blaatkippetje
Rookie
- 25 apr 2010
- 3
- 0
Beste mede M-F'ers
Ik heb een beetje rondgesnuffeld maar kwam niet echt wat concreets tegen voor mijn probleem. Mocht ik het over het hoofd hebben gezien zie ik graag een linkje tegemoet.
Anyway. Ik heb sindskort mijn eerste motor gekocht. Hierbij ter algemene check up zeg maar naar de dealer gebracht zodat die mij kon vertellen of er eventueel wat dingen gerepareerd of vervangen moesten worden.
Ik bleek een lekkende voorvork te hebben(wat ik overigens zelf wel had gezien bij de aanschaf) en ik mistte 25% remkracht toen de monteur een testritje had gemaakt. Puntje bij paaltje heb ik ongeveer 300 euro neergeteld om deze 2 problemen te verhelpen. Hierbij zijn de voorvorkkeerringen vervangen. Beetje olie bijgevuld, en de remblokjes voor vervangen.
Instructies hierbij waren om de eerste 100 a 150 km rustig aan te leggen en niet gelijk vol in de ankers te gaan omdat de nieuwe remblokjes een soort beschermlaag moeten afslijten. Zo gezegd zo gedaan. Ondertussen ben ik 600 km verder of meer.
Mijn probleem is dus dat als ik rustig aan kom rollen bij een stoplicht bijvoorbeeld, ik voel dat de remmen voor lichtjes doorslippen of trillen in tegenstelling tot wanneer ik vol grijp bij beter pakt, dus wel remt maar de vertragende factor zeg maar van de rem lijkt niet vloeiend te zijn zoals VOOR het vervangen van de blokjes.
Ik ben ook ff weer de remoefeningen gaan doen.(noodstop etc etc) en het voelt niet zoals het moet. Hij trilt tijdens het vertragen. En ja ik heb gekeken of mijn schijven recht zijn. Blijkt dat dit ook gemeten kan worden. Maar aangezien het probleem zich niet voordeed bij de vorige blokjes lijkt mij dit niet het geval.
Verder had ik vlak na het vervangen van de remmen een soort zwarte residu op mijn schijf aan 1 kant. Dit werd mij verteld is deel van het proces. Het inslijten van de blokjes dus. Verder lijkt de rem aan te lopen op de voorwiel dus wat eerst ook niet zo was. Het is niet zodanig dat het vertragend werkt wanner ik met de motor loop om bijv op te bergen maar het is een licht schurend geluid. Verder komt een ratelend geluid uit me motor bij bepaald toerental. Dit viel mij op toen ik enkele dagen de motor in bezit had. Bij de dealer werd mij verteld dat de fiets in zeer goede staat was op de 2 hierboven genoemde punten na. En na het doorspitten van dit forum blijkt dat de NAKS op honda's een bekend probleem is. Ik weet niet exact hoe het moet klinken als dit zich voordoet maar ik vermoed dat dit het is.
In afwachting van jullie reactie met eventuele suggesties. Het is nogal wat tekst. Maar dit enkel om een compleet beeld te schetsen van de situatie.
Honda CBR600F uit 1999, gekocht met 19500 km op de teller
Ik heb een beetje rondgesnuffeld maar kwam niet echt wat concreets tegen voor mijn probleem. Mocht ik het over het hoofd hebben gezien zie ik graag een linkje tegemoet.
Anyway. Ik heb sindskort mijn eerste motor gekocht. Hierbij ter algemene check up zeg maar naar de dealer gebracht zodat die mij kon vertellen of er eventueel wat dingen gerepareerd of vervangen moesten worden.
Ik bleek een lekkende voorvork te hebben(wat ik overigens zelf wel had gezien bij de aanschaf) en ik mistte 25% remkracht toen de monteur een testritje had gemaakt. Puntje bij paaltje heb ik ongeveer 300 euro neergeteld om deze 2 problemen te verhelpen. Hierbij zijn de voorvorkkeerringen vervangen. Beetje olie bijgevuld, en de remblokjes voor vervangen.
Instructies hierbij waren om de eerste 100 a 150 km rustig aan te leggen en niet gelijk vol in de ankers te gaan omdat de nieuwe remblokjes een soort beschermlaag moeten afslijten. Zo gezegd zo gedaan. Ondertussen ben ik 600 km verder of meer.
Mijn probleem is dus dat als ik rustig aan kom rollen bij een stoplicht bijvoorbeeld, ik voel dat de remmen voor lichtjes doorslippen of trillen in tegenstelling tot wanneer ik vol grijp bij beter pakt, dus wel remt maar de vertragende factor zeg maar van de rem lijkt niet vloeiend te zijn zoals VOOR het vervangen van de blokjes.
Ik ben ook ff weer de remoefeningen gaan doen.(noodstop etc etc) en het voelt niet zoals het moet. Hij trilt tijdens het vertragen. En ja ik heb gekeken of mijn schijven recht zijn. Blijkt dat dit ook gemeten kan worden. Maar aangezien het probleem zich niet voordeed bij de vorige blokjes lijkt mij dit niet het geval.
Verder had ik vlak na het vervangen van de remmen een soort zwarte residu op mijn schijf aan 1 kant. Dit werd mij verteld is deel van het proces. Het inslijten van de blokjes dus. Verder lijkt de rem aan te lopen op de voorwiel dus wat eerst ook niet zo was. Het is niet zodanig dat het vertragend werkt wanner ik met de motor loop om bijv op te bergen maar het is een licht schurend geluid. Verder komt een ratelend geluid uit me motor bij bepaald toerental. Dit viel mij op toen ik enkele dagen de motor in bezit had. Bij de dealer werd mij verteld dat de fiets in zeer goede staat was op de 2 hierboven genoemde punten na. En na het doorspitten van dit forum blijkt dat de NAKS op honda's een bekend probleem is. Ik weet niet exact hoe het moet klinken als dit zich voordoet maar ik vermoed dat dit het is.
In afwachting van jullie reactie met eventuele suggesties. Het is nogal wat tekst. Maar dit enkel om een compleet beeld te schetsen van de situatie.
Honda CBR600F uit 1999, gekocht met 19500 km op de teller