Muziek luisteren en oren beschermen op motor 2016

Ceta

Rookie
5 feb 2016
4
0
Beste allen!

Ik heb mij zojuist geregistreerd omdat ik reeds enkele maanden opzoek ben naar een degelijk systeem om muziek te luisteren op mijn motor en dit zonder mijn oren te beschadigen door het windgeruis/luide muziek.

Gezien de tientallen relevante topics dateren van enkele jaren terug wil ik jullie mening van heden ten dagen aanhoren.

Mogelijkheid 1.
Variphone heeft bijvoorbeeld op maat gemaakte doppen die het windgeruis wegfilteren met ingewerkte stereo speakers. (350,00 euro)
Deze worden gebruikt door racepiloten.

Andere merken hebben ook zulke dingen maar volgens een onderzoek van testaankoop enkele jaren terug staken de geluidsdempende doppen voor algemeen gebruik er met kop en schouders bovenuit. Vandaar ik enkel dit merk benoem.

Mogelijkheid 2.
Kan ik misschien beter op maat gemaakte geluidsdempende doppen laten maken (bijvoorbeeld de V-sil van variphone). En dan een helm met communicatiesysteem/gewone speakertjes aanschaffen?

Mijn vraag is, laten die speciale doppen voldoende geluid door zodanig je je muziek niet op het maximum moet zetten en zo de rest van het omgevingsgeluid overstemd?

Het communicatiesysteem/gewone speakertjes zouden dan wel via bluetooth of kabeltje met mijn gsm moeten verbonden worden zodoende ik mijn muziek via spotify zou kunnen beluisteren.
Het zou op termijn ook de bedoeling zijn om een gps op mijn moto te installeren dat ook via dit systeem zou functioneren. Bellen of communiceren met andere bestuurders is momenteel niet echt nodig....

Heeft er iemand ervaring met deze mogelijkheden of tips voor mij (dan vooral over de communicatiesystemen)?

Liefst niet de te technische kant opgaan want als ik vorige topics lees hoor ik het donderen in Keulen :p...

Alvast bedankt voor de moeite!!
 
Heey, ik heb zelf Noizzes oordopjesen ga 1 dezer dagen een Sena smh-5 fm kopen... Dus een beetje dezelfde vragen😂 Maar zo gauw als ik het geprobeerd heb, laat ik het je weten of het wil👍👍
 
Ik heb een tijdje geleden oordoppen gekocht met kleine speakertjes erin, gevonden via hier ergens op het forum. Dingen 2 keer geprobeerd maar de kwaliteit was om te janken, en ze lieten best wat omgevingsgeluid door.

Ik zing gewoon maar zelf tegenwoordig *O*
 
Ik heb altijd oordoppen in tijdens het rijden.
Gewoon van €10,- die ze tegenwoordig ook bij de Kruidvat verkopen.
Daarbij speel ik muziek af tijdens het rijden via mijn ingebouwde intercom van UClear.
Werkt super!!! Ook bij 170 km/h.
Voordeel, je kunt er nog mee bellen ook tot 120km/h. Daarna wordt het voor de andere kant slecht te verstaan.
De muziek is bijzonder goed te horen.

En aangezien deze geen microfoon hebben (die zitten verwerkt in de speakers) heb je ook niet steeds zo'n schuimrubber bult in je mond zitten.

Ik ben mega enthousiast over deze oplossing.
 
ik heb op maat gemaakte doppen in combinatie met een scala rider, werkt perfect. bellen is ook prima. en als je muziek luistert ben je zowiezo al een compromis aan het maken aangaande het omgevingsgeluid. ik vind het heerlijk rijden met muziek aan!
 
ik heb op maat gemaakte doppen in combinatie met een scala rider, werkt perfect. bellen is ook prima. en als je muziek luistert ben je zowiezo al een compromis aan het maken aangaande het omgevingsgeluid. ik vind het heerlijk rijden met muziek aan!
Dit is wat ik zoek! Compromis omgevingsgeluid/muziek en toch oordoppen.
Kan U mij zeggen welk merk doppen U heeft laten maken?
 
Heey, ik heb zelf Noizzes oordopjesen ga 1 dezer dagen een Sena smh-5 fm kopen... Dus een beetje dezelfde vragen😂 Maar zo gauw als ik het geprobeerd heb, laat ik het je weten of het wil👍👍

Ik heb die dopjes icm een Cardo systeem...

het moeilijke vind ik om die dopjes juist in te krijgen. Ze zitten al heel snel verkeerd.

Als ze goed zitten, dan kan je prima gesprekken voeren via de Cardo.
Echter als ze net niet goed zitten, dan vergroot je het probleem en word je er knettergek van.

Ik ga ze denk ik vervangen voor op maat gemaakte doppen, of voor noise-canceling in-ear oordoppen... bij de laatste optie moet ik wel een andere 'base' kopen voor m'n cardo.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ze denk ik vervangen voor op maat gemaakte doppen, of voor noise-canceling in-ear oordoppen... bij de laatste optie moet ik wel een andere 'base' kopen voor m'n cardo.

Weet je waar die te koop zijn?

Ik heb noise canceling oortelefoontjes maar die zijn niet goed onder een helm te dragen omdat de microfoontjes nogal uitsteken. Ik ben wel zeer gecharmeerd van de techniek, in het vliegtuig kun je perfect muziek luisteren zonder het volume hoog te zetten.

Deze lijken me wel fijn maar ik weet niet of ze genoeg dempen. Verder een beetje prijzig.
Bose® QuietComfort® 20 Acoustic Noise Cancelling™ headphones – Samsung en Android™
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje geleden oordoppen gekocht met kleine speakertjes erin, gevonden via hier ergens op het forum. Dingen 2 keer geprobeerd maar de kwaliteit was om te janken, en ze lieten best wat omgevingsgeluid door.

Ik zing gewoon maar zelf tegenwoordig *O*
Dat zegt wel iets over je eigen zangkunsten. Ik weet nog niet wát. Maar het zegt iéts.

Of je zingt beter dan de speakers en je kan super goed zingen, of die speakers zijn zo enorm slecht dat je beter kan zingen.
 
Ik heb gewoon op maat gemaakte oordoppen van Alpine en heb daarbij een Cardo Sho-1 communicatieset. Geluid is goed te horen tot 200 km/u. En bellen kan makkelijk tot 120 km/u. Als ik tegen die bellende mensen zeg dat ik op de motor zit, dan geloven ze mij meestal niet. Klinkt heel zuiver en ze hebben geen omgevingsgeluid.

Ik zou geen oordopjes willen met draadjes eraan, lijkt mij heel vervelend en fragiel.
Noise cancelling heb ik geen ervaring mee op de motor, maar lijkt mij persoonlijk onverstandig. Er worden dan teveel omgevingsgeluiden weggefilterd die belangrijk zijn.
 
Ik heb standaard oordopjes (met een rood filter) en speakers in mijn helm. Werkt inderdaad prima.

Op maat gemaakte oordoppen met speakers, klinkt als iets dat snel kapot wil gaan...
 
Schuimdoppen in je oor en dan een communicatieset in de helm. Daarmee kun je best aardig muziek luisteren. Ik ben zelf normaal gesproken aardig kritisch kwa geluidskwaliteit en hifi moet je niet verwachten, maar het is best acceptabel.
 
Die noise canceling oordoppen van Bose bleken bij praktijktesten niet erg goed te werken. Zie Google 😊

In het algemeen of specifiek onder een helm?

Ik heb een setje van Pioneer en die kwamen er in de testen goed uit en ik vind ze ook heel goed. Ik gebruik ze in het vliegtuig. In dezelfde testen scoorden de Boses nog beter maar die zijn ruim drie keer zo duur en dat had ik er niet voor over.
 
Rijdt met een Schuberth C3, met Interphone Pro Sound speakers. Als gehoorbescherming op maat gemaakte Alpine oordopjes (euh otoplastieken)...
Goed geluid met de Interphone speaker, Bluetooth met Iphone en Garmin...
 
Alvast allemaal bedankt voor Uw ervaringen!

Blijkbaar werkt de combinatie oordoppen/speakerset redelijk goed.
Ik ga dus dinsdag naar audionova om de v-sil doppen van Variphone. (Variphone komt het best uit deze test)

Daarna ga ik langs bij mijn vaste motorhandelaar om een intercomset. Hij verkoopt meestal enkel kwaliteit en zo gigantisch veel verschil tussen de merken Scala/Sena&Uclear zal er ook wel niet zijn denk ik...

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Mijn Sena 20S speakers klinken beter dan mijn verwachting was, icm de Pluggerz Uni-fit Road (rode universele dempers). Deze vraagstelling had ik in het verleden ook, maar ik heb voor de compromis gekozen.

Mede omdat ik door een gast van zo'n otoplastieken merk te horen kreeg, dat in het buitenland hierop gelet word. Dat wil zeggen, als je bij een ongeluk schuldig bent bevonden, schijnen ze je aansprakelijk te kunnen stellen met audio oortjes in. Aangezien het geluid op de motor toch al niet kan zijn zoals thuis, wilde ik dit risico niet lopen.
 
Hoe werken de otoplastieken bij jullie?hoor veel verhalen over geluid lekken omdat je gehoorgang vervormd als je je helm opzet.
Heb zelf al weer een tijdje van die gele schuimpjes,die best ok zijn,en wat oudere (harde)otoplastieken welke behoorlijk lekken.Als m'n motor stationair loopt en ik zet de helm op dan merk ik het gelijk.
Nadeel van de gele schuimpjes is dat je er meer werk mee hebt.
Zat te denken om op de motorbeurs nieuwe otoplastieken te nemen,en dan de zachte,maar geen idee of het dan lekvrij is.
Misschien moet je ze wel laten aanmeten met de helm op 8-)
 
Ik heb al vele jaren harde otoplastieken van Earmo en die bevallen uitstekend en lekken niet. Ruim 10 jaar met mijn eerste set gedaan (en toen één exemplaar kwijtgeraakt) en sinds twee jaar twee nieuwe setjes: een met rode dempers (sterke demping) voor op de motor en een met witte dempers (iets minder dempend) voor lawaaiige feestjes en festivals.

Normaliter zal er in je helm ruimte zitten voor je gehoorschelp, als desondanks de druk op je oor zodanig is dat de gehoorgang vervormt dan denk ik dat de helm niet echt lekker zit.
Of je oren zijn te groot. :+

Een goede leverancier zal een lektest voor je kunnen doen waarbij er door middel van een slangetje druk gezet wordt op de demper en de eventuele drukafname door lekkage in beeld wordt gebracht.

Voordeel van de harde vind ik de hygiëne: af en toe in een bakje met alcohol 70% en schoonmaken met een tissue. De harde (acrylaat) vergaan en slijten ook veel minder snel.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd ook met otoplastieken en een Cardo Scala set. Werkt uitstekend. Op hoge snelheden moet je het volume redelijk open gooien en dan offer je wat geluidskwaliteit op maar ook dan kun je nog lekker meeswingen.

De oordoppen houden de windruis goed tegen maar laten de muziek van de Carfo én het omgevingsgeluid goed door.
 
Dit is wat ik zoek! Compromis omgevingsgeluid/muziek en toch oordoppen.
Kan U mij zeggen welk merk doppen U heeft laten maken?

Euhm, das een goeie, EarMo volgens mij, zowiezo kunnen ze daar verschillende filters inzetten, ikzelf heb ivm doofheid aan een oor wat zwaardere filters erin, maar muziek luisteren gaat prima. Daarbij is het voor mij meer muziek op de achtergrond, ook specifieke liedjes, om in een flow te komen.
 
Ik heb al vele jaren harde otoplastieken van Earmo en die bevallen uitstekend en lekken niet. Ruim 10 jaar met mijn eerste set gedaan (en toen één exemplaar kwijtgeraakt) en sinds twee jaar twee nieuwe setjes: een met rode dempers (sterke demping) voor op de motor en een met witte dempers (iets minder dempend) voor lawaaiige feestjes en festivals.

Normaliter zal er in je helm ruimte zitten voor je gehoorschelp, als desondanks de druk op je oor zodanig is dat de gehoorgang vervormt dan denk ik dat de helm niet echt lekker zit.
Of je oren zijn te groot. :+


Een goede leverancier zal een lektest voor je kunnen doen waarbij er door middel van een slangetje druk gezet wordt op de demper en de eventuele drukafname door lekkage in beeld wordt gebracht.



Voordeel van de harde vind ik de hygiëne: af en toe in een bakje met alcohol 70% en schoonmaken met een tissue. De harde (acrylaat) vergaan en slijten ook veel minder snel.


De helm zit goed,kan 'm de hele dag op hebben maar hij drukt wat tegen de wangen,niet hinderlijk,maar hierdoor lijkt het of eea vervormd.
Wat ik al aangaf,als ik geen helm op heb dempen ze goed,neem ze altijd mee naar de races,maar als ik de helm op zet hoor ik direct meer geluid.
Zal op de beurs eens wat navraag doen hierover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan