Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
[beetje off-topic]zo...vandaag een ritje gemaakt naar Schiedam, voor nieuwe voorveren en keerringen. heen was het voor mijn gevoel maar zwabberen. met een groepsinkoop-actie van het PanEuropean-forum bij Hyperpro progressieve veren besteld, en die werden er vandaag in gezet, samen met nieuwe oliekeerringen. zo, dat scheelt ècht! voorheen had ik na 1 à 1,5 uur al zere klauwen, van het steeds maar corrigeren en het voor mijn gevoel licht zwabberen van de voorkant. om 1 uur vanmiddag zat de boel weer in elkaar en ik ben nu pas thuis. Mensch! wat een verschil...terug lekker binnendoor Zuidholland gereden en veel motorrijders tegengekomen (en uiteraard gezwaaid). heerlijk, zo'n goeie fiets voor de deur!

ik heb nu wel het idee dat ik alles wel gehad heb wat er te vervangen was: distributieriem, balhoofdlagers, achterveerpoot, voorveren, vorkkeerringen, olie+filter, koelvloeistof...eigenlijk alleen mijn luchtfilter nog)

ik zie me volgend jaar wel met deze motor (weer) naar de Vogezen of Schotland gaan. heerlijk gereden, vanmiddag!

[/off-topic]
 
Gefeliciteerd W013! Geniet er van!

@Daglop3r: spannend!! Succes.

@Mattor, yep, foutjes mag je nog heel veel maken natuurlijk tijdens je lessen! Daarvoor heb je ook lessen in the first place. Ik ben in ieder geval soms in heel erg drukke verkeers situaties nog wel een beetje angstig als ik "ingeblikt" zit. Ik heb zo een situatie nog niet mee gemaakt op de motor. Dus ben benieuwd hoe ik daar op ga reageren. Ook dat leer ik vanzelf :Y .
Komt vanzelf, ervaring geeft vertrouwen. Daarbij, ik 'vang' zo vaak fouten van andere weggebruikers op, als ik dan een keer iets verkeerds doe vangt iemand anders dat wel weer op. Verkeer is geven en nemen wat dat betreft.
 
Hehe, eindelijk een datum voor mijn AVB examen.

[Jasperge]
Lessend rijbewijs: (A2)
Eerste rijles: 23 April 2016
Theorie: 30 Juni 2016
AVB: 15 Augustus 2016
AVD:-
Rijschool: Rijschool De Munck (Dordrecht/Zwijndrecht)
Lesmotor: Honda CB600(25KW)

Het lijkt volgens de gegevens wel erg lang te duren voordat je examen mag doen, klopt dat?
 
vooral als je de datum 1e rijles ziet. hopelijk wordt hij niet door de rijschool aan het lijntje gehouden... want 4 maanden over Avb is wel erg lang.
 
vooral als je de datum 1e rijles ziet. hopelijk wordt hij niet door de rijschool aan het lijntje gehouden... want 4 maanden over Avb is wel erg lang.


Mijn eerste rijles was in november en op 4 april me avb gehaald. Kwam mede dat ik oefeningen niet 100% uit kon voeren en lange wChttijd. Heb voor me avb examen daarom ook avd lessen gehad
 
Ik begin nu trouwens wel een klein beetje nerveus/zenuwachtig (het is maar net hoe je het wilt noemen) te worden voor mijn AVD examen aankomende dinsdag! :X Hebben jullie nog tips?
 
Eigenlijk geen nieuwe tips in vergelijking met wat er al staat. Ik was ook erg zenuwachtig en ik heb, bij aanvang van het examen, gewoon geprobeerd te denken: Boeiend, ik ga lekker rijden, precies zoals ik met lessen deed en ik zie het wel. Dat werkte aardig, ik heb bewust niet naar de examinator gekeken in mijn spiegels en gewoon mijn eigen ritje gereden en de stem als navigatie beschouwd. Dat werkte voor mij goed.
 
Terugkomend op het andere bericht:

Zwetje
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 30 mei 2016
Theorie: Gehaald
AVB: 10 juni 2016
AVD: 07 juli 2016
Rijschool: A.R.M. Leiderdorp
Lesmotor: Honda CBF500

4 maanden voor een AVB vind ik persoonlijk ook lang, ondanks de drukte. Ik denk dat het bij elke rijschool druk is. Een rijschool doet gewoon plekken inkopen, dus zou toch sneller dan 4 maanden plek moeten hebben.
 
Ohja, die ben ik ook vergeten in te vullen, bij deze:

Daan201
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 30 april 2016 (Motoport opstapdag) eerste echte les: 3 mei 2016
Theorie: 31 Mei 2016 (Gehaald)
AVB: 2 Juni (Gehaald)
AVD: 12 Juli
Rijschool: VTT (Hengelo (OV))
Lesmotor: Kawasaki ER-6N (35kW)
 
Daan: Avd stelt niks voor (het is achteraf makkelijk praten, ik weet het). het is niks meer dan een fijn stukje rijden, en het is voorbij voor je het weet. aan het begin even wat gelul over Bravo-A en een ogentest, en daarna het rij-deel van je examen dat net wel/net niet een half uurtje duurt. houd de auto van de examinator niet in de gaten, daar ga je ongewoon voorzichtig van rijden. gewoon rijden alsof je les hebt. laten zien dat je motorrijder bent. tijdens je examen krijg je waarschijnlijk nog 1 bijzondere verrichting: de stop&go. dat betekent dat je de instructie krijgt om 'ergens in de straat' te parkeren en weer weg te rijden. dat is om te kijken of je goed (genoeg) kijkt.

onthoud dit: het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen 'ineens' anders gaat rijden. dus lekker vlot doorrijden, zoals je het nu ook doet.

bedenk: de examinator en instructeur zitten jou echt niet de hele tijd in de gaten te houden. ze zitten met elkaar te ouwehoeren over b.v. de viooltjes die de examinator net in zijn tuin heeft gezet, of zo. enige moment dat ze je in de gaten houden: als de doorstroming van het verkeer stagneert, of als er getoeterd wordt. dan is het: 'komt dat door de examenkandidaat? nee, okee, niks aan de hand...'. en het laatste wat een examinator wil is dat hij jouw snufferd nog een keer ziet, voor een her-examen :)
 
houd de auto van de examinator niet in de gaten, daar ga je ongewoon voorzichtig van rijden. gewoon rijden alsof je les hebt. laten zien dat je motorrijder bent. tijdens je examen krijg je waarschijnlijk nog 1 bijzondere verrichting: de stop&go. dat betekent dat je de instructie krijgt om 'ergens in de straat' te parkeren en weer weg te rijden. dat is om te kijken of je goed (genoeg) kijkt.

onthoud dit: het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen 'ineens' anders gaat rijden. dus lekker vlot doorrijden, zoals je het nu ook doet.

:)
Kijk bij ons in België rijdt de examinator mee op de motor. De instructeur mag ook meerijden maar dan alleen als hij ook met de motor is. Voordeel van de examinator die meerijdt op de moto is dat hij je overal kan volgen. Bij mijn examen kreeg ik al na 20 minuten een schouderklopje aan het stoplicht en de vraag of ik van hieruit de weg terug wist naar het examencentrum. Bevestigd en hij zei rij maar terug zoals je alleen op de weg zou zijn maar hou je wel aan de verkeersregels. Dit was gewoon zalig.
 
Laatst bewerkt:
[beetje off-topic]zo...vandaag een ritje gemaakt naar Schiedam, voor nieuwe voorveren en keerringen. heen was het voor mijn gevoel maar zwabberen. met een groepsinkoop-actie van het PanEuropean-forum bij Hyperpro progressieve veren besteld, en die werden er vandaag in gezet, samen met nieuwe oliekeerringen. zo, dat scheelt ècht! voorheen had ik na 1 à 1,5 uur al zere klauwen, van het steeds maar corrigeren en het voor mijn gevoel licht zwabberen van de voorkant. om 1 uur vanmiddag zat de boel weer in elkaar en ik ben nu pas thuis. Mensch! wat een verschil...terug lekker binnendoor Zuidholland gereden en veel motorrijders tegengekomen (en uiteraard gezwaaid). heerlijk, zo'n goeie fiets voor de deur!

ik heb nu wel het idee dat ik alles wel gehad heb wat er te vervangen was: distributieriem, balhoofdlagers, achterveerpoot, voorveren, vorkkeerringen, olie+filter, koelvloeistof...eigenlijk alleen mijn luchtfilter nog)

ik zie me volgend jaar wel met deze motor (weer) naar de Vogezen of Schotland gaan. heerlijk gereden, vanmiddag!

[/off-topic]

Nice, dat klinkt als t betere werk *D

@Daan201: geniet ervan, leuk dat zo'n man achter je aanrijdt, maar jij mag gewoon lekker een stukje gaan rijden. Snap de zenuwen, en dat snapt de examinator ook heus wel. Paar keer diep ademhalen en gewoon lekker met de motor op pad ;) komt helemaal goed.
 
Van mij uit beetje off-topic...
Vandaag lekker een stuk gaan rijden achterop, begin nu echt te merken dat het wel een grof verschil is of je zelf het stuur in handen hebt of dat je achterop meerijdt. Vond en vind het wel nog steeds leuk, maar begin steeds meer mijn pa te snappen met zijn: als je ooit zelf rijdt, snap je eindelijk waarom ik nooit meer achterop ben gaan zitten.

en dan het beetje on-topic... met vriendlief dus onderweg de kansen gegrepen om de snelle slalom te doen en op een lege weg achterop de langzame slalom gedaan.... hij zag bij de vorige les dat ik hem bijna had en dus hebben we hem vandaag meegepakt om het gevoel vast te houden.
Enja nu...... nu duurt het heeeeeeeeel lang voor het donderdag is _O-
 
en, Daan: JIJ hebt het leukste vervoermiddel, de motor! de examinator en instructeur zitten opgesloten in een koekblik.

't is jouw feestje, maak er wat van!
 
Laatst bewerkt:
Zo als topic beheerder heb ik vrij weinig in dit topic gepost, dit komt waarschijnlijk dat dit afstudeer jaar erg druk voor mij was.
Maar dan nu wel de vraag wie dit topic van mij wil overnemen :)

Dus wie lijkt het leuk om de OP in deeltje 13 een bij te houden en mensen tips en tricks te geven? *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de tips! Ze hebben geholpen, ik kan jullie namelijk mededelen dat ik zojuist mijn AVD examen gehaald heb WHOOHOOOOO *O* *O* *O* *O* *O* *D :] :]

Deze kan dus ook aangepast worden:
Daan201
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 30 april 2016 (Motoport opstapdag) eerste echte les: 3 mei 2016
Theorie: 31 Mei 2016 (Gehaald)
AVB: 2 Juni (Gehaald)
AVD: 12 Juli (Gehaald)
Rijschool: VTT (Hengelo (OV))
Lesmotor: Kawasaki ER-6N (35kW)
 
Dankje, was wel donders zenuwachtig van tevoren. Dat was ook te merken aan de voorafgaande les, paar domme foutjes gemaakt, niks ernstigs ofzo maar het is natuurlijk niet erg lekker voor je (toch al niet zo hoge) zelfvertrouwen :P. Het examen zelf ging wel aardig, toen ik eenmaal aan het rijden was werd ik snel veel relaxter. De examinator had alleen een puntje over mijn bochtenwerk, wil soms nog iets te wijd uitkomen. Daar gaan we dus zonder instructeur aan werken 8-). Nu hopen dat de gemeente Hengelo zo snel mogelijk mijn pasje klaar heeft!! :X Daarna eindelijk lekker rijden!!! :] :] :]
 
Mijn eerste rijles was in november en op 4 april me avb gehaald. Kwam mede dat ik oefeningen niet 100% uit kon voeren en lange wChttijd. Heb voor me avb examen daarom ook avd lessen gehad

Het is een combinatie van een lange wachttijd bij het CBR en maar 1 les per week volgen. Ook al vind ik het ook vrij lang duren om eerlijk te zijn. Wel is het zo dat ik nu ook AVD lessen ga krijgen zodat ik niet onnodig veel AVB lessen heb.
 
Ik moet weer poosje wachten, nu vanwege de vakantie van instructeur. Maar zit precies tussen AVB en AVD in, dus opzich zijn er geen tips/tricks die ik echt verleer zeg maar. Dat scheelt dus wel!
 
Zo als topic beheerder heb ik vrij weinig in dit topic gepost, dit komt waarschijnlijk dat dit afstudeer jaar erg druk voor mij was.
Maar dan nu wel de vraag wie dit topic van mij wil overnemen :)

Dus wie lijkt het leuk om de OP in deeltje 13 een bij te houden en mensen tips en tricks te geven? *O* :]
Hoeveel werk heb je er per week aan? En tips/tricks kan ik als lesnemende nog niet echt geven, maar ik wil het stokje bij niet teveel werk wel overnemen.
 
Gefeliciteerd aan de geslaagden! Jullie mogen vast :( :)

Ik mag morgen nog een keer en dan vijf weken niet, ook i.v.m. vakantie. Maar als dat dan ook voorbij is duurt het nog slechts anderhalve week en dan de AVD...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan