Dat zuur mag niet meer. Alleen in de motorzaak mogen ze de accu nog vullen..
Is tegenwoordig een klusje dat je als 'leek' niet meer mag doen
Door het ingaan van een nieuwe Europese Verordening (EU) 2019/1148 op 1 februari 2021 wordt zwavelzuur (accuzuur) in de concentratie 15% g/g tot 40% g/g vanaf nu officieel gedefinieerd als uitgangsstof voor explosieven. Doel is ervoor te zorgen dat bepaalde stoffen waar zelfgemaakte explosieven...
Ik heb zuur, maar niet op de goede sterkte. Ik heb ook een zuurweger, maar om het zuur op de goede concentratie te krijgen wilde ik graag weten wat die zou moeten zijn. Te lui om te meten ben ik zeker niet, maar dan moet je wel eerst accuzuur op de goede sterkte hebben. Daar is niet meer eenvoudig of legaal aan te komen, dus vandaar mijn vraag
@Martell .
Maar dat blijkt dus gewoon 37% (1.28 g/l) te zijn. Prima.
Maar nog iets anders
Ik kwam nu net bij toeval nog een foto tegen van het label dat op het zuurpakket van mijn laatste zelf gevulde accu.
Dat label geeft 41% zwavelzuur aan, dus geen 37%. Is dit per accu verschillend?
Het gaat wel om een AGM High Performance accu, is dat de reden? Geldt 41% voor high performance AGM accu's en 37 voor de gewone AGM en de 'klassieke' zonder glasmatje?
Als je de accu koopt (tegenwoordig zonder zuur) moet je wel weten welke concentratie zuur erin moet. Het staat niet op de accu of de documentatie die erbij zat.
Ik neem aan dat er een reden zal zijn om voor de accu van de foto's (in Kawasaki Z1000) af te wijken van de 37% (1,28 g/l) die ik ook al 'overal' had gevonden en er 41% H2SO4 in te doen. Weet iemand waarom 41% H2SO4 in deze accu?
Als ik er 37% in zou hebben gegoten wat dan? Minder capaciteit?
Het blijft mij een beetje onduidelijk.
Ik heb wel iets gevonden over 'tropenzuur' of 'poolzuur.' Zou het dat zijn?
"De dichtheid van het elektrolyt, bij een volledig geladen accu, is 1,280 kg/l. Deze concentratie is gekozen omdat hierbij de hoeveelheid in de zwavelzuur aanwezige capaciteit het grootst is. Hoe meer zwavelzuur, hoe groter de hoeveelheid sulfaationen, hoe meer loodsulfaat gevormd kan worden bij een zo laag mogelijke corrosiviteit t.a.v. de positieve platen. De dichtheid van het accuzuur van een volledig ontladen accu is 1,080 kg/l. Het soortelijk gewicht van het elektrolyt wordt bepaald m.b.v. een zuurweger.
Wijkt de gemiddelde omgevingstemperatuur sterk af van de 20°C dan kunnen de accu’s geleverd worden met zogenaamd tropenzuur voor warme condities of poolzuur voor extreem koude condities."