NAKS vervangen Motoport

Hugohonda

MF'er
2 okt 2010
227
1
Rotterdam
Ik heb bij motoport een afspraak gemaakt om de NAKS van mijn Honda CBR 600 uit 1999 te vervangen. Toen ik vroeg naar wat het ongeveer zou gaan kosten zei hij dat dat wel eens 300 euro kon zijn omdat de caburateurs eraf moeten. Nou is mijn vraag, is dat ook echt zo? Van wat ik op internet heb gelezen kan je er redelijk makkelijk bij...
 
Dat is ook het leuke van dit forum, nu weten we meteen wie het wel en wie het niet snapt.
Ik lees er maar 2 die het wel snappen.
En ik ga er altijd vanuit zolang je een wph nodig hebt gewoon met je vingers eraf blijven.
 
Dat is ook het leuke van dit forum, nu weten we meteen wie het wel en wie het niet snapt.
Ik lees er maar 2 die het wel snappen.
En ik ga er altijd vanuit zolang je een wph nodig hebt gewoon met je vingers eraf blijven.

??? en waar zoek jij dan bv toegestane klepspeling op van een motor die je nog niet eerder hebt gehad? Beetje erg kort door de bocht hoor! En bovendien: met de hoeveelheid plastic en hoekjes en gaatjes van moderne motoren loont het wel om in het WPHB op te zoeken hoe je zo snel en simpel mogelijk bij je doel komt, in plaats van maar lukraak dingen los te halen...
 
Als je het echt niet zelf wilt doen zou ik eerst even elders kijken wat ze er voor vragen. Mijn ervaring met Motoport is dat ze werkelijk overal de hoofdprijs voor vragen en het uiteindelijk toch niet naar je wens is.
 
Veeeel te duur! zeg gewoon dat je maar de helft wil betalen, want meer dan dat mag het echt niet kosten!

Dat is ook het leuke van dit forum, nu weten we meteen wie het wel en wie het niet snapt.
Ik lees er maar 2 die het wel snappen.
En ik ga er altijd vanuit zolang je een wph nodig hebt gewoon met je vingers eraf blijven.

Ah. jij bent dus diegene die altijd zomaar aan kuipwerk gaat trekken zodat ophangpunten afbreken en draait bouten en moeren veel te vast waardoor je schroefdraaid naar de filistijnen helpt en/of bouten afbreken!
Lees even de sarcastische ondertoon, maar als je je eigen zin terugleest weet je ook dat die opmerking over het WPHB kant, noch wal raakt...
 
Laatst bewerkt:
??? en waar zoek jij dan bv toegestane klepspeling op van een motor die je nog niet eerder hebt gehad? Beetje erg kort door de bocht hoor! En bovendien: met de hoeveelheid plastic en hoekjes en gaatjes van moderne motoren loont het wel om in het WPHB op te zoeken hoe je zo snel en simpel mogelijk bij je doel komt, in plaats van maar lukraak dingen los te halen...


Ik zoek haast nooit iets op in boeken, meestal kloppen mijn berekeningen en is matriaalkennis ook prima voorelkaar.
 
Veeeel te duur! zeg gewoon dat je maar de helft wil betalen, want meer dan dat mag het echt niet kosten!Ah. jij bent dus diegene die altijd zomaar aan kuipwerk gaat trekken zodat ophangpunten afbreken en draait bouten en moeren veel te vast waardoor je schroefdraaid naar de filistijnen helpt en/of bouten afbreken!
Lees even de sarcastische ondertoon, maar als je je eigen zin terugleest weet je ook dat die opmerking over het WPHB kant, noch wal raakt...


Nee hoor ik ben diegene die snapt hoe iets gemaakt is en dat ik daarom nooit iets stuk trekt.
Dat is het verschil tussen een mf specialist en iemand die degelijks beroepsmatig vele motoren in zijn handen heeft.
En sleutelen vergt veel gevoel en ervaring en juist dat staat niet in een boekje.
En was niet sarcastisch bedoeld hoor, want ik meen het volledig wat ik schreef.
 
Nee hoor ik ben diegene die snapt hoe iets gemaakt is en dat ik daarom nooit iets stuk trekt.
Dat is het verschil tussen een mf specialist en iemand die degelijks beroepsmatig vele motoren in zijn handen heeft.
En sleutelen vergt veel gevoel en ervaring en juist dat staat niet in een boekje.
En was niet sarcastisch bedoeld hoor, want ik meen het volledig wat ik schreef.

Wat een arrogantie. :r :N :W
 
Nee hoor ik ben diegene die snapt hoe iets gemaakt is en dat ik daarom nooit iets stuk trekt.
Dat is het verschil tussen een mf specialist en iemand die degelijks beroepsmatig vele motoren in zijn handen heeft.
En sleutelen vergt veel gevoel en ervaring en juist dat staat niet in een boekje.
En was niet sarcastisch bedoeld hoor, want ik meen het volledig wat ik schreef.

ik snap wel dat dat vaak goed gaat maar om een voorbeeldje te noemen, mijn maatje is van opleiding automonteur en werkt tegenwoordig aan heel wat complexere machines. Maar als die een klusje gaat doen kijkt ie vooraf ff op een avond het boekje door om te snappen wat ie gaat zien en doet het klusje in no time.
Ik snap dat jij niet uitgebreid de boekjes gaat lezen maar ook al weet je niet alles uit je hoofd en moet je eens in een boekje kijken wil niet zeggen dat je niet kan sleutelen..

Veel mensen hier hebben gewoon minder ervaring als jij (beroepssleutelaar), dat is ook niet gek lijkt mij!
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dom is! ;)

(je zou kunnen zeggen, ik voel me aangesproken, ja! ;) ).

En als ik naar mezelf kijk, ik weet ook niet alles van motoren, maar mijn technisch niveau is wel zodanig dat ik er met het WPHB wel uit kom... ook al heb ik het nog niet eerder gedaan.
 
Nee hoor ik ben diegene die snapt hoe iets gemaakt is en dat ik daarom nooit iets stuk trekt.
Dat is het verschil tussen een mf specialist en iemand die degelijks beroepsmatig vele motoren in zijn handen heeft.
En sleutelen vergt veel gevoel en ervaring en juist dat staat niet in een boekje.
En was niet sarcastisch bedoeld hoor, want ik meen het volledig wat ik schreef.

En hoe ben jij dan al aan die kennis en ervaring gekomen? Zonder een WPH te gebruiken? Geloof ik niks van. Ook jij bent ooit als onervaren leerling monteur begonnen die nog weinig wist en veel moest leren. En nu meen je dat als iemand een WPH nodig heeft hij maar beter niet klan sleutelen.
Je zegt zelf dat je het niet sarcastisch bedoelt, dan kan ik het alleen maar arrogant vinden.
Maar goed, ik ben maar een simpele monteur die nog af en toe een WPH gebruikt dus wie ben ik om de almachtige monteur, die nooit iets stuk trekt en alles op gevoel en ervaring kan, te bekritiseren. (ja, die laatste zin is sarcastisch bedoelt)
 
En hoe ben jij dan al aan die kennis en ervaring gekomen? Zonder een WPH te gebruiken? Geloof ik niks van. Ook jij bent ooit als onervaren leerling monteur begonnen die nog weinig wist en veel moest leren. En nu meen je dat als iemand een WPH nodig heeft hij maar beter niet klan sleutelen.
Je zegt zelf dat je het niet sarcastisch bedoelt, dan kan ik het alleen maar arrogant vinden.
Maar goed, ik ben maar een simpele monteur die nog af en toe een WPH gebruikt dus wie ben ik om de almachtige monteur, die nooit iets stuk trekt en alles op gevoel en ervaring kan, te bekritiseren. (ja, die laatste zin is sarcastisch bedoelt)


Ach boeken zijn om uit te leren, en daarom ga ik er vanuit dat als je een boek nodig hebt voor zo,n simpel klusje je een enorm risico loopt om het toch verkeerd te doen.
En ik ben heel zeker van mijn zaak hoor, maar dat mag wel na al die jaren.
En ik kan mij ook de tijd niet permiteren om steeds een boek te moeten pakken en als je al jaren in het vak zit dan heb je er gewoon wat meer feeling voor dan een hobbie sleutelaar.
Maar zet mij aub niet achter een lasapparaat of draaibank, dat gaat niet goed komen :N
 
Ik zoek haast nooit iets op in boeken, meestal kloppen mijn berekeningen en is matriaalkennis ook prima voorelkaar.

Ik had niet verwacht dat je je nog laat verleiden om te reageren maar dus toch wel.
Kevinblade...jij bent in 1 woord: GE-WEL-DIG...kan niet anders zeggen. Chapeau. *O*
(en ja inderdaad deze zin is overladen met sarcasme)

Hoe heb jij het dan ooit geleerd?
Materiaalkennis ook prima voor elkaar? Wil ik best geloven...maar euh...en ik denk even hardop heh...hoe kwam jij ook alweer aan je materiaalkennis?
Je hebt toch niet stiekem iets gelezen heh? O-)
Want van jou verwacht ik toch wel dat als je alleen al naar een nieuw stuk gereedsschap/materiaal KIJKT dat je dan ook al direct weet hoe het werkt en hoe het in elkaar zit.
(Daar heb je weer die sarcasme)

Nee hoor ik ben diegene die snapt hoe iets gemaakt is en dat ik daarom nooit iets stuk trekt.
Dat is het verschil tussen een mf specialist en iemand die degelijks beroepsmatig vele motoren in zijn handen heeft.
En sleutelen vergt veel gevoel en ervaring en juist dat staat niet in een boekje.
En was niet sarcastisch bedoeld hoor, want ik meen het volledig wat ik schreef.

Je zegt het eigenlijk zelf ook al, alleen heb ik het gevoel dat het kwartje nog niet bij je gevallen is.
Als je al praktisch overal vanaf moet blijven wat in het wph staat (zoals jij zegt) doe je dus nooit enige ervaring op en leer je dus nog niks zelf te doen. Als jij dat nou in het verleden (vóórdat je alle ins en outs van motoren wist) ook had gedaan....dan was je nu geen sleutel-meester.
Hobby-sleutelaars willen graag leren en grenzen verleggen en ervaring hierin krijgen en doen dat ook nog als het kan met de juiste tools, zoals een wph. Iets met pioniersmentaliteit?? Geloof ik.
In plaats van de mensen "dom" en "kort" te houden zou het misschien ook kunnen om de mensen te stimuleren, dat hebben ze vroeger bij jou waarschijnlijk ook gedaan waardoor je bent uitgegroeid tot vakidioot. Dus óók JIJ hebt het een keer moeten leren.
Niks mis mee lijkt mij. Anders hadden we bij wijze van spreken nog in mammoetvellen met knuppels hier op deze aardkloot rondgehuppeld.

Eeeennnnnnn... we zijn weer terug bij af.
(Ow ja: ik zal je wel weer uitstekend vermaakt hebben met dit berichtje) LOL.

ON-topic:
Vraag meerdere offertes aan.
Durf je het zelf niet aan...doe het dan ook niet.
 
haha grappig hoe een vraag over de kosten van het vervangen van de spanner uitloopt op een discussie wie de betere monteur is..:)

Hoi HugoHonda,

Tsja...hoort bij het MF heh het is eigenlijk ook géén discussie wie de beste monteur is hoor.
Maar euh, ben je er nu eigenlijk al over uit, hoe is het afgelopen of wat ga je doen met de kosten? Klopte het nou die 300 euro of was het ergens anders goedkoper?
Update please?
 
Hoi HugoHonda,

Tsja...hoort bij het MF heh het is eigenlijk ook géén discussie wie de beste monteur is hoor.
Maar euh, ben je er nu eigenlijk al over uit, hoe is het afgelopen of wat ga je doen met de kosten? Klopte het nou die 300 euro of was het ergens anders goedkoper?
Update please?
kevinblade is de beste dat weet iedereen toch.
Toen hij net geboren was wist hij gelijk alles.
Hij hoeft zichzelf nooit te controleren of het klopt want hij weet het al zonder ooit in boeken te hebben gekeken en puur door gevoel en ervaring.
Dus discussie is niet meer mogelijk.
 
Het is me vaker opgevallen dat Motoport twee keer zo duur is als mijn monteur. :/

Mijn ervaring is dat je vaak veel beter af bent wanneer je een kleine garage opzoekt. Ik zit bij een 1 mans garage. Hij is een stuk goedkoper, het is een gezellige kerel en ik leer heel veel van hem ook nog.
 
Laatst bewerkt:
Ik had niet verwacht dat je je nog laat verleiden om te reageren maar dus toch wel.
Kevinblade...jij bent in 1 woord: GE-WEL-DIG...kan niet anders zeggen. Chapeau. *O*
(en ja inderdaad deze zin is overladen met sarcasme)

Hoe heb jij het dan ooit geleerd?
Materiaalkennis ook prima voor elkaar? Wil ik best geloven...maar euh...en ik denk even hardop heh...hoe kwam jij ook alweer aan je materiaalkennis?
Je hebt toch niet stiekem iets gelezen heh? O-)
Want van jou verwacht ik toch wel dat als je alleen al naar een nieuw stuk gereedsschap/materiaal KIJKT dat je dan ook al direct weet hoe het werkt en hoe het in elkaar zit.
(Daar heb je weer die sarcasme)Je zegt het eigenlijk zelf ook al, alleen heb ik het gevoel dat het kwartje nog niet bij je gevallen is.
Als je al praktisch overal vanaf moet blijven wat in het wph staat (zoals jij zegt) doe je dus nooit enige ervaring op en leer je dus nog niks zelf te doen. Als jij dat nou in het verleden (vóórdat je alle ins en outs van motoren wist) ook had gedaan....dan was je nu geen sleutel-meester.
Hobby-sleutelaars willen graag leren en grenzen verleggen en ervaring hierin krijgen en doen dat ook nog als het kan met de juiste tools, zoals een wph. Iets met pioniersmentaliteit?? Geloof ik.
In plaats van de mensen "dom" en "kort" te houden zou het misschien ook kunnen om de mensen te stimuleren, dat hebben ze vroeger bij jou waarschijnlijk ook gedaan waardoor je bent uitgegroeid tot vakidioot. Dus óók JIJ hebt het een keer moeten leren.
Niks mis mee lijkt mij. Anders hadden we bij wijze van spreken nog in mammoetvellen met knuppels hier op deze aardkloot rondgehuppeld.

Eeeennnnnnn... we zijn weer terug bij af.
(Ow ja: ik zal je wel weer uitstekend vermaakt hebben met dit berichtje) LOL.

ON-topic:
Vraag meerdere offertes aan.
Durf je het zelf niet aan...doe het dan ook niet.


Ik vermaak me ook kostelijk, vooral hoe snel men off topic te krijgen is als ze denken op de korte teentjes getrapt worden.
Zelfde als auto/motorrijden de een heeft het en de andere zal het nooit krijgen.

Maaruh even on topic.
Die €300 voor de reparatie mits goed gedaan natuurlijk is best wel een redelijk normaal bedrag.
En weer off topic.
Stel je brengt je motor weg naar een bedrijf en die monteur pakt een boek en gaat met het boek in zijn handen aan jouw motor sleutelen????
Wekt dat dan veel vertrouwen of weer juist net niet?????
En nog iets als je een werkplaats handboek ter hand neemt dan kom je erachter dat er vaak veel onzin in staat.
 
kevinblade is de beste dat weet iedereen toch.
Toen hij net geboren was wist hij gelijk alles.
Hij hoeft zichzelf nooit te controleren of het klopt want hij weet het al zonder ooit in boeken te hebben gekeken en puur door gevoel en ervaring.
Dus discussie is niet meer mogelijk.

Tja.....
Je zóu er uit kunnen afleiden dat KB arrogant is.
Je zou ook kunnen proberen te begrijpen wat ie nou precies bedoelde met die opmerking.......
Ik ben zelf geen geweldige sleutelaar, zoals sommigen van jullie misschien wel zijn. Maar ik weet er inmiddels genoeg van om te weten wanneer ik het advies van een professionele of ervaren sleutelaar maar beter kan accepteren.
Gaat het fout bij het monteren van de NAKS dan kan het uitsparen van geld door het zelf te doen leiden tot kostbare problemen.

Ik vind het ook een beetje jammer, dit soort kritiek. Als je er zelf genoeg van af weet en genoeg ervaring hebt om mensen als KB "onderuit te halen" vanwege een verkeerd advies, prima. Je zou het evengoed kunnen waarderen dat mensen als Paul, KB etc. hier advies geven. Toegegeven, soms kan KB wat ongenuanceerd uit de hoek komen, maar in de kern heeft ie meestal gelijk.
 
Ik vermaak me ook kostelijk, vooral hoe snel men off topic te krijgen is als ze denken op de korte teentjes getrapt worden.
Zelfde als auto/motorrijden de een heeft het en de andere zal het nooit krijgen.

Maaruh even on topic.
Die €300 voor de reparatie mits goed gedaan natuurlijk is best wel een redelijk normaal bedrag.
En weer off topic.
Stel je brengt je motor weg naar een bedrijf en die monteur pakt een boek en gaat met het boek in zijn handen aan jouw motor sleutelen????
Wekt dat dan veel vertrouwen of weer juist net niet?????
En nog iets als je een werkplaats handboek ter hand neemt dan kom je erachter dat er vaak veel onzin in staat.

Ja ach, lekker belangrijk dat er OFF-topic ingehaakt wordt, dat heb je nu eenmaal in een open forum/dialoog weet niet of dat iets met korte teentjes te maken heeft hoor.
On-topic: het vetgedrukte. Kijk nou, daar heeft TS wat aan.
Nog ff OFF-topic:
Nee dat wekt geen vertrouwen nee! En ik zou dat ook niet accepteren, ofwel mijn motor daar laten onderhouden als ik daar weet van heb. Een profi moet het zonder wph kunnen.
Maar dáár gaaaaat het hier toch helemaal niet om, of een beroepsmatige het wph naast de motor heeft liggen?
Ik ben blij dat jij geen wph ofzo nodig hebt, als je dan ook nog eens je werk goed uitvoert ben je voor mij een goede monteur, klaar zat.
Maar hier ging het (Off-topic) uiteindelijk o.a. om jouw stelling dat iedereen (hobby-sleutelaars) die iets wilde uitvoeren waar een wph voor nodig is, dat diegene de werkzaamheden niet zou moeten doen en dus ook niet de moeite zou moeten nemen om het zichzelf te leren.
En uiteindelijk ging het er natuurlijk ook om dat je zo loopt te pochen dat je nu alles weet en alles zo goed kan en dat er geen geheimen meer voor je zijn qua motoronderhoud enzo.
Alleen dat je er dan ook nog even (voor het gemak?) aan voorbij gaat dat ook jij hiervoor gewoon heb moeten leren (én het wph heb moeten lezen) om tot deze schat aan ervaring te komen helpt natuurlijk ook niet om jouw uitspraken op 1 of andere manier niet arrogant te vinden.
Maar goed, ben ook helemaal niet boos ofzo hoor.
 
Ik vermaak me ook kostelijk, vooral hoe snel men off topic te krijgen is als ze denken op de korte teentjes getrapt worden.
Zelfde als auto/motorrijden de een heeft het en de andere zal het nooit krijgen.

Maaruh even on topic.
Die €300 voor de reparatie mits goed gedaan natuurlijk is best wel een redelijk normaal bedrag.
En weer off topic.
Stel je brengt je motor weg naar een bedrijf en die monteur pakt een boek en gaat met het boek in zijn handen aan jouw motor sleutelen????
Wekt dat dan veel vertrouwen of weer juist net niet?????
En nog iets als je een werkplaats handboek ter hand neemt dan kom je erachter dat er vaak veel onzin in staat.


Vind ik echt niet, 250 top (al zeg ik stiekem 200)
Sorry voor het even on topic gaan :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan