Voor het eerst in een lange tijd heb ik een motor waar ik lekker op rij, en nu roest dat ding weg waar je bij staat Het gaat hier om een V-Strom DL1000 uit 2002.
Ik rij meestal door in de winter, waar het droog is en niet vriest of glad is, da's niet heel veel eigenlijk )
De motor word na de rit afgespoeld met koud water, zoals ik altijd gedaan heb.
Sinds ik de motor heb, ben ik aan een motorhok begonnen, want waar ik altijd een schuur of garage had, heb ik dit niet meer. De motor stond dus buiten onder een zeil en dat kon beter (dacht ik). Toen viel het nog mee met de roest overigens..
Dus na wat getimmer, heb ik een best solide hokje gemaakt waar de motor precies in past.
Helaas bleef de motor vochtig onder het hok, ondanks de 10cm grondspeling die deze heeft (er zitten wieltjes onder zodat ik het hok weg kan rijden).
Daarna heb ik de open kant, dicht gemaakt met een plastic zeil, deze zit dus tussen hok en schutting in, want als het hard regende, liep het zo het hok in en werd de motor nog nat. De motor word hiermee niet meer rechtstreeks nat. Toch bleef deze vaak erg vochtig.
Nu heb ik 2 ventilatieroosters in het hok gemaakt, aan beide zijdes op dezelfde hoogte. Deze staan nog niet op de foto maar ze zijn groter dan die van mijn schuur en op de verpakking staat dat het goed is voor 37 vierkante meter.
Wat kan ik nog meer doen om de motor wat droger te krijgen in het hok anders dan stoken?
Dan vraag 2 (eigenlijk meerdere vragen ) ):
Waar kan ik de motor het beste roest vrij mee krijgen?
Ik heb een zandstraal pistool en grid, maar geen bak :frusty:
En eenmaal ontdaan van roest, geldt dan hetzelfde als met de auto?
Ik ben de naam van het goedje even kwijt.. maar met roestomvormer insmeren en daarna aflakken?
Met welke lak kan ik dit het beste doen? De meeste delen zijn zwart, maar krijgen soms wel wat te verduren (steenslag etc.).
Dan voor mij de lastigste:
De uitlaten...
De bochten zijn van RVS maar vertonen wel wat roest, roest vast staal is dan ook geen roest vrij staal oll:
Het gaat voornamelijk om de binnenkant (niet in de demper maar wielzijde) van de 2 einddempers.
Eerdere pogingen om uitlaten te verven met hittebestendige verf (motip) eindigde in drama (bladderen etc.) en is dus geen succes.
De uitlaten van roest ontdoen lukt me denk ik wel met een staalborstel op een boormachine, een staalwollen brillo doekje en wat geduld. Daarna moet je het roest vrij houden.
Wie heeft voor mij de gouden tips zonder dat ik honderden euro's kwijt ben?
Hard werken en boenen is geen probleem en ik haal de motor grotendeels uit elkaar (kan ik meteen van alles afstellen, smeren, nalopen etc.)
Maar ik heb geen geld om bepaalde delen te laten poedercoaten, dat zou ideaal zijn maar is gewoon niet mogelijk..
Oh ja, motorhok, de buitenkant is inmiddels gebeitst, het dak extra waterdicht gemaakt (kwam wat vocht doorheen zetten dus nu volledig afgekit en de bitumenlaag opnieuw aangebracht met kit en er zitten 2 handvatten op zodat je hem makkelijker naar voren trekt.
In aanbouw:
En "bekleed" met dik steigerhout:
Ik rij meestal door in de winter, waar het droog is en niet vriest of glad is, da's niet heel veel eigenlijk )
De motor word na de rit afgespoeld met koud water, zoals ik altijd gedaan heb.
Sinds ik de motor heb, ben ik aan een motorhok begonnen, want waar ik altijd een schuur of garage had, heb ik dit niet meer. De motor stond dus buiten onder een zeil en dat kon beter (dacht ik). Toen viel het nog mee met de roest overigens..
Dus na wat getimmer, heb ik een best solide hokje gemaakt waar de motor precies in past.
Helaas bleef de motor vochtig onder het hok, ondanks de 10cm grondspeling die deze heeft (er zitten wieltjes onder zodat ik het hok weg kan rijden).
Daarna heb ik de open kant, dicht gemaakt met een plastic zeil, deze zit dus tussen hok en schutting in, want als het hard regende, liep het zo het hok in en werd de motor nog nat. De motor word hiermee niet meer rechtstreeks nat. Toch bleef deze vaak erg vochtig.
Nu heb ik 2 ventilatieroosters in het hok gemaakt, aan beide zijdes op dezelfde hoogte. Deze staan nog niet op de foto maar ze zijn groter dan die van mijn schuur en op de verpakking staat dat het goed is voor 37 vierkante meter.
Wat kan ik nog meer doen om de motor wat droger te krijgen in het hok anders dan stoken?
Dan vraag 2 (eigenlijk meerdere vragen ) ):
Waar kan ik de motor het beste roest vrij mee krijgen?
Ik heb een zandstraal pistool en grid, maar geen bak :frusty:
En eenmaal ontdaan van roest, geldt dan hetzelfde als met de auto?
Ik ben de naam van het goedje even kwijt.. maar met roestomvormer insmeren en daarna aflakken?
Met welke lak kan ik dit het beste doen? De meeste delen zijn zwart, maar krijgen soms wel wat te verduren (steenslag etc.).
Dan voor mij de lastigste:
De uitlaten...
De bochten zijn van RVS maar vertonen wel wat roest, roest vast staal is dan ook geen roest vrij staal oll:
Het gaat voornamelijk om de binnenkant (niet in de demper maar wielzijde) van de 2 einddempers.
Eerdere pogingen om uitlaten te verven met hittebestendige verf (motip) eindigde in drama (bladderen etc.) en is dus geen succes.
De uitlaten van roest ontdoen lukt me denk ik wel met een staalborstel op een boormachine, een staalwollen brillo doekje en wat geduld. Daarna moet je het roest vrij houden.
Wie heeft voor mij de gouden tips zonder dat ik honderden euro's kwijt ben?
Hard werken en boenen is geen probleem en ik haal de motor grotendeels uit elkaar (kan ik meteen van alles afstellen, smeren, nalopen etc.)
Maar ik heb geen geld om bepaalde delen te laten poedercoaten, dat zou ideaal zijn maar is gewoon niet mogelijk..
Oh ja, motorhok, de buitenkant is inmiddels gebeitst, het dak extra waterdicht gemaakt (kwam wat vocht doorheen zetten dus nu volledig afgekit en de bitumenlaag opnieuw aangebracht met kit en er zitten 2 handvatten op zodat je hem makkelijker naar voren trekt.
In aanbouw:
En "bekleed" met dik steigerhout:
Laatst bewerkt: