trixo
MF veteraan
goedemiddag,
peugeot elyseo 125 cc (4-takt) bouwjaar 2001, motorscooter
ik heb de laatste tijd nogal last van een slecht startende motor, ik moet dan lang doorstarten (ca. 10 sec.) voordat hij aanslaat. dus laat ik eens op onderzoek uitgaan: het eerste wat mij opviel is dat er natigheid uit mijn luchtfilter komt (is een groot kunstof huis met een schuim matje erin) en dan over de achterbrug loopt (1e foto luchtfilter is hier gedemonteerd). in het luchtfilter ook nattigheid en ook het schuim matje is onderin doordrenkt.
nu is mijn vraag wat is dat voor nattigheid en is dit normaal, zo niet hoe komt dat daar terecht.
op het luchtfilterhuis zit ook een slangetje wat naar de vuldop van de carter olie loopt (vuldop is met slang verlengt naar onder zadel) uit dit slangetje komt wanneer de motor loopt pulserend droge lucht op het ritme van de motor, lijkt mij OK.
verder viel mij op dat het olie peil te hoog was (boven kijkglas), dus olie afgetapt en ik vond hem erg dun, net water. volgens boekje gaat er 1 liter in (excl. filter), en ik haalde er ca. 1,1-1,2 liter uit. nog geprobeerd met een beetje of het wou branden (met lucifer) om vast te stellen of er benzine bij zat, het wou niet branden. peil van koelwater gecontroleerd, is OK (wat niet wil zeggen dat er niks uit is omdat ik het oude peil niet weet, is nu gemerkt)
verder zit er op de zijkant van de carberateur (2e foto) een soort schuim filtertje (waarvan lijkt alsof je er een sterschroevendraaier kan inzetten) dat zwart ronde ding (rubberachtig) met daarin het schuim. dit filtertje vond ik nogal nat. ook de vlotterbak is rondom nogal nat (3e foto).
een hoop info, maar ik hoop dat er iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn.
alvast bedankt.
peugeot elyseo 125 cc (4-takt) bouwjaar 2001, motorscooter
ik heb de laatste tijd nogal last van een slecht startende motor, ik moet dan lang doorstarten (ca. 10 sec.) voordat hij aanslaat. dus laat ik eens op onderzoek uitgaan: het eerste wat mij opviel is dat er natigheid uit mijn luchtfilter komt (is een groot kunstof huis met een schuim matje erin) en dan over de achterbrug loopt (1e foto luchtfilter is hier gedemonteerd). in het luchtfilter ook nattigheid en ook het schuim matje is onderin doordrenkt.
nu is mijn vraag wat is dat voor nattigheid en is dit normaal, zo niet hoe komt dat daar terecht.
op het luchtfilterhuis zit ook een slangetje wat naar de vuldop van de carter olie loopt (vuldop is met slang verlengt naar onder zadel) uit dit slangetje komt wanneer de motor loopt pulserend droge lucht op het ritme van de motor, lijkt mij OK.
verder viel mij op dat het olie peil te hoog was (boven kijkglas), dus olie afgetapt en ik vond hem erg dun, net water. volgens boekje gaat er 1 liter in (excl. filter), en ik haalde er ca. 1,1-1,2 liter uit. nog geprobeerd met een beetje of het wou branden (met lucifer) om vast te stellen of er benzine bij zat, het wou niet branden. peil van koelwater gecontroleerd, is OK (wat niet wil zeggen dat er niks uit is omdat ik het oude peil niet weet, is nu gemerkt)
verder zit er op de zijkant van de carberateur (2e foto) een soort schuim filtertje (waarvan lijkt alsof je er een sterschroevendraaier kan inzetten) dat zwart ronde ding (rubberachtig) met daarin het schuim. dit filtertje vond ik nogal nat. ook de vlotterbak is rondom nogal nat (3e foto).
een hoop info, maar ik hoop dat er iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn.
alvast bedankt.