Naar muziek luisteren veilig?

Als ik lekker actief ga rijden zet ik meestal geen muziek op, maar de keren dat ik eind snelweg rij zet ik echt wel muziek op. Mijn muziek dopjes sluiten (als de muziek uitstaat) bijna net zoveel af als mijn echte oordopjes en ik zet de muziek niet zo hard.

Ik luister meestal redelijk agressieve muziek, maar ik kan me prima inhouden hoor.

Ik denk dat je kan zeggen dat muziek op de motor veilig is. Je zou ook kunnen vragen of handschoenen aanhebben op de motor veilig is. Normaal gesproken zou je "ja, natuurlijk" zeggen, maar wat nou als je handschoenen zo dik zijn dat je niet goed kan knijpen? Mijn punt: alles kan je afleiden / slecht zijn als je het niet goed aanpakt, en dat geldt ook voor muziek.
 
teveel van iets is nooit goed.

op lange snelweg stukken luister ik ook muziek. maar wel zo dat ik nog genoeg hoor van de omgeving.
 
Zelf rij ik bijna 100% van de tijd met muziek. Dove mensen mogen toch ook gewoon auto / motor rijden? Je moet alleen wat meer opletten.

Het valt me zowieso op dat (met of zonder muziek) je bijvoorbeeld ambulances pas heel dichtbij hoort. Je moet dus zowieso veel spiegelen. Een fietser van links of rechts, spelende kinderen, die hoor je ook niet aankomen. Ook een kwestie van goed opletten.

Als het een lastig stuk weg is, donker op een kronkelweg, dan ben ik wel geneigd om mijn muziek uit te zetten. Het valt op dat ik me echt wel beter kan concentreren op de weg als er geen muziek opstaat.

Maar verder; gewoon goed opletten en om je heen kijken. De meeste aanrijdingen zijn niet gebeurd omdat iemand het niet goed kon horen, maar omdat ze niet goed oplette (1 van de 2 partijen in ieder geval).

Om het terug te koppelen naar de examenvraag: ik zou zelf ook onjuist gekozen hebben. Het is niet per definitie veilig om met muziek op te rijden. Aan de andere kant is het ook niet per definitie onveilig -O- Damn, 1 fout; hopelijk heb ik de rest goed.
 
Laatst bewerkt:
Naar muziek luisteren is definitief onveiliger dan zonder als je tijdens motor rijden nog naar muziek luistert dan moet je ook meer opletten. En zeker als je op rustig op provinciale weg rijdt of tweebaans weg dan maakt het luisteren naar muziek nog plezieriger. Alleen op snelweg zou ik wel mijn mp3 uitzetten.

Groeten uit Rotterdam
 
is dat zo? Is er bewijs voor? Je denkt dat het onveiliger is, misschien is een mens wel beter bij de les met een muziekje op de achtergrond dan met alleen het saaie monotone geluid van de auto/motor..

Op de snelweg heb ik juist muziek op, puur om de rit leuker te maken dus minder saai, dus enerverender en in mijn geval dus oplettender en meer geconcentreerd.

Knallen op dijkjes doe ik wel zonder muziek, ritje is dan al spannend genoeg ;)
 
Ik rijd meestal ook met muziek op. Lekker ontspannen. Ik rijd dagelijks, meestal snelweg. Als ik moet opletten, dan leidt de muziek niet af (luister gewoon niet meer). Overigens gaat het geluid bij mij automatisch met de snelheid omhoog of omlaag. Boven de 100 verdwijnt de muziek steeds meer in het windgeruis.

Persé veilig zou ik het niet noemen. Dit zijn wel de soort vragen die het CBR er een paar van tussenstopt. Als je het goed kent, zal je daarop niet zakken. Ik ben toch nog veel mensen tegengekomen die de verkeersborden niet kenden. Dan zak je geheid. Suc6 met leren en inderdaad veel oefenen. Met 13 fout ben je nog niet waar je wezen wil. Mik op minder dan 5 fouten, dan maak je een goede kans.
 
Ik luister ook regelmatig muziek op de motor, je hoort nog genoeg hoor ;)

Op een fiets muziek luisteren is gewoon stom, aangezien je langzaam verkeer bent en erg vaak scooters voorbij komen knallen, bij motor is dit niet het geval, meestal haalt niemand je in en mocht iemand dit doen dan kan je dit toch altijd in je spiegels checke? rijden doe je met je ogen, niet met je oren.
 
Ik heb nooit muziek geluisterd op de motor. Weet dus ook niet of het me teveel zal storen of niet.

Ik zal het een keer proberen denk ik...
 
Ik heb het een keer geprobeerd om met m'n oordopjes in te motorrijden, maar op de een of andere manier stoorde het me zo enorm dat ik er beroerder door ging rijden. In de auto kan ik wel prima met muziek rijden, dus het ligt echt aan de combinatie met de motor.
 
Ik rijd meestal ook met muziek op. Lekker ontspannen. Ik rijd dagelijks, meestal snelweg. Als ik moet opletten, dan leidt de muziek niet af (luister gewoon niet meer). Overigens gaat het geluid bij mij automatisch met de snelheid omhoog of omlaag. Boven de 100 verdwijnt de muziek steeds meer in het windgeruis.

:^
Als ik lange stukken snelweg rijd luister ik naar muziek of de radio. Houdt me alerter dan het monotone gebroem. Trouwens wat nu veiligheid? Ik hoor boven de 100 zowiezo helemaal NIETS meer dank zij de wind.
 
Rare vraag, nooit gehoord. Luister zelf op de motor geen muziek, maar dat is meer omdat ik weet dat ik bijvoorbeeld in de auto de muziek zachter zet als ik aan het zoeken ben. Op de motor wordt dat teveel gepruts gepriegel = verkeersonveilig.
 
Ik heb het een keer geprobeerd om met m'n oordopjes in te motorrijden, maar op de een of andere manier stoorde het me zo enorm dat ik er beroerder door ging rijden. In de auto kan ik wel prima met muziek rijden, dus het ligt echt aan de combinatie met de motor.

Had je toen siliconen oordopjes geprobeerd? Want het sluit zo goed af dat ik totaal geen last van buitengeluid had en ja boven 100km/h is het een ander verhaal.

Creative E630 of Sennheiser CX-300 of 500 gebruikt men vaak
 
Terug
Bovenaan Onderaan