Motorreis door IJsland

InaH

Rookie
4 jun 2022
24
6
Wij willen volgend jaar zomervakantie met de motor naar Ijsland.
Nu willen we bij voorkeur overnachten in hotels of guesthouses. Maar ik schrik nogal van de prijzen.
Heeft iemand ervaring met en tips voor een rondreis door IJsland en overnachting?
Uw antwoorden zijn erg welkom👍
 
In ben een paar jaar geleden met de camper naar IJsland geweest. Een maand over het eiland gereden. Weliswaar dus niet met een motor maar wel veel met motorrijders gesproken omdat ik het nog een keer met de motor wil overdoen. Kort en krachtig: alles is gewoon duur. Hotels, campings, eten en drinken, brandstof: echt alles! (1,5 tot 2 x prijzen in Nederland) Wij namen veel eten mee en stonden veel vrij dus hielden de kosten binnen de perken. Van de 30 dagen zeker 15 met veel wind (zelfs storm), regen etc. Daar moet je echt wel rekening mee houden als motorrijder. Een camping zou voor mij geen optie zijn: je moet ergens droog en warm kunnen zitten na een dag in de regen rijden. Wij reden met een normale camper, geen 4x4 dus gewoon de hoofdwegen gereden. Prima te doen.

Ik ben inmiddels 3 keer op IJsland geweest en het is een van mijn favoriete vakantielanden!

Schermafbeelding 2022-10-07 om 09.04.04.png

Schermafbeelding 2022-10-07 om 09.12.11.png
 
In ben een paar jaar geleden met de camper naar IJsland geweest. Een maand over het eiland gereden. Weliswaar dus niet met een motor maar wel veel met motorrijders gesproken omdat ik het nog een keer met de motor wil overdoen. Kort en krachtig: alles is gewoon duur. Hotels, campings, eten en drinken, brandstof: echt alles! (1,5 tot 2 x prijzen in Nederland) Wij namen veel eten mee en stonden veel vrij dus hielden de kosten binnen de perken. Van de 30 dagen zeker 15 met veel wind (zelfs storm), regen etc. Daar moet je echt wel rekening mee houden als motorrijder. Een camping zou voor mij geen optie zijn: je moet ergens droog en warm kunnen zitten na een dag in de regen rijden. Wij reden met een normale camper, geen 4x4 dus gewoon de hoofdwegen gereden. Prima te doen.

Ik ben inmiddels 3 keer op IJsland geweest en het is een van mijn favoriete vakantielanden!

Bekijk bijlage 1811098
Bekijk bijlage 1811100

Het zal wel aan mij liggen, maar als ik die foto's zie blijf ik liever thuis.
 
Wij willen volgend jaar zomervakantie met de motor naar Ijsland.
Nu willen we bij voorkeur overnachten in hotels of guesthouses. Maar ik schrik nogal van de prijzen.
Heeft iemand ervaring met en tips voor een rondreis door IJsland en overnachting?
Uw antwoorden zijn erg welkom👍
Zoals al gezegd: IJsland is met alles errig duur!
Maar absoluut de hoge prijs waard.
B&B’s hebben onze voorkeur, voor gezelligheid en relatief betaalbaar.
Tip: niet teveel kilometers op 1 dag willen maken, maar de tijd nemen om de talloze mooie plekjes te absorberen.
 

Bijlagen

  • 8D19F3F4-509B-4DC0-86F7-E611830C00E8.jpeg
    8D19F3F4-509B-4DC0-86F7-E611830C00E8.jpeg
    212,7 KB · Weergaven: 56
  • 3566B38F-2C5E-45F9-8A95-6CB4306048D5.jpeg
    3566B38F-2C5E-45F9-8A95-6CB4306048D5.jpeg
    241,8 KB · Weergaven: 50
  • FD26128B-39F2-4C95-A3D1-045B3147C4C8.jpeg
    FD26128B-39F2-4C95-A3D1-045B3147C4C8.jpeg
    345 KB · Weergaven: 51
  • D5CEB682-46CE-4266-8C09-89197A1E6A7A.jpeg
    D5CEB682-46CE-4266-8C09-89197A1E6A7A.jpeg
    86,3 KB · Weergaven: 53
  • 41BEDA08-9E60-49B6-9602-BAF4FF184A48.jpeg
    41BEDA08-9E60-49B6-9602-BAF4FF184A48.jpeg
    160,5 KB · Weergaven: 57
Het inlezen en voorbereiden van een reis vind ik bijna net zo leuk als de reis zelf.
Hier vind je een LINK naar een Nederlandse website met heulveul leesvoer over IJsland.

En HIER een Engelstalige website van IJsland zelf. Altijd voorzien van top actuele informatie.
 
Ik heb afgelopen zomer met mijn gezin een verzorgde rondreis op IJsland gedaan met een 4x4 bus.
Op meerdere wegen (de leukste wegen) was 4x4 verplicht. Een Tesla voldoet aan die verplichting, maar niet de geschikte auto.
Dit geeft je een beetje een idee van het type motor dat je daar wilt.
Ik heb zelf een dual sport en dacht alleen maar: ik wou dat ik hier op de motor was. Een all-road is misschien nog beter.

Het regende elke dag. Als het weer je niet bevalt, dan moet je 5 minuten wachten. In de auto geen probleem.
Op de motor vertrek je met een blauwe lucht en een zonnetje, 5 minuten later trek je doorweekt van de regen je regenpak aan en zweet je je kapot omdat de zon weer gaat schijnen.

Op sommige plekken werd je gek van de muggen. Ik had lekker een petje op en daar overheen een muskieten netje. Ze steken niet, maar vliegen elke 3 seconden in je gezicht (en je mond en je eten)

Ik heb weinig motoren gezien. Ik zou zelf niet met een tentje gaan. Alles is duur. Lunch: Patatje met kibbeling 22 EUR.

Was het leuk? Ik ga deze winter weer 😁
 

Check dit fantastische reisverslag van @Frazer .
 
Ja het is duur en het kan klote weer zijn, maar het is een heel bijzonder land wat eigenlijk nergens mee te vergelijken is, in ieder geval niet relatief dichtbij NL. Ik kan alleen maar aanraden om het te doen, zeker ook met de motor. Als je garantie op mooi weer wil hebben ga er dan vooral niet heen, maar als je het weer voor lief neemt is het zeker een ervaring die je niet gaat vergeten.

Wil je de prijzen een beetje onder controle houden dan is kamperen en zelf koken de beste opties. Campings zijn er genoeg, en daar is in de meeste gevallen ook wel plek om binnen te kunnen zitten. Hotels en dergelijke heb ik geen ervaring mee.

@ James Bond linkte hier boven al naar mijn verslag, wellicht heb je daar nog iets aan. Bewegend beeld hier:

 
Laatst bewerkt:
Dat Jökulsárlón is eigenlijk een van de mooiste punten van IJsland. De kleuren van de 'ijsbergen' maar ook verderop voorbij de brug bij 'Diamond Beach' waar alle restanten ijsberg steeds kleiner en kleiner worden door het smelten. Met de drone vliegen mocht daar niet meer (bij geen enkele toeristische attractie in IJsland), dus met een RC bootje en GoPro wat zitten klooien. Was het bootje bijna kwijt door de sterke stroming.......... :)

IJsberg.jpeg
Diamond.jpeg
Schermafbeelding 2022-10-08 om 17.41.39.png

 
Ben er begin mei geweest en heb elke dag regen en harde wind gehad met temperaturen rond het vriespunt. Had willen kamperen, heb dat slechts 1 nacht gedaan. Uit nood in hotels overnacht en vond de prijs wel meevallen, waarschijnlijk omdat ik vroeg in het seizoen was. Heb sneeuw onderweg gehad en ben 2 keer onderuit gegaan. Het was er zo f*cking koud dat ik vaak mijn helm bij een stop niet afdeed. Was ook de enige motorrijder op het hele eiland. Uiteindelijk dolblij zonder teveel schade weer op de boot terug te zitten. Seen it, done it but never again!!!
 
En je heist je daar niet zo snel vol met alcohol.
Glas wijn €25.
Vindt het een bijzonder land.
Maar de prijzen houden ons tegen.
We hebben 4x4 en daktent.
Ach soms moet je wat te dromen blijven houden.
Waarschijnlijk januari. Met de motor naar Marokko.
 
Ik heb afgelopen zomer gekampeerd in IJsland. Was met een georganiseerde reis (niet met de motor) en dat is prima bevallen. Ik heb veel plekken gezien die ik graag op de motor gedaan had. Een offroad is wel aan te raden, bij voorkeur niet te zwaar. Er reden behoorlijk wat motorrijders op alle plekken waar ik ben geweest.

De prijzen vielen mij mee (omdat ik me op belachelijke prijzen had ingesteld). Een halve liter bier kost 8-10 euro, in de staatswinkel ongeveer 3 euro per stuk. Uit eten kostte mij tussen de 20 en 30 euro voor eenvoudige hoofdgerechten. Boodschappen doen en zelf koken is natuurlijk veel goedkoper.

Ten aanzien van het kamperen moet ik zeggen dat me dat echt heel goed bevallen is. Alle campings die we gehad hebben hadden een overdekte ruimte om te zitten en te koken. Alles is ingericht op nat weer en je kunt eigenlijk overal je kleren wassen en drogen. We hadden wel geluk met het weer en hebben niet veel regen gehad voor IJslandse begrippen.

Het mooiste van de reis vond ik Kerlingarfjoll. Daar komen niet veel toeristen en heb je met regelmaat het gevoel alleen op de wereld te zijn. Via Highland Base at Kerlingarfjöll vind je de camping waar ik ben geweest. Ze hebben ook een hotel. Echt de moeite waard.

Verder vond ik het bezoek aan de Askja krater echt fantastisch. Dat deden we met een dachtocht vanuit Myvatn en zou echt een geniale offroad motordag zijn. De camping daar was https://myvatnaccommodation.is/en/ en daar hebben ze ook guesthouses.

Jokursarlon was ook mooi, maar daar stikt het echt van de toeristen. Dat maakte voor mij de ervaring net wat minder. Verder zie je eigenlijk overal mooie dingen in IJsland. Ik vind het echt een enorme aanrader om naartoe te gaan.
 
Vooral de 'excursies' zijn duur. Van de Blue Lagoon tot een tocht met een superjeep over een gletsjer: 100 euro pp. per excursie. Perfect verzorgd en goed Engels commentaar. Maar t'is prijzig...........

Hier het korte filmpje van het RC bootje en Gopro over het meer van Jökulsárlón:

 
In 2016 hebben wij 15 dagen rondgetrokken in IJsland. Geweldige ervaring, wel met de auto en in B&B's.
Landschappen die je nergens anders ziet, de natuur is overweldigend en staat nu nog in mijn geheugen gegrift.
Ja, het is duur, er is altijd wind en je mag alleen de ringweg met een niet-4x4 berijden, maar zoals hier al eerder gezegd, het is de moeite meer dan waard. Wij gaan er beslist nogeens heen.
 
Misschien niet het antwoord wat je zoekt maar toch, ik ben zelf ook aan het kijken om die kant op te gaan volgend jaar. Maar dan wel met de tent omdat ik alleen nog meer kwijt ben voor een kamer als met meerdere. En dan lijkt mij de campingcard ideaal Camping Card IJsland 2021 - Troll Travel
Verder volg ik dit topic even wie weet komt er iets voorbij wat ik gezien moet hebben ;)
En, vlot het wat met de voorbereiding? Ik ben ook zinnens met de tent te gaan, ergens juni/juli. Misschien komen we mekaar wel tegen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan