Motordieven scootertuig en slotenslijpschorem

Ik snap niet waarom men er niet op afstapt maar daar van in de plaats filmen.

Volgens art. 41 van het wetboek van strafrecht mag je zelfverdediging uitvoeren voor eigen of eens anders goed....

Art. 41 Sr - Artikel 41 Wetboek van Strafrecht :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl

Dat is 1 wetsartikel die je eruit pakt en die lees je op zichzelf ?

Die paar woorden in zo een artikel kun je niet zomaar lezen en dan zelf interpreteren.
Je zult je ook moeten verdiepen in wat zo'n artikel nu precies inhoudt volgens de wet, te beginnen met de begrippen "proportioneel en subsidiair geweld".
 
Ik snap niet waarom men er niet op afstapt maar daar van in de plaats filmen.

Volgens art. 41 van het wetboek van strafrecht mag je zelfverdediging uitvoeren voor eigen of eens anders goed....

Art. 41 Sr - Artikel 41 Wetboek van Strafrecht :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl
scooterdieven in London gebruiken tegenwoordig o.a. zuuraanvallen om motorfietsen en scooters te stellen. Blijkbaar omdat de autoriteiten ze niet mogen achtervolgen, want dan kunnen de dieven ernstig ten val komen.

google maar op: london acid attacks motorcycle theft
Het is een nieuwe trend omdat het relatief gemakkelijk te maken en mee te nemen is.
 
Laatst bewerkt:
En als ze geen zuur gebruiken staan ze met een accuslijptol te zwaaien, ook niet echt iets waar je ongewapend iets tegen kan doen.
 
scooterdieven in London gebruiken tegenwoordig o.a. zuuraanvallen om motorfietsen en scooters te stellen.

Blijkbaar omdat de autoriteiten ze niet mogen achtervolgen, want dan kunnen de dieven ernstig ten val komen.

google maar op: london acid attacks motorcycle theft
Het is een nieuwe trend omdat het relatief gemakkelijk te maken en mee te nemen is.

Ik ben iets minder goed op de hoogte van de Engelse regels dan de Nederlandse wetgeving maar niet mogen achtervolgen lijkt me een stap te ver gaan.

Wel geld voor achtervolgingen ook de eerder genoemde begrippen "proportioneel en subsidiair" heel erg sterk.
Iemand die een motor steelt, mag je niet doodrijden. Schijnt niet in verhouding te staan ;)

Maar juist bij een vluchtende motordief die zonet iemand met zuur heeft bespoten mag je verwachten dat ze net iets verder gaan in hun pogingen de verdachte te stoppen en aan te houden. Naarmate het strafbare feit zwaarder word mag ook het ingrijpen van de politie heftiger zijn.

Maar goed, als je zo iemand overloopt terwijl hij bezig is met een diefstal en hij beantwoord zonder aanleiding met het spuiten van zuur.... daar wil je niet door verrast worden :N
 
Omdat je niet weet wat die lui in hun zakken hebben. Als ze zo gestoord zijn om op klaarlichte dag in een drukke straat een motor te jatten, dat zullen ze ook vast wel het lef hebben om je neer te steken of neer te schieten. Daarom grijpt men niet in. Op zo een moment zou je als eenheid moeten ingrijpen, dus gewoon 10 man op 2 van die dieven en dan ook echt overmeesteren.

Of ze doen het overdag omdat ze toch weten dat niemand gaat ingrijpen. Dus waarom moeilijk in het donker doen als het overdag ook gewoon kan zonder gehinderd te worden.


Maar ik zou in mijn eentje er inderdaad ook niet zo makkelijk op afstappen, iets te veel risico.
(maar als je sommige filmpjes bij bijvoorbeeld Opsporing verzocht ziet, dan zijn sommige overvallers best watjes. Al er niet meegewerkt wordt rennen ze soms best snel weg zonder iets mee te nemen. Dus met een grote groep zullen ze echt wel weg gaan, maarja, iemand moet aansporen dat de rest gaat helpen)
 
Omdat je niet weet wat die lui in hun zakken hebben. Als ze zo gestoord zijn om op klaarlichte dag in een drukke straat een motor te jatten, dat zullen ze ook vast wel het lef hebben om je neer te steken of neer te schieten. Daarom grijpt men niet in. Op zo een moment zou je als eenheid moeten ingrijpen, dus gewoon 10 man op 2 van die dieven en dan ook echt overmeesteren.
Dat word hem niet, Iets met kudde gedrag en wachten wie het eerst gaat. :X
idee is leuk maar ja als je als nog de enige bent gaat het nog fout _O-

Dat is ook het probleem met inbrekers tegenwoordig vroeger renden ze geschrokken weg, Tegenwoordig mag je al blij zijn als je niet direct een wapen op je hoofd krijgt of een mes op je keel. -O-
 
Iemand die een motor steelt, mag je niet doodrijden. Schijnt niet in verhouding te staan ;)

Modus: Durf te vragen /aan

Waarom eigenlijk niet? Ik denk als je dit aan de gemiddelde motorrijder vraagt, dan zal die waarschijnlijk nog vinden dat de dief er gemakkelijk vanaf komt. :Y

Daarnaast heeft het een mooie precedent werking. Dieven maken ook gewoon een risico analyse. Beloning versus pakkans en straf. Zolang de beloning groter is dan de pakkans en de straf dan zal men op het dievenpad gaan.
 
Ik ben iets minder goed op de hoogte van de Engelse regels dan de Nederlandse wetgeving maar niet mogen achtervolgen lijkt me een stap te ver gaan.

Wel geld voor achtervolgingen ook de eerder genoemde begrippen "proportioneel en subsidiair" heel erg sterk.
Iemand die een motor steelt, mag je niet doodrijden. Schijnt niet in verhouding te staan ;)

Maar juist bij een vluchtende motordief die zonet iemand met zuur heeft bespoten mag je verwachten dat ze net iets verder gaan in hun pogingen de verdachte te stoppen en aan te houden. Naarmate het strafbare feit zwaarder word mag ook het ingrijpen van de politie heftiger zijn.

Maar goed, als je zo iemand overloopt terwijl hij bezig is met een diefstal en hij beantwoord zonder aanleiding met het spuiten van zuur.... daar wil je niet door verrast worden :N
De autoriteiten daar moeten een dynamische risico assessment maken om in te schatten in hoeverre een verdachte gewond kan raken, wanneer zij de achtervolging inzetten of aanhouden. Wat die dieven vervolgens doen is dat één van de opzittende z'n helm af doet. Dan wordt de achtervolgend gestopt, tenzij er special getrainde agenten zijn die in dat soort gevallen door mogen gaan met achtervolgingen van verdachten zonder beschermende kleding.

Dit alles omdat er in 2014 een dief overleden was tijdens een crash bij een achtervolging.

Geen idee wat er in de praktijk gedaan wordt bij een zuur aanval. Hier kon ik niks over vinden. Ik hoop dat deze trend niet overwaait.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk net zo bezopen als de trend waarbij er strafvermindering volgt omdat een doodrijder op het moment dat hij iemand doodrijdt onder invloed was van alcohol en drugs en daardoor kan claimen dat hij een psychose had.

Dit terwijl je zou verwachten als redelijke denkend mens dat dit juist straf verzwarend zou moeten werken. (drank en drugsgebruik is een bewuste actie.)

Als je achterop een vluchtende motor of scooter zit en er gebeurd wat dan is dit natuurlijk niet het probleem van de politie. Tenminste dat zou je als normaal denkend mens verwachten.

Raar eigenlijk dat de gerechtelijke macht niet begrijpt waarom de mensheid geen vertrouwen meer heeft in de gerechtelijke macht.
 
Laatst bewerkt:
Er is vrij verkeer van goederen tussen de UK en de rest van Europa en de douane is vooral geïnteresseerd in drugs die de UK in gesmokkeld worden.
In Dover kan je elk 3 kwartier met een boot mee. Bovendien belanden veel blokken en onderdelen in de racerij. Er wordt ontzettend veel geracet op clubniveau daar. Er werden in het verleden wel controles gehouden op wedstrijden, dan werd er enerzijds veel in beslag genomen en omdat iedereen wist wat er aan de hand was vertrokken er ook veel mensen voortijdig van het rennerskwartier.

Ach so. Weer wat nieuwe triviale informatie rijker :)
Toch lijkt het mij nog een aardige onderneming met die boot van Dover naar Calais. Ben zelf ook een keer zo overgestoken maar kan niet meer herinneren hoe dat met voertuigen ging. Ik zou het denk als motordief teveel werk vinden maar ben ook een te slechte motordief om in te schatten of dat alsnog rendabel is :P
 
bmw3_0-690x517.jpg


Een complete X6 in onderdelen achter in een busje.
Dan moet een motorfiets ook niet zo moeilijk zijn.
 
Dat is 1 wetsartikel die je eruit pakt en die lees je op zichzelf ?

Die paar woorden in zo een artikel kun je niet zomaar lezen en dan zelf interpreteren.
Je zult je ook moeten verdiepen in wat zo'n artikel nu precies inhoudt volgens de wet, te beginnen met de begrippen "proportioneel en subsidiair geweld".

Natuurlijk weet ik dat er een proportionaliteits en subsidiariteitseis is. Tevens is er ook mogelijkheid noodweerexces met tardief, disproportioneel etc. door een gemoedsopwelling (dacht ik). :+

Ik pak het zo 1,2,3 uit me hoofd. Rechtenstudenten horen ook de wet te kennen, zodanig zelfs dat mij geen cautie meer ulhoeft gegeven te worden. '(

In ieder geval bedoel ik niet doodrijden of iets dergelijks, maar wel het wegduwen of en de motorfiets trachten te beschermen. Als er dan een mes of iets dergelijks tevoorschijn getrokken wordt dan zou ik inderdaad ook terugtrekken.

Naar mijn mening is in ieder geval nalaten om iets te ondernemen ook erg.
 
Dat is ook het probleem met inbrekers tegenwoordig vroeger renden ze geschrokken weg, Tegenwoordig mag je al blij zijn als je niet direct een wapen op je hoofd krijgt of een mes op je keel. -O-

Zou je dat eens kunnen onderbouwen ?

Ik kom daar nog wel eens mee in aanraking, maar ik heb daar geen verandering in bemerkt over de, zeg maar, afgelopen 10 jaar ?
 
Modus: Durf te vragen /aan

Waarom eigenlijk niet? Ik denk als je dit aan de gemiddelde motorrijder vraagt, dan zal die waarschijnlijk nog vinden dat de dief er gemakkelijk vanaf komt. :Y

Daarnaast heeft het een mooie precedent werking. Dieven maken ook gewoon een risico analyse. Beloning versus pakkans en straf. Zolang de beloning groter is dan de pakkans en de straf dan zal men op het dievenpad gaan.

Als je hier echt een uitleg voor nodig hebt dan ga je het hoe dan ook niet snappen.

Overigens heeft alleen hoger/zwaarder straffen geen enkel nut op de bereidheid van iemand om een misdrijf te begaan.
Iedereen die een misdrijf begaat doet dat vanuit de verwachting dat hij ermee weg komt.
Niemand gaat iets stelen als hij er van uit gaat dat hij gepakt gaat worden.

Amerika heeft al in de praktijk bewezen dat zwaarder straffen niet helpt, het enige effect is dat een dief die bijna gepakt word nog heftiger reageert om weg te komen, omdat pas op dat moment het besef komt dat er een zwaardere straf op m staat te wachten. Dat besef zou dus in een aanmerkelijk vroeger stadium moeten komen.
De straf heeft dus geen noemenswaardige invloed. De pakkans aanzienlijk verhogen wel.

De pakkans verhogen in NL ? Dan zullen veel mensen gelijk roepen dat daar de politie voor is. Maar er zullen de komende jaren niet veel meer politiemensen op straat bijkomen, er zullen geen politiemensen van de radarauto's afgehaald worden.
En.... als de politie alleen hoort 'daar stond ie, nu is hij weg' en dat is alles waar ze mee moeten werken dan snap je dat zelfs de beste politieman daar helemaal niets mee kan. En veruit de meeste aangiftes zijn dusdanig summier.

Wat wel heel erg zou helpen...is als mensen die iets gezien hebben wat niet klopt dat ook doorgeven aan de politie ipv snel de andere kant opkijken en doorlopen. Ik durf de bewering aan dat met betere sociale controle het aantal aangiftes dat tot een verdachte leid zeker met 50% omhoog zou gaan.

En ik hoor t al.... ja, om dan een paar dagen later die verdachte met een bijl bij je voordeur te hebben staan, ik kijk wel uit !!
Prima, dan niet, dan dus een veel kleinere kans dat een misdrijf opgelost word.
Ik kan me trouwens niet meer heugen wanneer ik voor het laatste meekreeg dat een getuige daadwerkelijk door de verdachte benaderd werd na afloop.Dat gebeurd gewoon niet of nauwelijks, wellicht ook omdat de verdachte weet dat die persoon WEL zijn verhaal doet bij de politie + dat de identiteit van diegene natuurlijk bekend is.
( ja, voor echte georganiseerde criminelen onder elkaar die zich met moorden bezig houden gaat dit niet op, maar zelfs dan nog is het voornamelijk door (zware) criminelen onder elkaar, niet bij motordieven. )

De oplossing zit dus niet in zwaardere straffen maar in een hogere pakkans en daar kan de politie alleen voor zorgen als ook de rest van de maatschappij meewerkt.
 
De autoriteiten daar moeten een dynamische risico assessment maken om in te schatten in hoeverre een verdachte gewond kan raken, wanneer zij de achtervolging inzetten of aanhouden. Wat die dieven vervolgens doen is dat één van de opzittende z'n helm af doet. Dan wordt de achtervolgend gestopt, tenzij er special getrainde agenten zijn die in dat soort gevallen door mogen gaan met achtervolgingen van verdachten zonder beschermende kleding.

Dit alles omdat er in 2014 een dief overleden was tijdens een crash bij een achtervolging.

Geen idee wat er in de praktijk gedaan wordt bij een zuur aanval. Hier kon ik niks over vinden. Ik hoop dat deze trend niet overwaait.

In NL word ook voortdurend die afweging gemaakt. Voor een simpele overtreding zal de achtervolging veel eerder worden afgebroken dan voor een diefstal. Terwijl die ook weer eerder word afgebroken dan wanneer het om een mishandeling gaat. En bij een verkrachting gaat het nog weer iets verder.

Maar basis is toch voor het grootste deel: Waarvoor dienst men gestopt te worden ?
Natuurlijk speelt ook mee hoeveel risico eea oplevert trouwens. Uiteraard zal een achtervolging met 140km/u op een lege snelweg langer volgehouden worden dan als de verdachte met 140km/u tussen de net naar huis lopende schoolkinderen laveert. Maar uiteraard word dan sterk gekeken naar het risico dat niet betrokken mensen erbij lopen.

En ook het risico voor de verdachte telt mee, maar grappen als dat men hun helm afdoet tijdens een achtervolging om hun eigen risico te verhogen ben ik in NL gelukkig nog niet tegengekomen. Maar idd...waar ik kort door de bocht zoiets heb: Dat doet ie toch zelf...de consequenties zijn dan ook voor hemzelf" verwacht ik dat ook in NL de rechters zullen vinden dat de achtervolgers daarop zullen moeten reageren



Dan wordt de achtervolgend gestopt, tenzij er special getrainde agenten zijn die in dat soort gevallen door mogen gaan met achtervolgingen van verdachten zonder beschermende kleding.

:? Ik ben erg benieuwd waarin de opleiding van die speciaal getrainden afwijkt van de normale training.
Ze hebben kussens bij zich die ze snel onder de vallende verdachte kunnen gooien ? :+

Ik ken echt niets van de Engelse wetgeving, maar ben er oprecht nieuwsgierig naar :Y
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk net zo bezopen als de trend waarbij er strafvermindering volgt omdat een doodrijder op het moment dat hij iemand doodrijdt onder invloed was van alcohol en drugs en daardoor kan claimen dat hij een psychose had.

Dit terwijl je zou verwachten als redelijke denkend mens dat dit juist straf verzwarend zou moeten werken. (drank en drugsgebruik is een bewuste actie.)

Als je achterop een vluchtende motor of scooter zit en er gebeurd wat dan is dit natuurlijk niet het probleem van de politie. Tenminste dat zou je als normaal denkend mens verwachten.

Raar eigenlijk dat de gerechtelijke macht niet begrijpt waarom de mensheid geen vertrouwen meer heeft in de gerechtelijke macht.

In vergelijkbare gevallen word een onder invloed verkerende verdachte echt niet lichter bestraft maar zwaarder.
Ik zou daar graag jurisprudentie over willen lezen als je van mening bent dat die bewering klopt.


Die laatste twee regels geven voor mij aan dat je alleen telegraaf-achtige berichten gebruikt om je mening op te baseren. Hoe meer je daadwerkelijk van de wetten kunt doorgronden hoe meer je erachter komt dat de NL wetgeving eigenlijk voor 99% erg goed in elkaar steekt.
Alleen...moet je je dan wel verdiepen in alle mitsen en maren en dat ontbreekt nogal eens...
 
Natuurlijk weet ik dat er een proportionaliteits en subsidiariteitseis is. Tevens is er ook mogelijkheid noodweerexces met tardief, disproportioneel etc. door een gemoedsopwelling (dacht ik). :+

Ik pak het zo 1,2,3 uit me hoofd. Rechtenstudenten horen ook de wet te kennen, zodanig zelfs dat mij geen cautie meer hoeft gegeven te worden. '(

In ieder geval bedoel ik niet doodrijden of iets dergelijks, maar wel het wegduwen of en de motorfiets trachten te beschermen. Als er dan een mes of iets dergelijks tevoorschijn getrokken wordt dan zou ik inderdaad ook terugtrekken.

Naar mijn mening is in ieder geval nalaten om iets te ondernemen ook erg.

Die uitzondering heeft men op mijn werkplek nog niet wereldkundig gemaakt :+

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ook aan noodweer eisen gesteld worden.
Terwijl er ook in dit topic duidelijk mensen zijn die het lezen als: "Ik mag zijn kop er dus afslaan als hij mijn motor jat ? Da's vet !!"
 
In NL word ook voortdurend die afweging gemaakt. Voor een simpele overtreding zal de achtervolging veel eerder worden afgebroken dan voor een diefstal. Terwijl die ook weer eerder word afgebroken dan wanneer het om een mishandeling gaat. En bij een verkrachting gaat het nog weer iets verder.

Maar basis is toch voor het grootste deel: Waarvoor dienst men gestopt te worden ?
Natuurlijk speelt ook mee hoeveel risico eea oplevert trouwens. Uiteraard zal een achtervolging met 140km/u op een lege snelweg langer volgehouden worden dan als de verdachte met 140km/u tussen de net naar huis lopende schoolkinderen laveert. Maar uiteraard word dan sterk gekeken naar het risico dat niet betrokken mensen erbij lopen.

En ook het risico voor de verdachte telt mee, maar grappen als dat men hun helm afdoet tijdens een achtervolging om hun eigen risico te verhogen ben ik in NL gelukkig nog niet tegengekomen. Maar idd...waar ik kort door de bocht zoiets heb: Dat doet ie toch zelf...de consequenties zijn dan ook voor hemzelf" verwacht ik dat ook in NL de rechters zullen vinden dat de achtervolgers daarop zullen moeten reageren:? Ik ben erg benieuwd waarin de opleiding van die speciaal getrainden afwijkt van de normale training.
Ze hebben kussens bij zich die ze snel onder de vallende verdachte kunnen gooien ? :+

Ik ken echt niets van de Engelse wetgeving, maar ben er oprecht nieuwsgierig naar :Y
Daar was ik ook benieuwd naar. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat het om covert officers te voet gaat en unmmarked voertuigen. Ze krijgen blijkbaar extra training op gebied van risico assessment en krijgen meer support van adviseurs.

Hier kan je er iets meer over lezen. Veel informatie wordt er niet gegeven.
Police in London consider tougher tactics against moped gangs

Moped gangs ditch helmets so police won’t chase them | Daily Mail Online

Vigilante Biker Groups Being Recruited To Stop Moped Gang Crimewave
 
Daar was ik ook benieuwd naar. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat het om covert officers te voet gaat en unmmarked voertuigen. Ze krijgen blijkbaar extra training op gebied van risico assessment en krijgen meer support van adviseurs.

Hier kan je er iets meer over lezen. Veel informatie wordt er niet gegeven.
Police in London consider tougher tactics against moped gangs

Moped gangs ditch helmets so police won’t chase them | Daily Mail Online

Vigilante Biker Groups Being Recruited To Stop Moped Gang Crimewave

Aardig leesvoer. En idd

This is because only a small number of highly-trained officers are allowed to give chase, especially if suspects are not wearing protective equipment.

Jammer dat daar niet meer over te weten te komen is, ben erg geïnteresseerd in wat de inhoud van die speciale training is.

Of zou een doorsnee politieagent sowieso geen achtervolgingen mogen doen en alleen 'getrainde politieagenten'en doelt men daar op ? In NL kennen we ook verschillende opleidingnivo's, standaard mag er achtervolgt worden maar afhankelijk van omstandigheden kan de meldkamer de beslissing nemen dat de achtervolging gestaakt moet worden.

Een aantal politiemensen die meer rijopleidingen hebben mogen volgen zullen veel minder snel teruggefloten worden, al is dat vergelijk moeilijk omdat er dan veelal vanaf het begin al om zwaardere misdrijven/overtredingen gaat waarom die achtervolging uberhaupt begint.



Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ze in NL dit soort trucjes (nog) niet gebruiken !
 
Laatst bewerkt:
Die uitzondering heeft men op mijn werkplek nog niet wereldkundig gemaakt :+

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ook aan noodweer eisen gesteld worden.
Terwijl er ook in dit topic duidelijk mensen zijn die het lezen als: "Ik mag zijn kop er dus afslaan als hij mijn motor jat ? Da's vet !!"

Dan begrijp ik je volledig, dat is niet de bedoeling. Het moet natuurlijk niet buitenproportioneel worden.
 
Dan begrijp ik je volledig, dat is niet de bedoeling. Het moet natuurlijk niet buitenproportioneel worden.

Het is een topic over motor-diefstal op een motor-forum. Natuurlijk mogen de ideeën buitenproportioneel worden :P
MBM zuigt alle fun uit dit soort topics met zijn onweerlegbare logica en argumenten gebaseerd op werkelijke ervaring met de realiteit ipv de "zo zal het wel zijn" verzinsels van mensen die nog nooit een crimineel gezien hebben.
 
Het is een topic over motor-diefstal op een motor-forum. Natuurlijk mogen de ideeën buitenproportioneel worden :P
MBM zuigt alle fun uit dit soort topics met zijn onweerlegbare logica en argumenten gebaseerd op werkelijke ervaring met de realiteit ipv de "zo zal het wel zijn" verzinsels van mensen die nog nooit een crimineel gezien hebben.

_O- _O- _O-

Dus voortaan moet ik zo'n topic eerst even 24 uur de tijd geven voor ik er zelfs maar aan denk om te reageren ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan