Niet startende Aprilia tuono 2006

vtr1000fire

Die hard MF'er
12 nov 2004
554
104
Pijnacker
Een tijdje geleden heb ik een Tuono van 2006 aangeschaft als project om weer lopend te krijgen.
Verhaal van de vorige eigenaar was dat de spanningsregelaar was door gebrand en dat hij hem daarna nooit meer aan de gang heeft gekregen.

Op dit moment gaat de startmotor wel rond maar slaat die niet aan.

Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd:
- sleutel ingeleerd
- zekeringen/relais gecontroleerd
- alles standaard gemaakt
- brandstofpomp werkt
- nieuwe bougies

Dashboard geeft aan: SERVICE en gevaren driehoek.
En hij geeft onderstaande foutcode aan:

IMG20221123202923.jpg
 
Als ik het goed heb dan is dit het model met 2 einddempers? In dat geval komen de codes van een Falco, Caponord, of oud model RSV/Tuono volgens mij niet overeen. Die fout P1513 is dan een op zich staande fout, in plaats van 2 gecombineerde codes.
Can-Am en Bombardier gebruiken oa. het zelfde blok en grotendeels ook de zelfde elektronica. Als je daar op zoekt, samen met die fout, dan kom je op een mismatch tussen ECU en dashboard.
Ik zou in deze eens een belletje doen naar Carmo om te vragen of zij die foutcode kennen en er iets mee kunnen.
 
Als ik het goed heb dan is dit het model met 2 einddempers? In dat geval komen de codes van een Falco, Caponord, of oud model RSV/Tuono volgens mij niet overeen. Die fout P1513 is dan een op zich staande fout, in plaats van 2 gecombineerde codes.
Can-Am en Bombardier gebruiken oa. het zelfde blok en grotendeels ook de zelfde elektronica. Als je daar op zoekt, samen met die fout, dan kom je op een mismatch tussen ECU en dashboard.
Ik zou in deze eens een belletje doen naar Carmo om te vragen of zij die foutcode kennen en er iets mee kunnen.

maar dat is ook al aangegeven in de link die ik als eerste plaatste.
 
  • Leuk
Waarderingen: wpnl
Ja bied helaas geen oplossing. Injectoren nagemeten en deze hebben wel spanning maar krijgen geen signaal.
Ken het type motor niet specifiek, maar maakt hij het signaal niet compleet door aarde aan te sturen vanuit de ECU? Ze krijgen dus wel spanning, maar wordt de kring ook compleet gemaakt?

Zou het dan zoeken bij de stekkers, bekabeling en massaverbinding van de ECU
 
Je koopt een project voor de uitdaging en klaagt nu dat het moeite kost :?
Waar klaag ik? Ding is geschorst dus ik heb geen haast en ik heb er nog steeds plezier in!
Het is een redelijk ingewikkelde storing, en er worden hier goede suggesties gegeven waarvoor dank.
Vind ik het jammer dat ik voor niks een ecu heb gekocht, tuurlijk maar dat hoort erbij als je een project koopt.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie.... ik zou als eerste even ALLE!!! connectoren die met de ECU en het dashboard te maken hebben nalopen. Corrosie in stekkerverbindingen kunnen dit soort storingen ook veroorzaken.

Dus stekkers van contactschakelaar, dashboard, ecu en sensoren + bekabeling.

Kijken of er een doorverbinding is tussen de draden van de sensoren en aangstuurde componeneten naar de ecu, pin nummers kun je vinden in het wphb.

Stekkerverbindingen geven nog wel eens problemen bij deze types.
 
Sorry voor de late reactie.... ik zou als eerste even ALLE!!! connectoren die met de ECU en het dashboard te maken hebben nalopen. Corrosie in stekkerverbindingen kunnen dit soort storingen ook veroorzaken.

Dus stekkers van contactschakelaar, dashboard, ecu en sensoren + bekabeling.

Kijken of er een doorverbinding is tussen de draden van de sensoren en aangstuurde componeneten naar de ecu, pin nummers kun je vinden in het wphb.

Stekkerverbindingen geven nog wel eens problemen bij deze types.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, monteur vroeg zich af of het dashboard ook ingeleerd moet worden aan de ecu?

Hij vroeg zich dat af omdat hij dmv massa te maken de injectoren wel aangestuurd kreeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan