Nieuwe compacte GT scooter:Piaggio X7 Evo

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Het komt niet vaak voor, en zeker niet in de scooterwereld, maar slechts één jaar na introductie van de X7 - Piaggio's compacte GT scooter - lanceren de Italianen een nieuwe uitvoering, de X7 Evo.

thumb_Piaggio_X7_Evo_11.jpg


Lenig en compact om als een gladde aal door het stadse verkeer te laveren, maar met de stabiliteit en bescherming van een maxi scooter, dát is in een notendop waar de X7 Evo volgens Piaggio voor moet staan.

Net als de X7 zal ook de X7 Evo in twee uitvoeringen leverbaar zijn, de 15 Pk 125 i.e. uitvoering speciaal voor de Europese markt (voor dat Europese rijbewijs wat onze regering maar niet wil overnemen) en de zwaardere 300 i.e.

Van dat laatste model groeide de cilinderinhoud ten opzichte van de X7 (250 i.e.) met 34cc naar nu 278,3 cc, waardoor de motor nu 22,4 Pk levert (was 22 Pk) met een koppel van 23,8 Nm (was 20,2 Nm). Opmerkelijk hierbij is dat de in cilinderinhoud gegroeide uitvoering slechts 1 kilo in gewicht is toegenomen, terwijl de 125 uitvoering maar liefst 4 kilo meer heeft mee te slepen.

Kenmerkend aan de X7 Evo is het meedraaiende stuurdeel en daarmee ook meedraaiend windscherm, een minder gebruikelijke feature bij dit type motorscooter. Onder het zadel is de gebruikelijke opbergruimteterug te vinden die groot genoeg moet zijn voor twee helmen, een integraal en een jethelm.

Om het de rijder zo gemakkelijk mogelijk te maken is de X7 Evo uitgerust met een automatische tankdop opener, die onder het stuur is aangebracht. Hierdoor is het volgens Piaggio mogelijk om te tanken zonder van de scooter af te moeten stappen.


thumb_Piaggio_X7_Evo_21.jpg


Bron: http://www.motorfreaks.nl/nieuws/piaggio-lanceert-x7-evo.html


Hier nog een heel verslag:

X7 Evo 125/300 | Scooter News and Reviews | Scootersales
(Bron voor onderstaande foto's)

Dit soort scooters gaan een goede toekomst tegemoet denk ik: Niet te groot en zwaar, met toch voldoende windbescherming, voor velen nèt genoeg power en een behoorlijk grote bagageruimte a la X max. Nog eentje in dit segment is de zojuist nieuwe Kymco downtown 300i.

pic10L1.jpg


pic6L1.jpg


pic7L1.jpg


pic4L1.jpg


Bron onderstaande foto's: Nuovo Piaggio X7 Evo 125 i.e. e 300 i.e.

big_piaggiox7evo_125300_171.jpg


big_piaggiox7evo_125300_181.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb een Belgische collega , kan niet fietsen ,nog nooit op een brommer gereden.
maar wel een auto rijbewijs, zij mag zo op een 125 cc met 15 pk stappen.
ik hoop dat ze het niet doet want anders moet ik binnenkort naar een begrafenis.

mooie piaggio trouwens, maar in de zomer van rijwind genieten kan niet.
misschien als het scherm eraf kan. kan dat??
 
Laatst bewerkt:
Oké als je niet kan fietsen...
Maar ik heb voor mijn 250 ook geen rijbewijs moeten halen, aangezien mijn autorijbewijs van vóór 89 is.
Ik geef toe: dat ik boven de 40 ben en 3 kids heb, maken mij toch een wat voorzichtiger piloot.
Ook de ABS heeft zijn werk al mooi gedaan.
Ik heb er op een half jaartje een 5000 km opzitten en veel en regelmatig rijden is denk ik toch de beste oefening. Toen ik met de wagen nog 60.000km per jaar deed, heb ik ook veel bijgeleerd!
 
ik heb een Belgische collega , kan niet fietsen ,nog nooit op een brommer gereden.
maar wel een auto rijbewijs, zij mag zo op een 125 cc met 15 pk stappen.
ik hoop dat ze het niet doet want anders moet ik binnenkort naar een begrafenis.

mooie piaggio trouwens, maar in de zomer van rijwind genieten kan niet.
misschien als het scherm eraf kan. kan dat??
Dat is hier in Nederland toch hetzelfde? Hier kun je met een mp3 400 met 160 km/h over de snelweg knallen B| met B rijbewijs.

Het scherm zit op veel scooters vast, zeker bij de toermodellen. Het zou kunnen dat deze los kan, weet niet. Mij maakt het ook niet meer zoveel uit. Haal ik het scherm eraf, rijd ik met gesloten helm(dat is dan net alsof je met je kop in een aquarium(door het zweet) zit en zo door de omgeving rijdt). Niet ideaal met dit weer, nou niet bepaald mijn idee van "even lekker motorrijden".

Rijd ik met scherm dan heb ik een jethelm op, dus dan heb je ook wel verkoeling(en geen vieze insecten op je kleding). Zonder scherm rijden is leuk als je niet te hard rijdt. Veel autoweg met 120 km/h of meer is dat niet meer leuk, je krijgt dan ook eerder rug/schouderproblemen, omdat je moet vechten tegen de wind. Een hoog windscherm is niet mooi om te zien maar wel erg comfortverhogend.

Dat is iets wat ik nog mis, dat je het scherm er zo op kunt klikken en er weer af kunt halen, gemakkelijk en snel(met een slotje tegen diefstal).
 
Laatst bewerkt:
Hoop dat de 300cc uitvoering ook hier in Nederland gelevert gaat worden.
Dit model is precied wat ik zoek!
 
Aaaah eindelijk weer een mooie Piaggio motorscooter. Eindelijk een nieuwe achterbrug. Gedaan met dat lelijke eendje.

Wat voor mij altijd de doorslag geeft is de prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan