Motorlampje (02 sensor) na decat Z650

TheoRoelof

MF'er
5 okt 2022
211
109
Veenendaal
Recent heb ik mn originele uitlaat (Z650, uit 2019) vervangen met een volledig systeem van Dominator. Tijdje daarna is motorlampje aangegaan (foutcode 67 --> O2 sensor/lambda). Bij motorzaak zeggen ze dat dit komt omdat de lambda eerst in de kat zat (dus niet ervoor) en nu andere waarden meet waardoor het lampje aangaat. Kan dat kwaad op de lange termijn? En moet je een remap doen om schade op lange termijn te voorkomen?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit een lambdasonde altijd voor de kat, soms een tweede en die dan achter de kat.
Met een compleet ander uitlaatsysteem is het wel verstandig een testbank op te gaan, een beetje tuner kan dan ook de sonde in de ecu uitschakelen en je aan de hand van de metingen verder adviseren.
 
Je kan er een 02 sensor eliminator op zetten. Zelf geen ervaring mee, maar hiermee houd je de ECU voor de gek dat er een sensor aanwezig is, en krijg je dus het lampje niet meer. Voor de rest eens met hierboven, een volledig dominator systeem zal leuk zijn voor het geluid, met de standaard afstelling zal het eerder nadelig zijn.
 
Volgens mij zit een lambdasonde altijd voor de kat, soms een tweede en die dan achter de kat.
Met een compleet ander uitlaatsysteem is het wel verstandig een testbank op te gaan, een beetje tuner kan dan ook de sonde in de ecu uitschakelen en je aan de hand van de metingen verder adviseren.
Thanks. Beetje beeld bij wat je kan doen. Bij Z650 zit ie trouwens ergens halverwege de cat.
 
Je kan er een 02 sensor eliminator op zetten. Zelf geen ervaring mee, maar hiermee houd je de ECU voor de gek dat er een sensor aanwezig is, en krijg je dus het lampje niet meer. Voor de rest eens met hierboven, een volledig dominator systeem zal leuk zijn voor het geluid, met de standaard afstelling zal het eerder nadelig zijn.
Naderhand ook tot die conclusie gekomen : ). iig goed om te weten dat zon ding bestaat
 
Je kan er een 02 sensor eliminator op zetten. Zelf geen ervaring mee, maar hiermee houd je de ECU voor de gek dat er een sensor aanwezig is, en krijg je dus het lampje niet meer. Voor de rest eens met hierboven, een volledig dominator systeem zal leuk zijn voor het geluid, met de standaard afstelling zal het eerder nadelig zijn.
De ervaring die ik heb met zo'n illiminator is negatief.
 
Is beantwoord inmiddels. Omdat originele filter er nog wel inzit heeft 't weinig toegevoegde waarde om opnieuw af te stellen. Zeker omdat 't een A2 is.
Hier ook een berg motoren op de bank gehad met een andere uitlaat of zelfs compleet racesysteem.
Verschillen voor/na.. mwooah.

Maar wie heeft e.a. beantwoord. :?
 
Hier ook een berg motoren op de bank gehad met een andere uitlaat of zelfs compleet racesysteem.
Verschillen voor/na.. mwooah.

Maar wie heeft e.a. beantwoord. :?
Bij motorzaak (MotoFit, Veenendaal) nog ff langsgeweest. En zelfde vraag neergelegd, zeggen idd dat je evt naar een testbank kan gaan. Kost je wel 350 euro, verschil ga je niet merken, maar het zal er minimaal beter van lopen, als het er uberhaupt op vooruit gaat. Motorlampje zal dan wel uitgaan. Alleen 350 euro voor een motorlampje op een fiets die er over een jaar toch uitgaat is me net te veel.
 
Hoe zal de koper denk je reageren op een storingslampje?
En waarom dan wel investeren in een complete uitlaat als je hem op zo’n korte termijn weer weg doet?
Ik vind het sowieso maar een beetje beun op deze manier, zo’n jonge motor en dan dit niet even fatsoenlijk fiksen.
Originele terugplaatsen voor verkoop?

Een Dominator uitlaat (systeem) is überhaupt een beetje richting beun.
Ik heb twee volledige sets gehad.
Veel en veel te hard en oorverdovend hard. :+

Nu beide fietsen een Akrapoviç titanium racesysteem en eentje een extra tussendemper onder het blok.
Gisteren nog een zwarte vlag op Zandvoort wegens 94 dB maar door een langzamere deelnemer zat ik een versnelling lager bij 12.000 rpm.

Met een Dominator hoef je daar überhaupt niet te komen. O-)
 
Originele terugplaatsen voor verkoop?

Een Dominator uitlaat (systeem) is überhaupt een beetje richting beun.
Ik heb twee volledige sets gehad.
Veel en veel te hard en oorverdovend hard. :+

Nu beide fietsen een Akrapoviç titanium racesysteem en eentje een extra tussendemper onder het blok.
Gisteren nog een zwarte vlag op Zandvoort wegens 94 dB maar door een langzamere deelnemer zat ik een versnelling lager bij 12.000 rpm.

Met een Dominator hoef je daar überhaupt niet te komen. O-)
Klopt systeem van domiantor is net niks, en veel te hard. Achteraf ook wat anders gekozen. Maarja hangt er nou al onder. Wel beter dan standaarduitlaatje, kwam aardig in de buurt van elektrisch met t geluid.
 
Hoe zal de koper denk je reageren op een storingslampje?
En waarom dan wel investeren in een complete uitlaat als je hem op zo’n korte termijn weer weg doet?
Ik vind het sowieso maar een beetje beun op deze manier, zo’n jonge motor en dan dit niet even fatsoenlijk fiksen.
Origineel dr weer onder. Lambda meet weer standaard waarden en lampje is weg. Simpel zat.
 
Nog aanraders voor een tent waar je kan testen evt. sonde uitschakelen of zorgen dat t goed loopt. Voor het vermogen hoef ik het niet te doen gezien ie toch A2 is begrensd.
Hou je er rekening mee dat je mocht je de grens overgaan en aangehouden word je een probleem hebt zonder kat.
Dit gebeurt steeds vaker en frequenter deze controles.
 
Wil soms ook wel eens iets mooier geluid maar laat het toch lekker zo als het is, inderdaad , zit je met billen bij elkaar in het buitenland.
Lampje stuk nu omdat ie aldoor brande? top mooi zo laten.
 
Dat zou kunnen maar in duitsland oostenrijk geen kat lambda eruit ik zou het niet meer willen .
Als het geluid maar voldoet. :?
Mijn tweede motor, een Yamaha uit 2023, heeft ook geen katalysator maar heeft wel minder dB's dan de typegoedkeuring door een tussendemper.
Vijf weken geleden in Frankrijk moest ik de toeren nog rond de zesduizend houden bij een staande meting.
Ik mocht door na hele enthousiaste reacties van de heren die stonden te controleren. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan