Nieuwe motor? Welke dan? Help!

Waarschijnlijk ben ik niet opjectief maar de 1e Z1000 is naar mijn bescheiden mening stukken mooier als het huidige model, 2007-2009 is ook mooi, vooral in het wit
 
Ik heb vanmorgen even tijd vrijgemaakt om een proefrit met het nieuwe model Speed Triple te maken. Die staat nu bovenaan mijn verlanglijstje.
 
Die standaard demper van oudere modellen Z1000, verwijzend naar de klassieker, zijn niet fout. Maar doe mij maar zo'n ouderwetse dikke kachelpijp.

Al die rare moderne stompjes, kegels en toeters. :N

2006%5C10%5C09%5Cbikepics-697666-320.jpg
 
Laatst bewerkt:
Allereerst gecondoleerd met je vader, veel te jong overleden en moet echt kut voor je zijn maar zo te horen had je een goede band met hem en dat kan niet iedereen zeggen denk ik :)

Maareh als ik zo naar je eisen kijk lijken mij dit geschikte kandidaten omdat vooral veel vermogen een grote eis is.

- Honda X11
- Suzuki B-King
- Triumph Speed Triple 1050
 
X11 is ook wel vet ja. Maar:
-Geen ABS
-Lelijke radiatorcover

Verder vind ik het absoluut een leuke machine.
 
Het verhaal:

Mijn vader vond het ontzettend leuk dat ik motor wilde gaan rijden. Het is er bij hem, na het dodelijk verongelukken van zijn broer, nooit van gekomen, dus zoals het een goede vader betaamt probeer je je dromen te projecteren op je kind.

Dus toen ik tegen de 18 liep, kreeg ik van mij pa een motor. Wat was ik er blij mee, een echte Honda VTR250:
[afbeelding]

Toen ik eenmaal van mijn lichte rijbewijs af was, heb ik een GSX600F gekocht, en daarna mijn huidige CBR1100, die in augustus 2009 onzacht in aanraking kwam met het asfalt.

Mijn pa is altijd trots en blij gebleven dat ik motor rijd en vond het geluid en de snelheid erg mooi. Vond. Want helaas is mijn vader vorige week plotseling overleden. 65. Kut.

Dankzij een scheiding en mijn vaders beperkte drang tot reproductie ben ik de enige erfgenaam, en het lijkt er vooralsnog op dat ik voorzichtig kan gaan denken aan een nieuwe motor. Met het voorgaande in mijn achterhoofd weet ik ook dat dat mijn vaders goedkeuring zou kunnen wegdragen.

Maar wat moet ik nu in vredesnaam? Ik wil niet terug in vermogen of koppel, de Blackbird rijdt echt fenomenaal. Wat ik dus zoek is een goede stuurfiets met genoeg vermogen en vooral koppel. Ik neig naar een naked, maar dan wel een dikke naked.

De XJR1300 leek me leuk, maar heeft slechts 100PK. De Z1000 is wellicht een mooie optie, of de FZ1. Maar die vind ik weer niet heel mooi.

Ik heb de bladen ook slecht gevolgd de laatste jaren, dus ik weet niet eens zeker wat er allemaal te koop is.

En eigenlijk wil ik vooral vloeken, schelden en schreeuwen dat het kut is dat mijn pa er ineens niet meer is. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat me nu ineens allemaal te doen staat.
Als volleerd Vmax-Idioot kan ik alleen maar zeggen: New V-Max!!
motoring-graphics-2_842540c.jpg


NewMax1.jpg

200pk, zo naked als het maar zijn kan!
De ultieme naked bike.....

nadeel: nieuwprijs: €26000,-
 
Laatst bewerkt:
Die radiator cover is de max en de blackbird heeft ook nooit ABS gehad...

Als de Blackbird wel ABS had gehad had de mijne nu geen schade en was ik er gewoon op blijven rijden. Ik vind 'm heerlijk rijden, comfortabel en mooi.

En die radiatorcover is een kwestie van smaak. Het kan inderdaad lelijker.
 
V-max is een cultfiets. Ik heb ze tijdens een hardloopwedstrijd in Assen met pasen nog even staan bewonderen.
 
Laatst bewerkt:
Dan was mijn voorwiel niet ineens weggeschoten bij het remmen op een rechte weg.
 
Laatst bewerkt:
Die standaard demper van oudere modellen Z1000, verwijzend naar de klassieker, zijn niet fout. Maar doe mij maar zo'n ouderwetse dikke kachelpijp.

Al die rare moderne stompjes, kegels en toeters. :N

[afbeelding]

Eens. Zoals ik al zei, ik begin een ouwe lul te worden. Al die moderne uitlaten vind ik lelijk. Doe mij deze maar:

2011-Sport-Norton-Commando-961-Sport-Exhaust.jpg

rJLTYAmyvyIQ==.jpg

New_Texas_Long_Gun.jpg
 
Ik ging voor de X11. Echt een waanzinnige fiets.
Iets minder vermogen dan de Black Bird, maar altijd
en overal volop koppel. Net iets soepeler dan de BB.
ABS is een goed hulpmiddel, maar zeker geen wonder-
middel op zo'n fiets.

bigscale
 
Je kan ook ff wat testen lezen in motorbladen. In motoplus stond in de Juni en Mei editie een vergelijkingstest tussen de big-nakeds. Als je naar een grote bibliotheek gaat dan kan je zo een hoop tijdschriften doorkijken.

Is mij overigens niet echt duidelijk wat je wil, maar op deze manier kan je het zo vinden. Je kan evt ook tests opzoeken op i-net.
 
V-max is een cultfiets. Ik heb ze tijdens een hardloopwedstrijd in Assen met pasen nog even staan bewonderen.


Bovendien de fiets met de meeste vooroordelen:

1. remt niet
2. stuurt niet
3. wegligging sucks
4. zuipt als een ketter
5. 145Pk.....dat is zelfmoord...


1. Remt niet:
voor een motor van 300Kg, met een berijder van in mijn geval nog eens 115Kg remt dat ding als de brandweer. Je moet alleen heeel hard je best doen om het voorwiel te laten blokkeren, dat lukt bijna niet. Maar remmen, absoluut geen probleem. Bovendien kun je de remmerij van de supersport Yamaha's zo overzetten. Past allemaal..

2. Stuurt niet:
Stuurt wél, maar anders. De mensen die klagen over het sturen met een V-max hebben een verkeerde kijktechniek. Net als elke andere motor volgt de V-Max gewoon de richting waarin de berijder kijkt. Daarbij kan het ding nog behoorlijk plat door de bocht ook (wat eigenlijk niet nodig is).

3. Wegligging sucks:
Klopt, als je met bandenmaten gaat rommelen. Bijv. een 170'er achterband erop ipv de originele 150'er. Als je bandenmaten origineel laat, de vering goed afstelt en met de juiste banden (Avon Venom-X AM42 achter, AM26 voor) rijdt, is er helemaal niks aan de hand.

4. Zuipt als een ketter:
Valt in mijn ogen behoorlijk mee. Ongeacht mijn rijstijl, haal ik altijd 100 mijl voordat het reservelampje aangaat. Dat zijn 160 KM met 12 liter peut. Dat is een verbruik van maximaal 1:13. En dat is dan ook met flink dooraccellereren tot ver in het rode toerengebied. Vind ik voor een fiets van dat gewicht en met die enorme powerband helemaal niet verkeerd.

5. 145Pk dat is zelfmoord....
Van die 145PK blijven er met goed inrijden ongeveer 120 over aan het achterwiel. Dat is niet veel meer dan de supersports van die tijd (de V-Max is een ontwerp uit 1984 en tot 2007 nagenoeg ongewijzigd zo geproduceerd). Die 145Pk komen heel gedoseerd vrij tot 5750 toeren, daarna neemt de V-boost het over en spuit het ding er als een raket vandoor. Niet voor niets is de standaard V-Max jarenlang de ongeslagen champ in dragraces geweest.



De voordelen van een V-max:

1. Iedereen heeft respect voor je, omdat je zo'n onhandelbare fiets op de weg weet te houden. Zeker als je ook nog een paar supersporters het leven zuur weet te maken in de Eifel. Eerlijk gezegd weet de V-Maxrijder zelf wel beter.....het ding is helemaal niet onhandelbaar als je weet wat je doet. Ik rij toch best veel motoren eruit in de bochten van de Eifel en ik ben helemaal geen Rossi oid...

2. Tijdloos ontwerp, een klassieker die zijn waarde heel goed vast houdt. Onder de € 5.500,- vind je eigenlijk geen goede V-Max, of je moet heel veel geluk hebben.

3. Krachtige, redelijk comfortabele fiets met een actieve zithouding (ben zelf 1.86m en kan er nog aardig op weg). Hoe verder je naar voren gaat zitten, hoe platter je het ding door de bochten drukt...(enig lichaamsgewicht is hierbij wel van voordeel...)

4. Voor mij de mooiste naked ooit gemaakt. Hij zal er bij mij dan ook nooit uit gaan. Hooguit dat er voor het lange toerwerk ooit een FJR naast komt te staan.

5. Nagenoeg onverslijtbaar, bij correct gebruik. Minstens 15 - 20 minuten warm rijden, voordat je boven de 5000 toeren gaat, dan gaat er ook niks stuk...


Ik zou zeggen, ga met dit verhaal in het achterhoofd eens proefrijden op een Max. Je hebt daarna twee mogelijkheden: je vind er geen bal aan, of je bent verkocht......
Maak wel een lange proefrit van minimaal een half uur tot drie kwartier. Je moet op een V-Max eerst even uitdokteren, hoe je er het beste mee om kunt gaan......



Ik wens je veel wijsheid toe in je keuze ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan