Motorcarburateurs op mijn auto...wat vragen over de carbs

Dingleberry

MF'er
24 jun 2007
54
0
Hallo,

Een tijd geleden heb ik van iemand die hier ook op het forum zit een setje carburateurs overgekocht.
Ze kwamen van een Kawa zxr750...het zijn de Keihin cvk 39mm carburateurs.

Nu heb ik daar nieuwe vacuumdeksels op nodig, en een stel sproeiers.

Op internet kan ik niets vinden, wie helpt mij?

Aan deze carbs is verder niets af te stellen dan de luchtstelschroef en de sproeier...toch?
 
Ik dacht dat met brandstof-pompjes altijd "rond"gepompt werd zodat alles wat niet door de carbs wordt gepakt terug de tank in wordt geduwd, cq ook daaraan weer voorbijgaat met eventueel aanvulling voor het echte verbruik.

meer iets voor injectiesystemen, tenzij er voor gekozen is bij gebruik van meerdere carbs om de druk bij een hoog verbruik op alle exemplaren gelijk te houden zoals je ook bij injectoren wilt..
 
Tijdje terug hier iemand over de vloer gehad die carbs van een zzr 1100 wilde hebben voor zn eigen fiets..
zn eigen setje had ie namelijk aan zn golf blokje vastgezet.

injectie erafgesloopt en carbs erop, scheen een verbetering te zijn :)


leuk projectje (hoort gewoon thuis hier :+ , lees dit veel liever dan "hoe moet ik mn ketting vetten op mn Pan european" ofzo )
 
meer iets voor injectiesystemen, tenzij er voor gekozen is bij gebruik van meerdere carbs om de druk bij een hoog verbruik op alle exemplaren gelijk te houden zoals je ook bij injectoren wilt..
Misschien pieker ik wel te diep of fout .... maar het lijkt me dat het ook kan zonder een terugslagklep; rondpomp-circuitje met zijdelingse inlaat iets lager dan de tank en idem uitweg iets hoger dan de carbs .... ? Pompmotortje lager dan de tank, loopt dus altijd vol en pomprichting "omhoog" naar(langs) de carbs.
 
Laatst bewerkt:
Misschien pieker ik wel te diep of fout .... maar het lijkt me dat het ook kan zonder een terugslagklep; rondpomp-circuitje met zijdelingse inlaat iets lager dan de tank en idem uitweg iets hoger dan de carbs .... ? Pompmotortje lager dan de tank, loopt dus altijd vol en pomprichting "omhoog" naar(langs) de carbs.

meedenken is altijd meer dan niets.. maarruh, gaat wel lukken hoor, nu zit er ook gewoon de standaard opvoerpomp op, richting SU's, zoals geleverd, pas wanner de vraag veel meer wordt, bv met 2x dubbele Weber ed en opgeboord blok heb je wel een electrische pomp met drukregelaar nodig..
 
hou je dit project ook nog ergens met foto's en dergelijke bij? een maat van me is toevallig bezig met thunderace carbs op een polo

ik heb nog geen spullen, en dus geen plaatjes, ik wil er eerst achter komen of de gewenste carbs hier voor een redelijke prijs te vinden zijn, en in bruikbare staat.. anders zal het sparen worden voor een aangepast verhaal uit de US, maar, eerst zelf er achter komen is leuker..

de totale auto staat met alle (kleine) aanpassingen op een ander forum.
 
De situatie in mijn geval is al 2 ipv 1 , alleen de SU (en dergelijke) techniek is achterhaald en door Mikuni verbeterd. Het spruitstuk is er ook gewoon voor gemaakt, alleen nu wordt er per 2 cilinders aangevoerd en gaat eea rechlijniger richting de kop (welke overigens geflowed is en grotere kleppen heeft gekregen) Het gaat overigens om een Volvoblok welke zijn sporen in de auto en boot sport ruimschoots verdient heeft, en nog trouwens. Destijds kon je kiezen uit dit in standaard vorm, 112PK, verder setjes met meer en grotere carbs tot 180PK, welke door handige tuners tot net boven 210 kwamen. En dat uit en homp gietijzer met 1 onderliggende nokkenas..

Het werkt wel, maar er zijn dus aanpassingen nodig waaronder dus sproeiers en iets om de pompdruk te kunnen weerstaan..

Als je de kop hebt (laten) flowen, dan heb je dus ook een flowtabel meegekregen, het is juist déze info die je kan aangeven welke carburator je 't beste kunt nemen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de kop hebt (laten) flowen, dan heb je dus ook een flowtabel meegekregen, het is juist déze info die je kan aangeven welke carburator je 't beste kunt nemen.~[/quote]

Als je de kop hebt (laten) flowen, dan heb je dus ook een flowtabel meegekregen, het is juist déze info die je kan aangeven welke carburator je 't beste kunt nemen.

Het hele blok is gereviseerd en dynamisch uitgebalanceerd, ook de kop is dus aangepast, zij het op een old-school manier. Een flowtabel is er niet, daar deed men volgens mij 25 jr geleden niet aan. Eea is gedaan door iemand die in de jaren 60 en 70 met dit materiaal racete..

het is toen uitgevoerd om goed met een 2 traps Weber te kunnen werken (en expansie uitlaat..)

In gebruik was het toen al een heel ander blok dan voorheen. Zelfs nu met als tijdelijke opzet 1 carb zit er nog genoeg puf in..

De Mikuni's die ik er op wil hebben, dat is dus al uitgevogeld door de personen in de genoemde link, zoals ik aangaf wil ik zelf eerst eens voor minder eea te pakken zien te krijgen en uit proberen, met medename van de modificaties als ik weet welke..
 
Laatst bewerkt:
horen zxr carbs niet een beetje schuin te hangen? hou daar rekening mee.
anders krijg je problemen met je vlotters.

en hoe ga je door de co meting voor de apk komen?

Zijn ZXR carbs de Mikuni's die ik zoek..?

Het spruitstuk laat de huidige SU's ook schuin hangen, hoort ook zo, het is feitelijk wisselen van materiaal..

CO is met het huidige blok en tijdelijke carb 2,5, en andere waarden zijn ook voorbeeldig, t'is ook pas 40 jr oud..

..zo zat het aanvankelijk maar na alle moeite wilde de SU's niet meewerken (door achteraf een stomme fout..).,



...de SU's (die er momenteel dus niet op zitten..) gaan van het spruitstuk af en zouden de
HSR45's er voor id plaats moeten komen.. (plaatjes van de site..)







..4 kan ook..

 
Laatst bewerkt:
Als je de kop hebt (laten) flowen, dan heb je dus ook een flowtabel meegekregen, het is juist déze info die je kan aangeven welke carburator je 't beste kunt nemen.\
Het hele blok is gereviseerd en dynamisch uitgebalanceerd, ook de kop is dus aangepast, zij het op een old-school manier. Een flowtabel is er niet, daar deed men volgens mij 25 jr geleden niet aan. Eea is gedaan door iemand die in de jaren 60 en 70 met dit materiaal racete..

het is toen uitgevoerd om goed met een 2 traps Weber te kunnen werken (en expansie uitlaat..)

In gebruik was het toen al een heel ander blok dan voorheen. Zelfs nu met als tijdelijke opzet 1 carb zit er nog genoeg puf in..

De Mikuni's die ik er op wil hebben, dat is dus al uitgevogeld door de personen in de genoemde link, zoals ik aangaf wil ik zelf eerst eens voor minder eea te pakken zien te krijgen en uit proberen, met medename van de modificaties als ik weet welke..[/quote]

Met alle respect voordiegene die je kop heeft aangepast.., maar zonder te meten wat je doet kunnen 2 identiek lijkende kanalen een volledig verschillend stromingspatroon en opbrengst hebben.
Het probleem zonder flowbank en bijbehorende onderliggende data is dan dat je de goede dingen, maar helaas ook de foute dingen blijft kopiëren in de veronderstelling dat je het perfect maakt.
Tevens is deze data vrijwel onmisbaar om het motorblok juist te kunnen configureren, je kunt anders misschien grote uitgaven doen op een punt waar dat totaal geen invloed heeft, en vice versa.
 
..dat begrijp ik helemaal, en zo zou je tegenwoordig ook niet anders willen, het gaat er idd zo wat ouderwets aan toe vrees ik want zo is het destijds gestart.. het enige "houvast" dat ik heb is de prestaties die het blok leverde met de Weber (36/36) en bijbehorend (gepolijst, minder menging bij laag, meer doorstroom bij hoog..) spruitstuk die er op gezeten heeft. Vanaf ongeveer 3350 begon ie te trekken tot er uiteindelijk niet meer voldoende binnenkwam (en de muur van tegenwind).

De naald heb ik op ongeveer 6300 gehad, en dat bereikte ie zonder dip, letterlijk tot z'n max. Hetzelfde wil ie nu ook, echter veel meer geknepen vanwege de momenteel kleinere uitlaat en dito enkele carb.

Anderzijds, is tot nu toe alles gebaseerd op wat door trial and error gebruikelijk is geworden bij deze motoren, enige wat idd niet aanwezig is, zijn de metingen zoals je dat nu zou doen met de huidige technieken. Ik weet ook niet of ik um op een vermogensbank wil hebben, ik hou eea liever heel eigenlijk. Gaat me ook niet om het onderste uit de kan te willen halen..

Dus simpeweg het bestaande lijstje afwerken. wil je A, dan moet je B zo uitvoeren en C weer zo, dan krijg je A.. (en idd, dat is de A zonder metingen..) A is dan zo goed als de kunde en kennis van degene die het uitvoerd, en dan met name de fijnslijperij..! Old school tunen bij dit soort "ouwe rommel" gebeurde feitelijk zo, eerst alles ad buitenkant verbeteren (filter, inlaat, uitlaat, ontsteking), en als je meer centjes had nokkenas (en alleen wat toen geproduceerd kon worden) kop flowen, grotere kleppen en klepzetelhoeken.. en dat was het..

Wil ik de boel optimaal, dan kan ook het ding met injectie uitvoeren, voorzien van alle nodige meetpunten en een met de laptop op schoot ingeregelde ecu zodat ie zichzelf meet en aanpast als een moderne motor. Dat zal op LPG ook gaan gebeuren, echter vindt ik carburateurs leuker om te zien, vandaar uiteindelijk deze combi. Én deze carbs kunnen dan mooi als throttlebody fungeren.. iets dat met het huidige spul niet goed werkt omdat de zuiger óf moet worden geblokkeerd, of verwijderd en dan heb je hoe dan ookeen verstoort inlaatkanaal..

Als dit blok op 2x Weber 40 / -45 ook goed loopt (volgens de boeken) , dan moet er toch veel misgaan wil ie op 2 Mikuni's niet willen..? 2 gaten minder maar met een verbeterde doorstroom..

Ik wil een gokje wagen en de aanpassingen lospeuteren bij de leverancier van de kit, maar betwijfel of ik dat krijg..

..Dit ding heb ik er in "89 nieuw op gezet en leverde verassende prestaties icm met wat het blok is, en ook weer volgens wat al lang en breedt werd uitgetest, plug and play.. nadeel is het hoge verbruik en de "aan/uit" functie van het ding..



 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan