Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

MZjes

Een MZ heeft geen koppakking. Wat je daar tussen stopt zijn shims. Vandaar dat je door het bougiegat een stukje soldeerdraad moet steken en dan de zuiger rond draaien. Die soldeer moet dan platgedrukt worden tot tussen de 0,9 en 1,2 millimeter.
 
Dank heren Vodoo en Halflive voor de constructieve input. Ga het meten zodra ik de spullen binnen heb.
 

Wat betreft de pakkingen...
Stukje zacht soldeerdraad met een bochtje door het bougie gat naar binnen steken tot tegen de cilinderwand. Dan de zuiger door het bovenste dode punt laten gaan zodat het
soldeertin plat gedrukt wordt. Volgens de MZ boeken hoort het dan 0,9 - 1,2mm dik te zijn.
Zo kun je eenvoudig bepalen of de verbrandingsruimte boven de zuiger de optimale inhoud heeft.
 
De krukas voelt met de hand in elk geval prima aan geen speling ofzo. Ik vermoed echt dat het een pakkingsverhaal is en anders is het simpel dan breng ik de machine weg voor een totale motor revisie :-) weet alleen niet of er in NL partijen zijn die dat echt goed kunnen. Bolman zou wellicht kunnen maar liever een MZ fanaticus.
 
Gekra doet geen revisie meer, voor zover ik weet, m'n broer wou daar een paar maand geleden heen met z'n blok.
Een rare tik?
Ik heb dat ook eens gehad, een nieuwe 300 cc zuiger, de cyl. laten bewerken door een revisiebedrijf, en steeds een vervelende ratel in het blok, het reed verder wel goed.
Dan toch een 250 cc cyl. en zuiger gemonteerd, die ik nog had liggen, en geen ratel meer.
Wat er aan de hand was met die 300 weet ik nog steeds niet, maar de 250 is bijna net zo sterk als de 300, ook voor zijspanrijden, dus ik vind het wel goed zo.
Doei,
Doudou
 

Wat je hebt geknipt is vrijwel zeker te dun. De voetpakking is aparte dikke pakking. Kun je volgens mij zo bestellen bij Gekra.

grtn,
Dido
 
Hi Dido, heb ze bij Ost2rad besteld en inmiddels binnen maar nog geen tijd gehad om te monteren, andere hobbies schreeuwden om aandacht :p-)
 
Hi Dido, heb ze bij Ost2rad besteld en inmiddels binnen maar nog geen tijd gehad om te monteren, andere hobbies schreeuwden om aandacht :p-)

Wees voorzichtig met het aantrekken van de kopmoeren. Zelf trok ik ze eerst aan met 25Nm en trok ze daarna na met 30Nm. Zit het blok daarmee dicht, dan lekker zo laten. In het werkplaats handboek staat 35Nm als aanhaalmoment. Dat is echt het maximum en eigenlijk alleen voor nieuwe nog niet opgeboorde cilinders. Ga zeker niet boven die waarde uit. De cilinder moet bij uitzetten wat kunnen bewegen. Kan hij dat niet dan is dat van invloed op de ronding van de cilinderbus wat een klemmer tot gevolg kan hebben.

grtn,
Dido