Nieuwe Pan

er stond een hele test van deze 2 jonges nieuwe pan en fjr1300 in de moto73...

de yammie heeft wat meer kracht over de hele linie...top van de nieuwe pan op de bank is 225km/h en die van de fjr ligt op 245.

de honda is wat meer op toer ingesteld...en de fjr is toch wat meer een sportievere variant daarvan.

bodemspeling was een kritsch punt van de fjr en de honda had ook wat puntjes...

evengoed stond er niet in welke motor de voorkeur gaf, wat ik zo uit het verslag las is dat de fjr toch een paar streepjes meer heeft!
 
Stond ook test in M&T:

FJR verloor wat puntjes op toergebied, maar won veel punten op sportiviteit t.o.v. Pan en BMW.

Geen ABS: werd als groot gemis beschouwd... is wel wat voor te zeggen, maar anderszijds moet je de FJR als een sportieve toerder inschatten, dus dat gebrek vind ik wel meevallen.

BMW (1150RT) won, Pan en FJR eindigden gelijk.
 
FJR al te way. :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Het is natuurlijk een kwesitie van smaak, maar als ik de fjr zie heb ik meteen zoiets van dat wil ik ook wel. Een sportieve kilometervreter.
Dus dat wordt sparen.

Maar ik heb gehoord dat er problemen waren met de nieuwen pan. Iets van dat ie met hoge snelheid ging zwabberen door een niet goed uitgebalanceerde motor. Klopt dit?
 
FJR al te way. :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Het is natuurlijk een kwesitie van smaak, maar als ik de fjr zie heb ik meteen zoiets van dat wil ik ook wel. Een sportieve kilometervreter.
Dus dat wordt sparen.
:^ Idd FJR :} :} :} :} :} :} :} :} , alhoewel ik de nieuwe Pan niet echt lelijk vind. Heb hem zien rijden (kwam ons in Frankrijk met een teringvaart voorbij :} ) Ik vind het nieuwe model een hele verbetering met de oude :r
 
Honda zelf wil de Pan eigenlijk niet vergelijken met de FJR. :)
De Pan is ook een stuk duurder volgens mij.
Het argument dat ABS geen gemis is bij de FJR sporttoerfiets is dus absolute flauwe kul.
Mijn volgende fiets wordt een FJR met ABS that's for sure !! en tien jaar later een Pan
 
Honda zelf wil de Pan eigenlijk niet vergelijken met de FJR. :)
De Pan is ook een stuk duurder volgens mij.
Het argument dat ABS geen gemis is bij de FJR sporttoerfiets is dus absolute flauwe kul.
Mijn volgende fiets wordt een FJR met ABS that's for sure !! en tien jaar later een Pan

Mocht er ABS komen, dan ga ik wel denken over inruil... maar bij een vergelijking van een sporttoerder met loodzware toerboten moet je je niet zo richten op accessoires e.d. vind ik.

Eerst alleen maar eens kijken wat dan de prijs wordt...
 
....Geen ABS: werd als groot gemis beschouwd....
Het is nu zeker dat in 2003 de FJR ook met ABS
leverbaar zal worden. Dit wordt nu steeds vaker
beweerd door (Duitse) dealers en vertegenwoordigers
van Yamaha.
 
Het is nu zeker dat in 2003 de FJR ook met ABS
leverbaar zal worden. Dit wordt nu steeds vaker
beweerd door (Duitse) dealers en vertegenwoordigers
van Yamaha.

Ik vind het jammer dat er op zo weinig motoren ABS zit. En als het er op zit, dan is het direct 1500 EUR duurder... jammerjammerjammer...

Een ABS-PAN, remmend door de zandbak op VROI gezien... Damn, dat wil ik niet graag nadoen zonder ABS.
 
Stond ook test in M&T:

FJR verloor wat puntjes op toergebied, maar won veel punten op sportiviteit t.o.v. Pan en BMW.

Geen ABS: werd als groot gemis beschouwd... is wel wat voor te zeggen, maar anderszijds moet je de FJR als een sportieve toerder inschatten, dus dat gebrek vind ik wel meevallen.

BMW (1150RT) won, Pan en FJR eindigden gelijk.
achterwiel blokkeert wel HEEL snel....dus...abs zou geen overbodige luxe zijn denk ik... :)
 
persoonlijk vind ik de pan mooier...

8 sept. ga ik sturen op een pan op circuit lelystad...

ik ben benieuwd...is ff kijken wat dat ding in zijn mars heeft :)
 
Ik heb zaterdag twee keer de nieuwe Pan gezien en ik ben blij dat ik er niet op gewacht heb. Vast een heel goede motor (mag ook wel voor die prijs), maar het uiterlijk vind ik niet echt vooruit gegaan.

Integendeel... lelijk :r

FJR vind ik dan heel wat mooier :)

Jullie mening?

Heb vorige week met de ST1300 gereden en vind het niet je van het in vgl met m`n eigen Pan (`91, "opgehoerd" met WP/Technoflex, Corbin, stalen remleidingen en CBR remklauwen). Omdat m`n Pan er ondertussen een 220.000 op de teller heeft en ik binnenkort als rij-instrukteur aan de slag ga zocht ik wat jongers zeg maar.

Na de rit wist ik het zeker, doe mij de oude maar. Ik heb me daarom vrijdag een 2001 ST1100 gekocht met 26K op de teller. De ouwe blijft, die raak ik met die km-stand toch niet meer kwijt ;) Goeie pekelfiets zeg maar ;)

In vergelijking met de FJR het volgende: de valbeugels van de ST1100 hebben me al een paar keer behoed voor forse schade, 1 keer die FJR op z`n kant laten glippen en het is huilen geblazen ;) Verder moet ik de eerste FJR rijder nog tegenkomen die m`n ouwe Pannetje losrijdt op circuit maar goed, da`s een ander verhaal :]
 
FJR al te way. :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Het is natuurlijk een kwesitie van smaak, maar als ik de fjr zie heb ik meteen zoiets van dat wil ik ook wel. Een sportieve kilometervreter.
Dus dat wordt sparen.

Maar ik heb gehoord dat er problemen waren met de nieuwen pan. Iets van dat ie met hoge snelheid ging zwabberen door een niet goed uitgebalanceerde motor. Klopt dit?

Motor zelf is niets mis mee, eerder de geometrie van de fiets lijkt me. Bij 150 ging ie inderdaad heel zweverig doen in het vooronder. Iets dat ik bij m`n ST1100 niet eens heb bij 210 met topkoffer achterop... Het blok van de 1300 is een echt Panblok, subliem. Remmen doet ie ook fantastisch maar er zitten voor mij teveel kleine ergernissen aan die Honda maar eens moet oplossen voor ik ooit aan zo`n 1300 denk. Binnenkort nog maar eens een proefrit maken met de FJR1300 bij Termaat, ik wil toch wel eens weten wat ik afkraak ;)

J-P
 
Stond ook test in M&T:

FJR verloor wat puntjes op toergebied, maar won veel punten op sportiviteit t.o.v. Pan en BMW.

Geen ABS: werd als groot gemis beschouwd... is wel wat voor te zeggen, maar anderszijds moet je de FJR als een sportieve toerder inschatten, dus dat gebrek vind ik wel meevallen.

BMW (1150RT) won, Pan en FJR eindigden gelijk.

Die conclusie vond ik trouwens belachelijk! Hoe kan je nou een fiets als eerste betitelen als je bij de - punten alleen maar technische kwesties en onmogelijk doseerbare remmen zet? Alleen al het feit dat die remmen zo verschrikkelijk niet doseerbaar zijn is al genoeg om dat ding af te keuren. Op lelystad heb ik er laatst toch rare dingen mee zien gebeuren op de wip. klein beetje remmen mondt uit in paniek ;(
Wat dat betreft, de stoppers van de nieuwe Pan zijn echt super. Die van de oude DCBS waren goed, dit is het echt helemaal.



J-P
 
Gooi er eens een foto op van een FJR MET koffers kunnen we echt vergelijken.

page.cfm

page.cfm

page.cfm


zie ook www.yamaha-motor.nl/page.cfm?pageID=54210 als je daar op de thumbnails klikt krijg je grotere exemplaren


[edit]
f**k! doorlinken van de plaatjes lukt niet. Nou ja moet je maar even naar die site ...
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
In vergelijking met de FJR het volgende: de valbeugels van de ST1100 hebben me al een paar keer behoed voor forse schade, 1 keer die FJR op z`n kant laten glippen en het is huilen geblazen

Nette km stand trouwens. Valbeugels Pan zijn handig bij laten vallen maar bij mij waren ze effe wat minder omdat ze mijn grondspeling in negatieve zin beïnvloede :(

Reed ze al vaker aan de grond, maar nu had ik een bocht waarin het lastig was dat ze niet meegaven...met als gevolg dat ik een kapotte Pan verkocht heb en een FJR aangeschaft.

Pan is duidelijk luxer. FJR vind ik meer "motor", waarvan primaire zaken in orde zijn: Blok, frame etc.
 
Maar mocht er een nieuwe FJR komen met een 6-bak en ABS... en meer vermogen :9 ... en minder gewicht :9 ... dan zal ik er eens over nadenken om hem in te ruilen.

Voor de rest ben ik nog steeds blij dat ik hem heb. Ik zou best een sportiever motortje willen maar kwa gebruik is dat voor mij weer erg onhandig (en boetes, en gezondheid). Nu heb ik een beetje van twee werelden.
 
Nette km stand trouwens. Valbeugels Pan zijn handig bij laten vallen maar bij mij waren ze effe wat minder omdat ze mijn grondspeling in negatieve zin beïnvloede :(

Reed ze al vaker aan de grond, maar nu had ik een bocht waarin het lastig was dat ze niet meegaven...met als gevolg dat ik een kapotte Pan verkocht heb en een FJR aangeschaft.

Pan is duidelijk luxer. FJR vind ik meer "motor", waarvan primaire zaken in orde zijn: Blok, frame etc.

Ach ja, die grondspeling is inderdaad bijzonder weinig. Daarom heb ik m`n achterschokbreker langer laten maken als standaard voogeschreven en is die volledig instelbaar. Als ik nu de vleugeltjes schraap (paar weken terug op Lelystad nog ;) ) gaat het erg plat. Het lijkgt erg stoer als je met een Pan de steppies schraapt maar het stelt nix voor ;( Daarom rigoureuze maatregelen en die standaardvering eraf.

Ik heb deze Pan 5 jaar geleden gekocht met 14.000 op de teller en gemiddeld zo`n 40K per jaar mee gereden, ik kan niet anders zeggen dan dat het een perfekt ding is voor wat ik zoek in het motorrijden. Op iets sportievers ga ik weer nog meer op de limiet rijden en gaat het onvermijdelijk fout.

Over die valbeugels, ik ben 2 jaar geleden in Oostenrijk onderuit gegaan met zo`n 120 km/u, de motor tolde rond op de valbeugel en uiteindelijk koste het zo`n 220 gulden destijds, probeer dat maar eens met een FJR ;)

Ik laat de Pan nogal eens omvallen omdat m`n rechteronderarm gedeeltelijk verlamd is door sudeck-dystrofie, ik moet echt vleugeltjes of een heel veel lichtere fiets ;)

Toch ga ik op zeker nog een proefrit op de FJR maken.

J-P
 
Er schijnen overigens wel valblokken te zijn voor de FJR, weet alleen niet waar die gemonteerd moeten worden en wie die levert... (wel eens foto gezien). Moet dan wel oppassen dat de grondspeling niet nadelig beïnvloed wordt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan