Neon balkjes aansluiten

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo allemaal

ik wil graag deze neonbalkjes op mn motor aansluiten...

EasyParts.nl - Lichtbalkset TNT Neon Blauw (17cm) - TL-Balken

... maar ik heb eigenlijk geen idee hoe.

moet ik dat zwart/wit kleurige draadje direct op de + of - kant van mn accu doen? of moet ik hem splitsen en op allebij doen? en hoe om?

en is dit waterdicht? want ik zou het zonde vinden als alles na 1 regenbui of wasbeurt stuk is.

wat ik me ook afvroeg is: kan ik tussen het zwart/witte draadje een schakelaatje maken om de neon uit/aan te zetten? (lijkt mij wel, maar misschien zien jullie dit anders)

owh, en misschien nog wel het allerbelangrijkste van allemaal: KAN dit uberhaupt op de accu van een motor? of is dit scootah-only.


voor ik mensen op mn dak krijg: ik heb de zoek-functie gebruikt maar kon niks vinden wat me een duidelijk antwoord gaf.

alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Zie de gebruiksaanwijzing zou ik denken.

Past allemaal op een Motah :+ (12V)

Je moet doen wat je zelf leuk vindt.
De een rijdt 210 door de stad de ander maakt er een kerstboom van, weer een ander zet er een vlaggetje op.
 
De reden dat de zoekfunctie niets opleverde is om dat jij ws de enige motorrijder bent die het wil hebben. (even amerikanen buiten beschouwing gelaten). ;)

Maar het kan prima ook met schakelaartje ertussen is geen probleem. Je hebt ook bougiekabels met een vonkende buitenmantel geloof ik. Is ook wel grappig als je er toch aan wil beginnen. :)

nog even over die amerikanen..

http://www.motorcyclelights.com/photo_gallery.htm
 
Laatst bewerkt:
Geeft iemand nog bruikbare tips?
als hij het nou leuk vind, als iets mijn smaak niet is reageer ik niet op een topic.

Dus kan het? was de vraag

ja het kan.
Echter door de trilling van de bike zal het snel kapot gaan.
en daarbij zijn de blauwe mensen op straat nogal streng met feestverlichting e.d.

alles wat 12 volt heeft kan je op je bike aansluiten.

neon1.jpg


Tis leuk voor op shows en evenementen. maar niet voor straat gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Geeft iemand nog bruikbare tips?
als hij het nou leuk vind, als iets mijn smaak niet is reageer ik niet op een topic.

Dus kan het? was de vraag
Die staan er al in overvloed.

Technisch: ja, kan.

Advies: nee, kan niet.

Wat heb je eraan? Het mag niet, het is onveilig... Ja, ok als je veel stilstaande meetings doet met je Hayabusa met verlengde verchroomde achterbrug, ok!
 
Kan wel, mag wettelijk niet.

De zwart/witte draad splits je, wit zal + zijn, zwart -. Rechtstreeks op je accu aansluiten is geen aanrader, er zal altijd een zwevende zekering tussen moeten. In bepaalde omstandigheden (blauw in de buurt...) zal een waterdichte schakelaar ook van pas komen....
Hou er wel rekening mee dat je vanaf kilometers afstand al opvalt, dus het aantal verbalen, voor snelheid bv., kon wel eens snel oplopen......

Zoals al aangegeven, het spul zal niet héél lang meegaan..... Met name de starter moet ergens droog en een beetje trillingsvrij worden ondergebracht.
 
Laatst bewerkt:
Geeft iemand nog bruikbare tips?
als hij het nou leuk vind, als iets mijn smaak niet is reageer ik niet op een topic.

Dus kan het? was de vraag

danku :)


het hele idee van die schakelaar was dat ik hem bij meeting enz. aan kan zetten, en voor straatgebruik gewoon uit :)

maar van wat ik gebruik kan het dus wel, maar is het verstandiger om er een zekering tussen te stoppen.

weet iemand ook wat voor zekering? (volt,ampere ditdat?)


en voor de geinteresseerden: NOOIT dat ik op een goldwing zal rijden (ben absoluut geen fan van touring motoren) het is voor een oude CB-1
 
hallo allemaal

ik wil graag deze neonbalkjes op mn motor aansluiten...

EasyParts.nl - Lichtbalkset TNT Neon Blauw (17cm) - TL-Balken

... maar ik heb eigenlijk geen idee hoe.

1. moet ik dat zwart/wit kleurige draadje direct op de + of - kant van mn accu doen? of moet ik hem splitsen en op allebij doen? en hoe om?

2. en is dit waterdicht? want ik zou het zonde vinden als alles na 1 regenbui of wasbeurt stuk is.

3. wat ik me ook afvroeg is: kan ik tussen het zwart/witte draadje een schakelaatje maken om de neon uit/aan te zetten? (lijkt mij wel, maar misschien zien jullie dit anders)

4. owh, en misschien nog wel het allerbelangrijkste van allemaal: KAN dit uberhaupt op de accu van een motor? of is dit scootah-only.


voor ik mensen op mn dak krijg: ik heb de zoek-functie gebruikt maar kon niks vinden wat me een duidelijk antwoord gaf.

alvast bedankt.

1. Zal in de montage handleiding staan, maar ik volgens mij maakt het niet eens uit.
2. Het lijkt mij waterdicht. Maar ik heb ook nog wat balkjes liggen die ik al eens wou gaan monteren maar na 4 jaar nog niet aan toe ben gekomen :P die zijn iig waterdicht.
3. Ja dat kan en is zelfs aan te raden. Je mag het namelijk wel op je motor hebben maar niet aanhebben dus vooral handig om te posen.
4. Ja dat kan, 12v is 12v. Die dingen verbruiken amper wat dus dat trekt de gemiddelde accu wel.

Edit: Oh ja en zoals JanB al zegt een zekering ertussen!

Edit2: Neon
 
Laatst bewerkt:
Als je het wil hup gewoon doen....

Zekering vlakbij je accu tussen het draadje frotten.
Als ik plaatje zo bekijk gebruikt het helemaal niets.
2amps voldoende en je bent beveiligd tegen kortlsuiting.
want dat is nl wat je wilt voorkomen dat je bedrading gaat smelten en de boel in de fik gaat!

suc6

~[edit] ik ben alleen bang dat deze lichtjes niet het gewenste resultaat geven. dan wordt het het net niet......
als je dan verlichting wil ga dan voor echt spul....... met een beetje vermogen en lichtopbrengst....
 
Laatst bewerkt:
Als je het wil hup gewoon doen....

Zekering vlakbij je accu tussen het draadje frotten.
Als ik plaatje zo bekijk gebruikt het helemaal niets.
2amps voldoende en je bent beveiligd tegen kortlsuiting.
want dat is nl wat je wilt voorkomen dat je bedrading gaat smelten en de boel in de fik gaat!

suc6

\[edit] ik ben alleen bang dat deze lichtjes niet het gewenste resultaat geven. dan wordt het het net niet......
als je dan verlichting wil ga dan voor echt spul....... met een beetje vermogen en lichtopbrengst....


dankjee voor de hulp :)

als ik zo die foto's zie die erbij staan geeft het wel redelijk wat licht hoor :)
of zal dat gewoon trucage zijn om de verkoop te vergroten? :)

iig, ik ga het vanmiddag bestellen
 
dankjee voor de hulp :)
als ik zo die foto's zie die erbij staan geeft het wel redelijk wat licht hoor :)
of zal dat gewoon trucage zijn om de verkoop te vergroten? :)
iig, ik ga het vanmiddag bestellen

2 amps? Of dat voldoende is weet ik ff niet. De starter trekt heel even piekstroom, daarna is het verbruik te verwaarlozen. Neem een paar verschillende zekeringen er bij, voor de zekerheid. Je kunt houdertjes voor zwevende zekeringen kopen waar de standaard autozekering (die platte plastic) in gaan. Die druk je er zo in, plastic afdichtertje er op en klaar.

Als je electrische aansluitingen maakt op je motor, áltijd solderen. Gebruik bij voorkeur krimpkousjes of zelfvulcaniserende isolatietape.
 
Er zijn voor de motor ook mooie led balkjes in waterdichte glazen buisjes te koop die je met een afstandsbediening kunt schakelen. Je kunt het dan in verschillende kleuren laten branden, knipperen, in een kleur of meerdere kleuren, best wel gaaf voor een bike waar het bij past. Maar inderdaad alleen voor gebruik bij stilstand. Bij deze setjes zit er een kastje en een sleutelhanger-afstandsbediening. Het kastje moet je ergens op de motor wegwerken en krijgt van de accu zijn stroom (inderdaad zweefzekering inbouwen is wel gewenst)
Succes met inbouwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan