Nieuwe motor? Welke dan? Help!

Hé GSX, da's lang geleden ! Ik heb je destijds die VTR nog zien aanduwen....
Reed toen een R1100 RS; dat moet voor jou genoeg zijn.

Maar een triest verhaal schrijf je hier, gecondoleerd met je pa.

Ik heb verder geen motor suggesties behalve wellicht een andere Blackbird ?
 
Laatst bewerkt:
Harm, dat meen je niet!

Ja, rare tijden de afgelopen jaren. Die R1100 is een optie, maar ik las een impressie van de K1300, dat lijkt me ook wel een beest.
 
Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Laat het even betijen en kijk eerst eens goed rond. Zoek een mooie fiets met karakter en goede stuureigenschappen en remmen. Wellicht is zo´n pk pakhuis wel je ding, maar is het een waardeloze en nutteloze investering. Alleen op een circuit heeft het nut. Een motor is ook kunst, dus kijk naar wat mooi is en in evenwicht. Kijk naar een motor die ook over twintig jaar nog modern en mooi is. Ik verzeker je, dan kom je uit bij een Moto Guzzi, Ducati of MV Agusta. Succes met deze mooie zoektocht, want dat is het.
 
Ja, maar ik wil wel kunnen starten en wegrijden wanneer ik wil. En hoe bloedmooi ik Italianen ook vind, ik ga geen godsvermogen uitgeven voor een apparaat dat onder de streep een raspaardje met een dure onderhoudsbehoefte blijft.
 
Nee, ik wil een neutrale of sportieve zitpositie, ik ben niet zo'n chopper-liefhebber. Van Harley is de XR1200 wel cool, maar Japanse nakeds kwamen op alle vlakken beter uit de test. Mijn shortlist tot op heden:

-Triumph Speed Triple
-BMW K1300R
-Honda CB1000R
-Kawasaki ZZR1400

De lijst kan uiteraard nog aangevuld worden, ik ben er nog lang niet. Ik vond de Z1000 en FZ1 ok interessant, maar ze komen niet zo briljant uit de test. Tests zeggen natuurlijk niet alles.
En of een PK/pakhuis een waardeloze-nutteloze investering is maakt me niet zoveel uit. Ik heb enorm plezier gehad van mijn Blackbird, en die rijdt ook op lagere snelheden prima. Ik hoef niet altijd hard, maar ik stel wel prijs op koppel en schakellui kunne rijden.

Na de vakantie ga ik maar eens wat afspraken maken voor proefritten.
 
...of natuurlijk een naakte Blackbird, de X-Eleven. Maar die zijn wel een dagje ouder, en zonder ABS.
 
Ik heb vandaag een mailtje gehad van een motordealer uit Leusden; ze hebben bijna drie weken na dato een bericht van Triumph gehad dat ik graag wil proefrijden.

Ik kan deze week nog rijden op een Speed Triple *O*

Eens zien of zo'n naked iets voor mij is.
 
Ik heb vandaag een mailtje gehad van een motordealer uit Leusden; ze hebben bijna drie weken na dato een bericht van Triumph gehad dat ik graag wil proefrijden.

Ik kan deze week nog rijden op een Speed Triple *O*

Eens zien of zo'n naked iets voor mij is.

Gaat je zeker bevallen *O*
 
De XJR1300 leek me leuk, maar heeft slechts 100PK.

gecondoleerd.

Het mooie van de XJR is het tijdloze design, ik zou je niet blindstaren op die 100pk.
Het gaat op de openbare weg toch vooral om koppel bij lage toeren.

Ik weet uit ervaring dat de BB al z'n pk's pas uitbraakt op de autobahn wat je dan 1x per jaar doet.
 
Nee, ik wil een neutrale of sportieve zitpositie, ik ben niet zo'n chopper-liefhebber. Van Harley is de XR1200 wel cool, maar Japanse nakeds kwamen op alle vlakken beter uit de test. Mijn shortlist tot op heden:

-Triumph Speed Triple
-BMW K1300R
-Honda CB1000R
-Kawasaki ZZR1400

De lijst kan uiteraard nog aangevuld worden, ik ben er nog lang niet. Ik vond de Z1000 en FZ1 ok interessant, maar ze komen niet zo briljant uit de test. Tests zeggen natuurlijk niet alles.
En of een PK/pakhuis een waardeloze-nutteloze investering is maakt me niet zoveel uit. Ik heb enorm plezier gehad van mijn Blackbird, en die rijdt ook op lagere snelheden prima. Ik hoef niet altijd hard, maar ik stel wel prijs op koppel en schakellui kunne rijden.

Na de vakantie ga ik maar eens wat afspraken maken voor proefritten.

Allereerst gecondoleerd....

Speed Triple geeft de meeste rijbeleving.
K1300R is op papier geweldig met alle opties en specificaties maar in werkelijkheid vond ik 'm tegen vallen.
CB1000R is vergelijkbaar met de Speed Triple... maar alleen op papier. Zit totaal geen emotie in met rijden, althans... als je net van de Speed Triple af komt.

De laatste 2 Motoplus uitgaven zijn aan deze fietsen gewijd, in de eerste komt de K1300R er het best uit.... maar dat is puur een test waar ze naar de specificaties kijken. In de 2e komt de Speed Triple er het best uit... en overall ook.

Vergeleken met de Bird is de ZZR natuurlijk wel een goede opvolger... met ABS.
 
Laatst bewerkt:
En die K1300 won ook omdat motoplus een duits blad is en BMW sponsort hun aardig door veel reclame te plaatsen bij hun.
 
En die K1300 won ook omdat motoplus een duits blad is en BMW sponsort hun aardig door veel reclame te plaatsen bij hun.
Ja die conclusie trok ik ook na de eerste uitgave ;)
Maar in de 2e eindigt ie ongeveer achteraan, dat is de test waarin gekeken wordt naar het rijplezier. En in feite ging het ook zo toen ik ging proefrijden. Eerst naar alle specificaties gekeken en een conclusie getrokken dat het toch wel een ideale fiets kan zijn. Tot je gaat rijden.... lijkt wel of ze er een kunstmatig karakter in hebben geprobeerd te krijgen. Alles past net niet lekker bij elkaar. Die vering is ook matig, de basis niet verstelbaar en dat ESA (als dat er op zit) is ook niet geweldig.
 
Helder, bedankt voor jullie feedback! Vooral ook over de BMW, die ik vooral vrij duur vind. Die Triumphs zijn ook wel verleidelijk mooi.

Dan denk ik dat het vooralsnog gaat tussen:
-Speed Triple
-Street Triple (staat een mooie te koop op het forum)
-Z1000 (ook hier op het forum)
-ZZR1400
 
Laatst bewerkt:
Je huidige shortlist eventueel aanvullen met
- KTM Superduke R
- Ducati Streetfighter
- Aprilia Tuono V4 of misschien zelfs Dorsoduro 1200

Het zijn allen redelijk verschillende motoren:
- veel en minder vermogen
- zeer lichte maar ook zwaargewichten
- vier in lijn vs 3 in lijn vs V4 vs V-twin
- esthetisch grote verschillen

Lijkt me dat je qua vermogen, gewicht, uitzicht en cilinderopstelling toch al een voorkeur zou moeten hebben. En dat is waarschijnlijk gewoon een persoonlijke keuze.

Ikzelf zou de superduke of misschien dorsoduro willen :P
 
Laatst bewerkt:
Een vriend stond vanavond ook al KTM tegen me te schreeuwen. Of zijn oude K1200R, volkomen door het lint en opgefokt.

Ja, ik heb een lijstje van vrij verschillende motoren. Maar op één na allemaal Naked. En ik heb nog even, ik ga er rustig aan eens mee proefrijden enzo.
 
Helder, bedankt voor jullie feedback! Vooral ook over de BMW, die ik vooral vrij duur vind. Die Triumphs zijn ook wel verleidelijk mooi.

Dan denk ik dat het vooralsnog gaat tussen:
-Speed Triple
-Street Triple (staat een mooie te koop op het forum)
-Z1000 (ook hier op het forum)
-ZZR1400

Die Z1000 ligt dan weer onder je budget of niet? Zou voor een nieuwer type gaan. 2de generatie is ook leuk maar zelf vind ik het nieuwste model helemaal geweldig.

2011%2BKawasaki%2BZ1000%2BPictures.jpg
 
Stom genoeg vind ik het eerste model met die"dubbellloops" uitlaten echt mooi. En ach, dan hou ik wat geld in mijn zak voor andere dingen, Oktoberfest ofzo...
 
Het verhaal:

Mijn vader vond het ontzettend leuk dat ik motor wilde gaan rijden. Het is er bij hem, na het dodelijk verongelukken van zijn broer, nooit van gekomen, dus zoals het een goede vader betaamt probeer je je dromen te projecteren op je kind.

Dus toen ik tegen de 18 liep, kreeg ik van mij pa een motor. Wat was ik er blij mee, een echte Honda VTR250:
[afbeelding]

Toen ik eenmaal van mijn lichte rijbewijs af was, heb ik een GSX600F gekocht, en daarna mijn huidige CBR1100, die in augustus 2009 onzacht in aanraking kwam met het asfalt.

Mijn pa is altijd trots en blij gebleven dat ik motor rijd en vond het geluid en de snelheid erg mooi. Vond. Want helaas is mijn vader vorige week plotseling overleden. 65. Kut.

Dankzij een scheiding en mijn vaders beperkte drang tot reproductie ben ik de enige erfgenaam, en het lijkt er vooralsnog op dat ik voorzichtig kan gaan denken aan een nieuwe motor. Met het voorgaande in mijn achterhoofd weet ik ook dat dat mijn vaders goedkeuring zou kunnen wegdragen.

Maar wat moet ik nu in vredesnaam? Ik wil niet terug in vermogen of koppel, de Blackbird rijdt echt fenomenaal. Wat ik dus zoek is een goede stuurfiets met genoeg vermogen en vooral koppel. Ik neig naar een naked, maar dan wel een dikke naked.

De XJR1300 leek me leuk, maar heeft slechts 100PK. De Z1000 is wellicht een mooie optie, of de FZ1. Maar die vind ik weer niet heel mooi.

Ik heb de bladen ook slecht gevolgd de laatste jaren, dus ik weet niet eens zeker wat er allemaal te koop is.

En eigenlijk wil ik vooral vloeken, schelden en schreeuwen dat het kut is dat mijn pa er ineens niet meer is. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat me nu ineens allemaal te doen staat.
het eerste waar ik na dit verhaal aan moest denken is de nieuwe vfr, maar dat is dan weer geen dikke naked.

bedenk eerst en vooral of je voor de moderne looks gaat of voor meer retro.
xjr (en natuurlijk de GSX) zijn lekker retro, de z1000 en de FZ1 veel moderner. vergeet de nieuwe bandit 1250 ook niet, al zal die niet echt op kunnen tegen voorgenoemde. of een SV1000N, andere klasse, dikke klappen v-twin
staar je in ieder geval niet blind op pk's, bij zulke nakeds horen nog meer dikke vette bakken koppel. en denk ook ff buiten de japanse 4, er zijn zoveel andere mooie bikes. moto morini Corsaro, ducati monster/diavel/streetfighter, triumph speed triple (best of both worlds??) KTM superduke, BMW r1200r of de Benelli TNT.. stuk voor stuk klassebikes, stuk voor stuk (wezelijk) anders..
 
Bandit... Ik heb ooit proefgereden met de 1200 Yoshimura. Als ik die ergens kon kopen, was het makkelijk. Maar dat had ik toen moeten bedenken, nu zie je ze niet meer.
 
Ja, lees 'm nu ook terug. Niet helemaal mee eens, maar ik snap wat je bedoelde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan