Motorreis naar Praag, suggesties?

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Hoi,

Ik wil deze herfstvakantie met mijn vriendin naar Praag, mijn dame achterop, alleen het broodnodige mee en daar een hotel of hostel boeken.

Het idee is om de trip in twee dagen te doen, ergens bij de grens wil ik overnachten bij een gasthof.

Heeft iemand suggesties voor interessante locaties om te bezoeken langs de route, en voor de reis zelf? Mooie routes om te rijden zonder direct honderden kilometers om te rijden?

Verdere reistips zijn ook welkom, het wordt de eerste lange motorreis voor me.
 
Kan je niet helpen wat betreft de rit ernaartoe, maar Praag is zeer de moeite waard! Mooie plekjes (burcht, uitkijktoren, Joodse wijk, etc etc) en leuke kroegjes/restaurants (Bodequita del Medio (cubaanse bar), Ambiente Braziliaans restaurant, Lemon Leaf thai) Ik kan je nog zat vertellen, maar dan vervuil ik je topic teveel...

Vorige winter 2 keer een maand gezeten voor m'n werk, erg genoten daar.
 
Misschien een rare tip op een motorforum, maar ik zou zeggen laat de motor thuis, neem een goedkope vlucht en geniet volop van Praag! De weg ernaar toe is slecht, gevaarlijk en voor een eerste motorreis niet echt geschikt. Verder kun je met een motor in Praag zelf ook niks en bovendien is alles op loopafstand.
 
Naumberg is een mooie tussenstop, jeugdherberg daar is prima. Stadje zelf is ook gemoedelijk.

praag zelf is omgeven door kleine dorpjes waar je weleens een pension kunt vinden, wel handig als er een buslijn langs loopt ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien een rare tip op een motorforum, maar ik zou zeggen laat de motor thuis, neem een goedkope vlucht en geniet volop van Praag!

Nee, vind ik geen rare tip. Over het algemeen kun je voor citytrips het beste met het vliegtuig gaan en ter plekke het OV nemen. De meeste bezienswaardigheden van Praag zijn in het centrum en prima te voet te doen:

Het kasteel + kasteeltrappen + Don Vito-kathedraal + het "Gouden Straatje"
(allemaal bij elkaar)
Mucha-museum (grondlegger van Jugendstil)
Kafka-museaum (schrijver uit Praag, een van de grootste Duitstalige schrijvers)
Kerk van de heilige Cyriel en Methodius (minder bekend, maar zeer interessant als je je interesseert voor de Tweede Wereldoorlog)

Mocht je toch met de motor gaan, blijf dan niet alleen in Praag zitten maar toer dan door de Bohemen en Moravië, erg mooi naar het schijnt. Helaas geen tips voor je wat dit betreft
 
Zijn een paar weken terug door Praag gereden met de motor, omdat het op onze route lag. Redelijk druk en daar in de buurt zijn veel snelwegen van betonplaten, dus boenk boenk boenk. Met de motor er naartoe lijkt me geen probleem, als je op voorhand een hotel zoekt met een garage. Maar volgens mij kun je net zo goed met het vliegtuig gaan.....
 
Zijn een paar weken terug door Praag gereden met de motor, omdat het op onze route lag. Redelijk druk en daar in de buurt zijn veel snelwegen van betonplaten, dus boenk boenk boenk. Met de motor er naartoe lijkt me geen probleem, als je op voorhand een hotel zoekt met een garage. Maar volgens mij kun je net zo goed met het vliegtuig gaan.....
Met het vliegtuig is niet zo leuk als met de motor :)
 
Misschien een rare tip op een motorforum, maar ik zou zeggen laat de motor thuis, neem een goedkope vlucht en geniet volop van Praag! De weg ernaar toe is slecht, gevaarlijk en voor een eerste motorreis niet echt geschikt. Verder kun je met een motor in Praag zelf ook niks en bovendien is alles op loopafstand.

Wegen slecht?
Dat valt toch wel mee :?
Nou ja, als je de binnenlanden in trekt misschien wel ja,
maar zelfs daar ben ik geen onoverkomelijke dingen tegen gekomen.

Natuurlijk heb je in Praag zelf niet zo veel aan je motor,
maar da's niet erg, want je parkeert m gewoon bij je hotel,
en doet de rest lopend of met OV. (afhankelijk van de lokatie van je hotel)
 
Je zou de snelweg van dresden naar praag kunnen nemen. Deze is een paar jaar geleden aangelegd dus gloednieuw.
In het binnenland moet je idd uitkijken voor kuilen en richels in de weg.
 
Laatst bewerkt:
Zit een kerkje bij praag in de buurt/aan de rand met een kerk waarze botten van mensen hebben gebruikt als decoratie.

De hele kerk volmee behangen, zelf kroonluchters.
The Church of Bones - Sedlec Ossuary

Maaaarrrrrrr.... je kan naar Duitsland gaan als je een leuk ritje wil met een leuke stad als bestemming.


Tourism in Germany – travel, breaks, holidays schitterende route met mooie middeleeuwse dorpjes onderweg met eindbestemming praag :D, lijkt me ideal.

En The Romantic Road romantische strasse (zoiets) moet ook waanzinnig mooi zijn. Zag een motor programma op een Discovery die de route reed en in Rothenburg uitkwam.. alsof je zo in de middeleeuwen in reed.. kwam wat een mooi stadje *O* :9~ :}
*O*


Walk near Rothenburg o.d. Tauber - Google My Maps Zie je het stadje, moet je ff streetview poppetje aanklikken links in de map en dan naar de straat slepen.
 
Laatst bewerkt:
2 jaar gelden zijn we op de enfield door tsjechie heen gereden.. het wegdek is er niet slechter dan in de ardennen. Je kan er gewoon lekker heen, zet je motor bij het hotel neer en verken daar met de voet en o.v de stad.
 
Midden in praag heb je een hostel voor een 10'tje per nacht :) Het enige wat er echt goedkoop is is alcohol....

Voor geen goud ga ik in een hostel zitten.
Harige gasten die naar oude groenten ruiken en die filosofisch lullen als ze zat zijn om vervolgens de hele nacht lopen te snurken.

Gewoon een hotelletje pakken, met je eigen prive wctje en douche.
En je kan natuurlijk rustig palen zonder dat hippies en ander werkloos tuig meegluren :X
En je wakker houden met gesnurk.
 
Laatst bewerkt:
de vraag is wil gaten in de weg opslokken met een k100?

en wat is er zo gevaarlijk precies?

Een K100 kan niet goed tegen gaten in de weg is mijn ervaring, als je snelweg naar Praag neemt via Dresden kom je geen gaten tegen dus dat is niet het probleem.
Hostels zijn nog steeds ingericht op rugzak toeristen en bieden zelden een veilige plek voor de motor aan, het is dan ook een beter idee om net buiten de stad een hotelletje te zoeken waar een garage bij zit of een binneplaats of zo. De motor in de straat neerzetten kan natuurlijk wel maar geeft niet zo'n rustig gevoel, anderzijds heb ik mijn K100 probleemloos gestald in de straat in Moscow, Kiev en Riga.
 
Voor geen goud ga ik in een hostel zitten.
Harige gasten die naar oude groenten ruiken en die filosofisch lullen als ze zat zijn om vervolgens de hele nacht lopen te snurken.

Gewoon een hotelletje pakken, met je eigen prive wctje en douche.
En je kan natuurlijk rustig palen zonder dat hippies en ander werkloos tuig meegluren :X
En je wakker houden met gesnurk.

Niet zo overdrijven! Hostels zijn best wel gezellig en je leert mensen uit alle windstreken kennen, ik heb de laatste jaren veel in verschillende Hostels gebivakkeerd en dat beviel me best.
OK wil je privacy dan kun je beter inderdaad een hotel pakken.... met zijn tweeen is dat ook wel te doen.
 
Niet zo overdrijven! Hostels zijn best wel gezellig en je leert mensen uit alle windstreken kennen, ik heb de laatste jaren veel in verschillende Hostels gebivakkeerd en dat beviel me best.
OK wil je privacy dan kun je beter inderdaad een hotel pakken.... met zijn tweeen is dat ook wel te doen.

Is ook niet serieus bedoeld :), maar klopt wel in grote lijnen :)
 
Thanks tot zover! Hostel/hotel ben ik zelf nog niet zo uit, vind de privacy van een hotel fijn, maar een hostel kan ook interessant zijn.

We willen bij Bamburg overnachten, dan de volgende dag het tweede stuk afleggen.
 
Zie dat er al zat tips zijn... Ik heb zelf in een wat duurder hotel (diplomat hotel) gezeten (baas betaalde), zo'n 80 euro per nacht... is waarschijnlijk boven je budget, maar wel erg prettig en je kan in de kelder parkeren...
Motor in de stad is niet echt handig, metrostelsel is goed en niet duur en veel is op loopafstand.
Zat toevallig gister zelf ff te kijken via bookings.com, dat hotel kost 165 euro voor 3 nachten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan