MPR als vervanger van een MEZ4

Martijn-V4

Die hard MF'er
15 mei 2005
759
0
Den helder
Ik wil graag voor de vakantie een nieuwe achterband maar gezien het feit dat de Metzeler MEZ4 niet meer gemaakt word zit ik er aan te denken een Michelin Pilot Road achter te monteren, is dit een wijs besluit met voorop een metzeler (mez4 of mez6 ik weet het even niet) waar nog maar 4000km op staan (en die nog lang niet aan de beurt is) of is dit echt een no-no.
 
Ik zie net dat ze op novarota.nl gewoon MEZ4's op voorraad hebben, ik ga nog eens verder mijn licht opsteken.
Maar toch, is het vanuit een objectief/technisch oogpunt veilig als je met zo'n combinatie rondrijd? Ik heb ook een tijd met achter een MEZ4 en voor een BT45 battleax rondgereden en nooit iets negatiefs ervaren (subjectief).
 
Combi van MPR en MEZ4 had ik ook tijdelijk. Deze combi kan best, ook volgens deze. Hoewel het beter aanvoelde toen ik weer voor én achter op hetzelfde merk stond. Zit deels tussen de oren, denk ik, omdat je hoort/leest dat je merkschoensel beter niet kunt mixen. Voor mij is de MPR trouwens top! :] *O*
 
Ik zie net dat ze op novarota.nl gewoon MEZ4's op voorraad hebben, ik ga nog eens verder mijn licht opsteken.
Maar toch, is het vanuit een objectief/technisch oogpunt veilig als je met zo'n combinatie rondrijd? Ik heb ook een tijd met achter een MEZ4 en voor een BT45 battleax rondgereden en nooit iets negatiefs ervaren (subjectief).
Waarom weer kiezen voor die ouderwetse band, als er een veel beter, moderner alternatief is, wat je dus zelf al noemt, die Michelin! Is wel wat extra geld waard hoor...
 
MPR en MEZ6 Roadtec zijn allebei erg goed. Ik zou niet te hard achter een MEZ4 aangaan (behalve als je heeel erg goedkoop kunt krijgen) want die zijn (vooral) met natte grip niet meer te vergelijken met genoemde alternatieven. Conti Roadattacks moeten ook erg goed zijn en zijn gunstig geprijsd.

Mixen van banden die ongeveer in hetzelfde doel-segment liggen (toer, sport-toer, sport etc) is zelden een probleem, al zijn banden wat betreft grip-verhouding voor / achter, opwarmkarakteristiek, stijfheid en soms zelfs profiel (zoals de Roadtecs) beter afgestemd als ze als paar worden gebruikt. Twee "matige" banden voor/achter van hetzelfde type kunnen zelfs beter functioneren dan wanneer je 1 van die banden vervangt voor eentje die in theorie "beter" is. Maar zolang je geen nieuwe snelheidsrecords wilt vestigen zou ik er niet wakker van liggen ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor je rijplezier en vertrouwen zou ik de voorband meewisselen :Y En zoals al eerder gezegd hier, de moderne banden zijn een veel beter alternatief dan die veredelde molenstenen die ze Z4 noemen.
 
Duidelijk, het verhaal molenstenen/ouderwets is subjectief maar dat is een te verwachten reactie. Motorrijden is tenslotte een en al emotie (mijn insteek). Technish/objectief gezien is het dus geen probleem om een achter een MPR te monteren met aan de voorkant een MEZ4.

Dank voor de subjectieve (zoals het een goed motorrijder betaamt) antwoorden.
 
Nou ja, mijn onderbouwing voor de molenstenen: wazig rijgedrag en wielspin in de derde versnelling bij half gas op een lichtelijk vochtig wegdek... en bijvoorbeeld met een pilot power op een zeiknat wegdek in de eerste versnelling een wheelie... dan geeft het aan wat ik van de Me Z4 vind ;)
Oftewel tottaal geen vertrouwen in een band en als motorrijder moet je ten alle tijden het volste vertrouwen in je banden kunnen hebben in elke situatie.
 
Mee eens. De Mez4 is met afstand de slechtste band waar ik ooit op heb gereden. Héél weinig grip zo gauw het ook maar ff koud en/ of nat wordt, ze geven ook verhipte weinig waarschuwing als de grip op is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan