Nieuwe Honda SH300i deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren nieuwe koppeling schoenen binnen gehad, model 2009> (honda: 22535-KVZ-630)
Hiermee hoop ik dat het gepiep/loei bij optrekken is verholpen.
<2009 schoenen zijn inderdaad anders.
Ze hebben andere grotere dempings rubbers en hebben andere gewicht verdeling

Zie foto. (Bovenste 2 is oude type, onder nieuwe type)

full
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerst zelf onderhoud gedaan: olie plus filter, nieuw luchtfilter en nieuwe bougie. Heb hem nu een jaar en hij heeft inmiddels 24 duizend gedraaid, zelf heb ik er 4,000 op gezet in het afgelopen jaar.

Nu viel me op dat:
- het oude luchtfilter erg zwart was
- de bougie 'centrale' electrode behoorlijk afgesleten, zodat de ruimte ("gap") veel te ruim was, ik schat zomaar 1,3 mm iplv 0,8-0,9 mm

Dus nu vermoed ik dat de scooter maar weinig onderhoud heeft gehad van de vorige eigenaar (was ook geen 'stempelboekje' bij oid). Wel bij een officiele Honda dealer gekocht, maar dat stelt hier in Geneve allemaal niet zoveel voor helaas. De remblokken zijn ook behoorlijk versleten, dus die ga ik ook vervangen, evenals de transmissieriem. En meteen dan de DrPulley koppeling monteren.

Affijn, vanaf nu maar netjes op tijd de beurtjes doen. Het kan verbeelding zijn, maar hij lijkt wat feller te rijden nu; zou zomaar kunnen met zo'n gare bougie + luchtfilter lijkt me?
 
Laatst bewerkt:
Met nieuwe olie wil die ook weleens een stuk lekkerder gaan lopen.

Slechte dealers daar die in Geneve dan die zonder onderhoud weer door verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel 24dkm wel wen typische kmstand is voor een gróte grote beurt. Hoe staat het met de klepspeling?

Aan de andere kant, als bougie en luchtfilter nou alles is... Remblokjes is normaal bij 24dkm. En alstie verder lekker rijdt.... Op naar 48dkm!
 
Ik heb een 150 en een 300 en kan je van beide vertellen: de bougie gaat niet zo lang mee als je zou verwachten, ik gok dat zowel de 150 als de 300 een "dubbel vonker" zijn, dwz: de opname sensor zit op de krukas en niet op de nokkenas en dus geeft de bobine ook in de uitlaatslag een vonk(dus iedere omwenteling 1x, ipv 1x per 2 omwentelingen), die is dus niet nuttig maar halveert effectief de levensduur van je bougie en waarschijnlijk nog minder omdat van die vonk in de uitlaatslag de bougie extra heet word.
Zowel de 150 als de 300 staan ook nog eens behoorlijk arm en hebben kennelijk een behoorlijk hoge verbrandings temperatuur wat je kunt afleiden uit de warmte graad van de bougie, die is voor beide NGK warmte graad 8 en dat is behoorlijk "koud" want de meeste 4-takten doen het met een 7 of zelfs 6, dat + een klein motortje die veel volgas draait zal ook zo zijn invloed hebben op de levensduur.


Bij de 150 is de levensduur van een bougie (origineel of de dure iridium) met zo'n 10.000 wel over,hij is dan behoorlijk weg gefikt en hij gaat dan slecht starten, dat is puur een vervuiling kwestie want als ik de bougie zandstraal doet hij het weer perfect maar ik zet er nu dus maar gewoon een nieuwe iedere 8000 in.
Bij de 300 zou dat wellicht langer kunnen zijn maar ook van die heb ik gemerkt dat de elektrode behoorlijk snel weg fikt.

De luchtaanzuig zit relatief laag bij de grond en dus zuigt deze nogal wat bagger aan, het aanzuigtuitje zit in de "motor ruimte" maar als je goed kijkt zul je zien dat de lucht van de motorruimte eigenlijk onder de motor vandaan komt, dat is dus vlak boven de weg.

Mijn luchtfilters zijn na 10.000 git zwart en vol bagger, die blaas ik dus zo iedere 5000 schoon met perslucht (van binnen naar buiten en niet andersom!)

De motorolie moet iedere 4000 vervangen worden en niet zoals ik hier een paar keer heb gelezen iedere 6000 km, ik heb ook bij de 300 nu gezien dat met veel korte stukjes rijden en woonwerk verkeer die 4000 echt het uiterste is en je eigenlijk wel vaker mag wisselen, ik ga het nu om de 2000 doen....
 
Laatst bewerkt:
ik gok dat zowel de 150 als de 300 een "dubbel vonker" zijn, dwz: de opname sensor zit op de krukas en niet op de nokkenas en dus geeft de bobine ook in de uitlaatslag een vonk(dus iedere omwenteling 1x, ipv 1x per 2 omwentelingen), die is dus niet nuttig maar halveert effectief de levensduur van je bougie en waarschijnlijk nog minder omdat van die vonk in de uitlaatslag de bougie extra heet

Nee, de SH300 is geen dubbel vonker maar vonkt netjes als het moet.

Bij de 150 is de levensduur van een bougie (origineel of de dure iridium) met zo'n 10.000 wel over,hij is dan behoorlijk weg gefikt en hij gaat dan slecht starten, dat is puur een vervuiling kwestie want als ik de bougie zandstraal doet hij het weer perfect maar ik zet er nu dus maar gewoon een nieuwe iedere 8000 in.
Bij de 300 zou dat wellicht langer kunnen zijn maar ook van die heb ik gemerkt dat de elektrode behoorlijk snel weg


Ik verving bij 15000km de eerste bougie, de oude was nog keurig 0,9mm electrode afstand.
Nu na 30000km zit deze er nog steeds in. Niet weg gevonkt en keurig 0,9mm. Ik herken deze kritiek dus zelf niet.
@cees_clumper: ik denk dat je eerste bougie er nog in zat bij 24k.

De motorolie moet iedere 4000 vervangen worden en niet zoals ik hier een paar keer heb gelezen iedere 6000 km, ik heb ook bij de 300 nu gezien dat met veel korte stukjes rijden en woonwerk verkeer die 4000 echt het uiterste is

Het service manual en onderhoud boekje zegt 6000km verversings interval.
De SH300 heeft een redelijk olie filter in tegenstelling tot de SH150. Ook de lagering van de krukas is verschillend. Toch is eerder wel beter, maar op zich bij goede olie is de 6000km wel goed haalbaar denk ik. 2000km is mij te vaak, dat wordt bijna iedere maand verversen en nieuw olie filter.

Zag laatst een SH300 die 100k op de teller had in goede gezondheid. Dat is een goed teken, dan kan mijne nog wel een aantal jaar mee dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in Spanje ook wel wat sh150 gezien tegen de 100.000 aan op de teller.
Nou zal ons klimaat meer vragen dan het Spaanse maar geeft toch maar aan dat het zeer sterke machines zijn.
Maar je moet ook geluk hebben natuurlijk ;)
 
Na 4 jaar maar eens de moed opgepakt om de koelvloeistof te vervangen.
Was nog helemaal helder en schoon, viel niet af.
Waarom dan toch vervangen zoals ze adviseren?
 
Trouwens mooi goedje ontdekt om de SH schoon te maken in voorbereiding op de winter conservering beurt.
Het heet Americol HS ( nee, geen SH ;) ) cleaner.
Even met plantenspuit oid geconcentreerd op spuiten en 5 min laten inweken.
Daarna hoge druk spuit erop en whalla! al het vuil, vet en zelfs resten tectyl eraf.
Werkt echt goed! En kost niet teveel.
Deze keer ook bodem en motor gedeelte gedaan, alles glimt weer als nieuw zonder strepen (ook nog).
 
Zonet de dr pulley koppeling gemonteerd ter vervanging van de originele (en bij 24 duizend km praktisch afgesleten) originele koppeling. Tegelijk een nieuwe aandrijfriem. Optrekken gaat nu ietsje trager meteen in het begin lijkt me, maar daarna pakt hij goed door en op snelheid trekt hij flink. Ook minder toeren op snelheid. Affijn, maar even een poosje inrijden en dan nog eens vergelijken. De koppeling kwam vergezeld door heel wat veren en veertjes om het gedrag desgewenst te 'tunen' maar daar heb ik niet zoveel zin in, nogal wat gesleutel elke keer. Er zitten al dr pulley sliders en rollen in de vario, dat maakte destijds behoorlijk positief verschil tov origineel Honda. Er is nu na zo'n twee duizend km ook nog geen slijtage aan te zien, en ik rijd nogal wat in de stad.
Verder de remblokken vervangen, achter was hier en daar minder dan een mm over, voor was marginaal beter. De vorige eigenaar (tot 20,000 km) was vast ook een stadsrijder. Ik kan nu weer even vooruit!
 
Laatst bewerkt:
Jazeker! Was een paar uur al met al. Die grote moer van de koppeling loskrijgen voor de eerste keer was 'een challenge' zonder passende sleutel. Uiteindelijk met een bankschroef gedaan.

Vandaag weer de gebruikelijke woon-werk rit gemaakt en alles ok, alleen merkte ik dat de koppeling een beetje aanloopt nog. Is dat normaal na ca 20 km? De 'bel' ging er op zich heel gemakkelijk overheen en als ik stilsta merk ik niet dat de scooter vooruit wil (zeg maar als in een automaat auto) maar hij loopt dus nog niet helemaal vrij. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Toen ik mijn koppeling schoentjes en die bel had opgeschuurd liep hij een stuk minder aan en als hij wat warmer was helemaal niet meer,
misschien dat de veertjes ook iets slapper worden, en ook de grote veer kleiner, waardoor de riem net iets eerder van stand veranderd. waardoor de koppeling iets meer toeren maakt bij stationair toerental.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu toch wel aardig tevreden met nieuwe vario achter (origineel) en Malossi MHR vario voor.
Ik rijd er nu zo'n 1500km mee, en wil de uitslag met jullie delen.

Tijden tov de originele vario met 16 gram (die gesleten was 31000km oud..)

0-50 gaat in 2,5 seconde (was 3,2)
0-80 gaat in 5,1 seconde (was 5,8)
0-100 gaat in 7,5 seconde (was 8,7)

En dan heb ik de sterkere meegeleverde drukveer (bij de MHR vario geleverd) voor de achter vario nog niet geplaatst. Ben wel benieuwd of dat de 6 seconde 0-100 gaat opleveren :? . Wel ben ik bang dat mijn top van 150km/u naar beneden gaat, en het verbruik toeneemt (is nu 1:27).
 
Niet te noemen je verhoogde slijtage van je riem en koppelings vario door de verhoogde druk van de veer.
Als je riem niet slipt is het naar mijn idee zinloos om een sterkere veer te plaatsen.
Maar dat had ik al eens gezegt ;)
 
Sterkere veer achter , meer toeren bij het wegrijden dus mogelijk sneller optrekken.
lagere top lijkt me sterk.
 
Niet te noemen je verhoogde slijtage van je riem en koppelings vario door de verhoogde druk van de veer.
Als je riem niet slipt is het naar mijn idee zinloos om een sterkere veer te plaatsen.
Maar dat had ik al eens gezegt ;)

Daar ben ik ook bang voor, meer slijtage. De riem slipt niet, maar door de verhoogde druk achter blijft hij voor langer laag, dus meer toeren en meer overbreng kracht, en dus slijtage.
Enige optie om het zeker te weten is proberen. Daar denk ik nog over na.
 
Sterkere veer achter , meer toeren bij het wegrijden dus mogelijk sneller optrekken.
lagere top lijkt me sterk.

Moet toch wel sneller optrekken denk ik. Wel zal het toerental bij volgas optrekken erg hoog liggen, Is nu al rond de 8000tpm.
Lagere top is wel denkbaar, want de riem wordt met meer kracht in de voor vario getrokken en achter juist omhoog geduwd, je zou dan zwaardere rollen moeten plaatsen om dit te compenseren. Maximum motor toerental blijft gelijk (gaat nu bij 150km/u in de begrenzer). Hoeveel de top lager wordt is uitproberen.
 
De sh300 heeft in verschillende bouwjaren verschillende "standaard" uitrusting gehad, ABS,topkoffer, start blokkering (HIS), alarm, windscherm + evt handkappen, speciale uitvoering met "special" paint schema,handvat verwarming en wellicht ben ik er nog wat vergeten.
In het verleden zijn er dus modellen geweest waarbij 1 of meerdere van de zaken optioneel tegen meerprijs waren.

Het huidige model heeft een aantal van deze zaken standaard zonder meerprijs, abs,HIS en topkoffer zijn standaard aanwezig zonder meerprijs.
Eea heeft denk ik te maken met wat de concurrentie doet, als kymco standaard alarm gaat leveren dan zal honda mee moeten en zo is in de loop der tijd het eea standaard geworden, het alarm hoort daar helaas nog niet bij, miz belachelijk aangezien het dingetje 120 eu verkoop kost, dat zou af-fabriek niet meer dan een paar tientjes mogen zijn en eigenlijk allang standaard moeten zijn.
Maar zo zijn er nog wel wat meer wensen die niet vervult zijn....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan