Nighthawk slaat af

rockdeman

Rookie
23 nov 2007
22
0
Hoi allemaal,

mmm mijn eerste posing op motor-forum.nl en die gaat dan ook meteen over mijn allereerste motor. Hopelijk is het toegestaan hier om hulp te vragen!

Mijn Honda CB700SC (Nighthawk) heeft kuren: zodra de motor ook maar iets warm wordt begint hij te haperen en slaat af. Dit is sinds enkele dagen zo en momenteel krijg ik hem niet langer dan 3 minuten aan de praat. Het begon er vorige week mee dat de motor steeds minder vermogen had, meer gas geven zorgde er voor de er juist nog minder vermogen uit de motor kwam en uiteindelijk slaat de motor af. Eenmaal afgekoeld kreeg ik hem weer aan de praat door het aan te lopen. Daarna weer hetzelfde verhaal zodra de motor warm werd.
Opmerking: ondanks een recente controle beurt bleek dat er bijna een hele liter olie bijgevuld moest worden. Ik heb er maximaal 500KM mee gereden sinds de laatste check. Ik vermoed dat dit niets te maken heef met het feit dat de motor afslaat maar ik vermeld het voor de volledigheid toch even. Enig hulp bij het oplossen van dit probleem is welkom!
:}
 
Hoi allemaal,

mmm mijn eerste posing op motor-forum.nl en die gaat dan ook meteen over mijn allereerste motor. Hopelijk is het toegestaan hier om hulp te vragen!

Mijn Honda CB700SC (Nighthawk) heeft kuren: zodra de motor ook maar iets warm wordt begint hij te haperen en slaat af. Dit is sinds enkele dagen zo en momenteel krijg ik hem niet langer dan 3 minuten aan de praat. Het begon er vorige week mee dat de motor steeds minder vermogen had, meer gas geven zorgde er voor de er juist nog minder vermogen uit de motor kwam en uiteindelijk slaat de motor af. Eenmaal afgekoeld kreeg ik hem weer aan de praat door het aan te lopen. Daarna weer hetzelfde verhaal zodra de motor warm werd.
Opmerking: ondanks een recente controle beurt bleek dat er bijna een hele liter olie bijgevuld moest worden. Ik heb er maximaal 500KM mee gereden sinds de laatste check. Ik vermoed dat dit niets te maken heef met het feit dat de motor afslaat maar ik vermeld het voor de volledigheid toch even. Enig hulp bij het oplossen van dit probleem is welkom!
:}
Hoi, welkom.

Heel simpel gedacht misschien, maar blijft de chokeklep misschien in dichtstand hangen ?
 
....Ik doe de chocke wel uit na verloop van tijd natuurlijk, maar je bedoeld dat hij ondanks dat toch open blijft staan door een defect?
Klopt, de symptomen die je beschrijft doen mij vermoeden dat de chokeklep niet doet wat jij wilt dat ie doet.
Controleer eens of dat ding (of zijn het er meerdere ?) wel open en dicht gaan op commando van het hendeltje.
 
:^
Klinkt als verstikken door chokegebruik.
Volg de kabel van de choke tot aan je carbs, en kijk of het chokemechanisme wel degelijk beweegt asje het chokehandvat in/uit trekt. Paar spuitjes WD40 doen wonderen as een en ander vastzit.
Wat ook kan: de eerste paar minuten draait ie op de benzine die in de carbs zit, daarna valt ie uit omdat de carbs niet snel genoeg benzine krijgen => verstopte benzinefilter, geknakte/geplooide benzinedarmen, benzinepomp versleten, tankontluchting verstopt?
Controleer of er in de benzineleidingen geen plooi/knik zit. Doe de tankdop open, as ie weer es is stilgevallen: hoor je dan een zuigend geluid dan is je tankontluchting verstopt.
Kijk de benzinefilter na of ie niet verstopt si met vuil waardoor de benzine niet snel genoeg naar de carbs kan ....
btw: wat is stationair toerental op het moment dat je je choke uitdoet?
 
Bedankt voor jullie tips en ideeen! ik ga er over een paar dagen mee aan de slag. Nog dit: een buurman zei 'klinkt alsof de condensator warm wordt en daardoor de ontsteking ontregeld'. Zou dat ook nog kunnen, wat denken jullie?
 
btw: wat is stationair toerental op het moment dat je je choke uitdoet?

mmmm ik zal zo eens kijken of ik hem aan de praat krijg een paar minuten. Begrijp ik je goed: Ik start de koude motor dus door hem aan te lopen met de choke aan. Dan laat ik hem even stationair warm worden en zet de choke uit. DAT toerental wil je dus weten?
Ik kan je wel zeggen dat als ik de choke UIT zet het lager is da nmet de choke AAN. Dus die choke doet het in elk geval wel gedeeltelijk.
 
de motor wordt heel warm?!=> cylinder problemen
slaataf als je gaze bij geeft => op het eerste zicht je mengsel een beetje te rijk aan benzine als het niets anders is natuurlijk, je moet natuurlijk alles wat boven vermeld staat controleren. In de winter is de lucht ietske zwaarder en daardoor moet je je lucht beetje meer open zetten en de juiste mengsel te hebben.
probeer eens gaze bij te geven als hij koud is kijk hoe snel dat hij reageert!
als je condensator warm wordt verandert de capasieteit maar hij blijft werken dus als je gaze bijgeeft draait die toch en valt niet uit.
 
Laatst bewerkt:
mmmm ik zal zo eens kijken of ik hem aan de praat krijg een paar minuten. Begrijp ik je goed: Ik start de koude motor dus door hem aan te lopen met de choke aan. Dan laat ik hem even stationair warm worden en zet de choke uit. DAT toerental wil je dus weten?
Ik kan je wel zeggen dat als ik de choke UIT zet het lager is da nmet de choke AAN. Dus die choke doet het in elk geval wel gedeeltelijk.

Aan de praat krijgen door AANLOPEN? heb ik iets gemist?
Lukt het niet met je startmotor dan?

Typisch voor een GOED motorblok
Koud starten zonder choke lukt nauwelijks (exc uitzonderingen)
Koud starten met volle choke doet 2500a3500 rpm
Na paar seconden moet de choke dan geleidelijk verminderd worden, meestal halfweg.
As de motor een beetje is opgewarmd, kan de choke er helemaal af: somige fietsen al na 100m, andere pas na 1km, weinige pas na 5km.
Een goed warme doorsnee motor (minimum 10km gereden) moet zonder choke stationair 1000 a 1100 rpm draaien. Sommige bananen wel wat meer ...
Bij een warm blok de choke gebruiken resulteert quasi altijd in versmoren/verzuipen/stotteren/stilvallen.

In feite vertel je niet zoveel over je probleem hé:
Reed ie in den beginne wel goed? Zijn de problemen traagjes aan begonnen en telkens verergerd, of was het hupsakee in een keer het probleem?
Heb je aan je fiets gewerkt waardoor het probleem KAN ontstaan zijn? Of is het opgedoken net NA die fameuze 1-liter-olie-te-weinig onderhoudsbeurt?

Mind you, er kan altijd ook veel meer aan de hand zijn dan zomaar wat benzinegebrek. Vb slechte accu = slechte vonken.
Ha ... het "bevroren carburator" syndroom ...
En ultiem een nakende vastloper ... (no way!)

Effe goed nadenken en kijken dus.
Trouwens: ben je wel zeker dat er nu niet teveel olie in zit, nadat je 1 liter hebt bijgevuld?
Heb je het oliepeil op de correcte manier gecontroleerd?
Als je fiets efkes goed draait, komt er rook uit de uitlaat? Kleur?
 
Ik heb zo'n beetje de zelfde problemen gehad met mijn eerste motor (gsx550es)na lang zoeken bleek dit aan de pulsgevers te liggen.n.l. als de motor koud was liep ie goed z,zodra de motor warm werd sloeg ie af dit kwam door een kabelbreukje bij de ontsteking,deze "breuk"ging uit elkaar als ie warm werd en in koude toestand maakte hij dus wel contact.Dit was dus echt een rot storing.

Misschien iets om te checken,maar het kan natuurlijk ook heel wat anders zijn :Y

succes in ieder geval :Y
 
Laatst bewerkt:
Ha allemaal, even een follow-up, met aanvullende informatie die me later te binnen schoot:
Eerde deze week viel het me op dat de startmotor ineens een soort 'tak' of 'kleng' geluid gaf bij het starten. De motor liep verder normaal en volgens bevriende motorrijders moest ik niet teveel aandacht aan dat geluid van de start motor schenken en dus heb ik er verder geen aandacht aan besteed, de motor deed het verder prima. Er zit een accu in die minder dan een half jaar oud is. Wel heeft de motor altijd wat accu problemen gehad volgend vorige eigenaar. De dynamo lever echter zo'n 13 a 14 volt (nagemeten) en doet het dus goed denk ik.
1) de problemen zijn spontaan begonnen met een warme motor die al minimaal een half uur gelopen had. Vermogen viel weg, dashboard verlichting werd minder, vonkjes in de uitlaat en uiteindelijk sloeg hij af.
2) bij inspectie thuis bleek dat er wel heel erg veel olie bij moest, een hele liter.
3) de motor wou zowiezo niet meer starten met de start motor maar een meting van de accu spanning gaf ook aan dat de accu vrij laag was.
4) aanlopen ging direct en erg makkelijk ook met koud blok.
5) nogmaals de olie gecontroleerd en ik zie wel erg veel 'ijzerslijpsel' in de olie die aan het pijlstokje hangt
6) De motor wil alleen starten met een koud blok, loopt dan erg snel warm en slaat af (2 a 3 minuten) en aanlopen lukt dan ook niet meer. Eerst een poosje laten staan en dan lukt het weer.
7) motor met accu kabels aan een auto-motor gehangen voor extra spanning, maar startmotor deed niets (??)

Mijn theorie: door het lage oliepijl is er de concentratie ijzerslijpsel erg hoog geworden en er zijn filters verstopt geraakt waardoor er stomweg te weinig benzine in de cylinders komt. Kan dat of is dit onzin?

Thanks allemaal, al jullie input geeft tenminste weer hoop! Hopelijk kan ik hem de komende week ergens in een werkplaats krijgen zodat ik nu eens goed alles kan nalopen wat jullie hier al aan tips en ideeen hebben gegenereerd.
 
metaaldeeltjes in de karter heeft geen invloed op de brandstoftoevoer,Ik zou wel de startmotor en startkoppeling op overmatig slijtage kontroleren en een kompressietest lijkt mij ook zinvol.
 
:^
Olie heeft niets met benzine te maken, behalve als het langs kapotte pistonringen omhoog kan tot in de cylinderkop ... >> Compressietest dus! Weet je direkt of je pistons nog goed zijn.
Plots overmatig olieverbruik en ijzerslijpsel en snel warmlopen en stilvallen?
Kwam er blauwe rook uit je uitlaat dat duidt op verbrande olie?
Hoe zien de bougies eruit? Netjes droog koffiebruin, wittig of eerder nat& olie zwart?
Vastloper in wording ??? :o
Ik ben geen techneut, maar gezond verstand zegt me dat ik dit blok toch niet meer zou starten tot iemand met kennis van zaken een en ander heeft nagekeken ...
 
Laatst bewerkt:
Ha allemaal, even een follow-up, met aanvullende informatie die me later te binnen schoot:
Eerde deze week viel het me op dat de startmotor ineens een soort 'tak' of 'kleng' geluid gaf bij het starten. De motor liep verder normaal en volgens bevriende motorrijders moest ik niet teveel aandacht aan dat geluid van de start motor schenken en dus heb ik er verder geen aandacht aan besteed, de motor deed het verder prima. Er zit een accu in die minder dan een half jaar oud is. Wel heeft de motor altijd wat accu problemen gehad volgend vorige eigenaar. De dynamo lever echter zo'n 13 a 14 volt (nagemeten) en doet het dus goed denk ik.
1) de problemen zijn spontaan begonnen met een warme motor die al minimaal een half uur gelopen had. Vermogen viel weg, dashboard verlichting werd minder, vonkjes in de uitlaat en uiteindelijk sloeg hij af.
2) bij inspectie thuis bleek dat er wel heel erg veel olie bij moest, een hele liter.
3) de motor wou zowiezo niet meer starten met de start motor maar een meting van de accu spanning gaf ook aan dat de accu vrij laag was.
4) aanlopen ging direct en erg makkelijk ook met koud blok.
5) nogmaals de olie gecontroleerd en ik zie wel erg veel 'ijzerslijpsel' in de olie die aan het pijlstokje hangt
6) De motor wil alleen starten met een koud blok, loopt dan erg snel warm en slaat af (2 a 3 minuten) en aanlopen lukt dan ook niet meer. Eerst een poosje laten staan en dan lukt het weer.
7) motor met accu kabels aan een auto-motor gehangen voor extra spanning, maar startmotor deed niets (??)

Mijn theorie: door het lage oliepijl is er de concentratie ijzerslijpsel erg hoog geworden en er zijn filters verstopt geraakt waardoor er stomweg te weinig benzine in de cylinders komt. Kan dat of is dit onzin?

Thanks allemaal, al jullie input geeft tenminste weer hoop! Hopelijk kan ik hem de komende week ergens in een werkplaats krijgen zodat ik nu eens goed alles kan nalopen wat jullie hier al aan tips en ideeen hebben gegenereerd.

of het is een vast loper in wording of je hebt er al één gehad.

olie 1L bijvullen + ijzervijlzel in olie +[ quote]De motor wil alleen starten met een koud blok, loopt dan erg snel warm en slaat af (2 a 3 minuten) en aanlopen lukt dan ook niet meer. Eerst een poosje laten staan en dan lukt het weer.~[/quote]

mijn reactie => motor overleden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan