Veiligheid

RiderMaverick

Rookie
9 mei 2023
20
51
Hallo allemaal, recent heb ik de Tech-Air 5 aangeschaft voor mijn veiligheid. Nu vraag ik mij eigenlijk het volgende af.

Momenteel rijd ik met een leren Alpinestars jas met veiligheidsklasse AAA. Liever rijd ik met een ander materiaal jas, maar dat heeft veiligheidsklasse AA. Maakt dit icm de Tech-Air veel uit qua veiligheid?
 
Hallo allemaal, recent heb ik de Tech-Air 5 aangeschaft voor mijn veiligheid. Nu vraag ik mij eigenlijk het volgende af.

Momenteel rijd ik met een leren Alpinestars jas met veiligheidsklasse AAA. Liever rijd ik met een ander materiaal jas, maar dat heeft veiligheidsklasse AA. Maakt dit icm de Tech-Air veel uit qua veiligheid?
Nee dat maakt niet zoveel uit. Denk ik zo.
 
Hoofdzaak blijft dat je tweede jas voldoende ruimte moet bieden aan de luchtzakken. Anders heb je geen voordeel van je Tech-Air.

Daarnaast blijft leder slijtvaster dan textiel.

Wat bevalt je niet aan je lederen jas dat je omkijkt naar ander materiaal?
 
Hallo allemaal, recent heb ik de Tech-Air 5 aangeschaft voor mijn veiligheid. Nu vraag ik mij eigenlijk het volgende af.

Momenteel rijd ik met een leren Alpinestars jas met veiligheidsklasse AAA. Liever rijd ik met een ander materiaal jas, maar dat heeft veiligheidsklasse AA. Maakt dit icm de Tech-Air veel uit qua veiligheid?
Is dit een grap?
 
Of probeer gewoon antwoord te geven op de vraag?

@RiderMaverick
Iemand heeft recentelijk een topic geopend over CE niveaus van motorkleding (klik), daar kan je inlezen. Overigens denk ik dat als je met een airbag + motorjas met AA certificering op de motor stapt, dat je t.a.v. protectie veiliger onderweg bent dan de doorsnee motorrijder (getuige ook de wat treurige reacties in dit topic).
 
naar het schijnt is de firma Sith aan een kompleet nieuw veiligheidsaccessoire aan het werken voor motorrijders, The Force of Forcefield of zoiets. zou 100% veiligheid garanderen, zowel voor rijder als motorfiets. ik zou daar nog even op wachten voor je veiligheid.
 
naar het schijnt is de firma Sith aan een kompleet nieuw veiligheidsaccessoire aan het werken voor motorrijders, The Force of Forcefield of zoiets. zou 100% veiligheid garanderen, zowel voor rijder als motorfiets. ik zou daar nog even op wachten voor je veiligheid.
100% veiligheid is thuis in een hoekje gaan zitten met een dekentje over je hoofd :Y .
 
Hoofdzaak blijft dat je tweede jas voldoende ruimte moet bieden aan de luchtzakken. Anders heb je geen voordeel van je Tech-Air.

Daarnaast blijft leder slijtvaster dan textiel.

Wat bevalt je niet aan je lederen jas dat je omkijkt naar ander materiaal?
De lederen jas vind ik toch wat te zwaar en niet makkelijk genoeg om casual ergens mee naartoe te nemen. Vandaar dat ik nu ook kijk naar ander materiaal.

Het is wel belangrijk inderdaad voldoende ruimte voor de airbag te hebben.
 
De lederen jas vind ik toch wat te zwaar en niet makkelijk genoeg om casual ergens mee naartoe te nemen. Vandaar dat ik nu ook kijk naar ander materiaal.

Het is wel belangrijk inderdaad voldoende ruimte voor de airbag te hebben.
Mijn IXS Montenegro textielpak (met lederen stukken op de val-plekken) is nauwelijks lichter dan mijn Alpinestars lederen jack.
Daarnaast heb ik nog een goedkoper IXS pak
(tweedehands van dit forum gekocht) dat aanzienlijk lichter is.

Een of twee extra pakken is helemaal ok hoor.
 
Of probeer gewoon antwoord te geven op de vraag?
Het is wel belangrijk inderdaad voldoende ruimte v

@RiderMaverick
Iemand heeft recentelijk een topic geopend over CE niveaus van motorkleding (klik), daar kan je inlezen. Overigens denk ik dat als je met een airbag + motorjas met AA certificering op de motor stapt, dat je t.a.v. protectie veiliger onderweg bent dan de doorsnee motorrijder (getuige ook de wat treurige reacties in dit topic).
een motorrijder heeft betrekkelijk weinig aan passieve veiligheid. Daar is een auto voor.
Actieve veiligheid is het toverwoord.
actief kijken
actief zorgen dat je gezien wordt
situaties overzien en op anticiperen
Alle motorkleding is prima om te vallen. Van een motor af vallen is minder heftig dan van een trap af vallen. Je hebt schuur bescherming nodig.
Airbags zijn eigenlijk alleen leuk voor highsiders.

Waar geen airbag of motorkleding tegen helpt is tegen een stilstaand hard object aan knallen.

Maar de marketing van de motorkleding veiligheid verteld dat niet.
 
een motorrijder heeft betrekkelijk weinig aan passieve veiligheid. Daar is een auto voor.
Actieve veiligheid is het toverwoord.
actief kijken
actief zorgen dat je gezien wordt
situaties overzien en op anticiperen
Alle motorkleding is prima om te vallen. Van een motor af vallen is minder heftig dan van een trap af vallen. Je hebt schuur bescherming nodig.
Airbags zijn eigenlijk alleen leuk voor highsiders.

Waar geen airbag of motorkleding tegen helpt is tegen een stilstaand hard object aan knallen.

Maar de marketing van de motorkleding veiligheid verteld dat niet.

Als het over 'veilig motorrijden' gaat, dan zijn zaken die jij benoemd van groot belang. Goede kleding is ook belangrijk. Net als uitgerust op de motor stappen, niet beschonken rijden, zorgen dat je motor in goede staat is, etc. etc.

Mijn punt was, dat de topicstarter een specifieke vraag over motorkleding heeft, en dat de meeste reacties nogal treurig van aard waren waar hij werkelijk niks aan heeft. Je kan de topicstarter verder helpen, door gewoon antwoord te geven op de vraag. Dat (de vraag zelf en dus) het antwoord op die vraag niet het gehele puzzelstukje t.a.v. veilig motorrijden omhelst, dat staat buiten kijf. In de tekst die je quote had ik het ook expliciet over veiligheid i.r.t. protectie.
 
in de tekst die je quote had ik het ook expliciet over veiligheid i.r.t. protectie.
als je daar een boom over wil opzetten:

passieve veiligheid geeft vaak een vals gevoel van veiligheid, waardoor er minder aandacht is voor actieve veiligheid

Vwb de topic vraag:

als je zo bezig bent met passieve veiligheid, kan je beter investeren in een voortgezette rij opleiding oftewel VRO. Dat betreft actieve veiligheid!

en vraag de instructeurs daar wat ze van airbags vinden.
 
AAA hoeft niet perse leer te zijn, hoewel dat wel het meeste voorkomt, maar er zijn ook textiel AAA jassen zoals:
BLACK JAKKET

Veel lichter zal het niet snel worden vermoedelijk
 
als je daar een boom over wil opzetten:

passieve veiligheid geeft vaak een vals gevoel van veiligheid, waardoor er minder aandacht is voor actieve veiligheid

Vwb de topic vraag:

als je zo bezig bent met passieve veiligheid, kan je beter investeren in een voortgezette rij opleiding oftewel VRO. Dat betreft actieve veiligheid!

en vraag de instructeurs daar wat ze van airbags vinden.
Dit is een non-discussie. Topicstarter vraagt specifiek naar motorkleding/protectie. Ik geef een reactie op zijn specifieke vraag, en richt me dus alleen op het aspect motorkleding/protectie. Jij zegt 'Ja maar actieve veiligheid is belangrijker'. Prima hoor. Dat ben ik helemaal niet met je oneens.
 
en vraag de instructeurs daar wat ze van airbags vinden.
Je moet dat niet aan de instructeurs vragen. Dat is niet hun kennisgebied. Vraag het eens aan de spoedinterventie artsen. Je gaat een ander antwoord krijgen.
Actieve veiligheid is ook vooraf nadenken over je gear , keuze maken en je eraan houden en niet nadat je bent gevallen. En dat is exact wat de topicstarter doet.
Het is niet een "of" verhaal maar een "en" verhaal. Natuurlijk is ervaring en opleiding belangrijk. Maar evengoed een motor in goede staat en de juiste kledij.
En dit topic gaat over dat laatste, dus waarom afwijken of erger "in het belachelijke trekken". Volg gerust die opleidingen en stap dan goed opgeleid op je motor in je korte broek met teenslippers, want je gaat toch nooit meer vallen....en vraag dan wat de instructeurs er van vinden.
 
passieve veiligheid geeft vaak een vals gevoel van veiligheid, waardoor er minder aandacht is voor actieve veiligheid
Dat is helemaal niet het geval, het één gaat gewoon samen met het ander. Ik ga niet ineens anders rijden omdat ik een helm op heb , handschoenen draag, de juiste motorlaarzen aan heb en een airbagvest draag.
 
Laatst bewerkt:
@Zot Wat wil je duidelijk maken met die quote? Jouw inhoudelijke punt kwam pas ná de post die je citeert.
 
dat meningen van anderen dan jouw mening niet treurig zijn omdat jij ze niet begrijpt
Jouw eerdere reactie was 'trek een auto aan'... Daar komt jouw mening t.a.v. actieve veiligheid en passieve veiligheid echt niet in naar voren hoor. Heeft weinig met begrijpen van mijn kant te maken. Ik refereerde naar dat soort reacties. Want daar kan de topicstarter 0,0 mee. Je latere aanvullingen des te meer. En die begrijp ik zeker en onderschrijf ik ook.

Maar ik geloof dat wij inmiddels wel klaar zijn, toch? Standpunten zijn gemaakt en dit dwaalt af. Als je nabranders hebt stuur je me maar een PM.
 
Terug
Bovenaan Onderaan