je hebt het over "gepruttel in het eerste kleine stukje gas" hoe moet ik dat zien?? als stotterend oppakken?? en is het altijd of is het belasting-afhankelijk??
en in het lijstje mis ik nog de bougiekabel en bougiedop. Heb je die ook vernieuwd??
en als je na het stotteren het contact afzet en de bougie er uit draait, wat voor een kleur heeft die dan?? (gewenst: Koffie-met-melk--bruin)
Je hoofdsproeier heeft alleen invloed bij volgas. Je stationairsproeier regelt in combinatie met de stationairnaald (of pilot-screw) het mengsel bij stationair. Gewoonlijk hangt er een naald aan je gasschuif die het gebied er tussen in regelt. Omdat wat je hier beschrijft vooral betrekking heeft op lopen bij half gas denk ik dat je eens moet kijken naar de stand van die naald. over het algemeen: stotterend oppakken met (veel) rook en een zwarte bougie(na enige tjd rijden) => te rijk => naald omlaag. Omgekeerd: inhouden bij vlot gasgeven en dan alsnog oppakken icm weinig rook, een hete motor en een witte bougie => te arm => naald hoger in de gasschuif hangen.Nu heeft een koude motor zoals bekend een iets rijker mengsel nodig dan een warme motor, wat zou kunnen betekenen dat de sproeier iets kleiner zou moeten. Of moet ik het zoeken in de stationairsproeier, die ook invloed heeft op het eerste deeltje gas? Hoe bepaal ik überhaupt de juiste maat voor de stationairsproeier?
In een brommerforum werd ook de bobine aangehaald als eventuele oorzaak, heeft men hier nog een mening over?
Heb je je vlotterhoogte gecontroleerd bij de montage??
Je hoofdsproeier heeft alleen invloed bij volgas. Je stationairsproeier regelt in combinatie met de stationairnaald (of pilot-screw) het mengsel bij stationair. Gewoonlijk hangt er een naald aan je gasschuif die het gebied er tussen in regelt. Omdat wat je hier beschrijft vooral betrekking heeft op lopen bij half gas denk ik dat je eens moet kijken naar de stand van die naald. over het algemeen: stotterend oppakken met (veel) rook en een zwarte bougie(na enige tjd rijden) => te rijk => naald omlaag. Omgekeerd: inhouden bij vlot gasgeven en dan alsnog oppakken icm weinig rook, een hete motor en een witte bougie => te arm => naald hoger in de gasschuif hangen.
Heb je de stationair sproeier ook 1 1/2 slag uitgedraaid?
Het hakkelen, ook viertakten genoemd duidt op een te rijk mengsel. Een ES2 is een vrij eenvoudig geconstrueerde motor. Met de standaard settingen moet hij in ieder geval redelijk kunnen lopen.
Het kan natuurlijk ook nog dat de ontsteking helemaal verkeerd staat, veel te vroeg naar mijn idee.
Het helpt ook als je in je profiel zet in welke omgeving je woont, misschien wil er wel iemand komen luisteren.
Hoe is je compressie, want koud beter dan warm.
Bij het soort storingen dat je hier beschrijft kan een bobine een oorzaak zijn, maar helpt doormeten niet omdat stotteren (ontstekingsmomenten overslaan) met de bobine als oorzaak komt doordat de bobine intern doorslaat in de secundaire (hoogspannings) spoel. Dat is gedrag dat vaak in eerste instantie optreedt als de bobine warm is geworden (minuut of 5-0 rijden) en hoogspanning moet leveren, maar bij het doormeten (gewoonlijk meet men alleen de weerstandswaarden van de beide spoelen= geen hoogspanning en geen warmte) niet optreedt. Als je en bobine verdenkt is het meestal het handigst door hem uit te wisselen. Dat hoeft geen dure /merk-eigen of speciale bobine te zijn. Gewoon een goedkope aziatische bobine koop je voor een tientje of twee.Morgen maar eens de bobine laten doormeten om dat geval ook uit te sluiten.
heeft hij wel goed gereden in jouw bezit ?
Ik zou het ook in de bobine zoeken, koud geen probleem, maar als de bobine warm wordt slaat deze over.
Anders zouden de zuigerveren ook op kunnen zijn, even compressie meten.
HBM heeft goedkope compressie meters.
Compression: | 8.1:1 |
dan ligt het niet aan de afstelling.jazeker