Motorpech dringende vraag

Quicksilver

MF veteraan
11 mrt 2003
1.075
0
's Heerenberg
Hoi, ik heb een vraagje aan jullie:
Vanochtend de motor (Yamaha Diversion XJ600S uit 1992) met behulp van de choke gestart, laten oplopen tot 3000 toeren, daarna choke uit.
De straat uitgereden, het dorp uit. Hier bemerkte ik dat de motor ietwat inhield, maar goed ik dacht dat het lag aan de koude motor, choke dus weer ietsie aangezet. Kilometer verderop trekker ingehaald, dus wat toeren gedraaid, choke weer uit.
Met dat ik inhaal begint de motor weer wat in te houden, dus teruggeschakeld naar zijn vier om wat toeren te draaien. Hierop springt het olie lampje aan :( . Tegelijkertijd begint de motor nog meer in te houden, teruggeschakeld naar zijn drie. Snelheid zakte tot onder de 60 km/uur, motor hield nog meer in. Kort daarna kon ik gas geven wat ik wil, maar de motor bleef inhouden en viel zelfs in zijn geheel uit! Motor aan de kant gezet, opnieuw geprobeert te starten, één keer zonder en één keer met choke. De motor wilde wel oppakken, maar ging niet door.

Dus toen maar teruggelopen naar huis (2,5 kilometer is dan best een end ;( ). Ondertussen nog een keer geprobeerd te starten, maar het zelfde. Thuis onder de carport geparkeerd, half uur gewacht alvorens toch nog een keer te starten (motor weer koud dus). Deze keer sloeg de motor wel aan, maar liep vreselijk onregelmatig... Besloten om met de auto naar het werk te gaan :(

Verdere opmerkingen:
- motor is net voor een grote beurt geweest (€350,-), heeft nieuwe benzinekraan gekregen, heb sindsdien al weer aardig wat kilometertjes gemaakt.
- motor liep na de grote beurt werkelijk als een zonnetje!
- motor lekte helaas na het rijden wel een paar drupjes olie, maar wanneer koud niet meer (wilde daarvoor zaterdag terug gaan naar de motorzaak)
- ik had de dag daarvoor net getankt (98), dus gebrek aan brandstof was het niet!
- motorpeil vanochtend nog gecontroleerd, was goed!

Gaarne opmerkingen of suggesties wat het zou kunnen zijn, want vanmiddag haalt de motorzaak de motor op voor onderzoek, en ik wil niet belazert worden.

Alvast bedankt,
Judith
 
Lijkt erop alsof de tank leeg is, maar je geeft aan dat deze vol zit.
Dus mogelijk zit het probleem in de benzinekraan.

Als ik me niet vergis kan deze in een PRI stand gezet worden. Probeer hem dan eens te starten. Als het dan werkt, weet je dat het een probleem met de kraan is.
(niet in de PRI stand laten staan!!!)

Test anders eens op de stand reserve.

Mogelijk hebben ze bij het vervangen van de kraan een slang niet goed gemonteerd en is deze dubbel komen te zitten. Na een tijdje (want je hebt nog gereden) is de leiding afgesloten geraakt en sta je dus stil.
 
Olie lampje mag zomaar niet gaan branden. :? Tenzij ie echt onder stationair toerental raakt. Als bijvoorbeeld bij 3000rpm dit lampje brand is 't eigenlijk niet veilig om er nog mee te rijden. '(


Wat betreft de rest van 't probleem. Zomaar de choke opengooien astie wat inhoud kan ervoor zorgen dat je bougies kleddernat worden. ;) (verzuipen dus)
 
Goed om een lang verhaal kort te maken, ja als ik dit vertel denkt iedereen, tuuuurlijk |(

Waarom mijn 600 inhield: Ik heb gereden met een tanktas en die blijkbaar te strak over de tankdop heen getrokken. De tank zat heel vol (net getankt) en doordat de tankdop afgesloten was, kon de tank dus niet ontluchten en trok vacuum. Hierdoor had mijn motortje dus gewoon problemen om brandstof door te pompen... Zie daarom stond ik dus stilllll.... ;(

Gelukkig maar even meteen ook laten kijken naar de lichte olielekkage die het motorblok had, en ja hoor, een of ander slangetje was poreus en is dus meteen vervangen. Alles weer in orde voor donderdag: Vierdaagse motorvakantie naar Sauerland!!! :]

Soms voel je je wel typisch zo'n 'vrouwtje' hoor, die nergens van af weet, maar dit zal me niet meer snel overkomen. Ik weet nu wat het is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan