HuhBeste medemotorrijders,
Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend!
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)
Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.
Alvast bedankt!
Ahh nu snap ik 'mHij trilt dus niet tijdens het rijden maar wel tijdens het remmen.
Duidelijk gevalletje kromme remschijf.
Hij trekt naar een kant, voorpoten ongelijk in je montageplaten. Banden verrot. Aanlopende remmen. Wat Kevin zegt. Slag in je velg. Band verkeerd gemonteerd.
Waarom zou de motor naar rechts trekken door een aanlopende rem?Hij trilt dus niet tijdens het rijden maar wel tijdens het remmen.
Duidelijk gevalletje kromme remschijf.
Hij trekt naar een kant, voorpoten ongelijk in je montageplaten. Banden verrot. Aanlopende remmen. Wat Kevin zegt. Slag in je velg. Band verkeerd gemonteerd.
Beste medemotorrijders,
Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend!
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)
Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.
Alvast bedankt!
Jij bent een techneut, hoef ik jou toch niet uit te leggen?Waarom zou de motor naar rechts trekken door een aanlopende rem?
Jij bent een techneut, hoef ik jou toch niet uit te leggen?
Een aanlopende rem geeft waarstand aan één zijde van de voorvork. Dus wat wil de motor? Die kant op sturen.
Knijp maar eens je rem in met losse handjes (als je één remschijf hebt).
Knijp maar eens je rem in met losse handjes (als je één remschijf hebt).
Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen
Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.
edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas)
Als het wel zou kloppen zou je motor ook naar een kant trekken omdat je ketting maar aan een kant zit.Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen
Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.
edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas)
Jawel.
Okee, hier heb je een punt.Jawel.
Een achterbrug tordeert niet, dus met enkele kettingaandrijving heb je geen last.
Een voorvork kan torderen en dus naar één kant neigen.
Als je een sterke voorvork hebt, ok dan gebeurt het niet zo snel.
Waarom denk je anders dat je van die voorvorkbruggen kunt krijgen/maken en welke zo populair zijn? Tegen het torderen van de voorvork!
Ik heb het toch zelf ook. Ik heb één grote diameter schijfrem voor, als ik die flink aantrek dan tordeert de voorvork, gaat de motor naar één kant trekken (goed merkbaar).
Dus ja, mijn redenering klopt.
Okee, hier heb je een punt.
Maar hoe hard moet kan een schijf aanlopen dat de voorvork daardoor tordeert zonder dat je merkt dat de motor afremt?
Daar heb jij weer 100 procent gelijk in, en daar zat ik zelf ook al over te denkenOkee, hier heb je een punt.
Maar hoe hard moet kan een schijf aanlopen dat de voorvork daardoor tordeert zonder dat je merkt dat de motor afremt?
Hey, je had me een mailtje gestuurd over deze motor toch? Ik las hem veel te laat, vandaar dat ik nog niet teruggemailt heb
Het probleem met zulke dingen is dat het echt aan heel veel zaken kan liggen. Je zult eigenlijk het hele rijwielgedeelte moeten controleren. Maar omdat je zelf al zegt dat de banden aan vervanging toe zijn zou ik daar mee beginnen. Banden die bijna op zijn gaan vaak ook ongelijkmatig afslijten, wat ook voor zulk rijgedrag kan zorgen.
Eerst eens nieuwe banden proberen dus. Als het dan nog niet weg is moet je verder gaan kijken, voorvorkkeerringen, lagers (wiel en balhoofd), zijn de poten wel recht/spanningsvrij gemonteerd, zijn de wielen goed uitgelijnd, etc etc.
Voordeel is ook dat bij het monteren van de banden veel van die problemen boven water zouden komen
Dat is in jouw geval denk ik meer een probleem voor de dealer.een oma
maar wat was het probleem nou precies?
want ik het nu hetzelfde met mijn splinternieuwe Kawasaki Z750.
trillen (als ik handen van stuur afhaal) en naar rechts trekkend waardoor ik hele tijd moet tegensturen.
Dat is in jouw geval denk ik meer een probleem voor de dealer.
Het lijkt me toch dat je garantie hebt aangezien je het over een splinternieuwe hebt