Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
@InZane: goed dat je weer begint! er is in de tussentijd wel het een en ander veranderd. ik denk dat er indertijd geen Avb-examen was, of wel? veel plezier met de lessen, in ieder geval!

De examens waren toen nog niet gesplitst inderdaad, dus dat is een grote verandering. Ik weet niet hoeveel invloed dit heeft op het aantal lessen dat je moet nemen..
Wel jammer dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen. Ik had toen namelijk al mijn theorie op zak en praktijkexamen was al aangevraagd :(
 
@GMacD

thumbs-up-2.jpg


Avb is effe lastig, maar hopelijk sluit de instructeur de Avb-lessen af met een ritje door het verkeer. zodat je ook al wat kennis hebt over hoe je te 'gedragen' in het verkeer, als je met Avd verder gaat.
 
Laatst bewerkt:
Nou, na hier een jaartje of 13 niet te zijn geweest, meld ik me maar weer :)
In maart 2003 ben ik begonnen met lessen, maar heb het door medische redenen niet af kunnen maken (mocht een jaar niet rijden). Daarna heb ik het jarenlang laten liggen door andere prioriteiten, zoals samenwonen, trouwen, kinderen, enz. Maar elk voorjaar begint het weer te kriebelen en dus nu de knoop maar weer doorgehakt.
Aanstaande dinsdag ga ik weer beginnen met lessen en ik heb er rete-veel zin in! :)

Hoi InZane :W Ben benieuwd naar je les a.s. dinsdag. Laat ff weten hoe het is gegaan! ;)
 
waarom spannend? alleen omdat er een auto met examinator achter je aan rijdt? de examinator wil niks liever dan dat jij je rijbewijs haalt (anders ziet hij je nóg een keer....). het examen is 'gewoon een fijn stukje rijden', en bedenk: JIJ hebt het leukste voertuig, de motor. en denk nou niet dat de examinator je voor de volle 100% van de examentijd in de gaten gaat houden. die zit waarschijnlijk met je instructeur te ouwehoeren over de viooltjes die hij vorige week in de tuin heeft geplant. alleen als het verkeer stokt of er wordt getoeterd, kijkt hij even of dat door jou komt. het liefst heeft hij dat je hem 'zoek' rijdt. tijdens het examen krijg je in ieder geval nog 1 BV: de 'stop&go'. je wordt gevraagd om 'ergens in de straat' (of parkeerterrein langs de snelweg, in mijn geval) langs de stoeprand te stoppen en weer weg te rijden. daarmee willen ze controleren of je wel goed (genoeg) kijkt.

gewoon rijden zoals je tijdens een les rijdt. want, zoals mijn instructeur zei: 'het zou wel al te raar zijn als je tijdens en na je examen 'ineens' anders gaat rijden dan tijdens de lessen'. als het goed is, heeft je instructeur je al een (paar) keer examen afgenomen tijdens de lessen, zonder dat je het door had.

@InZane: goed dat je weer begint! er is in de tussentijd wel het een en ander veranderd. ik denk dat er indertijd geen Avb-examen was, of wel? veel plezier met de lessen, in ieder geval!

Kleine toevoeging: de Stop&Go zit niet in elk examen, dit is een af-en-toe-tje.
 
kan best kloppen, ja. net als een hellingproef. zelf niet gehad tijdens oefeningen of expliciet tijdens Avd-lessen/examen. maar hier in Hilversum genoeg heuvels waar een weg overheen ligt (Vaartweg, Bergweg, Sterrenlaan) om zoiets te oefenen.
 
+1, ik had hem ook niet.
@GMacD: Ook ik had gezonde spanning hoor voorafgaand aan m'n examen. Met de wetenschap hoe het is om een examenrit te rijden, ben ik het eens met saabert. Echter is dit allemaal nog niet zo makkelijk om over te nemen, zeker gezien de drang om te slagen met dit mooie weer! Probeer gewoon zodra je je helm opdoet een paar keer tegen jezelf te zeggen, daar gaan we, lekker stukje rijden. Fout(jes) maken mag, zolang je het goed oplost. Dan moet het goed komen. Heel veel succes!
 
+1, ik had hem ook niet.
@GMacD: Ook ik had gezonde spanning hoor voorafgaand aan m'n examen. Met de wetenschap hoe het is om een examenrit te rijden, ben ik het eens met saabert. Echter is dit allemaal nog niet zo makkelijk om over te nemen, zeker gezien de drang om te slagen met dit mooie weer! Probeer gewoon zodra je je helm opdoet een paar keer tegen jezelf te zeggen, daar gaan we, lekker stukje rijden. Fout(jes) maken mag, zolang je het goed oplost. Dan moet het goed komen. Heel veel succes!

Dat is inderdaad wat ze willen dat je doet, in ieder geval merkte ik dat bij rijles. Ik reed per abuis achter een auto aan op de rotonde aan terwijl ik er de eerste gelijk af moest, dus toen ik verder rond ging vroeg de instructeur wat ik ging doen en vertelde ik dat het een rondje voor het publiek was, hij kon lachen en ik loste het netjes en veilig op, en later wou ik een kruispunt op maar zag ik een fietser bijna over het hoofd, maar ook dat loste ik goed op en ik gebaarde van sorry, wat hij ook kon waarderen.
 
Inmiddels een week later en nog geen examen datum. Schijnt dat het CBR achterloopt met de examens afname in onze regio.. Ik baal in ieder geval wel dat het nog niet geplanned is.. Elke dag wachten is er één extra, terwijl het heerlijk weer is.

Ik heb 4 jaar scooter gereden maar dat gezeur om die putdeksels en wegenverf snap ik niet hoor. Ja die dingen worden glad met regenval maar als ik er recht overheen rijdt dan neem ik het niet zo nauw. Ik wil gewoon rijden :Y. Heb het met de scooter wel eens mee gemaakt dat hij dan een stapje opzij doet, daar leer je van maar als ik als een debiel al die rommel moet ontwijken van vind ik dat ook nergens op lijken...

Hmm ik kan me wel vinden in je verhaal. Maar je kan degelijk uitglijden op witte strepen (als je hard wegrijdt bij de rotonde lukt dat op de zebra zelfs met de auto). Die putdeksels vindt mijn instructeur ook niet zo indrukwekkend, je kunt nooit lang of ver glijden. Zeker als je er midden overheen gaat. Maar dat is allemaal al gezegd.

Wat ik zelf denk is dat putdeksels ontwijken een manier is om op het examen te controleren of je het wegdek in de gaten houdt. Op de snelweg ligt soms een stuk hout midden rijstrook tussen de autowielen. Zou je dat op tijd zien? Moet je dan wild uitwijken, omdat je het laat zag, of kun je adequaat reageren? Er liggen niet vaak genoeg stukken hout op de weg dat je dat kan toetsen op examen, maar putdeksels zijn er zat... Als je in je lessen leert 'putdeksels zijn van lava' en ze moet ontwijken op examen kunnen ze je alertheid daarop toetsen.

Voor het examen: Nog 4 weken, maar ik begin toch wel zenuwachtig te worden. Bemoedigende woorden ten spijt ben ik benieuwd of ik het ga halen. Voor auto was ik niet zenuwachtig, ik wist dat ik dat veilig kon. Dat gevoel krijg ik bij mn huidige lessen niet meteen, maar ik heb nog wel een paar lessen...
 
Vond een motor theorie cd van 2010. Zal ik daar nog mee kunnen oefenen of zijn de regels in de 6 jaar hierna erg verandert? Mijn boek is uit September 2012.
 
Deze website is best handig, zowel met vragen, maar ook de uitleg. Ik heb het gehaald zonder hulp van deze website, maar hij had het wel makkelijker gemaakt.

De regels zijn in die tijd niet zo veranderd, voor zover ik weet. Misschien wel de manier van examineren, maar als je de stof kent zak je niet op de manier van vragen.

Succes!
 
en zelfs met online-examens oefenen krijg je nog niet alle theorie voorgeschoteld. ik heb in het oefenen met theorie-examens NOOIT de vraag gehad over een volwassene met een kind achterop. en ja hoor: in het officiële examen had ik 'm. ik heb toen moeten gokken.

het oefenen is wel een goede hulp in de voorbereiding, maar het kan geen kwaad er een recent theorieboek naast te hebben.
 
Mijn boek is volgens mij wel redelijk alomvattend (Verjo).
Al heb ik na 1 x alles lezen, en de testexamens overal nog 11 tot 14 fout.
Zijn er wel een paar dingen waar ik gewoon even goed aandacht aan moet schenken zoals b.v voorrangsregels / trams.
 
Vond een motor theorie cd van 2010. Zal ik daar nog mee kunnen oefenen of zijn de regels in de 6 jaar hierna erg verandert? Mijn boek is uit September 2012.

De laatste versie ophalen bij je rijschool, boek kost iets van 26 euro en daarvoor kan je geen buil vallen.
Her-examen doen van je theorie en AVD omdat je de regels niet kent is veel duurder.
 
Vandaag mijn AVB gehaald *O* *O* .
De langzame slalom een keer herhaald maar daarna de elke oefening in one go.
Als je bezig bent gaat het echt snel voorbij.
Alle 8 van de rijschool vandaag geslaagd.

Tinnman
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 13-02-2016
Theorie: 04-02-2016
AVB: 17-03-2016
AVD: -
Rijschool: A2 motorpoint
Lesmotor: Yamaha XJ6
 
Voor het examen: Nog 4 weken, maar ik begin toch wel zenuwachtig te worden. Bemoedigende woorden ten spijt ben ik benieuwd of ik het ga halen.

Zeg Maartenn, "benieuwd of ik het ga halen" klinkt al niet erg bemoedigend -O- Dat moet beter; misschien iets in de trant van "Ik ga die lesmotor toch wel missen..." :Y
 
examen --> 'gewoon een fijn stukje rijden'!!

al vaker gezegd: denk nou niet dat de examinator je de hele rit in de gaten houdt. hij kijkt alleen even op als het verkeer vertraagt of als er getoeterd wordt. voor de rest zit-ie gewoon te ouwehoeren met je instructeur over de viooltjes die hij vorige week in de tuin heeft gepland.
 
Zeg Maartenn, "benieuwd of ik het ga halen" klinkt al niet erg bemoedigend -O- Dat moet beter; misschien iets in de trant van "Ik ga die lesmotor toch wel missen..." :Y

Hier heb je een punt op zich. Zelf had ik gisteren AVD, mag helaas alleen nog een tijdje gebruik maken van de lesmotor :(

Had heel erg last van nervositeit en dat zorgde ervoor dat ik bepaalde dingen verkeerd inschatte. Ach ja, volgende keer beter en dan zorgen dat we wel zelf de weg op mogen om te :]
 
Allen,
Ben vanmiddag geslaagd!! Morgen nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente!
Het is idd gewoon een stukje rijden, alles ging lekker afgezien bij 1 kruispunt, zag een fietser wat later maar had niet zodanig invloed op hem of de rest van het verkeer.. Slordigheidje die mij vergeven werd.
Ga het vieren met een mooie fles whisky die ik nog moet openen haha
Nog bedankt voor alle succes wensen en tips die ik mee mocht lezen/krijgen hier in het topic.
Natuurlijk veel succes en plezier aan de mensen die nog lessen!
Groeten,
Gino
 
Zeg Maartenn, "benieuwd of ik het ga halen" klinkt al niet erg bemoedigend -O- Dat moet beter; misschien iets in de trant van "Ik ga die lesmotor toch wel missen..." :Y

Klopt! Ik kan redelijk mijn eigen presteren beoordelen. Als ik ga afrijden zoals ik nu rijd heb ik niet voldoende vaardigheden en vertrouwen in huis om als baas in het verkeer op te treden. Ik heb nog 4-6 lessen, afhankelijk van hoe het gaat, en daar kan veel in gebeuren wat mij betreft. Ik hoop over 1 a 2 weken het gevoel te hebben dat ik voor mijn autoexamen en voor mijn AVB (en al m'n andere examens die ik gehaald heb trouwens) had: laat maar komen, eitje! Dan presteer ik op m'n best en ga ik t halen. Zo niet, nog een paar lesjes en een herkansing. Heb ik t ook voor de zomer hoor, alleen wat centjes lichter. (en dan wordt t dus een klein brommertje ;) )

Wolfje, kut man! Klote dat juist die nervositeit je de das om doet, want dat heb je in het verkeer normaal niet. Mag je snel herkansen? Nog voor de ex-lessersrit? Succes alvast! -O-

GMacD juist gefeliciteerd!!! *O*
 
Nee inderdaad, dat is erg lastig. Heb nog geen nieuwe datum.

Het is m'n bedoeling om dat pasje toch wel voor de zomer op zak te hebben, dus we blijven positief en gaan ervoor :) Dan maar in twee pogingen.

Enne GMacD, van harte :)
 
Laatst bewerkt:
Hier heb je een punt op zich. Zelf had ik gisteren AVD, mag helaas alleen nog een tijdje gebruik maken van de lesmotor :(

Had heel erg last van nervositeit en dat zorgde ervoor dat ik bepaalde dingen verkeerd inschatte. Ach ja, volgende keer beter en dan zorgen dat we wel zelf de weg op mogen om te :]

Toch even een riem onder het hart steken (net als iemand dat voor mij deed). Balen dat je het gister niet hebt mogen halen; het blijft een momentopname, en dat maakt het voor de zenuwlijers onder ons nèt ff lastiger :/ Het feit dat je het zo graag wilt helpt natuurlijk ook niet... :X

Komt goed. Je weet het zelf al, maar ... komt goed. Dat pasje is 't het geld wel waard 8-)

Allen,
Ben vanmiddag geslaagd!! Morgen nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente!

Van harte gefeliciteerd GMacD!! *O* *O* Misschien een idee om volgende maand mee te rijden met de ex-lessers meetup...? :j
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan