Naar rechts trekkend Kawa

Ruudhe

MF'er
9 mei 2008
34
0
34
Gorinchem
Beste medemotorrijders,

Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend! :(
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)

Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.045
45
Alkmaar
Beste medemotorrijders,

Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend! :(
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)

Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.

Alvast bedankt!
Huh :?
Hij trilt maar eigenlijk niet...


Trekt ie ook als je het stuur los laat??
Het kan misschien zijn dat je stuurhelften niet helemaal gelijk staan en dat op links iets harder leunt dan rechts...

Ook versleten banden kunnen iets trekken natuurlijk...
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Hij trilt dus niet tijdens het rijden maar wel tijdens het remmen.

Duidelijk gevalletje kromme remschijf.

Hij trekt naar een kant, voorpoten ongelijk in je montageplaten. Banden verrot. Aanlopende remmen. Wat Kevin zegt. Slag in je velg. Band verkeerd gemonteerd.
 

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.045
45
Alkmaar
Hij trilt dus niet tijdens het rijden maar wel tijdens het remmen.

Duidelijk gevalletje kromme remschijf.

Hij trekt naar een kant, voorpoten ongelijk in je montageplaten. Banden verrot. Aanlopende remmen. Wat Kevin zegt. Slag in je velg. Band verkeerd gemonteerd.
Ahh nu snap ik 'm :$
 

___Ray___

MF veteraan
22 feb 2006
7.117
207
Die van mij had laatst ook dergelijke problemen en dat bleek een lekke keering te zijn.
Wat bij mij vooral opviel (en stoorde) was dat ie naar links niet echt fijn meer instuurde.
€11,- voor een setje keerringen en €8,- voor de olie met een paar uurtjes knutselen was het probleem opgelost.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
Hij trilt dus niet tijdens het rijden maar wel tijdens het remmen.

Duidelijk gevalletje kromme remschijf.

Hij trekt naar een kant, voorpoten ongelijk in je montageplaten. Banden verrot. Aanlopende remmen. Wat Kevin zegt. Slag in je velg. Band verkeerd gemonteerd.
Waarom zou de motor naar rechts trekken door een aanlopende rem?
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
44
Luttenberg
Beste medemotorrijders,

Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend! :(
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)

Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.

Alvast bedankt!
Hey, je had me een mailtje gestuurd over deze motor toch? Ik las hem veel te laat, vandaar dat ik nog niet teruggemailt heb ;)

Het probleem met zulke dingen is dat het echt aan heel veel zaken kan liggen. Je zult eigenlijk het hele rijwielgedeelte moeten controleren. Maar omdat je zelf al zegt dat de banden aan vervanging toe zijn zou ik daar mee beginnen. Banden die bijna op zijn gaan vaak ook ongelijkmatig afslijten, wat ook voor zulk rijgedrag kan zorgen.

Eerst eens nieuwe banden proberen dus. Als het dan nog niet weg is moet je verder gaan kijken, voorvorkkeerringen, lagers (wiel en balhoofd), zijn de poten wel recht/spanningsvrij gemonteerd, zijn de wielen goed uitgelijnd, etc etc.

Voordeel is ook dat bij het monteren van de banden veel van die problemen boven water zouden komen ;)
 

Ruudhe

MF'er
9 mei 2008
34
0
34
Gorinchem
Beadnkt voor alle reacties,

Ik zal van de week de banden maar is gaan vervangen, want hoe langer je er mee rijd, des te meer ga ik me er aan irriteren.

Ik hou jullie op de hoogte!

Thanx!
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Waarom zou de motor naar rechts trekken door een aanlopende rem?
Jij bent een techneut, hoef ik jou toch niet uit te leggen?

Een aanlopende rem geeft waarstand aan één zijde van de voorvork. Dus wat wil de motor? Die kant op sturen.

Knijp maar eens je rem in met losse handjes (als je één remschijf hebt).
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
Jij bent een techneut, hoef ik jou toch niet uit te leggen?

Een aanlopende rem geeft waarstand aan één zijde van de voorvork. Dus wat wil de motor? Die kant op sturen.

Knijp maar eens je rem in met losse handjes (als je één remschijf hebt).
:N :z
 

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.154
1
Bezoek site
Knijp maar eens je rem in met losse handjes (als je één remschijf hebt).

Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen ;)

Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.

edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas :( )
 
Laatst bewerkt:

ian

MF veteraan
15 mei 2004
3.020
2
elst (utrecht)
Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen ;)

Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.

edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas :( )
kost ook niks om te controleren ;)
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen ;)

Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.

edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas :( )
Als het wel zou kloppen zou je motor ook naar een kant trekken omdat je ketting maar aan een kant zit.
Ik heb het net met mijn mtb geprobeerd en die gaat netjes rechtdoor en die heeft zelfs maar een vorkpoot.
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Jawel.

Een achterbrug tordeert niet, dus met enkele kettingaandrijving heb je geen last.

Een voorvork kan torderen en dus naar één kant neigen.

Als je een sterke voorvork hebt, ok dan gebeurt het niet zo snel.

Waarom denk je anders dat je van die voorvorkbruggen kunt krijgen/maken en welke zo populair zijn? Tegen het torderen van de voorvork!

Ik heb het toch zelf ook. Ik heb één grote diameter schijfrem voor, als ik die flink aantrek dan tordeert de voorvork, gaat de motor naar één kant trekken (goed merkbaar).

Dus ja, mijn redenering klopt.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
Jawel.

Een achterbrug tordeert niet, dus met enkele kettingaandrijving heb je geen last.

Een voorvork kan torderen en dus naar één kant neigen.

Als je een sterke voorvork hebt, ok dan gebeurt het niet zo snel.

Waarom denk je anders dat je van die voorvorkbruggen kunt krijgen/maken en welke zo populair zijn? Tegen het torderen van de voorvork!

Ik heb het toch zelf ook. Ik heb één grote diameter schijfrem voor, als ik die flink aantrek dan tordeert de voorvork, gaat de motor naar één kant trekken (goed merkbaar).

Dus ja, mijn redenering klopt.
Okee, hier heb je een punt.
Maar hoe hard moet kan een schijf aanlopen dat de voorvork daardoor tordeert zonder dat je merkt dat de motor afremt?
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
44
Luttenberg
Okee, hier heb je een punt.
Maar hoe hard moet kan een schijf aanlopen dat de voorvork daardoor tordeert zonder dat je merkt dat de motor afremt?
Inderdaad :^

Snap de theorie van Gieliovd wel, maar dan moet hij al zo erg aanlopen dat je dat echt wel merkt.
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Okee, hier heb je een punt.
Maar hoe hard moet kan een schijf aanlopen dat de voorvork daardoor tordeert zonder dat je merkt dat de motor afremt?
Daar heb jij weer 100 procent gelijk in, en daar zat ik zelf ook al over te denken :)

Als je motor zó veel aanloopt dat je vork tordeert en je merkt dit niet, dan is er wat fout met je :)

Blij dat we het eens zijn. En ook nog met Rambabbel!

'T wordt nog een mooie dag ;)
 
Laatst bewerkt:

Ruudhe

MF'er
9 mei 2008
34
0
34
Gorinchem
Hey, je had me een mailtje gestuurd over deze motor toch? Ik las hem veel te laat, vandaar dat ik nog niet teruggemailt heb ;)

Het probleem met zulke dingen is dat het echt aan heel veel zaken kan liggen. Je zult eigenlijk het hele rijwielgedeelte moeten controleren. Maar omdat je zelf al zegt dat de banden aan vervanging toe zijn zou ik daar mee beginnen. Banden die bijna op zijn gaan vaak ook ongelijkmatig afslijten, wat ook voor zulk rijgedrag kan zorgen.

Eerst eens nieuwe banden proberen dus. Als het dan nog niet weg is moet je verder gaan kijken, voorvorkkeerringen, lagers (wiel en balhoofd), zijn de poten wel recht/spanningsvrij gemonteerd, zijn de wielen goed uitgelijnd, etc etc.

Voordeel is ook dat bij het monteren van de banden veel van die problemen boven water zouden komen ;)
Ja klopt, dat was ik.

Beetje laat inderdaad, maar toch bedankt voor de reactie :Y
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
een oma:P

maar wat was het probleem nou precies?
want ik het nu hetzelfde met mijn splinternieuwe Kawasaki Z750.

trillen (als ik handen van stuur afhaal) en naar rechts trekkend waardoor ik hele tijd moet tegensturen.
 

___Ray___

MF veteraan
22 feb 2006
7.117
207
een oma:P

maar wat was het probleem nou precies?
want ik het nu hetzelfde met mijn splinternieuwe Kawasaki Z750.

trillen (als ik handen van stuur afhaal) en naar rechts trekkend waardoor ik hele tijd moet tegensturen.
Dat is in jouw geval denk ik meer een probleem voor de dealer.
Het lijkt me toch dat je garantie hebt aangezien je het over een splinternieuwe hebt :?
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Dat is in jouw geval denk ik meer een probleem voor de dealer.
Het lijkt me toch dat je garantie hebt aangezien je het over een splinternieuwe hebt :?
ja dat klopt. Maar wil graag weten van de experts hier wat de mogelijkheden kunnen zijn.
Zodat ik een beetje weet waar ik rekening mee kan gaan houden hoelang ze ermee bezig zijn.