Pan European ST1300 kopen in 2022?

terwijl de RT veel meer de politie machine was, een tractor met een scherm.

:+ Maar je hebt het over veel snelweg.

Ik heb voor mijn politiewerk oa twee jaar op een splinternieuwe ST1300 gereden.
Prima motor. Maar als je van een ST110 komt....en die erg fijn vond, kan het zomaar zijn dat de 1300 je gaat tegenvallen.
Ik vond m niet zo geweldig, maar kan niet precies duiden waar dat aan lag.
Het makkelijke gladde automatische goede, alsof je 1 bent met de motor van de ST1100 vond ik gewoon niet terug in de 1300.
Wat bullig en op een onhandige manier voelde hij log.

Alhoewel de RT ook niet ' mijn' motor is, zeker niet als je er veel snelweg mee gaat doen.
Twee cilinder zijn gewoon te weinig voor op de snelweg, alhoewel ik er op de 80 km wegen 99% van de supersport motoren mee voorbij reed.

K1600 ? Drie duimen omhoog, voor veel op de snelweg zou ik 100% voor een K1600 gaan, no brainer voor mij persoonlijk.
FJR zou daaronder op het lijstje staan, maar zeker nog boven de ST1300.
 
over de K1600:
een collega van me had een Pan 1300. ruilde hem bij 2,5 ton!! in op de K1600. hij had vrijwel direkt spijt van 2 dingen: 1) dat hij zijn Pan niet meer had (hij kon er qua onderhoud mee lezen en schrijven), en 2) dat hij een BMW had. voor eigen rekening het motorblok moeten laten reviseren/heropbouwen. BMW vond dat de ontwerpfout bij de zuigerveren niet hun verantwoordelijkheid was.

collega rijdt nu een Triumph 3pitter, met dezelfde luxe en gimmicks die de BMW ook had. maar dan beter.

verschil in weggedrag tussen de Pan 1100 en de Pan 1300 wordt nog wel eens toegewezen aan de positie van de brandstoftank. bij de 1100 zit die onder het zadel, dus zowel vol als leeg een laag zwaartepunt. bij de 1300 schijn je een 2-delige tank te hebben die wat hoger gemonteerd zit. met het leegraken van de tank, verandert daardoor dus ook je zwaartepunt. (heb ik van horen zeggen). voordeel van de 1300 is dat je een distributieketting hebt ipv een -riem. vervangen van de riem bij de 1100 is goed zelf te doen, maar je bent langer bezig met de- en montage van de kuipdelen en koelsysteem dan het eigenlijke vervangen van de riem. gelukkig hoeft dat maar eens per ton.
 
mij spreekt de NT1100 minder aan. Ketting ipv cardan (ik heb twee motoren met cardan gehad en drie zonder, en het gemak ervan is top), design (beetje grijze muis), relatief kleine koffers... Ik ben absoluut niet merkgebonden, het gaat niet om Honda, het gaat om een toermoto. Wat mij de dag van vandaag stoort is dat er maar 1 echter toermoto (met uitzondering van de NT1100) op de markt is, namelijk de R1250RT.
Wat trekt mij dan aan in de Pan : de V4. Sinds mijn ST1100 ben ik gek van de koppelrijke maar toch vloeiende vermogensafgifte van een V4. Dit is de ideale motorconfiguratie volgens mij. Daarnaast ook het design, maar ook de RT is niet mis van design, en tenslotte de kwaliteit : ik hou wel van een motor waarmee je een paar 100k kilometer kunt rijden, maar ook dat kan de RT. Daarnaast heeft de Pan bij mij altijd in mijn hoofd model gestaan voor de ideale toermoto, terwijl de RT veel meer de politie machine was, een tractor met een scherm. Dat is puur subjectieve beleving.

Maar wat is het probleem dan : de RT is doorontwikkeld, de Pan niet. Een testrit biedt slechts beperkt inzicht in lange termijn kwaliteiten, en ik heb nog nooit tractiecontrole, cruise control e.d. op de motor gehad, dus ik weet niet hoe groot het verschil in dagelijks gebruik zal zijn tussen een oude pan en een nieuwe RT. Zijn dat gamechangers, of leuke hebbedingetjes? Of zijn het eerder electronische prullen die evengoed makkelijk kapot kunnen gaan?
Waarom staar je je eigen blind op een R,BMW maakt nog meer motoren,de Kserie rijd heel anders dan een RT,
zou daar zeker ook naar kijken ,of de S serie zoals de S1000XR.
 
… voordeel van de 1300 is dat je een distributieketting hebt ipv een -riem. vervangen van de riem bij de 1100 is goed zelf te doen, maar je bent langer bezig met de- en montage van de kuipdelen en koelsysteem dan het eigenlijke vervangen van de riem. gelukkig hoeft dat maar eens per ton.
Eens per 150.000km.
Maar gezien de meesten onderhand ruim 20 jaar oud zijn is gelijk vervangen bij aanschaf eigenlijk wel aan te raden.
Daarna kun kun je er idd weer heel lang tegenaan…
 
Eens per 150.000km.
Maar gezien de meesten onderhand ruim 20 jaar oud zijn is gelijk vervangen bij aanschaf eigenlijk wel aan te raden.
Daarna kun kun je er idd weer heel lang tegenaan…
Ja behalve als de ketting aan vervanging toe is dan ben je nog langer bezig.;)
Ik heb bij 100000 km de riemen van m,n GL vervangen,was toen 28jaar oud,zag er nog prima uit,
maar een ST draait hogere toerentallen dus inderdaad niet onverstandig die te vervangen als er geen historie bekent is
van het onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
:+ Maar je hebt het over veel snelweg.

Ik heb voor mijn politiewerk oa twee jaar op een splinternieuwe ST1300 gereden.
Prima motor. Maar als je van een ST110 komt....en die erg fijn vond, kan het zomaar zijn dat de 1300 je gaat tegenvallen.
Ik vond m niet zo geweldig, maar kan niet precies duiden waar dat aan lag.
Het makkelijke gladde automatische goede, alsof je 1 bent met de motor van de ST1100 vond ik gewoon niet terug in de 1300.
Wat bullig en op een onhandige manier voelde hij log.

Alhoewel de RT ook niet ' mijn' motor is, zeker niet als je er veel snelweg mee gaat doen.
Twee cilinder zijn gewoon te weinig voor op de snelweg, alhoewel ik er op de 80 km wegen 99% van de supersport motoren mee voorbij reed.

K1600 ? Drie duimen omhoog, voor veel op de snelweg zou ik 100% voor een K1600 gaan, no brainer voor mij persoonlijk.
FJR zou daaronder op het lijstje staan, maar zeker nog boven de ST1300.
Puur omdat ik nieuwsgierig ben

Vanwaar vind je 2 cilinders te weinig voor veelvuldig snelweg gebruik? Trillingen bij hogere snelheden of iets dergelijks?
 
Puur omdat ik nieuwsgierig ben

Vanwaar vind je 2 cilinders te weinig voor veelvuldig snelweg gebruik? Trillingen bij hogere snelheden of iets dergelijks?

Je hebt gelijk, eigenlijk had ik moeten schrijven dat ik sowieso geen fan ben van de boxermotor.
Ik kan er alles mee en ze doen wat ik wil, dat is het probleem niet, het is iets persoonlijks wat idd met trillingen e.d. te maken heeft.

En bij een van m'n eerste werkdagen, met spoed een overgang over (trein) en met twee wielen los van de grond fors gas geven..... dacht dat ik nooit m'n wielen meer op aarde zou gaan krijgen...hele motor begon te kantelen :X Het zal er aanzienlijk minder erg uitgezien hebben maar ik dacht echt dat ik op m'n kop zou landen :X :+ Nu is dat natuurlijk geen normle manier van rijden maar dat is ook iets wat ik bij de R serie blijf voelen, dat rare gevoel dat de motor zich probeert om te draaien als je gas geeft.
 
:+ Maar je hebt het over veel snelweg.

Ik heb voor mijn politiewerk oa twee jaar op een splinternieuwe ST1300 gereden.
Prima motor. Maar als je van een ST110 komt....en die erg fijn vond, kan het zomaar zijn dat de 1300 je gaat tegenvallen.
Ik vond m niet zo geweldig, maar kan niet precies duiden waar dat aan lag.
Het makkelijke gladde automatische goede, alsof je 1 bent met de motor van de ST1100 vond ik gewoon niet terug in de 1300.
Wat bullig en op een onhandige manier voelde hij log.

Alhoewel de RT ook niet ' mijn' motor is, zeker niet als je er veel snelweg mee gaat doen.
Twee cilinder zijn gewoon te weinig voor op de snelweg, alhoewel ik er op de 80 km wegen 99% van de supersport motoren mee voorbij reed.

K1600 ? Drie duimen omhoog, voor veel op de snelweg zou ik 100% voor een K1600 gaan, no brainer voor mij persoonlijk.
FJR zou daaronder op het lijstje staan, maar zeker nog boven de ST1300.
Interessant, de k1600 kwam ook op mijn lijstje, maar ken heel weinig mensen die er ervaring mee hebben, wellicht door de prijs.
 
Even aanvullen: ik had op mijn st1100 de vering vervangen door een hyperpro streetbox. Ben ik van plan te doen met gelijk welke oudere motor die ik koop. Het gevoel dat bij me op kwam was : total control. Ik zat toen werkgewijs heel veel aan het zwarte woud en kon er ‘s avonds op uit trekken. In elke bocht van de Schwarzwaldhochstrasse kon ik de motor precies plaatsen waar ik wou. Al was de motor wel heel gevoelig aan bandenspanning en -slijtage, veel meer dan de Fazer 1000 die ik ervoor had.
 
Interessant, de k1600 kwam ook op mijn lijstje, maar ken heel weinig mensen die er ervaring mee hebben, wellicht door de prijs.

Ik hou van motoren met een eigen identiteit. Motoren die optimaal zijn voor datgene waar ze voor gemaakt zijn.

Een BMW F800/Yamaha TDM en dat soort....vreselijk. Hij kan alles wat je van m vraagt, doet t ook allemaal, maar ze zijn nergens echt goed in.

Ik zou dan ook de ultieme off roader, ultieme 80kmweg motor, ultieme snelwegmotor, ultieme stadsmotor, enz willen hebben. Helaas heb ik meer wensen dan geld en ruimte :X :+

De K1600.... ik heb wel iets met BMW maar ben ook zeker niet blind voor wat er niet positief kan zijn, zo vind ik zogezegd de F serie vreselijk suf spul, geen vlees, geen vis.
De R...tja, ik heb de ultieme rijopleiding op een R1200 gedaan en kan er mee lezen en schrijven op elke ondergrond en onder alle omstandigheden maar het zou mijn persoonlijke keuze niet zijn. Hij is ultiem multi inzetbaar, dat dan wel, maar die charme zoek ik niet.

Als ik lees: veel snelweg rijden dan is de K1600 die mij voor dat doel klaargezet zou mogen worden.
Ik wil op de snelweg comfort hebben want langere tijden aaneen in het zadel + een gewichtige motor want stabiliteit + ook hanteerbaar op andere wegen/stad + een enorme vloeibare berg vermogen, in welke versnelling of toerengebied dan ook = K1600. Voor mij....maar da's persoonlijk :)




Even aanvullen: ik had op mijn st1100 de vering vervangen door een hyperpro streetbox. Ben ik van plan te doen met gelijk welke oudere motor die ik koop. Het gevoel dat bij me op kwam was : total control. Ik zat toen werkgewijs heel veel aan het zwarte woud en kon er ‘s avonds op uit trekken. In elke bocht van de Schwarzwaldhochstrasse kon ik de motor precies plaatsen waar ik wou. Al was de motor wel heel gevoelig aan bandenspanning en -slijtage, veel meer dan de Fazer 1000 die ik ervoor had.

Ik vond de 1100 een fijnere motor om mee te rijden dan de 1300.
Een beetje alsof ze de 1300 niet volledig doorontwikkeld hadden, ze te veel haast hadden om de 1100 af te lossen en de 1300 te snel in de markt gegooid hebben, zo voelde hij voor mij.
Dat verschil in rijervaring heb ik ook regelmatig terug gehoord van collega's die hele dagen op de 1100 reden en daarna de 1300 hebben gereden. De 1300 is ook nooit massaal in dienst geweest bij de politie. Ik heb er 'toevallig' een gereden voor de dienst gedurende 2 jaar maar die is ook voortijdig teruggehaald en uit dienst gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 'toevallig' een gereden voor de dienst gedurende 2 jaar maar die is ook voortijdig teruggehaald en uit dienst gegaan.
Had dat te maken met de “high speed weave” waar de Britse politie mee te maken had? Blijkbaar een combo van hoog geplaatste belading, hoge snelheid en onaangepaste vering
 
Had dat te maken met de “high speed weave” waar de Britse politie mee te maken had? Blijkbaar een combo van hoog geplaatste belading, hoge snelheid en onaangepaste vering
Dat ìs een akelig fenomeen kan ik je melden. Begint bij ongeveer 160 wat te pendelen, bij 180 wordt het al wat angstig en bij 200 heb je twee rijstroken nodig, al kan dit per exemplaar verschillen. Ik Had de mazzel het ding in de Dolomieten te mogen vergelijken met de FJR1300 en de K1200GT. Wat sturen betreft was de Pan veruit mijn favoriet. Comfort ìs geweldig en windbescherming ìs grandioos. Wanneer je de vering aanpast en goede banden hebt, en niet echt hard rijdt, ìs het een heel fijn ding.
 
Had dat te maken met de “high speed weave” waar de Britse politie mee te maken had? Blijkbaar een combo van hoog geplaatste belading, hoge snelheid en onaangepaste vering

Ik ken 3 ST1300 die binnen onze regio reden, 2 hadden het wel 1 niet.

Die van mij wel B|
Ik was ervoor gewaarschuwd uiteraard en hield vanaf de eerste keer het gas erop en dan was t ook zo weer weg maar het is heel even echt een heel akelig gevoel, zeker aangezien het bij 165/170km/u optrad. Na een paar keer hoorde het bij de machine en deed het me niet veel meer maar als t dan s minder of erger was dan merkte je dat toch wel weer op.

Wat het nu precies de oorzaak was.....ik heb zoveel verschillende meningen gehoord, ik heb geen idee.


Dat ie eruit ging had ermee te maken dat de andere twee inmiddels plat gereden waren en 'mijn' exemplaar idioot vaak met elektrische problemen stil stond. Maar dat zat ergens in de apparatuur van ombouw naar politiemotor.
Meerdere malen ook omstanders moeten vragen mij even aan te duwen, starten deed ie soms gewoon niet.
De keer erop wel weer, alsof er niets aan de hand was. Ze hebben nooit gevonden waar het aan lag.

En er was al een nieuwe K1200P geleverd, dat is de fijnste motor die ik voor m'n werk heb mogen rijden.
 
Laatst bewerkt:
De ST1300 is inmiddels ook een erg oud concept geworden.
De V4 motor is bovendien vrij duur in onderhoud.
Ik heb de ST 1100 gehad als tweede motor in een lange, lange rij van opvolgende motorfietsen en helaas was dat een maandagexemplaar dat erg vaak in de garage stond.. hij reed in mijn herinnering wel fijner dan de ST1300, die ik daarna nog vaak heb bereden, zonder ooit zin te krijgen om hem aan te kopen... .
Ik denk dat er nu vele nieuwere motoren zijn die prettiger rijden dan deze halve mislukkeling van HONDA, die terecht ook niet meer vernieuwd werd.
Heb je al eens met de Versys 1000 gereden ?
Ik heb hem twee probleemloze jaren gehad en er is in feite niks op af te keuren... alleen ben ik een hopeloos GS-verslaafde, zodat ik de mijne inruilde voor een oudere, nog in nieuwstaat verkerende R1200GS LC,... maar puur rationeel was die beslissing niet...
Ik zou de Versys 1000 echter 100 x liever hebben dan de ST1300 ..
 
Laatst bewerkt:
Ik ken 3 ST1300 die binnen onze regio reden, 2 hadden het wel 1 niet.

Die van mij wel B|
Ik was ervoor gewaarschuwd uiteraard en hield vanaf de eerste keer het gas erop en dan was t ook zo weer weg maar het is heel even echt een heel akelig gevoel, zeker aangezien het bij 165/170km/u optrad. Na een paar keer hoorde het bij de machine en deed het me niet veel meer maar als t dan s minder of erger was dan merkte je dat toch wel weer op.

Wat het nu precies de oorzaak was.....ik heb zoveel verschillende meningen gehoord, ik heb geen idee.


Dat ie eruit ging had ermee te maken dat de andere twee inmiddels plat gereden waren en 'mijn' exemplaar idioot vaak met elektrische problemen stil stond. Maar dat zat ergens in de apparatuur van ombouw naar politiemotor.
Meerdere malen ook omstanders moeten vragen mij even aan te duwen, starten deed ie soms gewoon niet.
De keer erop wel weer, alsof er niets aan de hand was. Ze hebben nooit gevonden waar het aan lag.

En er was al een nieuwe K1200P geleverd, dat is de fijnste motor die ik voor m'n werk heb mogen rijden.
Als ik dat zo lees dan hou ik m’n ST1100 toch maar, met 180km/h + op de Autobahn rijdt ‘ie gewoon nog mooi strak en stabiel.
 
De ST1300 is inmiddels ook een erg oud concept geworden.
De V4 motor is bovendien vrij duur in onderhoud.
Ik heb de ST 1100 gehad als tweede motor in een lange, lange rij van opvolgende motorfietsen en helaas was dat een maandagexemplaar dat erg vaak in de garage stond.. hij reed in mijn herinnering wel fijner dan de ST1300, die ik daarna nog vaak heb bereden, zonder ooit zin te krijgen om hem aan te kopen... .
Ik denk dat er nu vele nieuwere motoren zijn die prettiger rijden dan deze halve mislukkeling van HONDA, die terecht ook niet meer vernieuwd werd.
Heb je al eens met de Versys 1000 gereden ?
Ik heb hem twee probleemloze jaren gehad en er is in feite niks op af te keuren... alleen ben ik een hopeloos GS-verslaafde, zodat ik de mijne inruilde voor een oudere, nog in nieuwstaat verkerende R1200GS LC,... maar puur rationeel was die beslissing niet...
Ik zou de Versys 1000 echter 100 x liever hebben dan de ST1300 ..
Ik heb een R1100gs gehad waarmee ik echt niet klikte. Ergonomisch een ramp voor mij, kreeg constant pijn tussen de schouders. Ik vond hem ook heel lomp, topzwaar en wind gevoelig. Zo zie je maar, elk zijn meug.
De versys 1000 is bv een motor die ik zou overwegen. Die ketting zou ik liever cardan hebben, windscherm is niet electrisch, maar ergonomie en motor top.
Ik deed het onderhoud van mijn st1100 zelf, en dat viel goed mee. Enkel de bmw was makkelijker om aan te werken, maar dat was ook de enige motor waarmee ik stilstond (blokkerende rem). Ik vond wel de st stukken beter sturen dan de gs.
 
De versys 1000 is bv een motor die ik zou overwegen. Die ketting zou ik liever cardan hebben, windscherm is niet electrisch, maar ergonomie en motor top.
Ik heb de ST1300 gereden, en via een Triumph Trophy 1200 de overstap naar een Versys 1000 (2020) gemaakt.
Nog geen moment spijt van gehad (1.5 maand in bezit). Ketting is effe een dingetje, moet je aan wel aan denken, een niet elektrisch windscherm is geen issue (ik weet niet hoe vaak jij je scherm wilt aanpassen onder het rijden...) en dus nog geen moment gemist.
Qua comfort heb ik er ook wel vertrouwen in, maar ik heb nog niet langer dan 2 uur onafgebroken gereden. En dat beviel prima.
Maar niets zo persoonlijk als (de voorkeur voor) een motor ;-)
 
De huidige R1250GS is lichtjaren verwijderd van de R1100GS , waarover jij het hebt ... er is geen enkele overeenkomst meer tussen beide versies, behalve de naam dan...
De ketting van mijn Versys 1000 diende op 20.000 km niet één keer opgespannen te worden en was nog niet op de helft qua slijtage... en dan is er voortaan die nieuwe onderhoudsvrije ketting te koop...
 
Blijkbaar is de consensus toch dat er lichtjaren zitten tussen de st1300 en de huidige generatie toermotoren, k1600 op kop, gevolgd door versys 1000. Daarnaast blijkt ook dat mijn ervaring met st1100 niet zomaar op de st1300 over te zetten is.
Ik heb geen ervaring met cruise control e.d., ga ik dat dan missen? En rijdt een k1600 echt voor 20000 euro beter dan de st1300? Proefrit dus
 
Nu is dat natuurlijk geen normle manier van rijden maar dat is ook iets wat ik bij de R serie blijf voelen, dat rare gevoel dat de motor zich probeert om te draaien als je gas geeft.
Precies de reden van mijn schrikreactie toen ik de eerste keer even het gas opendraaide in een tunnel met ingeknepen koppeling op mijn R1150RT. De hele motor schudde van links naar rechts (zo voelde het althans) Doe ik dus ook nooit meer.
 
Precies de reden van mijn schrikreactie toen ik de eerste keer even het gas opendraaide in een tunnel met ingeknepen koppeling op mijn R1150RT. De hele motor schudde van links naar rechts (zo voelde het althans) Doe ik dus ook nooit meer.
En dat is nu precies (één van de) redenen waarom ik een boxer zo geweldig vind; het ding "leeft" [heeft een heel eigen karakter]; en ja de eerste keer gasgeven of gas dicht vooral in een bocht is wel even een "aparte" beleving.
Ik vind het dan ook jammer dat bij de nieuwere R1200 en verder er een balans-as in zit; bijna het hele kantel-effect is weg.
Zo heeft iedereen zijn eigen wensen; ik vind een viercilinder karakterloos....(behalve dan de Honda V4 (VFR)
 
een ST is ook een V4….. :+
Daar heb je uiteraard gelijk in, maar ik bedoel het VFR blok met de jankende distributie-tandwiel-trein, en het mooie grommende geluid bij het optoeren.

Ik heb niets tegen de ST1100 (ook niet tegen de ST1300) maar een blok wat loopt als een soort turbine (en dat doen die), heeft voor mij niet genoeg karakter voor een motorfiets. Dat "leeft" niet genoeg. Vind ik.
 
Mijn dochter heeft net de doorslag gegeven. Ik was nog steeds aan het twijfelen tussen een st1300 en een k1600gt, toen ze zei: “koop de motor die je altijd wou (de st), als die niet bevalt verkoop je hem en koop je die andere. Veel geld kan je er niet aan verliezen. Olgekeerd is dat niet het geval.”
Dus de kogel is door de kerk
 
Terug
Bovenaan Onderaan