Naar Duitsland geëmigreerd, nu snel een motor kopen

Kesco

MF'er
18 aug 2010
152
0
Hallo Mensen,

Heeft één van jullie ervaring met het kopen van een gebruikte motor in Duitsland? Ik woon nu in München en heb mijn Nederlandse Ducati Monster verkocht voordat ik hierheen kwam. Nu wil ik hier graag een 2e hands motor kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat moet ik allemaal doen om een motor te kopen wat betreft papierwerk, verzekering en aanmelden belasting? De nederlandse sites spreken elkaar vaak tegen en de duitse forums/sites maken gebruik van erg onduidelijk technisch jargon en afkortingen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn vraag is dus, ik zie een motor die ik graag wil kopen, ik kom bij de beste man aan maak een proefrit die bevalt en dan?! Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en die de tijd willen nemen om het me uit te leggen want ik kom er even niet meer uit. :N

Met vriendelijke groeten,

Cees-Jan Bak
 
Hallo Mensen,

Heeft één van jullie ervaring met het kopen van een gebruikte motor in Duitsland? Ik woon nu in München en heb mijn Nederlandse Ducati Monster verkocht voordat ik hierheen kwam. Nu wil ik hier graag een 2e hands motor kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat moet ik allemaal doen om een motor te kopen wat betreft papierwerk, verzekering en aanmelden belasting? De nederlandse sites spreken elkaar vaak tegen en de duitse forums/sites maken gebruik van erg onduidelijk technisch jargon en afkortingen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn vraag is dus, ik zie een motor die ik graag wil kopen, ik kom bij de beste man aan maak een proefrit die bevalt en dan?! Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en die de tijd willen nemen om het me uit te leggen want ik kom er even niet meer uit. :N

Met vriendelijke groeten,

Cees-Jan Bak

het makkelijkste is een motor kopen. Deze op een aanhanger/in een transporter naar huis halen.
bij verzekering kan je een tijdelijke verzekering brief aanvragen. Deze is dan niet gekoppeld aan een motor. Pas als een definitief een motor op kenteken hebt staan kan je de voertuig gegevens door geven.als je een kenteken hebt dan kan je deze aan de motorfiets maken en met tijdelijke verzekering naar huis rijden, meer mag je er niet mee rijden. Niet zonder kenteken rijden.
Bij het 'Kreis' moet je, indien nodig, een kenteken aanvragen. daar wordt het voertuig aan het kenteken gekoppeld. Daaraan vast zit de steuer melding en volgt automatisch de rekening/automatische incasso.
Je kan ook meteen aangeven dat je seizoensgebonden wilt hebben, dit dan ook melden bij de verzekering.
een wens-kenteken kan je ook terplekke aangeven, indien vrij voor gebruik. Je kan dit soms vooraf on-line inzien (zie google)
de kentekenplaat zelf moet je buiten ambt-buro laten persen. 'Klaar terwijl u wacht' zaakje, kost natuurlijk geld.

nb de motor moet wel een geldig tüv keuring hebben.
nb neem geld mee voor allerhande administratie kosten en wens-kenteken
 
Ik ben wel blij om te zien dat je meteen voltooide deelwoorden als "Geëmigreert" met een t gaat schrijven :)

Sorry, kon het niet laten. Heb verder geen hulp voor je maar wens je alle goeds in Duitsland. Ik schuif dit bericht toevallig vanuit Berlijn. De stad waarnaar ik nog het meest heimwee heb als ik eraan denk dat ik vandaag alweer terug moet :(
 
Ik ben wel blij om te zien dat je meteen voltooide deelwoorden als "Geëmigreert" met een t gaat schrijven :)

Sorry, kon het niet laten. Heb verder geen hulp voor je maar wens je alle goeds in Duitsland. Ik schuif dit bericht toevallig vanuit Berlijn. De stad waarnaar ik nog het meest heimwee heb als ik eraan denk dat ik vandaag alweer terug moet :(
Verhuis je er toch naar toe :+
Hoef je nooit meer terug :9

Maar ts kun je geen contact op nemen met de tuv of de Duitse variant van RDW
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de Kreis kan het nuttig zijn vooraf al zo veel mogelijk te regelen. (Kreis Kleve werkt bijv. rete-inefficiënt, daar wil je zsm weer weg zijn.)
Wunschkennzeichen kun je online reserveren, ergens een plaat bestellen/laten slaan, en dan met papieren van motor en plaat naar STVA om de kentekenpapieren te regelen en meteen de keuringsstickers op de plaat te laten plakken.
Reservering van het kenteken is een maand of 3 geldig. Betalen doe je pas op het moment dat je daadwerkelijk het kenteken registreert bij het STVA.

Pas op voor sites als deze: Wunschkennzeichen | Jetzt Wunschkennzeichen reservieren | STVA
Dit lijkt een officiële site van het STVA, maar is het niet!
Zoek de site van het STVA van München zelf!
Dit is wellicht ook nuttig:
Besondere Kennzeichen
Benodigdheden bij STVA samengevat: papieren van de motor (deel I en II), eVB Nummer (= verzekeringsnummer, zonder dat nummer krijg je het voertuig NIET op kenteken), identiteitsbewijs/rijbewijs/Meldebescheinigung van de Kreis (dat je daar daadwerkelijk staat ingeschreven), Duits bankrekeningnummer voor de Kfz-steuer, bewijs dat de motor nog geldige TÜV heeft (HU en AU).
 
Ik ben wel blij om te zien dat je meteen voltooide deelwoorden als "Geëmigreert" met een t gaat schrijven :)

Sorry, kon het niet laten.

Ik schuifdit bericht toevallig vanuit Berlijn.

De meeste mensen schrijven of typen een bericht...

Sorry, kon het niet laten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mensen,

Heeft één van jullie ervaring met het kopen van een gebruikte motor in Duitsland? Ik woon nu in München en heb mijn Nederlandse Ducati Monster verkocht voordat ik hierheen kwam. Nu wil ik hier graag een 2e hands motor kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat moet ik allemaal doen om een motor te kopen wat betreft papierwerk, verzekering en aanmelden belasting? De nederlandse sites spreken elkaar vaak tegen en de duitse forums/sites maken gebruik van erg onduidelijk technisch jargon en afkortingen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn vraag is dus, ik zie een motor die ik graag wil kopen, ik kom bij de beste man aan maak een proefrit die bevalt en dan?! Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en die de tijd willen nemen om het me uit te leggen want ik kom er even niet meer uit. :N

Met vriendelijke groeten,

Cees-Jan Bak


Uhm, als je naar willekeurige motorzaak gaat in München, die kunnen je vast wel vertellen wat, en hoe je het moet regelen.
 
Verhuis je er toch naar toe :+
Hoef je nooit meer terug :9

Maar ts kun je geen contact op nemen met de tuv of de Duitse variant van RDW

TÜV heeft niets met afgifte van kentekens van doen. Ze beoordelen (o.a.) of een voertuig voldoende in orde is om je mee op de openbare weg te begeven ;)
Mogelijk nuttig voor TS: dergelijke keuringen kunnen overigens ook door DEKRA of GTÜ worden uitgevoerd.

Het zou dan idd de Duitse variant van de RDW worden, en dat zijn dan de STVA-kantoren. Dit zijn geen nationale instellingen, maar instellingen op Kreis-niveau, voor TS dus het STVA van München.
 
Laatst bewerkt:
TÜV is de naam van een instantie, niet de naam van de keuring.
Zoals Kuncing zegt, Dekra en GTÜ zijn ook keuringsinstanties.
HU= Hauptuntersuchung, AU= Abgasuntersuchung.

Als je van een particulier koopt heeft die meestal een koopcontract klaarliggen.
En als je het nou heel goed met hem kunt vinden mag je misschien wel met zijn plaat naar huis rijden, daarna zijn plaat terugbezorgen.

M.b.t. een kenteken aanvragen:
De papieren (Fahrzeugbrief en keuringsbericht) meenemen naar StVA.
Vooraf bij je verzekeraar een eVb nummer aanvragen. Deze code moét je hebben ! Krijg je meestal per sms toegestuurd.
Bij het StVA krijg je een geel papiertje. Hiermee ga je naar de platenboer. Het komt vaak voor dat er meerdere platenboeren in de buurt van het StVA zitten. Prijzen vergelijken loont zich !
Met je kakelverse kentekenplaten terug naar het StVA. Even wachten tot je opgeroepen wordt.
Dan krijg je een zegel en een keuringssticker erop en dan kun je gaan. Natuurlijk eerst nog betalen.

Voor een Kurzzeitkennzeichen heb je alleen een eVb nummer nodig. En je identiteitsbewijs natuurlijk.

Ben je officiëel aangemeld in Duitsland ? Neem dan je Meldebescheinigung mee, dat scheelt je een paar euro.
 
Sorry
Kon het niet laten:
'Naar Duitsland geëmigreert, nu snel een motor kopen' > 'Naar Duitsland geëmigreerd, nu snel een motor kopen'
 
Hoi stadgenoot,
Is redelijk eenvoudig...
0. Niet jouw taak maar de vorige eigenaar moet de motor eigenlijk afmelden. Maar dan kan je er formeel geen proefrit mee maken, tenzij je een tijdelijk kenteken regelt. Dat afmelden dus tussen proefrit en omschrijven laten doen.
0a. Je moet wel kunnen bewijzen dat je in München woont. Dus Anmeldebescheinigung meenemen, behoudens speciale gevallen (EPO?).
1. Regel bij een verzekeringsagent een verzekering (nodig voor ternaamstelling). Gaat per computer (vroeger kreeg je een zg. Doppelkarte, nu overbodig).
2. Koop ( een goede) motor, daarbij opletten dat je alle papieren krijgt: oud Fahrzeugbrief, nieuw Zulassungsbescheinigung Teil II, en daarbij nog geldige Hauptuntersuchung (volksmond TÜV maar zoals al geschreven werd kan dit ook van GTÜ of Dekra komen; indien deze niet meer geldig is hetzij van koop afzien, hetzij alsnog een keuring regelen; pas op je mag zonder geldig keuringsrapport op oude papieren formeel niet rijden anders dan naar/vanaf keuringsstation).
3. Ga naar Fahrzeug-Zulassungsstelle, Eichstätter Str. 2 voor München-Stadt, (afwijkend adres voor München-Landkreis, zie verder onder!), laat je een nummertje geven en wacht op oproep, daarna laat je de Fahrzeugbrief of Zul. Besch. II op je naam zetten en krijgt een Fahrzeugschein of Zul. Besch. I met jouw gegevens. Dan betaal je (weet niet meer hoeveel, ik dacht iets van 70 €?), laat om de hoek kentekenplaat maken à raison van ongeveer 22 € en gaat daarmee terug naar de Zulassungsstelle, alwaar je onder tonen van de eerder verkregen papieren een officieel zegel (sticker in M) op je plaat laat plakken.
4. Dan kan de plaat op de motor en klaar, rijden maar. Tijdsduur incl. plaat normaal gesproken ongeveer 1,5 uur.

De zaak is iets eenvoudiger als de motor al een kenteken van München-Stadt of -Land heeft want dan is een nieuwe plaat niet nodig, dan oude plaat meenemen (let op dit zijn administratief verschillende zones met subtiel verschillende kentekens!).
De zaak is iets gecompliceerder als er geen geldig keuringsrapport is, dan moet je de motor eerst laten keuren.
Succes!
 
Ah nu zie ik mijn fout!!! sorry mensen heel erg dom :( Ik ga me in een hoekje zitten schamen;) ik dacht dat ik het zelf met een d had getypt maar dat was dus blijkbaar niet zo en de moderator heeft het veranderd. Dank daarvoor:)

Iedereen bedankt voor alle tips!!
 
Laatst bewerkt:
Ach ja nog een tip, geen MF-sticker op de kentekenplaat, dat vinden ze in D niet zo leuk... 😉

nou dat vind ik dus belachelijk dat je er geen MF-sticker op mag plakken als je alles al geregeld heb. _O- _O- _O- _O- _O-

en nu on-topic.

als je zo'n sticker van MF er op plakt krijg je dan een bekeuring of zo want kom zelf ook vaak in duitsland ( helmstedt (sachsen-anhalt) en solms ( nordrhein-westfalen)) maar daar zie ik ook op de auto's en motoren van die stickers die op de kentekenplaat zijn geplaatst.
 
Hoe lang blijf je in Duitsland? Als je langer dan 1 jaar (geloof ik) in Duitsland blijft en dan terug gaat naar Nederland dan kan je de motor meenemen als inboedel en hoef je geen bpm meer te betalen.
 
nou dat vind ik dus belachelijk dat je er geen MF-sticker op mag plakken als je alles al geregeld heb. _O- _O- _O- _O- _O-

en nu on-topic.

als je zo'n sticker van MF er op plakt krijg je dan een bekeuring of zo want kom zelf ook vaak in duitsland ( helmstedt (sachsen-anhalt) en solms ( nordrhein-westfalen)) maar daar zie ik ook op de auto's en motoren van die stickers die op de kentekenplaat zijn geplaatst.

Geen idee, maar hier in de omgeving (Teutoburger Wald) zijn de enige stickers die je op de kentekenplaat aantreft de Deelstaat+Kreis-sticker en de TÜV-sticker.
Nog nooit een andere sticker op een kentekenplaat gezien.

Maar als Nederlander zou ik me niet zo druk maken. Wat heeft de Duitse overheid ermee te maken wat jij op een Nederlandse kentekenplaat plakt :?
Het verandert niets aan de typegoedkeuring, wat dingen als andere uitlaten natuurlijk wel doen.
 
Maar als Nederlander zou ik me niet zo druk maken. Wat heeft de Duitse overheid ermee te maken wat jij op een Nederlandse kentekenplaat plakt :?
Het verandert niets aan de typegoedkeuring, wat dingen als andere uitlaten natuurlijk wel doen.
:^

Mijn tip was uitsluitend voor de emigrant bedoeld. Topic gaat dan ook over een Duits kenteken voor een motor. })
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet een gebruikte motor bij een Duitse dealer kopen? Die zal je vast wel kunnen begleiden met wat je allemaal nodig hebt. En voordeel dat je het ding daar kan laten staan tot het kenteken erop zit.
 
Gerenommeerde dealers zullen je inderdaad (tegen een zekere vergoeding) van dienst kunnen zijn. Voor meer informatie als je het toch zelf wilt doen:

Kraftfahrzeug-Zulassung

Het schijnt dat je voor sommige handelingen bij de verschillende Bürgerbüros van de stad terecht kan, dan hoef je niet naar de Eichstätter Str.
 
Terug
Bovenaan Onderaan