Fazer 6. Dat heeft twee jaar lang prima gehouden.
Bij spuiten is de voorbereiding essentiëel, vaak wordt vergeten de zaak goed te ontvetten en op te ruwen.
 
ik heb niet heel veel ervaring met hittebestendige lak, maar vaak moet de lak na het spuiten en drogen ook nog een keer uitharden bij een temperatuur van rond de 160 graden (lees: in een oven o.i.d. dus). Anders ligt het er na de eerste rit van het seizoen zo weer af. :(

Na het uitharden in de oven blijft het vaak jaren mooi :)
Da's het voordeel van de enginepaint, deze hoef je niet af te bakken. En aflakken met blanke lak voor glans is ook niet nodig, omdat deze reeds glans van zichzelf heeft.
De lak is ook beperkt benzinebestendig, dwz hij lost niet meteen op bij (kortstondig) contact met benzine.
 
Ff vraagje, ik wil het zwarte deel van mijn blok opnieuw spuiten. Heb daar wel ff hulp bij nodig (kennis) om blok uit en in te bouwen. Moet voor de 26e feb. klaar zijn ivm taxatie van mijn motor. Iemand die me wil en kan helpen??
 
om een motorblok te spuiten heb je echt geen hittebestendige lak nodig , kben reeds 20 jaar spuiter en heb nog nooit de lak weten loskomen :)

Ik heb toevallig hetzelfde aan de hand. Mijn brik had schuifschade toen ik de motor kocht, verf eraf, en het metaal begint nu aangetast te raken. Ik wil het bijlakken voor de herfst, maar zonder het blok eruit te halen, gewoon kwasten aan de zijkant en rand. Het moet wel blijven zitten natuurlijk. Ik lees hierboven van alles door elkaar. Heb ik het goed begrepen dat ik gewoon dit kan doen:

1 Ontvetten
2 Schuren (400, dan 1500)
3 Motip enginepaint zwart (hoeft niet hittebestendig) erop
klaar

Als ik hittebestendige lak zou nemen, moet ik

1 Ontvetten
2 Schuren (400, dan 1500)
3 VHT-lak zwart erop.
4 Uurtje later 60 km snelweg doen om het te harden
5 Volgende dag hittebestendige blanke lak erop.
klaar

Klopt dit ?
En de 'washer' om de lak aan het aluminium te laten hechten, dat zie ik maar een keer terugkomen, kan ik die weglaten, en kan die motip gewoon zonder ?
 
motip engine paint is echt goed spul , gebruik het al jaren . op aluminium hecht het zeer goed mits goed geschuurd .
andere hittebestendige lakken zullen in begin wel mooi zijn maar zijn zeer dikwels niet zo benzinebestendig .
wat andere lakken ook hebben is dat als je met een warm blok door een waterplas rijd en je krijgt koud water op je blok de lak plots afkoelt en gaat loskomen door het schokeffect .
met engine paint hier totaal geen last van .
 
originele blokverf is vaak knijterhard spul. in plaats van jezelf helemaal de tering in schuren, haal een pot verfabijt, scheelt je een hoop uurtjes zere handjes kweken

verafbijt is helemaal ideaal als je hierna delen wilt laten blingen, je hebt namelijk geen krassen van t schuren!

hupla goed insmeren, even wachten, en met keukenpapier en plamuurmesje alles erafhalen
sommige stukken moet je 2x doen, of alsnog even schuren. het is bijtend agressief spul, doe handschoenen aan en ventileer goed!

of een schuurtolletje op de boormachine, ook handig.

hierna een bus remreiniger over het blok spuiten ( ontvetten)
alles laten drogen, eventueel nog met ammoniak over je blok als ontvetter

spuitbus in een emmer warm water zetten ( supertip )
warme spuitbus heeft meer druk dus spuit beter en verf is warmer.
 
originele blokverf is vaak knijterhard spul. in plaats van jezelf helemaal de tering in schuren, haal een pot verfabijt, scheelt je een hoop uurtjes zere handjes kweken

verafbijt is helemaal ideaal als je hierna delen wilt laten blingen, je hebt namelijk geen krassen van t schuren!

hupla goed insmeren, even wachten, en met keukenpapier en plamuurmesje alles erafhalen
sommige stukken moet je 2x doen, of alsnog even schuren. het is bijtend agressief spul, doe handschoenen aan en ventileer goed!

of een schuurtolletje op de boormachine, ook handig.

hierna een bus remreiniger over het blok spuiten ( ontvetten)
alles laten drogen, eventueel nog met ammoniak over je blok als ontvetter

spuitbus in een emmer warm water zetten ( supertip )
warme spuitbus heeft meer druk dus spuit beter en verf is warmer.


dat ga ik idd eens proberen klink heel erg logisch
binnen kort is m,n xj600n diversion ook aan de beurt ivm pekel en hier en daar een kleine beschadeging op de lak
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan