New Yamaha MT-09 Tracer deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben nog niet helemaal tevreden over het stuurgedrag van mijn tracer op de snelweg, boven de 130km/h begint het stuur toch wel serieus te zoeken/wiebelen. Ik heb nu mijn vering wat stugger gezet maar ik vroeg mij af hoe jullie de goede stand bepaald hebben?
Ik ben 88 kg en 190cm lang en heb mijn voorvering nu ingedraaide tot 11mm en de uitgaande demping 4 klikken. De achtervering heb ik van stand 4 naar 5 gezet en de uigaande demping heb ik 1 slag uitgedraaid. Wat zou jullie advies zijn?
 
Ik ben nog niet helemaal tevreden over het stuurgedrag van mijn tracer op de snelweg, boven de 130km/h begint het stuur toch wel serieus te zoeken/wiebelen. Ik heb nu mijn vering wat stugger gezet maar ik vroeg mij af hoe jullie de goede stand bepaald hebben?
Ik ben 88 kg en 190cm lang en heb mijn voorvering nu ingedraaide tot 11mm en de uitgaande demping 4 klikken. De achtervering heb ik van stand 4 naar 5 gezet en de uigaande demping heb ik 1 slag uitgedraaid. Wat zou jullie advies zijn?
Mijn advies?
En zaterdagritje hierlangs plannen...
 
Ik ben nog niet helemaal tevreden over het stuurgedrag van mijn tracer op de snelweg, boven de 130km/h begint het stuur toch wel serieus te zoeken/wiebelen. Ik heb nu mijn vering wat stugger gezet maar ik vroeg mij af hoe jullie de goede stand bepaald hebben?
Ik ben 88 kg en 190cm lang en heb mijn voorvering nu ingedraaide tot 11mm en de uitgaande demping 4 klikken. De achtervering heb ik van stand 4 naar 5 gezet en de uigaande demping heb ik 1 slag uitgedraaid. Wat zou jullie advies zijn?

Een Tracer staat voor eigenlijk relatief hoog.
Dit terwijl de achterkant te makkelijk wat diep inzakt.
( daardoor kijg je een beetje een zweverig karakter )

Ik zou voor de veervoorspanning helemaal los zetten.
En achter de veervoorspanning maximaal.

Ook de handkappen compleet verwijderen scheelt !
Tenminste bij mij wel.
Maar anderen hebben weer andere ervaringen....

Gewoon proberen....
Succes !
 
Zaterdag de Tracer opgehaald en meteen paar honderd km gereden. Vijf jaar een Versys 650 gereden met veel plezier, kostte even moeite om deze bij de dealer achter te laten. De Tracer voelt als een uber Versys!
  • minder bokkig: in 4e versnelling met 50 km/h over een dijk achter een shopper aan tokkelen, bij gas pakt de Tracer direct op zonder bokken
  • veel meer power / koppel
  • minder motorrem: de Versys remt harder af bij gas los, terwijl de Tracer doorrolt
  • vering beter: mag nog niet klagen over de vering, insturen geeft een beter gevoel dan de Versys
  • iets sportievere zit: zit iets meer voorover, ook ruimte om wat naar voor/achter te gaan verzitten
  • nieuwe techniek: ride by wire, modi, tractiecontrole, versnelling indicator, led, etc.
  • uitlaat geluid: zit standaard een sportief geluid in de Tracer
  • turbulentie ruitje: onder de 110km/h OK, daarboven in hoogste stand veel turbulentie op de helm. Laagste stand lijkt minder, maar nog niet super (ben 1,85m).
  • snelweg stabiliteit: stukje 160 km/h gereden en merk wat zoekerig gevoel. Kan deels de wind op mijn armen / koffers zijn. Zal de vering instellingen eens nakijken, zoals hierboven door jullie aangegeven.
  • koppeling maakt wat meer herrie bij stilstaan
  • stuurt nog vlotter dan de Versys, de standaard Dunlops vallen mee
  • kan de helm niet meer aan het stuur hangen door de handkappen....

Wordt nog even wennen, maar had nu al zin om verder naar het zuiden door te rijden!


full
 
Laatst bewerkt:
Iedereen gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!

Ik heb gisteren onverwacht nog een lekker rondje van ca. anderhalf uur kunnen doen op de tracer.
Het was weer genieten op de bochtige slingerwegen.
Hij stuurt heerlijk en de vering lijkt soepeler te worden naar mate er meer km op komen, zit nu rond 2500km ( of het zit tussen mijn oren)

Ik merk dat ik de rijmodi toch wel regelmatig gebruik...achter een auto, lekker in B modus, vrij baan.., A of standaard.
 
Zaterdag de Tracer opgehaald en meteen paar honderd km gereden. Vijf jaar een Versys 650 gereden met veel plezier, kostte even moeite om deze bij de dealer achter te laten. De Tracer voelt als een uber Versys!
  • minder bokkig: in 4e versnelling met 50 km/h over een dijk achter een shopper aan tokkelen, bij gas pakt de Tracer direct op zonder bokken
  • veel meer power / koppel
  • minder motorrem: de Versys remt harder af bij gas los, terwijl de Tracer doorrolt
  • vering beter: mag nog niet klagen over de vering, insturen geeft een beter gevoel dan de Versys
  • iets sportievere zit: zit iets meer voorover, ook ruimte om wat naar voor/achter te gaan verzitten
  • nieuwe techniek: ride by wire, modi, tractiecontrole, versnelling indicator, led, etc.
  • uitlaat geluid: zit standaard een sportief geluid in de Tracer
  • turbulentie ruitje: onder de 110km/h OK, daarboven in hoogste stand veel turbulentie op de helm. Laagste stand lijkt minder, maar nog niet super (ben 1,85m).
  • snelweg stabiliteit: stukje 160 km/h gereden en merk wat zoekerig gevoel. Kan deels de wind op mijn armen / koffers zijn. Zal de vering instellingen eens nakijken, zoals hierboven door jullie aangegeven.
  • koppeling maakt wat meer herrie bij stilstaan
  • stuurt nog vlotter dan de Versys, de standaard Dunlops vallen mee
  • kan de helm niet meer aan het stuur hangen door de handkappen....

Wordt nog even wennen, maar had nu al zin om verder naar het zuiden door te rijden!


[afbeelding]


Duidelijke en begrijpelijke taal *D
Denk ook dat de Tracer trouwens kwa prestaties makkelijk kan worden vergeleken met een Versys 1000
Zeker ook wat betreft het veel lagere gewicht : 210 tegen 250 ....
En vermogen scheelt nauwelijks.
 
Ik kwam bij hyper pro de progressieve veren set tegen (je vervangt dus alleen de veren voor en achter). Deze set kost 150 euro en als dit echt een verbetering zou zijn dan ik dit er wel voor over hebben. Denken jullie dat dit echt een verbetering zou zijn t.o.v. de standaard veren of moet ik toch echt gaan denken aan de streetbox voor 500 euro?

Een Tracer staat voor eigenlijk relatief hoog.
Dit terwijl de achterkant te makkelijk wat diep inzakt.
( daardoor kijg je een beetje een zweverig karakter )

Ik zou voor de veervoorspanning helemaal los zetten.
En achter de veervoorspanning maximaal.

Ook de handkappen compleet verwijderen scheelt !
Tenminste bij mij wel.
Maar anderen hebben weer andere ervaringen....

Gewoon proberen....
Succes !
 
Ik kwam bij hyper pro de progressieve veren set tegen (je vervangt dus alleen de veren voor en achter). Deze set kost 150 euro en als dit echt een verbetering zou zijn dan ik dit er wel voor over hebben. Denken jullie dat dit echt een verbetering zou zijn t.o.v. de standaard veren of moet ik toch echt gaan denken aan de streetbox voor 500 euro?

Ik denk dat het een hele verbetering is, het hangt van heeft beoogde gebruik af. maar voor 150€ heb je denk ik enkel de voorveren met olie...
 
Laatst bewerkt:
Smoke123: kijk eens op pagina 91. Je noemt overigens de prijzen excl. montage. Ik ga het eerst proberen met de standaard vering. Mijn 1e gevoel zegt dat het al een behoorlijke verbetering is tov de Versys 650. Het kan natuurlijk altijd nog beter........

Ivano: bedankt, de Versys 1000 heb ik ook afgewogen. Het hoge gewicht, groot formaat en 4 cilinder was niet mijn smaak. De Versys 1000 is voor lange tourritten met duo een betere optie. Ik rijd meestal alleen en ben meer van sportief bochten pakken. In performance komt het ver overeen.
 
Ja daar zit mijn twijfel punt ook op zich vind ik de motor goed sturen, alleen aan dat zoekende voorwiel op de snelweg kan ik nog niet echt wennen. De prijs is excl montage maar dat zou ik dan zelf willen doen. Er wordt een goede handleiding bijgeleverd.

Smoke123: kijk eens op pagina 91. Je noemt overigens de prijzen excl. montage. Ik ga het eerst proberen met de standaard vering. Mijn 1e gevoel zegt dat het al een behoorlijke verbetering is tov de Versys 650. Het kan natuurlijk altijd nog beter........

Ivano: bedankt, de Versys 1000 heb ik ook afgewogen. Het hoge gewicht, groot formaat en 4 cilinder was niet mijn smaak. De Versys 1000 is voor lange tourritten met duo een betere optie. Ik rijd meestal alleen en ben meer van sportief bochten pakken. In performance komt het ver overeen.
 
Ja daar zit mijn twijfel punt ook op zich vind ik de motor goed sturen, alleen aan dat zoekende voorwiel op de snelweg kan ik nog niet echt wennen. De prijs is excl montage maar dat zou ik dan zelf willen doen. Er wordt een goede handleiding bijgeleverd.
Met mijn beperkte kennis van zaken dacht ik juist: voorkant omhoog/harder en achterkant omlaag/zachter. Dan komt de motor wat meer achterover te hangen en creeer je een iets grotere balhoofdhoek (dus iets minder zenuwachtig).
Voornamelijk ook omdat de andere kant op, wat mij eerst werd geadviseerd, er toe leidde dat het veel erger werd op hoge snelheid. Dus dan weet je ook dat je de verkeerde kant op loopt af te stellen ;)

Mijn setup nu (na 6500km):
voor: 3 ringen zichtbaar, 5 kliks
achter: stand 3, anderhalve slag

Dat is dus weer bijna de standaard setup :X . Ik ben begonnen vanaf 4 ringen voor zichtbaar en achter stand 2. Dat werkte goed voor de stabiliteit op de hogere snelheid. Maargoed, het heeft natuurlijk ook invloed op andere aspecten van de vering. Dus je verhelpt wellicht het ene en krijg het andere er voor terug (bv wat meer deinen in de bochten ofzo).


edit, weet je het zeker qua prijs? Als je hier kijkt en je selecteert voor + achter dan kom je op € 260 uit.
 
Laatst bewerkt:
Hallo B-P

Heb jij voor die progressieve verenset gekozen enh eb je deze veren zelf geplaatst of heb je dit laten doen?

Ook bij mij totaal geen problemen . Vooral na montage van de Hyperpro
verenset is de motor een stuk stabieler geworden en na montage van een setje
Dunlop Roadsmart werd ik nog meer positief verrast . Wat een fijne bandjes zijn dat.
De Tracer voelt bij mij nu echt altijd vertrouwd aan , rechtuit of in de bochten . Hij stuurt
nu als een scheermes :Y
 
Zo staan die van mij nu ingesteld:
Mijn voorvering is nu ingedraaide tot 11mm (volgens mij tot 4e ring) en de uitgaande demping 4 klikken. De achtervering heb ik van stand 4 naar 5 gezet en de uigaande demping heb ik 1 slag uitgedraaid. Ik heb dus zowel voor als achter harder gezet maar dit veranderde het rijgedrag op hoge snelheid niet. de standaard instelling bij mij was voor 17mm en achter op stand 4.
Bedoel jij met 3 ringen dat de 3e ring net op het "randje" zit zou je de afstand voor mij kunnen opmeten?

Met mijn beperkte kennis van zaken dacht ik juist: voorkant omhoog/harder en achterkant omlaag/zachter. Dan komt de motor wat meer achterover te hangen en creeer je een iets grotere balhoofdhoek (dus iets minder zenuwachtig).
Voornamelijk ook omdat de andere kant op, wat mij eerst werd geadviseerd, er toe leidde dat het veel erger werd op hoge snelheid. Dus dan weet je ook dat je de verkeerde kant op loopt af te stellen ;)

Mijn setup nu (na 6500km):
voor: 3 ringen zichtbaar, 5 kliks
achter: stand 3, anderhalve slag

Dat is dus weer bijna de standaard setup :X . Ik ben begonnen vanaf 4 ringen voor zichtbaar en achter stand 2. Dat werkte goed voor de stabiliteit op de hogere snelheid. Maargoed, het heeft natuurlijk ook invloed op andere aspecten van de vering. Dus je verhelpt wellicht het ene en krijg het andere er voor terug (bv wat meer deinen in de bochten ofzo).


edit, weet je het zeker qua prijs? Als je hier kijkt en je selecteert voor + achter dan kom je op € 260 uit.
 
Zo staan die van mij nu ingesteld:
Mijn voorvering is nu ingedraaide tot 11mm (volgens mij tot 4e ring) en de uitgaande demping 4 klikken. De achtervering heb ik van stand 4 naar 5 gezet en de uigaande demping heb ik 1 slag uitgedraaid. Ik heb dus zowel voor als achter harder gezet maar dit veranderde het rijgedrag op hoge snelheid niet. de standaard instelling bij mij was voor 17mm en achter op stand 4.
Bedoel jij met 3 ringen dat de 3e ring net op het "randje" zit zou je de afstand voor mij kunnen opmeten?
16mm staat de veervoorspanning aan de voorkant. Dan zijn er, bij mij in ieder geval, 3 ringen zichtbaar. Bij mij zie je de drie ringen en dan nog het randje wat er tussen zit.

Maargoed, ik merk wel dat de vering iets zachter is geworden in de afgelopen 6500 km. Misschien dat dit er ook voor gezorgd heeft dat ik nu nagenoeg geen last meer heb van de hoge snelheid wobble.
 
Hallo B-P

Heb jij voor die progressieve verenset gekozen enh eb je deze veren zelf geplaatst of heb je dit laten doen?

Hallo Smoke ,

Ik heb inderdaad alleen de verenset ( kost trouwens ongeveer €280,= dacht ik !)
en ik heb ze laten monteren bij Gebben in Rogat . Kosten totaal minder dan € 400 en
een geweldige verbetering :Y
 
Als je twijfelt over het afstellen; je kan altijd bij een van de service centra van Hyperpro langs gaan: stellen ze 'm gratis af.
En aanstaand weekend zijn ze ook bij Goedhart te vinden
 
@Bikerjoris
Dat is een Hepco & Becker valbeugel. 1 v.d. mooiste imho.
Verkrijgbaar bij bijv. MDI.
 
Ik ben aan het overwegen een tanktas aan te schaffen voor de Tracer. Afgelopen 16 jaar op drie verschillende motoren gezworen bij Bagster, maar zit nu te kijken naar zo'n quick-lock tankring systeem. Ik ben wel gecharmeerd van de SW-Motech tassen. Welke tas past het beste op de Tracer? Heeft iemand foto's van zijn Tracer met zo'n tas? Tas moet niet te groot zijn maar er moet bijvoorbeeld wel een extra vizier in passen, zoals de City Quick-lock Evo of - iets groter - de Ion Three.

Ik heb ook begrepen dat de Ion tassen eigenlijk de vorige generatie zijn en er inmiddels een nieuwe lijn van tassen is, de Evo-modellen. Maar die zijn een stuk duurder dan de Ion tassen en ook de tankring is twee keer zo duur. Wat is het voordeel van die Evo-tassen t.o.v. het oude systeem met de Ion-tassen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het overwegen een tanktas aan te schaffen voor de Tracer. Afgelopen 16 jaar op drie verschillende motoren gezworen bij Bagster, maar zit nu te kijken naar zo'n quick-lock tankring systeem. Ik ben wel gecharmeerd van de SW-Motech tassen. Welke tas past het beste op de Tracer? Heeft iemand foto's van zijn Tracer met zo'n tas? Tas moet niet te groot zijn maar er moet bijvoorbeeld wel een extra vizier in passen, zoals de City Quick-lock Evo of - iets groter - de Ion Three.

Ik heb ook begrepen dat de Ion tassen eigenlijk de vorige generatie zijn en er inmiddels een nieuwe lijn van tassen is, de Evo-modellen. Maar die zijn een stuk duurder dan de Ion tassen en ook de tankring is twee keer zo duur. Wat is het voordeel van die Evo-tassen t.o.v. het oude systeem met de Ion-tassen?


Ik heb zelf de Yamaha Tour tanktas, bevalt prima.
Daar moet je los de quick-lock ring bij bestellen maar volgens mij moet dat bij elk merk.
De kwaliteit van bijvoorbeeld SW-Motech zal vergelijkbaar zijn ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan