Negeren van vlaggen

zenracer

MF veteraan
10 sep 2002
1.637
0
Amsterdam
Een vraagje, wat gebeurt er in het algemeen als mensen vlaggen negeren?
Vandaag op cpz, haalde een kerel me behoorlijk hard in tijdens een rode vlag situatie (ik was van het gas af gegaan en zal met een rustig gangetje over de baan hebben gereden). Daar was ik behoorlijk pissig over. Vorige week was ik nog zelf van de baan gestuiterd en had zo'n klap gekregen dat ik even als verlamd op de grond zat (weliswaar naast de baan ) en niet weg kon lopen. Stel je voor dat er dan zo'n dwaas aan was komen rijden ...
Dus ik na afloop verhaal halen bij die vent, zegt ie dat hij dacht dat die vlaggen het einde van 'het racen' (=zijn woorden) was. Toen ben ik maar weggelopen, want ik begon me steeds meer op te winden. Als je niet weet wat een rode vlag is, wat doe je dan op de baan? (Bij de vodafone bocht zal ik zelf de eerste rode vlag hebben gezien en ergens bij de kumho kwam hij me voorbij zetten, dus hij heeft ook niet 1 vlag gemist!)
De laatste sessie (groep 2) was hij er niet meer bij (hij zat in m'n groepje), waarom weet ik niet, misschien van de baan geplukt?
Reageer ik nou te heftig, of kan dit echt niet door de beugel?
 
Je hebt gelijk. Code rood negeren kan echt niet. Echter op circuitdagen kunnen er altijd rijders die minder ervaren zijn en geen idee hebben wat ze (moeten) doen of wat de gevolgen kunnen zijn. Blijf echter zelf ook altijd alert..
 
Als je dit constateert DIRECT MELDEN bij de baan com. wedstrijd organisatie.
Maar troost je er zijn er genoeg die niet eens weten wat GEEL betekent

Ik stel voor met een jacht geweer op een baanpost en af schieten.

Nee dan het antwoord als je mensen er op aan spreekt ;
O SORRY IK HEB HEM NIET GEZIEN (kan gebeuren) WAAR OP ZE VERVOLGENS VERTELLEN DAT ER VAN DIE EIKELS ERG LANGZAAM REDEN OP DE BAAN

Maar hoe krijg je het nu voor elkaar tijdens een circuit dag dat iedereen de regels kent ?
De commercie is toch veel belangrijker.
Want ik denk dat als je de regels gaat hand haven dat er niet meer gereden word :)

Maar ik weet wat je bedoeld moest vorig jaar zelf rap van de baan kruipen met een gebroken enkel
 
Je hebt gelijk. Code rood negeren kan echt niet. Echter op circuitdagen kunnen er altijd rijders die minder ervaren zijn en geen idee hebben wat ze (moeten) doen of wat de gevolgen kunnen zijn. Blijf echter zelf ook altijd alert..

Code geel kan wel dan?
 
circuit rijden is net als op de openbare weg aan de regels houden. dus kennis van vlagcodes. misschien rijdt hij normaal gesproken alleen op assen, waar wij inderdaad in de GT de rode vlag hanteren om mensen zo in de pitsstraat te krijgen aan het einde van de sessie waar hij/zij met zwart wit geblokt is afgevlagt

Rode vlaggen missen is een doodzonde.

geel missen is mogelijk afhankelijk van baanpost bezettingen maar is voorals nog niet goed te spreken
 
circuit rijden is net als op de openbare weg aan de regels houden. dus kennis van vlagcodes. misschien rijdt hij normaal gesproken alleen op assen, waar wij inderdaad in de GT de rode vlag hanteren om mensen zo in de pitsstraat te krijgen aan het einde van de sessie waar hij/zij met zwart wit geblokt is afgevlagt

Bij MSL hoor je in groep 2 een briefing te hebben bijgewoond waar onder andere de vlaggen worden uitgelegd en waar wordt verteld dat aan het einde van een sessie de geblokte vlag wordt gevlagd aan het eind van het rechte stuk en de rijders bij een rode vlag naast de hugenholtz de baan kunnen verlaten.
Dit was niet de eerste keer van die vent op cpz (de 2e keer geloof ik) en het was de vierde sessie van de dag.
Mijn indruk is dat die kerel echt wel weet wat een rode vlag is, maar ervan baalde en nog paar extra metertjes wilde sturen.
 
Maar hoe krijg je het nu voor elkaar tijdens een circuit dag dat iedereen de regels kent ?
De commercie is toch veel belangrijker.
Want ik denk dat als je de regels gaat hand haven dat er niet meer gereden word :)
l


ik denk toch dat er hier een beetje naastzit, er is geen organisator die zit te wachten op (ernstige) ongevallen, dat gaat ten koste van de rijtijd van de rest, die gaan weer lopen muiten, en teveel ongevallen bij een organisatie is ook niet echt goeie reclame, ik denk dat het toch meer te maken heeft met de discipline van de rijders, je ziet echt best vaak rare dingen gebeuren.

Het nummers van rijders die vlaggen negeren/te langzaam voor hun groep zijn of ander raar gedrag op de baan vertonen worden overigens wel doorgegeven.
 
Ik was 18 april op CPZ in groep 3 en daar gebeurde iets soortgelijks. Tarzan uit rode vlaggen (dat betekent dus dat je ook snel van de baan gaat). Ik laat dus het tempo zakken en ik wordt hard ingehaald door een of andere idioot.
Dit was wel opgemerkt door de marshals en die kreeg dus een donderdpreek. Ik heb hem in vervolgens ook niet meer gezien de rest van de dag. Dus ik denk dat ze hem verwijderd hebben, dat zou betekenen dat ze er wel wat aan doen.
 
In principe ben ik het eens met de reacties in dit topic, het is heel belangrijk de vlaggen te herkennen en hierop juist te handelen. Maar bij circuitdagen zie je het vaak dat mensen bij een rode vlag zowat stil gaan staan. Daar word ik dan weer een beetje moe van.
De bedoeling is wel vaart minderen, maar op een normaal/vlot tempo de ronde uitrijden zoals de meesten hier zullen weten. Als mijn motor zowat afslaat als ik achter bepaalde mensen moet blijven die in een slakkengang de ronde afmaken .... Schiet ook niet echt op natuurlijk. Is irritant en de neutralisatie duurt alleen maar langer.
 
:^

Dit is de uitleg van een rode vlag.

De training of race is onderbroken. Snelheid
verminderen en in rustig tempo doorrijden tot
de pitstraat of tot een door officials
aangegeven plaats. Inhalen verboden, tenzij
het een zeer langzame rijder is.

Dus die man die jij aansprak heeft wel degelijk gelijk. De race is onderbroken dus afgelopen. En als jij als een slakkie over de baan gaat mag hij je wel inhalen. En wat jij hard vind kan hij langzaam, vinden. Deal with it, that's racing.
 
Laatst bewerkt:
ik denk toch dat er hier een beetje naastzit, er is geen organisator die zit te wachten op (ernstige) ongevallen, dat gaat ten koste van de rijtijd van de rest, die gaan weer lopen muiten, en teveel ongevallen bij een organisatie is ook niet echt goeie reclame, ik denk dat het toch meer te maken heeft met de discipline van de rijders, je ziet echt best vaak rare dingen gebeuren.

Het nummers van rijders die vlaggen negeren/te langzaam voor hun groep zijn of ander raar gedrag op de baan vertonen worden overigens wel doorgegeven.

Ik heb niet bij iedereen gereden dus is dat wat ik zeg in de meest algemene zin.
Je hebt ook wel een beetje gelijkdus.
Maar zelfs bij de Race Academy zag je mensen weg blijven van een briefing en dat is wat rijden betreft echt wel een goede organisatie.

Bij de ZAC als je er niet bent rij je toch want er is geen controle
Bij M&T belgen geen controle
Bij twee andere belg geen controle.
Ik begrijp ook wel dat het geen politie agenten zijn maar hoe vaak ik een organisator de hand over het hard heb zien strijken, het is gewoon moeilijk om veiligheid en comercie samen te laten gaan.
 
Ach, als we ons op straat niet aan alle regeltjes hoeven te houden omdat we zelf ook wel uit onze ogen kunnen kijken of zelf wel kunnen beslissen hoe hard we ergens rijden, waarom zouden we dan op het circuit plots als makke schapen wel alle regeltjes precies volgen :? |(
 
:^

Dit is de uitleg van een rode vlag.

De training of race is onderbroken. Snelheid
verminderen en in rustig tempo doorrijden tot
de pitstraat of tot een door officials
aangegeven plaats. Inhalen verboden, tenzij
het een zeer langzame rijder is.



Dus die man die jij aansprak heeft wel degelijk gelijk. De race is onderbroken dus afgelopen. En als jij als een slakkie over de baan gaat mag hij je wel inhalen. En wat jij hard vind kan hij langzaam, vinden. Deal with it, that's racing.

In theorie heb je gelijk maar als er heel veel vuil op de baan licht .......

Die rode vlag is toch iets, dat als er echt wat aan de hand is en misschien heeft die langzame rijder al de troep zien liggen.?

Gewoon niet meer inhalen.

Daarnaast vind ik dat je uit respect voor de Marshals en baanvegers die de troep opruimen gewoon duidelijk van het gas af gaat en rechtop gaat zitten zodat zei zich ook veilig voelen !
Want zei staan er voor ONS!
 
Laatst bewerkt:
Het negeren van vlaggen is inderdaad een doodzonde. Van mij mogen ze mensen die dat doen direct van de baan halen en niet meer terug laten komen. Maar…ik merk ook altijd dat er mensen zijn die dan meteen het hele circuit lang 60 km/u gaan rijden. Ook als ze de plek van het ongeval al lang voorbij zijn. Dat is ook niet de bedoeling. Als je de plek van het ongeval voorbij bent, mag je gerust sportief doorrijden terwijl je een zeer ruime marge aanhoudt zodat je niet op je bek gaat. Dat betekent dus bijvoorbeeld op het rechte stuk geen 240 km/u aanhouden maar 170. Dat is nog steeds hard maar wel veilig en zo creëer je geen file achter je.

Begin dit jaar had ik nog zo’n situatie in de snelle groep. Daar reden veel ONK-ers mee en die hebben een heel ander begrip van rustig doorrijden dan de minder ervaren circuitrijders die ook in die groep ingedeeld waren. Na een rode vlag bleef ik keurig achter iemand hangen die dus inderdaad het hele circuit een gangetje van 70 km/u aanhield (ook op het echte stuk wat niet de plek van het ongeval was). Ondertussen ergerde ik me rot maar…ik bleef er achter hangen. De ONK rijders gingen er wel voorbij maar op zeg maar ‘halve kracht’. Zij kregen dus naar afloop op hun flikker dat ze ingehaald hadden onder rood. Naar mijn mening is dat ten onrechte want ze hielden wel degelijk rekening met de veiligheid ter plaatse en als zij achter de betreffende rijder hadden moeten blijven hangen dan konden ze net zo goed gaan lopen (zo voelde het voor mij al). Afgelopen week had ik zo’n zelfde rijder voor me op Zandvoort. Die heb ik toen dus toch maar voorzichtig ingehaald.
 
mwah ik denk dat er meer tijd in kuipruimen gaat zitten dan in het verlaten van de baan hoor.

In feite impliceer je nu gedeeltelijk dat wanneer er op redelijk/vlot tempo wordt uitgereden in een rode vlag situatie er extra brokken zullen vallen. Onzin in mijn ogen. Bovendien: met een zeikgangetje van 25 de ronde uitrijden wordt het ook niet veiliger op. Trouwens ook totaal nutteloos; zeker als de `plek des onheils` al is gepasseerd...

Meer in het algemeen bedoel ik niet dat men haast moet hebben, maar op zich is de tijd op een circuitdag schaars en vooral duur; dus onnodige vertraging vind ik dan persoonlijk nogal ergerlijk. Maar ja ik sta dan ook niet bekend om mijn engelengeduld ;)
 
...
Begin dit jaar had ik nog zo’n situatie in de snelle groep. Daar reden veel ONK-ers mee en die hebben een heel ander begrip van rustig doorrijden dan de minder ervaren circuitrijders die ook in die groep ingedeeld waren. Na een rode vlag bleef ik keurig achter iemand hangen die dus inderdaad het hele circuit een gangetje van 70 km/u aanhield (ook op het echte stuk wat niet de plek van het ongeval was). Ondertussen ergerde ik me rot maar…ik bleef er achter hangen. De ONK rijders gingen er wel voorbij maar op zeg maar ‘halve kracht’. ...
Precies hetzelfde had ik laatst bij een circuitdag, maar dan onder een gele vlag. Je denkt je aan de regels te houden door achter je voorgangers te blijven, en dan komen er drie figuren met een fors snelheidsverschil voorbij zetten. Jammer genoeg waren dat de organisator en twee instructeurs...
 
Precies hetzelfde had ik laatst bij een circuitdag, maar dan onder een gele vlag. Je denkt je aan de regels te houden door achter je voorgangers te blijven, en dan komen er drie figuren met een fors snelheidsverschil voorbij zetten. Jammer genoeg waren dat de organisator en twee instructeurs...

Zeker circuitrijden.nl?
 
In feite impliceer je nu gedeeltelijk dat wanneer er op redelijk/vlot tempo wordt uitgereden in een rode vlag situatie er extra brokken zullen vallen. Onzin in mijn ogen. Bovendien: met een zeikgangetje van 25 de ronde uitrijden wordt het ook niet veiliger op. Trouwens ook totaal nutteloos; zeker als de `plek des onheils` al is gepasseerd...

Meer in het algemeen bedoel ik niet dat men haast moet hebben, maar op zich is de tijd op een circuitdag schaars en vooral duur; dus onnodige vertraging vind ik dan persoonlijk nogal ergerlijk. Maar ja ik sta dan ook niet bekend om mijn engelengeduld ;)


nee hoor, het ging over tijd, na een schuivertje met bijvoorbeeld ollielekkage of een arts op de baan gaat er meer tijd verloren met opruimen dan met het rustig verlaten van het circuit door de rijders.

en jij hebt een dsb nummer achter je nick staan, jij weet ongetwijfeld ook wat een rode vlag betekent, ongeval, veiligheid kan niet meer gewaarborgd worden, dus allemaal rustig de baan verlaten., ik ben het wel met je eens dat rustig niet betekend dat je stopvoets moet gaan rijden, maar gewoon een rustig tempo waarmee je ten alle tijden kan stoppen ;)

Overigens na het ongeval weer doorknallen is ook niet echt heel handig, er gaan ook wel eens mensen op verschillende punten tegelijk liggen.

maar ja, het zal altijd wel een puntje van discussie blijven, een toijdje geleden hadden we iemand die dacht dat een rode vlag betekende dat ie een wheelie moest trekken geloof ik.
was ook zijn laaste sessie
 
Precies hetzelfde had ik laatst bij een circuitdag, maar dan onder een gele vlag. Je denkt je aan de regels te houden door achter je voorgangers te blijven, en dan komen er drie figuren met een fors snelheidsverschil voorbij zetten. Jammer genoeg waren dat de organisator en twee instructeurs...

Nuancereing is dat ik aangeef dat het geen probleem hoeft te zijn als jij of je voorganger erg langzaam rijdt en zij je op een beheerste manier voorbij komen.

Als marshals vinden dat je te langzaam rijdt, moeten zij je overigens niet voorbij knallen maar juist vertellen dat je wat harder door mag rijden. Door dat soort zaken structureel aan te geven, leert iedereen de juiste circuit etiquette
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het irritanter dat mensen door de pitbox lopen om in de pitstraat te komen, als je er dan wat van zegt kijken ze je raar aan, of dat ze hun auto parkeren in het vak voor de pitboxen. Die etiquette moeten ze eens leren. :P

@Noki: Neem je die voorbok voor me mee naar spa? :P
 
Ik vind het irritanter dat mensen door de pitbox lopen om in de pitstraat te komen, als je er dan wat van zegt kijken ze je raar aan, of dat ze hun auto parkeren in het vak voor de pitboxen. Die etiquette moeten ze eens leren. :P

@Noki: Neem je die voorbok voor me mee naar spa? :P

Dat vind ik ook heel irritant, daarom gooi ik het liefst één van de deuren dicht. Dan gaan ze maar naar de buren. Op zandvoort bespeur ik zelfs de trend dat iedereen zomaar van de plee in een pitbox gebruik denkt te kunnen maken B| ;)

Ik neem je bokkie mee naar Spa en ik ben er zelfs de eerstvolgende cuprace bij, dus als er ruimte is in de pitbox ... dan schop ik alle ongewenste figuren wel naar buiten :)
 
Laatst bewerkt:
:^

Dit is de uitleg van een rode vlag.Dus die man die jij aansprak heeft wel degelijk gelijk. De race is onderbroken dus afgelopen. En als jij als een slakkie over de baan gaat mag hij je wel inhalen. En wat jij hard vind kan hij langzaam, vinden. Deal with it, that's racing.

FF. voor de duidelijkheid, ik ging wel van het gas af, maar als een slak over de baan ging ik zeker niet. Geen idee hoe snel ik exact ging, want ik heb geen snelheidsmeter maar ik denk dat ik dezelfde snelheid reed als ik andere rijders (ook uit de snellere groepen) heb zien rijden tijdens rode vlag situaties.
Die gast die me inhaalde kwam me minimaal met 50 a 60 km verschil voorbij en zat in racehouding op z'n motor; zover ik kon zien ging hij niet of nauwelijks van het gas af.
Een paar sessies eerder haalde hij de marshall van onze groep ook al in terwijl dat niet toegestaan was en toen liet de marshall daarna met handgebaren weten dat hij daar niet zo van gediend was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan